m

James Cottingham berättar om sin Ford GT
Är även delägare i en Ford GT40

Den brittiska affärsmannen James Cottingham äger en Ford GT av generation två och han är inte rädd för att använda den. Han är även delägare i originalet - GT40, och den bilen rejsar han med så mycket han bara kan. I det här klippet pratar han om båda bilarna och vad han tycker gör dem så bra. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

78-åring har köpt sig en McLaren 720S Spider
Ålder är bara en siffra

Doug DeMuro tycker att 720S Spider är den bästa av McLarens modeller att köpa. Det verkar den 78-årige norrmannen Henry Harrfeldt hålla med om för just en sådan har han gått och köpt sig. Lite roligare än en vettig och praktisk bil som folk i den här åldern kanske vanligtvis brukar köra omkring i. Men Henry gillar fart och fläkt, och förutom den här bilen har han även en AC Cobra och en Ford GT40. Vilken bil hoppas du att du kör omkring i om du blir 78 år gammal? Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Fullt ös med en Ford GT40 på landsbygden
Hej vad det går!

Här får vi hänga med racerföraren Andrew Smith i en Ford GT40 när han matar på för fulla muggar genom den franska landsbygden på specialsträckan La Gabelle under Peter Autos Tour Auto Optic 2000. Bara jag som blev svettig av att kolla på det här? Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2019

GT40:n från Ford v Ferrari snart på auktion
Köp!

I den nya filmen Ford v Ferrari eller Le Mans 66 som den heter här i Sverige får vi se Christian Bale köra omkring i en Ford GT40. Det är dock inte en riktig utan en mycket fin replika tillverkad av välkända Superformance. I januari kommer just denna bil att auktioneras iväg av Mecum Auctions. Bilen är designad att efterlikna den som Ken Miles körde under 1966 års upplaga av 24-timmars på Le Mans. Under locket där bak sitter en Roush IR 427-V8:a som borrats till 8,4 liter. Den ger 608 hästar och är kopplad till en fempetad manuell låda. Ken Miles son Peter har satt sin autograf på bilen tillsammans med Charlie Agapiou som var stallchef back in the days. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Lego släpper en drös med racingsets
Billig Bugatti Chiron!

Har man inte råd med en Bugatti att köra runt sina kids i kan man väl i alla fall köpa en Bugatti i Lego-form till sina kids. The Brick fan rapporterar att Lego kommer att släppa ett gäng sets för den som gillar racing, bland annat ett med Bugatti Chiron, ett med Mercedes-Benz AMG GT3 och ett med Ford GT/Ford GT40. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0
2016
2015

Det här är nya Ford GT
Klassisk bil görs om helt

Ford GT var en fantastisk ny version av klassiska 60-talsbilen Ford GT40 som kom 2005. Jag vet inte om den var en succé för Ford när det gäller intäkter, men imagemässigt måste det har varit en dundersuccé. Nu kommer äntligen en ny version som inte längre är en retrobil även om mycket av grundidéen med en mittmotor bil som går asfort finns kvar. Keramiska bromsar, kolfiber och annat härligt som krävs av en sportbil finns där i dag och motorn har moderniserats den också. Borta är V8:an och istället finns det en V6:a på 3.5 liter med "mer än 600 hästkrafter". Sent nästa år kommer den ut i handeln. Jag vill att den ska finnas redan nu. Tumnagel
76.6°
+
Roger Åberg
0
2013

Imponerande körning av Kenny Bräck
Balanserar en Ford GT40 på vått underlag

I helgen var det Goodwood Revival i England och bland alla förare deltog vår egna Kenny Bräck. Och han visar i det här videoklippet att han är rätt så bra på det här med att ratta bil. På en regnmarinerad bana lyckades han hålla bilen i schack och till och med vinna i klassen Whitsun Trophy där man kör med Ford GT40. Tumnagel
74.3°
+
Bobby Green
0
2012

Gamla racerbilar på Monza
Klassiker från 60- och 70-talet

I helgen var det lite körning på Monza men inte med vilka bilar som helst, utan gamla härliga klassiker från 60- och 70-talet. Där fanns bilar som Ford GT40, Ferrari 365 GTB/4 Daytona, Lola T70 MK3B och Chevron B16. Alla med sin egna lilla charm och härliga motorljud. Luta er tillbaks och njut en stund. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Alfa Romeo GTV 2000
Från lådor till verklighet

Precis som Jari har Robert också en gammal klassisk Alfa Romeo. Detta är en GTV 2000 i synnerligen mycket fint skick. Roberts drömbil är en Ford GT40 och svaret på de två övriga frågorna hittar ni i den lilla novellen han även bifogade: "Min pappa har sedan 70-talet varit bilentusiast, och startade tidigt som mekaniker i ett dragsterteam, när jag själv började närma mig 18 års strecket och började drömmande kika på en egen bil, så var det redan från början klart att inte vad som helst dög. Jag och min far hade samma åsikt om hur en vacker bil såg ut, men en 18 år gammal pojke som sommarjobbat två sommarlov på posten har inte den djupaste av plånböcker, och därför blev realistiska bilköp något avgränsat. Både jag och min far har en förkärlek till Alfa Romeo, och dess klassiska bilar från 70-talet. Tyvärr så är dessa bilar både ovanliga, och dyra. Speciellt med tanke på den budget jag hade. Men det hindrade mig inte från att drömskt sitta och finkamma varenda annonssida, alfa-forum och biltidning jag kom över. Och en dag så hittade jag en annons, "Alfa Romeo GTV 2000 objekt säljes, bör ses" löd annonsen. Med lite tjat så bad jag min far ringa upp annonsören som bodde långväga ifrån oss, och höra sig för. Det visade sig att objekt var en bra beskrivning om vad det egentligen var som såldes. Bilen, om man så kunde kalla det för det var helt i delar, och bestod egentligen av två bilar, en kaross och två uppsättningar delar. Allt var nedmonterat i lådor, och bilen saknade skärmar och en hel del annat. Efter lite mer tjat, så gick min far ändå med på att slänga på en stor kärra på bilen, och åka x antal mil, för att EVENTUELLT göra ett köp. Det var en rätt stor chock att se bilen första gången, här stod en snart 18 år gammal kille, som helst ville ha en klar, snygg och häftig bil klar, körbar och gärna tankad två månader senare när körkortet var taget. Det som jag istället såg var en jäklas massa lådor som jag inte hade en aning om vad det var för något, och ett skelett till en bil som såg ut att ha gått igenom Hiroshima ungefär. Trots min stora skepsis, så genomförde vi köpet, bar lådor i några timmar, blev bjudna på fika, betalade ca 17 tusen för bil och fika, och åkte hem igen. Sen började en två år lång reparationsperiod, där en bil-guru tar sig an en son som inte har den blekaste aning om nånting när det kommer till att bygga ihop en bil. En period som innebar mycket mycket jobb, svordomar, glädje, sorg och mycket växande lärande, för min del hur en bil funkar, för min pappas del hur en ung kille funkar. Resultatet blev en bil som jag älskar enormt, jag tycker den är så extremt vacker, linjerna är för mig perfekta. Att åka omkring på sommaren med nedvevade rutor och spela Pavarotti är medicin för själen!" Tack för att du delade med dig Robert! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0
2010

Fem specialversioner av Focus RS
Hyllar klassiker från Le Mans-tiden

Ford har precis presenterat fem olika specialversioner av Focus RS. Alla bilarna är lackade i färger inspirerade av klassiska Ford GT40. De färgglada bilarna är en hyllning till kommande French classic som äger rum mellan den 9 och 11 juli. Den svarta med silvriga stripes hyllar Ford Mk II, som vann 1966. Den röda med vita ränder hänvisar till Mk IV som vann -67, den vita med den tunna blå/röda randen flörtar med Mk IIB som också tävlade -67. Den blå/orange-bilen har färger från bilar som vann både 1968 och 69. Sist ut är den vit/blåa som hämtar inspiration från Capri RS 2600 som vann i Touringkategorin 1972. Något pris för dessa specialversioner har inte avslöjats än. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2009

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0
2008

Shelby skapar Ford GT40 Replica
Delar 90 % med 1966-års vinnarbil

Carroll Shelby fyllde 85 i januari, och för att fira har Shelby Distribution beslutat att tillverka en begränsad upplaga av 1966 års Shelby American GT40. Just det året tog GT40 nämligen de tre första platserna under Le Mans 24h. 255 exemplar kommer byggas i tre olika färger. Arkadiablå, svart/silver och röd/vit. Färgerna på vinnarbilarna från 1966. Läs mer på länken. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Ännu fler bilar i Forza 2
Listan har utökats igen

Forza-utvecklarna har nu presenterat ett nytt gäng vrålåk som kommer att finnas med i Forza 2, här har ni dem: 1998 Toyota AB Flug S900 Supra Turbo 2000 Honda Aerogear Integra Type-R 2003 Toyota APR Performance Celica GTS 2000 Audi AWE Tuning SilverBullet S4 1995 Toyota Border MR2 Turbo T-bar 2003 Chevrolet Corvette Guldstrand Edition 1994 Honda Do-Luck NSX 1992 Toyota Do-Luck Supra 2003 Nissan Fairlady Z Custom Edition 2003 Ford FocusSport SVT Focus 2003 Lexus Foose Design IS430 Project Car 2000 Dodge Hennessey Viper 800TT 2006 Mitsubishi HKS Time Attack Evolution 1995 Mazda INGS RX-7 2002 Chevrolet Lingenfelter 427 Corvette 1999 Mitsubishi MINEx27S CP9A Lancer Evolution VI 1993 Nissan MINEx27S R32 Skyline GT-R 2002 Nissan MINEx27S R34 Skyline GT-R 2004 Honda Mugen Civic Type-R 2002 Honda Mugen Integra Type-R 2003 Honda Mugen S2000 1995 Mazda RE-Amemiya RX-7 2003 Mitsubishi Sparco Lancer Evolution VIII 1998 Subaru Tommy Kaira Impreza M20b 2002 Nissan Tommy Kaira Skyline GT-R R34 1995 Toyota Tomx27s T020 MR2 2002 Toyota Tomx27s W123 MR-S 2002 Toyota Tomx27s Z382 Soarer 1998 Toyota Top Secret 0-300 Supra 2000 Nissan Top Secret D1-Spec S15 1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 03 1998 Toyota VeilSide Supra Fortune 99 2000 Acura VIS Racing Integra Type-R 1995 Toyota VIS Racing MR2 Turbo T-bar 2004 Honda Wings West Civic Si Om ni är intresserade av att se hela listan är det bara att klicka på "Läs mer »". Tumnagel
37.1°
+
Lars Lindroth
0

Muskelbilarna i Forza 2 presenterade
144 bilar

Utvecklarna som står bakom Forza 2 har nu fyllt på billistan. Denna gång har de petat in de amerikanska muskelbilarna. Hela listan hittar ni nu under "Läs mer". Tumnagel
37.3°
+
Lars Lindroth
0