m

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Lunaz elkonverterar nu även Bentley S3 Continental Flying Spur
Trevligt!

Vi har tidigare skrivit om företaget Lunaz som elkonverterar gamla klassiska bilar. Nu breddar de utbudet med Bentley S3 Continental Flying Spur som är en modell som tillverkades på 50- och 60-talet. Original hade bilen en 6,2 liter stor V8:a och även om det är en maffig motor kan jag mycket väl tänka mig att glida fram i denna som har eldrift istället. En sak mindre som läcker olja är alltid bra. Troligtvis har denna samma recept som Lunaz Rolls-Royce-konverteringar vilket innebär dubbla elmotorer på sammanlagt 375 hästar och 700 newonmeter som driver bakhjulen. Känns som fullt tillräckligt även här. Grejerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ge en räckvidd på 48 mil. Bilen får även uppdaterade bromsar, fjädring och elservo. Insidan får modern AC och en infotainmentskärm med gammalt utseende men som klarar Apple CarPlay och andra moderniteter. Priserna ska börja på 350.000 pund. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2020

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Bentley Flying Spur V8
100 kilo lättare än W12

Förra sommaren rullade Bentley ut nya Flying Spur med W12 under huven. Nu kommer versionen med fyra burkar färre - Flying Spur V8. Den här beskrivs som en mer förarorienterad version än W12:an som är 100 kilo tyngre. Och även om det finns gott om effekt så förstår nog alla att det här inte är en racerbil utan ett lyxlok skapat för långturer. V8 har samma maskin som Continental GT vilket innebär en dubbelturbomatad vinkelåtta på 4,0 liter som ger 550 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Motorn har cylinderdeaktivering som släcker halva banken vid låg belastning för att spara några droppar. 0-100 km/h ska gå på 4,1 sekunder och toppfarten anges till respektabla 318 km/h. Bilen erbjuds med fyra eller fem säten och tillvalslistan är som ni säkert kan gissa nästintill oändlig. De första leveranserna ska ske i slutet av året. Vad det står på prislappen vet vi inte just nu. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Bentley Mulsanne slutar tillverkas nu i vår
Säljer för dåligt

Nu i vår kommer Bentley att sluta tillverka modellen och anledningen är att den säljer för dåligt. Det har blivit svårt att kränga en stor lyxig sedan när det finns suvar nämligen, så folk satsar på en Bentayga istället. Enligt vdn Adrian Hallmark sålde man runt 500 stycken Mulsanne förra året och det är helt enkelt för lite. Mulsanne ersatte modellen Arnage och av den brukade man sälja runt 1200 stycken exemplar om året. Mulsanne kommer inte att få någon ersättare så vill man köpa en ny stor lyxig sedan det står Bentley på i fronten får man satsa på en Flying Spur istället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Bentley säger farväl till den ikoniska V8:an
Med specialversion av Mulsanne

I november förra året fyllde Bentleys V8:a hela 60 år. Givetvis har man inte använt sig av samma motor i alla sina modeller fram tills nu men arvet finns där ändå. Nu är det snart dags att vinka farväl till maskinen på 6.75 och man gör det med specialversionen Mulsanne 6.75 Edition By Mulliner. Endast 30 stycken exemplar tillverkas och dessa får högblanka svarta detaljer på utsidan, krom runt strålkastare och bakljus, annan grill och huvkråka och avgaspipor i svart. Fälgarna mäter 21 tum och lyfter man på huven ser man ett svart insug och en motorbricka med vdn Adrian Hallmarks autograf på. Specialversionen baseras på Mulsanne Speed vilket innebär att effekten ur motorn ligger på 530 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. På insidan kan man välja mellan fyra olika färgtoner - Imperial Blue, Beluga, Fireglow och Newmarket Tan. Mittkonsolen och instrumentpanelen har fått ett gäng silvriga inslag och när man öppnar dörren belyses marken med Edition 6.75. Produktionen av Mulsanne kommer att avslutas i vår och då kommer modellen Flying Spur att ta över som flaggskepp. 2023 kommer den att dyka upp som hybrid. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Bentley rullar ut nya Flying Spur
Världens bästa "Luxury Grand Touring Sports Sedan"

Precis som utlovat presenterar Bentley idag helt nya Flying Spur. Bilen som nu är inne på sin tredje generation beskrivs av tillverkaren som världens bästa "Luxury Grand Touring Sports Sedan" och den får lite uppdaterat utseende och mer teknik under skalet. Chassiet är ett helt nytt i aluminium och kompositmaterial och har elektronisk fyrhjulsstyrning vilket är första gången för Bentley. Drivningen sker på alla fyra hjulen och Bentley Dynamic Ride ser till att åkturen blir så behaglig som möjligt. Motormässigt så får bilen den välbeprövade W12:an på 6,0 liter med dubbla turbo. Effekten anges till 635 hästar och 900 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och toppfarten ligger på 333 km/h. Vad nya Flying Spur kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Nya Bentley Flying Spur presenteras den 11 juni
Första Bentleyn med fyrhjulsstyrning

Det är snart dags för en tredje generation av Bentleys modell Flying Spur att göra entré, och nu får vi reda på att datumet för avtäckandet är den 11 juni. I samband med detta får vi också följande video som visar lite av testerna med bilen. Är det bara jag som tycker att den låter lite som en Golf R? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Bentley teasar insidan på nästa Flying Spur
Ser mysig ut

Senare i år kommer Bentley att presentera nya Flying Spur. Vi har redan fått en teaser på bilens siluett och vetskapen om att den får en huvkråka. Nu delar tillverkaren med sig av två stycken bilder och en kort video som visar lite hur interiören kommer att se ut. Enligt Bentley är det här världens första tredimensionella läderklädsel. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nästa Bentley Flying Spur har huvkråka alá Rolls-Royce
Lyxigt

Bentley har en ny Flying Spur på gång och nu får vi ett par första teasers på bilen. Vi får se siluetten, huven och en video som visar att "kråkan" kan fällas upp och ned precis som på en Rolls-Royce. Bilen väntas ha premiär i slutet av året. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2016

Bentley vässar till Flying Spur W12 med S-version
Första Bentleyn med fyra dörrar som toppar 325 km/h

I början av året breddade Bentley sitt utbud med en S-version av Flying Spur V8. Nu gör man samma sak med storebror W12, vilket resulterar i den snabbaste fyrdörrars-vagnen från tillverkaren någonsin - toppfarten ligger på 325 km/h vilket är precis över 200 mph.. Effekten har skruvats upp till 635 hästar och vridet ligger på 820 Newtonmeter ur den dubbelturbomatade W12:an på 6,0 liter. Från stillastående till 100 km/h ska det ta 4,5 sekunder. Fjädringen har setts över för att bjuda på ännu bättre stabilitet och köregenskaper utan att tumma på komforten. Det som särskiljer modellen och verkligen visar att du köpt den värsta i gänget är helsvart grill, mörktonade strålkastare och baklampor, och ett gäng med andra svarta detaljer. Kolfiberkeramiska bromsar finns på tillvalslistan och vill man vara riktigt sportigt kan man få röda bromsok till dessa. De första kunderna får sina bilar i slutet av året. Vad de har fått betala för sina exemplar framgår dock inte. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Bentley lyfter Mulsanne
Kommer nu även med förlängd hjulbas

Förra veckan rullade Bentley ut en vassare version av modellen Flying Spur och denna vecka bjuder man på ett lyft av storebror Mulsanne. Bjässen går nu att få i tre olika utföranden - Mulsanne, Mulsanne Speed och Mulsanne Extended Wheelbase. Vi börjar med den sistnämnda och den bjuder bland annat på 25 centimeter extra benutrymme för de som sitter i baksätet, och det är också här man vill sitta i den här typen av bil. Här kan man luta tillbaka sätet, lägga upp fötterna och låta det mjuka lädret ta hand om kroppen medan Fawlty Towers eller någon annan bra serie rullar på skärmarna framför. Motorn som sitter i både denna och i vanliga Mulsanne är en 6¾-liter stor dubbelturbomatad V8:a som ger 512 hästar och ett vrid på hela 1 020 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från ZF. I LWD-utförande tar man sig från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, annars är det 5,1 som gäller. Toppfarten anges till 296 km/h och trots cylinderavstängning vill motorn ha 1,46 liter per mil vid blandad körning. Mulsanne Speed har fokus på fart och den får istället 537 hästar, 1 100 Nm, en sprint till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Nytt för alla bilar är aktiva motorfästen och fjäderbensbussningar. Lyftet av Mulsanne har bland annat gett bilarna nya huvar, framskärmar, grillar, stötfångare och adaptiva led-strålkastare. Detaljer är viktiga, och det är också därför man hittar ett B både i kromet på framskärmen och i bakljusen. Insidan får nya stolar, ny armstöd, nya dekorlister och ett nytt infotainmentsystem med pekskärm. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om nyheterna hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Bentley presenterar vassare Flying Spur
V8 S får mer effekt och högre toppfart

Bentley breddar nu utbudet av Flying Spur-versioner med det sportigare alternativet V8 S. Förutom mer effekt får bilen styvare fjädring, svarta detaljer runt om, ny grill och unika lackalternativ och interiördetaljer. Effekten ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter lyfts till 528 hästar och 680 Nm (507 respektive 660 i vanliga V8) och till 100 km/h tar man sig på 4,9 sekunder. Toppfarten anges till 306 km/h vilket är något vassare än versionen utan S som istället har 295. W12:an är dock fortfarande värst med sina 320 km/h. Förbrukningen anges till 1,09 liter per mil och utsläppen till 254 gram per kilometer. Precis som tidigare driver bilen på alla fyra hjulen med fördelningen 40 % fram, 60 % bak. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Läs mer om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lincoln presenterar nya Continental
Fortfarande lik en Flying Spur?

Förra året presenterade Lincoln en ny Continental i konceptutförande och det blev genast käbbel om att bilen var för lik Bentleys Flying Spur. Nu visas modellen i produktionsutförande i Detroit och likheterna har blivit allt mindre. Vi får tyvärr inte reda på så jättemycket om bilen för närvarande men klart är att det under huven bor en V6:a på 3.0 liter med dubbla turbo. Den levererar 400 hästar och har ett vrid på 542 Nm. Motorn har tagits fram exklusivt för Lincoln och kommer alltså inte gå att hitta i några andra bilar. Den kopplas till ett avancerat fyrhjulsdriftssystem och det ska även finnas ett adaptivt styrsystem på tillvalslistan som tillsammans med Lincoln Drive Control erbjuder tre olika körlägen - Comfort, Normal och Sport. Modellen utrustas även med ett automatiskt bromssystem som kniper in om olyckan skulle vara nära. På insidan parkerar man sig själv i stolar som kan justeras i hela 30 olika positioner och som kan bjuda på massage, värme och kyla. Akustiskt laminerat glas och Active Noise Control ser till att hålla bullernivån i kupén nere, och ljudsystemet från Revel ser till att göra det motsatta. En sak som får bilen att sticka ut är bland annat dörrhandtagen på utsidan som är lite finurligt placerade och som med bara ett enkelt knapptryck öppnas från insidan. Nya Continental kommer att tillverkas i Michigan och börjar säljas till hösten. Vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2015

Bentley lyfter Continental GT-familjen
Nytt utseende och mer effekt

Bentley presenterar nu en liten uppdatering till Continental GT-familjen i form av lite nytt utseende och effektivare motorer. GT W12 får hela 590 hästar och 720 Nm, Flying Spur blir ännu lyxigare och alla versioner får mer utrustning och bättre komfort. Det första man lägger märke till utseendemässigt är fronten som fått sig en ny spoiler och tro det eller ej - en något mindre grill. Framskärmarna har också gjorts tydligare genom att midjan sträcker sig ännu längre än tidigare. I skärmarna sitter även ett nytt ventilationshål där man kan utläsa bokstaven B. Baktill ser man att bagageluckan har fått en ny mer aerodynamisk design och att man har hängt dit en ny stötfångare. V8 S och GT Speed får också en ny diffusor. Utsidan rundas av med nya fälgar i storlekarna 20 eller 21 tum och de tre nya lackalternativen Marlin (blåmetallic), Camel (gyllene) och Jetstream (ljusblå metallic). Effekten i GT W12 ökar från 575 hästar till 590 och vridet vrids upp från 700 till 720 Nm. I samband med detta sänks förbrukningen med fem procent och nu landar den på 1.41 liter per mil med ett utsläpp på 329 gram. Alla nyheter finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2014

De första bilderna på Mercedes-Maybach S600
Premiären äger rum på Los Angeles Auto Show

Mercedes-Benz har nu släppt två stycken teaserbilder på S-klassen som får extra lång hjulbas och extra mycket lyx - Mercedes-Maybach S600. Bilen kommer att visas upp i sin helhet på Los Angeles Auto Show den 18 november och det här är alltså en uppföljare till det fristående märket Maybach som somnade in 2012. Den ultraflådiga modellen ska försöka konkurrera med Rolls-Royce Ghost och Bentley Flying Spur och under huven ska det finnas en dubbelturbomatad V12:a på 6.0 liter på över 530 hästar. I samma veva som dessa bilder visas upp presenterar Mercedes även sin nya namnstrategi som du kan spana in bland bilderna. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2013

Snubbe planerar att begrava sin Bentley
Vill ha med den i sitt nästa liv

Den brasilianske affärsmannen Conde Chiquinho Scarpa har låtit sig inspireras av de egyptiska faraonerna och fått för sig att det han begraver i jorden följer med honom till nästa liv. Därför har han grävt upp hela sin gräsmatta och planerar på att sänka ned sin hyfsat färska Bentley Continental Flying Spur däri. Ja, vad säger man? Tumnagel
-5.4°
+
Bobby Green
0

Bentleys nya Flying Spur

Egentligen var tanken att Bentley skulle visa upp sin nya Flying Spur (namnet Continental har tagits bort) först imorgon men redan idag kan vi få ta del av bilder på lyxvagnen. Bilen får ett nytt utseende och det är väl i aktern där det har hänt mest. Baklysen som i mina ögon ser rätt retro ut. Nosen har också blivit plattare och mer upprätt. Modellen passar nu bättre in hos syskonen Continental GT coupe och Continental GTC men även hos flaggskeppet Mulsanne. Bilen vi ser på bilderna är den starkare av dem, utrustad med en W12:a på 6.0 liter försedd med dubbla turbo. Det avslöjas genom de ovalformade avgasrören. Motorn ger 620 hästar och har ett vrid på 800 Nm. 0-100 km/h går på 4.3 sekunder och toppfarten är smått fantastiska 322 km/h. Det kommer dock även en V8:a för de som önskar. Den är på 4.0 liter, har turbo och en effekt på 500 hästar och ett vrid på 660 Nm. Detta motoralternativ har avgaspipor formade som en åtta. Insidan har också den uppdaterats med ännu bättre kvalitet i materialen, ny ratt, ny instrumentpanel och en ny design på mittkonsolen. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Ny Bentley Flying Spur på väg
Men så mycket mer får vi inte reda på

Bentley har precis skickat ut ett pressmeddelande och sagt att en ny Flying Spur är på väg. En fyrdörrars Continental kan man säga, som är mindre än modellen Mulsanne. Mer detaljer kring den nya bilen sägs komma den 20:e februari, och det vi får nöja oss med så länge är den här videon och en liten bild på bilens siluett. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2012

Fina bilar i bröllopskortege
Badminton-spelare sparar inte på krutet

Lee Chong Wei är en grymt duktig badminton-spelare från Malaysia. I helgen gifte han sig med sin Wong Mew Choo, också hon grym på badminton. Bröllopet verkar minst sagt ha varit påkostat, för kortegen med bilar bestod nämligen enbart av fläskiga lyxåk. Kan ni ens räkna hur många Bentley Continental Flying Spurs som rullar förbi kameran? Ett klipp från en annan vinkel finns under "Läs mer". Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2011

Snubbar jävlas med snubbe som kör Rolls-pimpad Chrysler 300C
Helfestligt

En snubbe kör omkring på gatan i en Chrysler 300C. Han, eller någon, har tappert försökt att bygga om bilen till vad som närmast skulle kunna liknas vid en Rolls-Royce Phantom. Har man inte degen till the real del bygger man själv, eller? Hur som helst så kommer ett par andra snubbar ikapp snubben och bestämmer sig för att jävlas lite med honom. En liten NSFW-varning kanske är på sin plats då the N-word brukas ganska så kraftigt (39 gånger) i den här videon. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2009

När du vill ha det lilla extra
Bentley släpper exklusiva tillbehör

Bentley har släppt lite tillbehör för den som kräver hög kvalitet och design. Det rör sig om ett litet luftintag alldeles bakom framhjulen (Continental GT, GTC), exklusiv barnstol, en ficklampa, överdrag både för in -och utsidan och Bentley-märken (Arnage, Azure, Brooklands och Continental) som du monterar i centrum på hjulen. Dessa snurrar inte runt utan behåller sin position i farter upp till 112 km/h. CMD+C Rolls Royce? Barnstolens klädsel kan man självfallet få så att den matchar bilens interiör och man kan även få barnets namn broderat under loggan. Överdraget passar Continental Supersports, Series 51 GT och GTC och är märkt med Supersports och Series 51-logotyper beroende på vilken man köper. Modellnamnet är broderat på sidan. Har man en Continental GT, GTC eller Flying Spur kan man även göra överdragen för insidan lite mer personliga med sin egna text. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Carspotting En cocktail av carspottings

Vi fick mail från ppatrix med en hel hög med bilder från sommarens europatrip. Enjoy! "Tjena! Var på flera ställen i Europa i 2 veckor och fick flera grymma bilar på bild. Första bilden är på en liten Renault Grand Scenic på vift med lite maskering i Tyskland, sedan en vad jag tror är en Alfa Romeo Giulia Coupe 1300 GT Junior i Italien, en RS6, Fiat 500 Abarth som det kryllar av runt Europa, Continental Flying Spur, 430 Scuderia, en dålig bild på en Ford Focus RS, nya Lexus RX, Gallardo och en M3 cab, en Triumph Spitfire, Lotus Elise, Continental GTC, en Ferrari California, 430 Scuderia Spider, Corvette ZR-1, Gallardo Superleggera, en sminkad GTC, Murcielago LP640 utanför samma hotell som en annan feberläsare fångade Victoria Silvstedt hoppa in i en CLK, en R8 med en Björn Gustavsson lookalike, DB9, en RR Phantom, ännu en RS6, Maybach 62, en saudiarabisk-registrerad mattsvart 911 Gemballa Avalanche med en kaxig registreringskylt som jag valde att inte sudda ut, och sist men inte minst den nya faceliftade S63 AMG. Har jag gjort något annat än att fotografera bilar? Tja.." Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg ppatrix
0

Teaser för Grand Bentley
Ersätter Arnage i slutet av sommaren

Det är inte ofta man lyckas se en Bentley här i Sverige men när det väl sker är det nästan uteslutande Continental-serien med GT eller Flying Spur. Arnage är helt enkelt lite bortglömd och föråldrad men i slutet av sommaren kommer en ersättare vid namn Grand Bentley. Engelsmännen har inte uttalat någon ingående fakta men ska vi ta lite rykten så kommer motoralternativen sträcka sig från sedvanlig V8 till etanoldrift samt V12-diesel hämtad från Audi Q7. Plus sjukt mycket lyx, såklart. Tumnagel
37.7°
+
Erik Svensson
0

Bentley-kopia från öst
Inte bara Rolls-Royce som fått en dubbelgångare

Porsche Cayenne, Rolls-Royce Phantom - och nu Bentley Flying Spur. Kinesiska Huatai har släppt lite bilder på sin C4 och det verkar som bilen förnärvarande är en förstudie om vad som komma skall. För egen del känns det som bara grill och bakdel ger en tillräcklig déjà vu-upplevelse, fronten i övrigt är ju nått eget, men vad säger ni? Tumnagel
36.3°
+
Erik Svensson
0
2008

Tio i topp
Mest koldioxid per kilometer vinner

Som ett komiskt, eller tragiskt, inslag med tanke på EUx27s klubbade klimatpaket kommer här en lista över de nya bilar som har högst koldioxidutsläpp per kilometer. Det är holländska Autoblog som står bakom och man har bortsett från små tillverkare som Koengsegg, Ultimate Aero etc. Nåväl, på given förstaplats återfinns Bugatti Veyron med sina 571 g/km. Lamborghini Murcielago LP640 Roadster intar andraplatsen med 500 g/km och de efterföljande toppnoteringarna efter hoppet. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

Uppdaterad Bentley Continental Flying Spur
Prestandamodellen får 610 hk och 750 Nm

2009-års Bentley får en smärre facelift med ny grill, frontspoiler samt kromringar runt strålkastarna. Vidare ska en mängd nya materialval och färger vara tillgängliga, allt för att få bilen precis som man vill ha den. Engelsmännen framhäver också att världens kraftigaste stereo i en serietillverkad bil finns som tillval. Denna är tillverkad av Naim och utvecklar 1 100 watt. Det är dock oklart om den också är den bästa, men kraftigaste kanske är gott nog. På tal om kraftig lanseras dessutom en version kallad "Speed" (likt coupemodellen Continental GT). Med en W12:a under huven utveckas då ett vridmoment på massiva 750 Nm redan från 1 750 rpm. Effektuttaget är 610 hk, vilket sammantaget gör att den 2,5 ton tunga bilen gör 0-100 km/h på 4,5 sekund. Toppfarten i sin tur är 322 km/h. I kommande facelift uppdateras dessutom väghållningen och ESP-systemet, vilket ska resultera i att bilen ska tillåta en än mer aktiv körstil än nuvarande modell. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0
2007

BMW Continental Flying Spur
Gammal BMW blir ny Bentley

Är du lite trött på din gamla BMW 7-serie? Det var den här killen, och istället för att byta ut den mot något annat, så beslutade han sig för att förädla den. Okej, proportionerna kanske inte stämmer, finishen har en del övrigt att önska och interiören har endast emblemen bytts ut. Men annars så ser man ju faktiskt vilken bil det ska föreställa. Så om du har 13 000 dollar över och är lite händig så kan du glida runt kiosken i en BMW Continental Flying Spur. Tumnagel
35.8°
+
James Hunt
0

Spionbilder: Porsche Panamera
De bästa bilderna hittils på Porsches Quattroporte och CLS-utmanare

Nya Zeeländska Wheels24 har lyckats fånga en trio Porsche Panameras ute på vift. Trots att det är över 2 år innan bilen går i produktion så blir det mindre och mindre kamouflage på bilarna. Jag skulle vilja säga att bilarna är förvånansvärt nakna faktiskt. Porsches första sedan kommer att in i ett segment där konkurrensen de kommande åren kommer att vara knivskarp. Aston Martin planerar att släppa sin Rapide ungefär samtidigt, och redan idag finns Maserati Quattroporte, Mercedes CLS och Bentleys Continental Flying Spur (för att inte nämna en ny 7-serie från BMW och nya S-klass). Bakom de fyra dörrarna och alla paneler så kommer Panamera i grunden vara tekniskt lik 911-serien, även om motorn kommer att vara placerad fram och motorn förmodligen kommer vara en V8 snarare än en boxer-sexa. Instegsmodellen får en V6:a på 3,5-liter som man hämtar från VW och högst upp i näringskedjan så kommer vi hitta en modifierad V10 från nedlagda Carrera GT. Produktionsstarten beräknas till någongång 2009. Fler bilder på länken nedan: Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
Nästa sida