11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Tonåring har flugit jorden runt på egen hand Zara Rutherford är den yngsta kvinnan i världen som gjort det Den 19-åriga Zara Rutherford har nu klarat av att flyga jorden runt på egen hand vilket gör henne till den yngsta kvinnan som gjort det. Rutherfords resa tog henne till 31 länder på fem kontinenter. Sammanlagt flög hon 52.000 km i ett tvåsitsigt Shark Aero-flygplan. Det är ett av världen snabbaste lättviktsplan och kan nå hastigheter på upp till 300 km/h. I en intervju tidigare den här månaden sa Rutherford om sin rekordtripp: "The dream was really to fly around the world. But I always thought it was impossible: it’s expensive, dangerous, complicated, a logistical nightmare. So I never really thought about it twice. And then I was finishing school and I thought: if I am going to do something crazy with my life this is the perfect time to do it." Ni kan läsa ett lite längre reportage om Rutherfords fantastiska resa hos The Guardian på länken här nedanför. Tumnagel
51.0°
0
ÖB uppger att man kan komma att skjuta ner drönare Om man skulle få läge att göra det Efter att drönare varit synliga över flera kärnkraftverk, flygplatser och vid andra byggnader så har nu Sveriges överbefälhavare Micael Bydén uttalat sig om det. Många har den senaste veckan antagligen ställt sig frågan varför drönarna helt enkelt inte skjutits ned när de siktats vid skyddsobjekt där de inte har rätt att flyga. ÖB säger nu till TV4 att militären har kompetens och kraft att hantera drönarattacker. Han säger vidare: "Vi kan skjuta ner dem om det finns den förutsättningen, men också påverka systemen på andra sätt. Om vi kommer vara på rätt plats vid rätt tillfälle kommer vi att plocka ner en drönare." Enligt ÖB är drönarflygningar vid skyddsobjekt inte någon ny företeelse. Enligt honom har man haft problem med sådant under flera år vid militärövningar och vid militära skyddsobjekt. Tumnagel
55.5°
0
Bellwether testar prototyp till eVTOL-farkosten Volar Är det i en sådan här vi kommer cruisa fram i framtiden? Det brittiska företaget Bellwether Industries har släppt ett klipp där man visar upp en prototyp av deras eVTOL-farkost Volar. Prototypen som visas upp är dock en minimodell av det som Bellwether Industries hoppas bygga för persontransporter i framtiden. Exakt när Bellwether planerar att visa upp en modell som faktiskt kan transportera passagerare finns det inga uppgifter om. Man skriver dock på sin hemsida att "We believe that people commuting in the sky is inevitable within the next 10 years", något som kanske innebär att det kan ta några år innan vi får se en lite större version av Volar. Illustrationen ovan visar upp Bellwether framtidsvision. Här nedan hittas testflygningen av den radiostyrda farkost som kanske är ett av de första stegen för Bellwether att uppnå sin vision. Tumnagel
37.4°
0
Kolla in när NATO testar jet suit Gravitys "Iron Man-dräkt" testades i räddningsövning Här kommer ännu ett klipp från det brittiska företaget Gravity Industries där man visar upp företagets så kallade jet suite. I klippet visar Gravity upp hur deras "Iron Man-dräkt" användes för att leverera blodplasma under en militärövning som NATO genomförde i Slovenien. Det handlade om en simulerad räddningsaktion där soldaterna först var tvungna att lokalisera personen som behövde hjälp för att därefter få blodplasma influgit av en jet suite-pilot. Gravity har utvecklat sin flygdräkt "Daedalus Flight Pack" sedan 2016 och på senare år har den testats av både militär och räddningspersonal ett antal gånger, något som ni kan kolla in i de inlänkade artiklarna här nedanför. Gravity har även börjat sälja sina jetdräkter för 400.000 dollar styck. Eventuella köpare får dock inte ta med sig sina jetdräkter hem utan dessa måste förvaras och endast flygas på Gravitiys anläggning i Storbritannien. Tumnagel
44.5°
0
Flygandet via Swedavias flygplatser minskade med 70 procent Har nu samma siffror som tidigt 80-tal Swedavia delar nu med sig av lite ny trafikstatistik gällande flyget här i Sverige. Den visar bland annat att vi flög 44 procent mindre under december månad 2021 jämfört med 2019. Tittar man på hela året är siffran istället nästan 70 procent mindre. Sett till antalet resenärer som faktiskt flög handlar det om 1,6 miljoner respektive 12 miljoner. Jonas Abrahamsson som är Swedavias vd och koncernchef säger följande: "Utvecklingen under avslutningen på 2021 var den starkaste vi sett sedan pandemins utbrott, även om återhämtningen avtog något i december på grund av pandemiläget och nya restriktioner i Sverige och omvärlden. Trots höstens starka återhämtning och många ljuspunkter med viktiga satsningar och nyetableringar av våra kunder på framför allt Arlanda, blev 2021 ännu ett år med kraftig påverkan på flygresandet som ligger kvar på nivåer från tidigt 1980-tal. Även om återhämtningen bedöms fortsätta under 2022, så innebär det aktuella pandemiläget och ett säsongsmässigt svagt januari att vi förväntar oss en svagare utveckling under inledningen av året." Tumnagel
39.0°
0
Startup-företag vill frakta grejer med zeppelinare H2 Clipper blir miljövänligare än båt- och flygplansfrakt Det amerikanska startup-företaget H2 Clipper har en vision där man planerar att frakta saker med hjälp av vätgasdrivna luftskepp liknande det som syns på illustrationen här ovanför. Enligt företaget skulle man med en av deras zeppelinare kunna frakta 8 - 10 gånger så mycket saker som traditionella fraktflygplan kan göra till endast en fjärdedels av kostnaden. Förutom det skulle det hela även bli miljövänligare än frakt via traditionella fraktfartyg och fraktflygplan. Den planerade zeppelinaren har ett lastutrymme på cirka 7500 kubikmeter och skulle kunna lyfta upp till 150.000 kg. Maxhastigheten uppges ligga på runt 280 km/h och räckvidden på nästan 10.000 km. Ett av H2 Clippers största hinder innan man kan förverkliga sin vision är att vätgasdrivna luftskepp i dagsläget är förbjudna att flyga i USA och Europa. Detta var något som förbjöds efter att luftskeppet Hindenburg exploderade 1937. H2 Clipper anser dock att tekniken som används idag är betydligt mycket säkrare än vad den var när Hindenburg brann upp. Därför hoppas företaget att kunna få tillstånd att flyga sina vätgasdrivna luftskepp i framtiden. Huruvida så blir fallet återstår att se. Tumnagel
49.6°
0
2021
Ny teknik ska skicka drönare dit skottlossning hörs För att filma och ta bilder på den eventuella brottsplatsen Det amerikanska företaget ShotSpotter, som har utvecklat ett kontroversiellt skottdetekteringssystem, ska samarbeta med israeliska Airobotics. Och vad innebär detta samarbete? Jo, de ska nämligen erbjuda ett system för att upptäcka, lokalisera och varna polisen om skottlossning och samtidigt visa direktsända drönarvideofilmer och stillbilder av den misstänkta brottsplatsen i israeliska stadsområden. Autonoma drönare kommer alltså att flyga omkring när skottlossning hörs. ShotSpotters teknik har används för att upptäcka skottlossningar av brottsbekämpande myndigheter i 25 år och finns i mer än 120 städer i USA, Sydafrika och Karibien. Företaget hävdar att dess skottdetektering är 97 procent korrekt. En 21-månaders lång studie av staden Chicagos användning visade dock ett annat resultat, där var 89 procent av varningarna som utfärdades INTE relaterade till vapenbrott. Tumnagel
52.2°
0
Nu vet man hur Quetzalcoatlus northropi kunde flyga Forskare har tagit sig en närmare titt på enorm reptil Quetzalcoatlus northropi tros ha varit det största flygande djuret som någonsin funnits på jorden. Nu tror sig även forskare ha kommit underfund med hur den enorma reptilen faktiskt kunde lyfta från marken. Quetzalcoatlus northropi tillhör släktet pterosaurer, flygande reptiler, och kunde bli upp till 3,6 meter hög och ha ett vingspann på över tolv meter. För att få upp sin enorma kropp i luften tror forskarna nu att den använde sina kraftiga ben för att hoppa runt 2,5 meter upp i luften där den sedan kunde breda ut sina vingar och flyga iväg. Quetzalcoatlus northropi fanns på jorden för cirka 70 miljoner år sedan och tros ha livnärt sig på mindre ryggradsdjur som fanns på den tiden. Den tros primärt ha levt i det som vi kallar för Nordamerika idag. Här nedan kan ni kolla in storleksjämförelse mellan en människa, en Quetzalcoatlus northropi samt en mindre Quetzalcoatlus -släkting. Tumnagel
41.6°
0
Forskare tar fram robot med jetmotorer Hoppas att den ska flyga som Iron Man någon dag Forskare på Italian Institute of Technology (IIT) har de senaste åren arbetat på att få deras robot iCub att flyga och nu säger man att man börjar närma sig det målet. Roboten iRonCub är försedd med jetmotorer i sina armar samt en tillhörande "ryggsäck" med vilka forskarna hoppas ska kunna få den att flyga likt Iron Man framöver. I klippet nedan, som sannolikt mest är intressant om man är väldigt intresserad av utvecklingen av flygande robotar, berättar forskarna lite mer om sitt arbete med iRonCub. Om ITT väl får iRonCub att flyga så hoppas man att robotar som denna skulle kunna skicka ut på till exempel räddningsuppdrag vid olika naturkatastrofer. När vi kan få se iRonCub flyga på riktigt finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.8°
0
Snart kan du sova i en drönarsäng Kan tyvärr inte flyga Här kan ni kolla in lite illustrationer på en säng som den professionella drönarligan Drone Racing League planerar att börja sälja nästa år. DRL Drone Bed har designats för att efterliknad DRL:s egen racingdrönare Racer4 Drone. Sängens rotorer är tillverkade i mjuk skumplast så de ska förhoppningsvis inte kunna skada någon när de snurrar runt. Det finns även möjlighet att få sängen levererad med ett fäste för en tv vilket syns på illustrationen här nedanför. DRL Drone Bed kostar 25.000 dollar, motsvarande nästan 230.000 svenska kronor, och går att beställa fram till 1 februari nästa år. När leveranserna kommer att börja finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
21.9°
0
Nästa sida