m

Grusbus med Ken Block
Gymkhana utan asfalt

Ken Block har tagit med sig sin Ford Fiesta Rallycross till Swing Arm City i Utah för att leka loss lite i gruset. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Ken Block busar med sin eldrivna rallycross-bil
I Sverige

För en månad sedan berättade vi att Ken Block skulle börja köra rallycross med en eldriven Ford Fiesta. Nu är bilen helt klar och här visar han upp lite av vad den kan göra. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Ken Block ska köra rallycross med eldriven Ford Fiesta
Har tre motorer och 622 hästar

I onsdags skrev vi att även rallycross kommer att börja tävla med elbilar från och med nästa år. Nu får vi reda på att en av de som ska vara med och köra är Ken Block. Alla bilar som är med och tävlar har karosser av stål, fyrhjulsdrift och drivlina från STARD. Den sistnämnda heter REVelution och består av tre stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 622 hästar och 1002 newtonmeter i vrid. Ken kommer att ratta en Ford Fiesta. Projekt E som den nya serien heter drar igång redan nu i augusti på den svenska orten Höljes och datumen är den 22:a till den 23:e. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Ford uppdaterar Fiesta
Kommer nu som mildhybrid

Det har blivit dags för Ford att uppdatera modellen Fiesta och en av de största nyheterna är att den blir elektrifierad. Men det är ingen ren eldrift eller hybrid det handlar om, utan den något snällare varianten mildhybrid. Bilen får samma grejer som sitter i Kuga och Puma vilket innebär en bensinmotor på 1,0 liter som går att få med 125 eller 155 hästar. Till den kopplas en starkare startmotor/generator som är det som gör den till mildhybrid. Man ska kunna köra på bara el upp till 25 km/h. Till paketet får man en sexväxlad manuell låda, något automatiskt alternativ erbjuds inte. Förbrukningen anges till 0,5 liter per mil och utsläppen till 112 gram. När lansering sker och hur prislistan ser ut vet vi inte för tillfället. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2019

Roboten Robutt simulerar rumpsvett
Tillverkad av Kuka

När du varit och tränat och sedan hoppar in i bilen helt genomsvett kommer ju självklart sätet att bli fuktigt. Det kan ju i sin tur göra att stolarna blir duktigt ofräscha efter ett tag. Ford vill se till att de håller sig fräscha längre och har därför en robot som simulerar en svettig bak som sätter sig i sätet, och så här ser den ut. Självklart heter den Robutt. Extra kul för oss barnsliga svenskar är att roboten är tillverkad av Kuka. Varje säte som får sig en omgång av denna robot utsätts för 7.500 stycken sittningar, enligt Ford ett tal som representerar omkring tio års användning. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Så här låter SSC Tuatara
Påminner om en Ford Fiesta

SSC Tuatara är inte redo att börja tillverkas än men dyker ändå upp här och där. Nyligen stod ett exemplar utställt hos Miller Motorcars och det passade man på att backa ut från lokalen och torrgasa lite med. Kul såklart, för då får man ju höra hur denna superbil låter. Men, det lär inte vara rätt motor i för tillfället, för bilen låter som en symaskin. Produktionsversionen ska ha en dubbelturbomatad "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter som ska leverera hela 1.750 hästar när den får dricka E85. Kombinationen av motorn och bilens övriga egenskaper ska göra så att den kommer att toppa över 300 mp/h (482 km/h). Det återstår att se hur det blir med den saken såklart. Och se till att släppa loss motorljudet när den här väl går i produktion! Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0
2018

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

BMW-förare är otrevligast i trafiken
Mini har de trevligaste

Att vissa märken har otrevligare förare än andra kan vi nästan komma överens om. När TV-bolaget Dave frågade 2000 britter vilken bilmodell de tyckte hade de otrevligaste bilförarna röstade flest på BMW M3 tätt följt av Range Rover, Audi TT och Mercedes-Benz C-klass. På femte plats hittar vi Ford Transit Van, vi får anta att många är trötta på hantverkare. Efter skåpbilen hittar vi Porsche 911, VW Golf, Vauxhall Corsa, Nissan Qashqai och Vauxhall Astra. På den andra sidan, alltså där folk är trevligast hittar vi Mini, vilket är lite ironiskt eftersom det är en BMW i mindre förpackning. Just det där med liten förpackning verkar vara vinnande för efter Minin kommer Ford Fiesta, Ford Focus, Toyota Yaris, Fiat 500, VW Polo, Renault Clio, Nissan Micra, Peugeot 208 och Citroen C3. Alla bilar på trevlighetslistan är småbilar... Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Kia Optima vinner Teknikens Världs Stora Bilpris 2018
Grattis!

Nu står det klart vilken av de tio utvalda bilarna som utsetts till Teknikens Världs Stora Bilpris 2018, och vinnaren är Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Bilarna har man valt eftersom de har utmärkt sig positivt under bilåret, och för att de har egenskaper som sticker ut från mängden. När soppan var färdigkokad är det alltså Kian som står högst på pallen, med motiveringen att den bjuder på den längsta räckvidden på bara el och således gör det möjligt för fler att köra miljövänligt i vardagen. Kia anger 6,2 mil och vid test kom man 5,92 mil vilket ändå är hyfsat nära, och exempelvis två mil längre än vad konkurrenten Passat GTE Sportscombi klarade. Övriga bilar som var med och tävlade om priset var Bentley Bentayga, Volkswagen Arteon, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Opel Insignia, Renault Zoe, Audi A4 g-tron, Suzuki Ignis och Ford Fiesta. Var de placerade sig i ordningen och motiveringen till detta hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Gymkhana med gammal Ford Fiesta
Funkar ju det med

Etienne Guerra tycker inte att man behöver en vrålstark bil för att köra lika tufft som Ken Block gör i sina Gymkhana-filmer. För att bevisa detta tog han en gammal Ford Fiesta från 1994 med 60 hästar och visade att den går minst lika bra att sladda med. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Kolla in Fords robot Robutt
En robot som simulerar rumpor

Ford har tagit fram en robot som simulerar hur människor sätter sig respektive reser sig upp när de tar sig in och ut ur sin bil. Roboten kallas för Robutt och den är byggd på en robotarm från Kuka Robotics. Robutt testar under tre veckors tid bilstolar i Ford Fiesta 25.000 gånger vilket ska motsvara ungefär hur många gånger en genomsnittlig bilanvändare kliver in och kliver ur en bil under tio års tid. Ford har även tagit fram en fristående "metallrumpa" som används för att testa bilsätens mjukhet och avvikelser i sätena. Detta tillsammans med lite andra tester ska säkerställa att Fiesta-ägare ska sitta så skönt så möjligt som möjligt när de är ute och glider. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford rullar ut nya Fiesta ST
Får 200 hästar stark trea med cylinderavstängning

Det senaste från Ford är nu här och det är den tredje generationen Fiesta med den sportiga ST-behandlingen. Det är ett riktigt litet krutpaket med en trecylindrig turbomotor under huven, och den har cylinderavstängning. Första gången det har gjorts i en sån här liten motor enligt Ford. När man inte belastar motorn stängs en av cylindrarna av och man sparar på så vis bränsle och utsläpp. Maskinen är en EcoBoost på 1,5 liter och effekten är alltså 200 hästar, vridet anges till 290 newtonmeter. Det hela räcker för att ta bilen från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder. Det är 0,2 sekunder snabbare än föregångaren det. Bilen får tre stycken olika körlägen (Normal, Sport och Track). ESP-systemet har även det tre stycken olika lägen vilket gör att du kan låta det hjälpa till fullt ut, tillåta lite eller stänga av det helt och hållet. Nya Fiesta ST kommer i tre- och femdörrarsversion och den har premiär på bilmässan i Genève nästa månad. Försäljningen ska dra igång tidigt nästa år. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Så död hade du varit i en 20 år gammal bil
Euro NCAP firar 20 år genom att kraschtesta gammal Rover

Att säkerheten i våra bilar fortfarande tar stora steg framåt är rätt imponerande. En stor anledning att biltillverkarna faktiskt fortsätter kämpa är testverksamheten Euro NCAP och deras testprogram som gör att vi konsumenter faktiskt får ett kvitto på om en bil är säker eller inte. I dag testar man så klart hur väl en bil klarar av en krock men också hur väl en bil undviker en krock. När man genomförde det första testet gjorde man det tillsammans med FIA, ICRT samti svenska och brittiska myndigheter. Testades gjorde sju bilar i B-segmentet. Ford Fiesta och VW Polo fick tre stjärnor, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa och Renault Clio fick två stjärnor och Rover 100 fick bara en. För att fira att man har gjort gott för säkerheten under 20 år så har man gjort ett test mellan just Rover 100 och en helt ny Honda Jazz. Skillnaderna som de två bilarna är verkligen enorm. När man startade testerna kunde man maximalt få fyra stjärnor, något som Volvo S40 fick. I dag kan man och bör man få fem stjärnor. Tumnagel
51.4°
+
Roger Åberg
0

DiRT 4 offentliggjort
Mer DiRT

Codemasters offentliggjorde i dag DiRT 4 som är på gång för PlayStation 4, Xbox One och Windows. Spelet kommer erbjuda mer än 50 bilar så som Ford Fiesta R5, Mitsubishi Lancer Evo VI, Subaru WRX STI NR4 och Audi Sport Quattro S1 E2. Man har även FIA World RallyCross-licensen så man kommer kunna tävla på riktiga rallysträckor. Det kommer även finnas möjligheter att generera sina egna banor om man nu vill göra det. DiRT 4 släpps den 9 juni. Tumnagel
45.2°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Snowkhana 5 är här
En jultradition

För fem år sedan släppte Ford stop-motion-filmen Snowkhana som är en slags parodi på Gymkhana-filmerna. Den blev rätt poppis så varje år efter det har man släppt en ny film. Nu är det dags för den femte i ordningen och precis som tidigare får vi se en modellversion av en Ford Fiesta sladda omkring. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ford visar nya Fiesta på Instagram
Så här ser den sjunde generationen ut

Ikväll kommer Ford att dra skynket av den sjunde generationen Fiesta men innan dess har företaget själva valt att visa upp en bild på bilen via Instagram. Så här ser den alltså ut, i alla fall i det sportigare ST-Line-utförandet. Tillsammans med bilden skriver Ford att det här är "The world’s most technologically advanced small car". It’s here, the first ever photo of the Next Generation #FordFiesta ST-Line. The world’s most technologically advanced small car. #GoFurther Ett foto publicerat av Ford UK (@forduk) Nov 29, 2016 kl. 6:29 PST Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Ken Blocks vilda Mustang har nu 1 400 hästar
Hoonicorn V2 får dubbla turbosnurror

Ken Block släppte nyligen Gymkhana 8 och i den får vi se honom sladda omkring med en Ford Fiesta med 650 hästar. I film nummer sju hade han dock en nyhet som han blåste omkring med - en Ford Mustang med hela 845 hästar. Nu har den bilens motor uppdaterats med dubbla turbo och fått inte mindre än 1 400 hästar! Förutom den nya massiva effekten har bilen även fått en ny dekor som består av en stor amerikansk flagga över hela huven. Anledningen till uppdateringen är för att Ken har ett nytt projekt på gång som krävde lite mer pulver. Vad det hela handlar om ska vi få reda på nästa vecka. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Ford firar Le Mans-seger med specialutgåvor
Fiesta ST, Focus ST, Focus RS och Mustang får ny skrud

1966 vann Ford 24-timmarsloppet i Le Mans, något som man så klart är väldigt stolta över. Nya Ford GT är den stora juvelen i firandet av att det är 50 år sedan detta hände men nu släpper man också jubileumsversioner av fyra andra modeller. Fiesta ST, Focus ST, Focus RS och Mustang får alla smaka på det speciella 50th Anniversary-paketet. Alla är svarta med ljusgrå ränder och är rikligt utrustade. 50 exemplar ska byggas av varje modell vilket betyder totalt 200 bilar. Bisarrt nog är alla bilarna vigda åt den franska marknaden. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Ford Fiesta får 200 hästar
Det här är ST200

Ford visar nu upp Fiesta ST200 som kommer att ha sin premiär på bilmässan i Genève. Det är en ännu vassare version av vanliga ST och precis som namnet antyder har effekten klivit upp till 200-sträcket. Motorn är samma EcoBoost på 1,6 liter men den har moddats för att alltså ge 200 istället för 180 hästar. Vridet anges till 290 Nm. Men, motorn har även en overboost-funktion som under 15 sekunders tid kan göra att den lämnar 215 hästar och 320 Nm. Till paketet kopplas en manuell sexpetad växellåda som man ändrat utväxlingen på. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Förutom den nya effekten får bilen ett 15 millimeter sänkt chassi, styvare fjädring, mer precis styrning, större bromsar bak samt att man förbättrat både Torque Vectoring-tekniken och ESP:n. Utsidan får den unika lacken Storm Grey, 17-tummare och ett tillhörande kjolpaket. På insidan sitter man i skålade sportstolar från Recaro. De första leveranserna sker i sommar, till vilket pris framgår dock inte för närvarande. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2015

Klipp från Monte Carlo-rallyt
Med Robert Kubica bakom ratten

Det är ny vecka och vi vevar igång den med lite klipp från årets Monte Carlo-rallyt där Robert Kubica rattar en Ford Fiesta WRC under specialsträcka elva. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2014

Castrols mörka laserfilm
Ken Block med vänner sladdar

Nu är Castrols film Blackout ute och i den får vi se Ken Block i hans Ford Fiesta, Mike Rockenfeller i en Audi R8, Augusto Farfus i nya BMW M4 och Adrian Zaugg i en Lamborghini Aventador sladda omkring i mörkret guidade av laserstrålar. Bonusklipp på Kens Ford Fiesta nedan. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida