m

Rykte PlayStation 5 kan få stöd för extra-SSD till sommaren
Expandera med snabb M.2 SSD

När Sony visade upp sin PlayStation 5 förra året meddelade de att det skulle finnas möjlighet till att uppgradera konsolens lagringsutrymme genom att stoppa in en extra hårddisk. Som användare kan du använda vilken hårddisk du vill så länge den är kompatibel med och tillräckligt snabb för konsolen. När konsolen väl släpptes hade Sony dock avaktiverat denna funktion men det kan det bli ändring på under sommaren. Bloomberg rapporterar nämligen att källor sagt till dem att Sony kommer aktivera funktionen under sommaren så folk kan lagra mer grejer än de 667.2GB som finns på konsolens interna hårddisk. Utöver att låta oss expandera lagringen kommer uppdateringen även låsa upp högre fläkthastigheter, vilket kan vara nödvändigt om man petar in ytterligare lagring som kan hetta upp enheten. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Mellansäsongstrailer för WandaVision
Dags för skiten att träffa fläkten?

WandaVision hade premiär för några veckor sedan och vi har mer eller mindre nått mittensträcket för första säsongen. För att bygga upp lite hype inför andra halvan av säsongen så har det släppts en trailer som ger oss ett smakprov av vad som komma skall. Nästa avsnitt av WandaVision kommer på fredag. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Acer, Asus och Razer visar upp gaminglaptops med RTX 30
Börjar säljas i slutet av januari

Igår kväll presenterade Nvidia inte bara nya RTX 3060, utan bekräftade att RTX 30-kort med laptopvänliga Max-Q-teknik var på ingång. Och i samma veva dunkade gamingjättarna Acer, Asus och Razer ut pressmeddelanden om att de kommer släppa nya laptops som är utrustade med Nvidias kraftfulla grafikkort. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Gordon Murray pratar om fläkten på T.50
Den som hjälper till med aerodynamiken

I rumpan på Gordon Murrays nya superbil T.50 sitter det en fläkt. Det kan ju kännas lite lustigt men den sitter inte där för att blåsa bort löv från vägen när du backar, utan för att ge bilen ännu bättre aerodynamik. I dessa två klipp berättar Gordon mer om hur det hela fungerar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2020

PS5-enheter utrustade med olika sorters fläktar
Vissa låter mer än andra

Något som är riktigt härligt med denna konsolgeneration är att maskinerna inte låter som rymdskepp som försöker ta sig ur omloppsbana, utan ljudet ligger på samma nivå som en viskning. Alla PS5:or verkar dock inte vara utrustade med samma komponenter, utan Sony verkar ha använt olika fläktar som kan göra att vissas upplevelse kan bli lite mer högljudd än andras. Det är franska tekniksajten Les Numériques som upptäckt detta efter att de uppmärksammade att ljudnivån var olika på deras recensionsexemplar och ett ex som köpts i butik och den sistnämnda levererade ett högre fläktljud. När gänget plockade isär enheterna upptäckte de att fläktarna var olika. Mer specifikt hade fläkten i recensionexet en fläkt med 23 tunna vingar, medan fläkten i köpexet endast hade 17 tjockare vingar. Sony har inte pratat om varför det är olika fläktar i konsolerna eller om det finns andra skillnader. För att se vilken fläktvariant ni har behöver ni bara lossa av konsolens ena panel och räkna vingarna på fläkten. Tumnagel
7.9°
+
André Stray
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lidl lanserar egna uppkopplade prylar
Lampor, värmefläkt, grenuttag och annat smått och gott

Lidl överraskar och har meddelat att de kommer släppa lite uppkopplade prylar i veckan. Mer specifikt handlar det om lampor, värmefläkt, ljusremsa, grenuttag och väggadapter med Zigbee-koppling som du kan kontrollera via kompatibla enheter. Priserna är rätt trevliga och produkterna i Lidls smarta hemmet-utbud ligger på runt 100-200 spänn medan kollektionen toppas av värmefläkten på 500 kronor. Prylarna är som sagt kompatibla med Zigbee-systemet och har man sådant i sitt hem sedan tidigare ska det bara vara att tuta och köra, men Lidl kommer även sälja en Zigbee-gateway så att du kan gå till butiken och köpa ett fungerande set från start. Lidls smart home-prylar kommer börja säljas 3 december. Tumnagel
50.3°
+
André Stray
0

Raspberry Pi släpper fläkt till Raspberry Pi 4
Så att den lilla datorn kan få det lite svalare

Raspberry Foundation har presenterat en liten fläkt som primärt är tänkt att användas tillsammans med deras senaste minidator Raspberry Pi 4. "Raspberry Pi 4 Case Fan" riktar sig framför allt till dem som har tänkt att bygga in sin Raspberry Pi 4-dator i ett chassi, något som kan att den riskerar att överhettas. Redan när Raspberry Pi 4 släpptes förra året började det rapporteras om att datorn kunde överhettas vilket ledde till att datorns processor började gå långsammare. Detta kan förhoppningsvis avhjälpas med den lilla fläkten som Raspberry nu släpper. En "Raspberry Pi 4 Case Fan" kostar 5 dollar och ni kan kolla in hur den är tänkt att monteras i videoklippet här nedanför. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat Ambi Climate Mini
Smart kontroll för värmepumpen

För någon månad sedan släppte Hong Kong-baserade Ambi Labs sin Ambi Climate Mini vilket kort och gott är en mindre variant av deras tidigare modeller Ambi Climate samt Ambi Climate 2. Precis som sina föregångare så fungerar Minin som en glorifierad fjärrkontroll till din värmepump eller klimatanläggning. Detta är extra praktiskt om man till exempel har en stuga som man vill se till är varm och go när man kommer fram. Men dess primära syfte är gjord för att justera temperaturen i hemmet så man har en konstant behaglig temperatur oberoende av andra faktorer. Den är kompatibel med mängder av olika fjärrkontroller och även om just din modell inte är med i listan så kan den lära sig de olika signalerna för de flesta kontrollerna. Räckvidden är också vettig, jag hade min på 5 till 6 meters avstånd och det var aldrig några problem. Denna nya modell är endast 24 mm hög och har en trevlig diskret design. I för­pack­nin­gen får du med USB-kabel, en strö­madapter och ett väg­gfäste om du vill hänga den på väggen. Trots sin storlek har den samma sensorer och funktioner som tidigare generationen, det vill säga sensorer för temperatur, fuktighet samt för synligt och infrarött ljus. En av Minins mer spännande funktioner är "Comfort AI Assistant". Det fungerar så att man under en initial period berättar för enheten om man tycker att det är för kallt eller varmt. Utefter det skräddarsyr appen en profil för dig och ser till att temperaturen alltid ligger där du föredrar att den ska vara. Men det är inte så pass enkelt att den bara känner av att det är 23 grader utan de olika sensorerna kombinerat med liveinformation från vädertjänster ser till att faktorer som solljus samt luftfuktighet tas med i beräkningarna. Har man fler användare i hemmet med oli­ka pref­er­enser när det gäller tem­per­a­tur så bal­anseras det­ta så att alla blir nöj­da. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

iFixit plockar isär MacBook Air och Pro
En fläkt mindre, typ

iFixit har nu äntligen plockat isär nya MacBook Air och MacBook Pro. Och det är förvånansvärt lite saker som skiljer faktiskt. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Linus skruvar isär Mac mini
Innehåller ett modermodem och en fläkt

Jag har inte kör en Mac mini på många år nu men jag gillar av princip den lilla maskinen. Det har alltid varit en mix av en bärbar dator och en desktop. Linus har nu plockat isär den nya varianten av Mac mini med M1 och den innehåller verkligen bara ett moderkort och en fläkt. Det går inte att lägga till mer RAM-minne eller byta ut SSD-disken vilket gör att det numera helt enkelt är en massa luft i lådan. Nya Mac mini är bättre på det mesta, men har inte stöd för 10 gigabit ethernet. Istället för fyra Thunderbolt-portar på baksidan finns det bara två. Detta har med arvet till M1 och de andra maskinerna som nu finns med det chippet, det finns helt enkelt inte stöd för mer godsaker. Apple väntas släppa ett tjockare chip vart det lider som kommer att komma i MacBook Pro 13 och 16 och då kommer vi troligen se fyra portar och kanske även 10 gigabit ethernet. Om detta lite tjockare chip kommer att hitta ner i Mac mini är fortfarande oklart, men det är verkligen ingen omöjlighet. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Subaru BRZ
Ingen turbo

Subaru rullar nu ut helt nya BRZ. Men där många kanske hade förväntat sig en turbo och lite annat godis känns det här nästan bara som en utökad facelift. Utsidan har nytt utseende men på insidan har det inte hänt så mycket förutom ett digitalt instrumentkluster. Och under huven sitter det som sagt ingen stressfläkt även om effekten har ökat något. Men det kanske räcker ändå? Motorn är en boxerfyra på 2,4 liter som ger 230 hästar och 250 newtonmeter med ett varvstopp på 7000. Den driver i sin tur bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Automatlåda med sex steg finns som tillval. Man lovar vassare chassi än föregångaren och det tillsammans med låg vikt (1276 kilo) ska bidra till roliga köregenskaper. Som vi redan tidigare har meddelat så kommer den här inte att säljas i Sverige. Vad den kostar på andra ställen vet vi inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Första recensionerna av Apples M1-prylar
Apple verkar leverera

Apples M1-produkter har börjat komma hem till de som beställde tidigt och nu har också embargot släppts. Det verkar som att Apple har levererat! Dieter Bohn på The Verge säger att MacBook Air är den mest imponerande datorn han har testat på åratal och att den är snabb oavsett om apparna är anpassade eller inte. Den är snabbare än gamla Air oavsett. Maskinerna ska inte bara vara snabba på benchmarks utan vara väldigt snabba i normalt arbete som att öppna och stänga appar och sånt. Läs och skrivhastigheterna till disk ska också vara väldigt snabba vilket spelar roll i vardagen. En av skillnaderna mellan MacBook Air och Pro är att Pro har en fläkt och detta märks, men först när du verkligen stressar datorn under lång tid. Man behövde köra Cinebench om och om igen för att Air skulle börja gå långsammare, normalt hårt arbete räckte inte för att få Air så varm att den behövde lugna ner sig. Batteritiden verkar också vara den som Apple lovar. Det man ska hålla sig borta från är Chrome och appar som använder Chrome, som Slack. Men även om man kör 4K-video i Chrome och håller på med en massa annat så räcker batteriet i Pron i åtta timmar. Marques Brownlee laddade sin Pro fullt och laddade den sedan inte på fyra dagar. Då använde han den inte supermycket ska sägas, men ändå rätt coolt. iOS-appar verkar dock inte vara någon höjdare. De fungerar, men typ bara så. Vi väntar fortfarande spänt på vårat ex! Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Skillnaden mellan nya MacBook Air och Pro med M1
Och lite köptips!

I går släppte Apple ett nytt chip och tre nya datorer med detta chip i. Man pratade mycket om hastighet och man pratade mycket om batteritid, men vad var det egentligen man släppte? Och vad ska du tänka på om du ska köpa? Apple började med de minst krävande produkterna I går släppte Apple tre produkter som i dag alla har så kallat integrerade grafikchip. Det här har traditionellt sett varit produkter som riktar sig till användare med inte så mycket krav. Det var därför vi fick en Mac mini, en MacBook Air och en MacBook Pro 13" light. Apple har länge nu haft två olika MacBook Pro 13, en version med lite tröttare hårdvara och två USB-C-portar och en med lite tjockare hårdvara och fyra USB-C-portar. Om du är en användare som fnyser åt två portar för att du vill kunna koppla in externa grafikkort och hålla på får du ge dig till tåls, det här är inte maskinen för dig. Som jag har förstått det kan du inte ens koppla in externa grafikkort i dessa. Fetare MacBook Pro kommer senare Är du mer Pro kommer det en tjockare MacBook Pro 13 och en MacBook Pro 16 senare. Dessa kommer troligen vara snabbare, ha stöd för fler saker som externa grafikkort och inte bara en extern skärm och möjlighet till mer RAM-minne. Köp så mycket RAM du kan! Apple har i sina andra enheter med deras egna chip alltid varit snåla med RAM-minne. iPhone fick i år 6 GB och tidigare har vi fått nöja oss med 4 GB. Det senare har varit lite väl lite, men det har fungerat. I vilket fall som helst så räcker 6 GB gott i en iPhone samtidigt som Android-bestarna kör det dubbla, alltså 12 GB. Det är därför inte en vild gissning att de nya Macarna kommer att behöva mindre RAM än en motsvarande Intel-maskin, men frågan är hur mycket mindre. Alla nya Mac-modeller kommer med 8 GB och går att uppgradera till 16 GB och det bör man göra. Prislappen ligger på 2500 kronor vilket inte är lite pengar, men du kommer troligen inte att ångra dig en sekund, så se till att uppgradera när du köper. Du kommer inte att kunna göra det senare. Ingen Touch Bar på Air - vilket många gillar Skillnaden mellan Air och Pro Många kommentarer igår var kring att det inte var så stor skillnad mellan Air och Pro. Anledningen till det är att de Pro-maskiner som presenterades var instegsmodellerna, skillnaden kommer att vara större senare när de lite fetare släpps. Det som skiljer i dag är formen så klart och att Air finns i en färg till (guld). Måtten är faktiskt exakt desamma på bredden och djupen, medan tjockleken skiljer sig så klart. Skärmen är 13,3 tum på båda men skärmen är lite ljusstarkare på Pro (500 cd/m2 vs 400 cd/m2). Båda har stöd för brett färgomfång P3. CPU-delen av M1-chipet är detsamma på båda. Dock har GPUn på den billigaste Air-modellen 7 kärnor medans det är åtta på den dyrare och på alla MacBook Pro. RAM-minne (eller enhetligt minne som Apple numera kallar det) är 8 GB som standard och går att öka till 16 GB på båda. Vill du ha mer får du snällt vänta tills Apple presenterar lite fetare maskiner. Återigen så är det här instegs. Lagringen är upp till 2 TB på båda och standard är 256 GB. Batteritiden är fetare på Pro-modellen, upp till 20 timmar istället för upp till 18 timmar på Air. Man får med en laddare på 30W med Air och 61W på Pro, så det kommer att gå snabbare att ladda Air. MacBook Pro levererar lite bättre högtalarupplevelse. Jag tror att det vara alla skillnader, har ni hittat något som jag har missat? Uppdatering Missade så klart fläkten, men det var lite medvetet. Vi vet nämligen inte riktigt vad det kommer att betyda i verkligheten. Troligen kommer M1:an i Pron gå att pressa hårdare under längre perioder. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Apple presenterar MacBook Air med M1
Ska vara snabbare än 98% av alla pcs

Apple presenterade precis sin första maskin med M1. Som väntat blev det en MacBook Air. På utsidan ser det mer eller mindre ut som nuvarande MacBook Air med Intel. Men på insidan är det annorlunda. Huvudnumret är så klart det nya chipet som Apple har döpt till M1. Enligt Apple ska CPUn vara 3,5x snabbare än nuvarande MacBook Air. Grafiken ska vara ännu snabbare, hela 5x snabbare. Det gör att man utan problem ska kunna redigera flera 4K-strömmar samtidigt utan att det laggar det minsta. ML-kraften ska vara 9x snabbare än nuvarande version och läs och skrivning till SSD-disken ska vara dubbelt så snabb tack vare M1-chipet. Apple påstår att MacBook Air kommer att vara snabbare än 98 procent av alla bärbara PCs som säljs på marknaden i dag. Detta ska man klara utan att ha en massa fläktar, Apple lovar faktiskt att datorn ska vara helt tyst. Batteritiden har också blivit bättre. Man ska kunna surfa på webben i 15 timmar och kolla på video i 18 timmar, vilket är sex timmar mer än nuvarande versionen. Apple lovar att man ska kunna sitta i dubbelt så långa videosamtal (hurra?). Dessutom har skärmen fått stöd för P3 wide color. Prislappen ligger på 12.495 kronor med 256 GB SSD och 15.495 kronor med 512 GB SSD. Den billigare varianten har 7 kärnor i GPUn och den dyrare har 8 kärnor i GPUn. Standard är 8 GB enhetligt minne och det går att få 16 GB (kostar 2500 kronor till). Man kan beställa med upp till 2 TB SSD vilket kostar 7500 kronor mer än 512 GB. MacBook Air går att beställa i dag. Säljstart är 17 november. Det går inte längre att beställa en MacBook Air med Intel-processor. Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Xbox Series X spår en ljus framtid
Vi har testat Microsofts next gen-konsol

TL;DR: Är du investerad i Xbox-världen sedan tidigare och vill fortsätta lira Xbox är Series X ett givet val. Konsolen har massvis med prestanda som får spel att se urläckra ut och flyta på riktigt bra. Formen är dock otymplig och gränssnittet lite väl plottrigt, men kan man leva med det belönas man med Xbox Series X en riktigt vass upplevelse. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

PS5-fläkten justeras via mjukvaruuppdateringar
Kommer inte köra full fart jämt

PS4 Pro är en trevlig konsol, men det känns som att fläkten endast kan jobba i två olika lägen. Antingen snurrar den lugnt och stillsamt eller så är det full fräs á la jetmotor. Med PS5 kommer fläkten vara betydligt smartare och ska enligt Sony kontrolleras med hjälp av mjukvaruuppdateringar. Enligt Sony kommer systemet fungera som sådan: Konsolens Accelerated Processing Unit, APU, läser in data om hur mycket kräm ett spel behöver och hur snabbt fläktarna snurrar. Datan kommer i sinom tid delas med Sony som i sin tur kommer använda datan för att optimera fläkthastigheten i PS5, vilket kommer göra att fläktens hastighet kommer baseras på vad som spelas. Tumnagel
48.6°
+
André Stray
0

Du kommer kunna välja hur Mercedes EQ-modeller ska låta
Styr elbilens ljud från infotainmentsystemet

En av elbilarnas fördelar enligt mig är att de är tysta. Man liksom bara glider fram och behöver inte sitta och lyssna på en slirande fläktrem eller annat ofog som håller på där under huven. Men tydligen vill inte elbils-kunderna att det ska vara tyst. Visst, det finns krav på att en elbil ska låta på utsidan för att uppmärksamma folk om att man kommer, men att massa fejkat ljud ska hålla på på insidan av bilen - vill man verkligen det? Det verkar så, och i Mercedes eldrivna EQ-bilar kommer man själv kunna välja hur det ska låta via infotainmentsystemet. Eller i alla fall bland de förinspelade ljuden som ingenjörerna har tagit fram. Exakt hur det kommer att låta får vi inga exempel på nu men som väntat handlar det om olika ljud baserade på hur mycket eller lite man gasar, om man är i sport-läge och om regenerering pågår. Via OTA-uppdateringar kommer nya ljud att kunna läggas till allt eftersom. Som tur är ska man kunna stänga av allt fejkat ljud om man vill. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Resident Evil-rebooten tar oss tillbaka till 1998
När skiten träffade fläkten i Racoon City

Vi har redan fått sex Resident Evil-filmer, men dessa rullar tolkade spelens berättelse rätt fritt. Med den kommande rebooten av filmserien verkar det som att spelens berättelse kommer vara lite mer i fokus. Produktionsbolaget Constantin Film har levererat lite information om rebooten och har berättat vilka som kommer medverka samt gett oss lite mer kött på benen gällande berättelsen. Mer specifikt kommer den nya filmen fokusera på händelserna i de två första Resident Evil-spelen, vilket betyder att det blir en regelrätt origin-berättelse om hur allt startade i Racoon City när allt gick käpprätt åt fanders. I filmen kommer vi få träffa välkända spelkaraktärer som Claire Redfield (Kaya Scodelario), Jill Valentine (Hanna John-Kamen), Chris Redfield (Robbie Amell), Albert Wesker (Tom Hopper), Leon S. Kennedy (Avan Jogia) och William Birkin (Neal McDonogh). När filmen kommer släppas är för tillfället okänt, men det lär dröja ett par år. Tumnagel
46.9°
+
André Stray
0

Nissan Re-Leaf kan komma med ström om den försvunnit
Bara den inte får sladd på vägen

Nissan visar nu en lite annorlunda version av modellen Leaf. Denna kallar man för Re-Leaf och det är ett räddningsfordon som kommer med ström om det skulle vara brist på denna vara. Om en olycka har inträffat och man snabbt behöver ström på platsen för att driva olika saker ska denna bilen kunna komma och fixa det. Laddkontakten i bilen kan här även mata ut ström och runt om bilen finns det ytterligare tre stycken uttag som ger 240 volt. Bilens batteripack är på 62 kWh och det ska vara tillräckligt för att samtidigt kunna köra externa LED-strålkastare på 100 watt, en borrmaskin, en ventilator och en ventilationsfläkt i ett dygn. Re-Leaf har även höjts, fått hasplåtar fram och bak och grova terrängdäck för att kunna ta sig fram på eländiga platser. Insidan har fått sig ett arbetsbord, skärmar i bakluckan och diverse andra bra-att-ha-prylar. Man har även kastat ut baksätet för att kunna lasta mer grejer där istället. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Microsoft lovar tre år med stora uppdateringar till Surface Duo
Fortsätt med denna trend, tack!

Samsung meddelade nyligen att de kommer leverera stora mjukvarauppdateringar till sina flaggskepp i "tre generationer" framåt. Detta kom som en friskt fläkt på Android-fronten då tillverkare endast brukar erbjuda stora uppdateringar i två år och säkerhetsuppdateringar i tre år. Nu har även Microsoft meddelat att de kommer stödja kommande Surface Duo med uppdateringar i tre år, vilket både gäller OS-uppdateringar och säkerhetsuppdateringar. Detta betyder att Samsung, Microsoft och Google är de enda på Android-fronten som erbjuder OS-uppdateringar och förhoppningsvis kommer fler mobiltillverkare följa i företagens fotspår. Microsoft Surface Duo kommer släppas i USA 10 september och priset kommer ligga på 1399 dollar. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt. Nedan har ni för övrigt en pressgenomgång av Surface Duo där Panos Panay pratar om Duos funktioner och potential. Tumnagel
45.5°
+
André Stray
0

Anker PowerCore Play 6K är ett powerpack för mobilspelaren
Greppvänligt extrabatteri med inbyggd fläkt

Tillbehörsföretaget Anker har tagit fram ett nytt batteripaket som man utvecklat specifikt till dem som spelar mycket på sin mobiltelefon. Anker PowerCore Play 6K ser ut som en handkontroll utan knappar. Tanken är att användaren ska kunna ladda upp sin mobil samtidigt som batteripaketet fungerar som ett lite bekvämare sätt att hålla telefonen på när användaren spelar. Det går att ladda upp grejer både via USB-A och USB-C. Handkontrolls-batteriet har även en inbyggd fläkt som ska kunna sänka mobiltelefonens temperatur med upp till 30 procent. Som synes på en av bilderna nedan går batteripaketet att dra isär vilket gör att det går att anpassa till de flesta smartphones på marknaden. Batteriet är på 6700 mAh vilket innebär att det räcker för att ladda upp till exempel en iPhone 11 två gånger. En Anker PowerCore Play 6K kostar cirka 35 dollar. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 försenas igen
Släpps någon gång nästa år

Som rubriken lyder så kommer det dröja ytterligare innan vi får kasta oss in i Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. I höstas meddelade utvecklarna att spelet försenats till sent 2020, men nu har spelets release skjutits upp ytterligare. Vi får inte precis något snävt releasefönster, utan det nya budet är att spelet kommer släppas någon gång 2021. Hardsuit Labs och Paradox Interactive meddelar detta i ett gemensamt uttalande och som en liten frisk fläkt nämns inte corona, eller "rådande omständigheter", någonstans i meddelandet, utan anledningen är att utvecklarna behöver mer tid för att uppfylla sina kvalitetskrav. Som vanligt så bör Barbapappas ord om försenade spel lyftas fram:"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever." Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Vattenskoter med 1200 hästar och turbo
Hej vad det går!

Även om du köper den långsammaste vattenskotern som finns på marknaden flyttar den ändå på sig ganska bra. Men folk kommer ju såklart alltid att vilja ha mer fart och fläkt, oavsett om man köpt sig värstingen. Här får vi se en Yamaha Waverunner med turbo som ger inte mindre än 1200 hästar vilket som väntat är helt på tok för mycket för en vattenleksak. Den toppar bland annat 220 km/h. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai utvecklar nytt AC-system som renar luften
Lanseras i Sydkorea först

Hyundai håller just nu på med ett avancerat air condition-system som ska förbättra luftkvaliteten inne i bilen. Systemet består av de tre nyheterna After-Blow, Multi-Air Mode och Fine Dust Indicator. Den första ser till att torka upp kondensationen som bildas och därmed hämma mögeltillväxten inuti apparaterna. I vanliga fall dräneras denna kondensation ut under en halvtimme när bilen är avstängd, men här ska den alltså få hjälp av en fläkt istället som går i tio minuter. Den känner av om ditt batteri har dåligt med kräm och går i så fall inte igång. Multi-Air Mode ser till att skicka luft genom förar- och passagerarsätet tillsammans med de vanliga utblåsen för att ge en behagligare miljö i kupén. Fine Dust Indicator mäter och visar föroreningarna i luften inuti bilen och om värdena blir dåliga kommer luftrenings-läget att dra igång för att städa upp. Tekniken ska lanseras i Sydkorea först men när är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida