m

Ford visar upp nya modellen Evos
Ersättaren till Mondeo?

Ford Mondeo var en gång i tiden en riktigt välsäljande bil, men det var länge sedan. Den nuvarande versionen finns fortfarande till försäljningen men man sålde bara 257 bilar under 2020. Den nuvarande generationen släpptes 2012 och Ford har gått ut med att man kommer att sluta tillverka den 2022 och att det inte kommer någon ny generation. Så vad kommer istället? En crossover såklart! Hurra! På bilmässan i Shanghai presenterade Ford i dag modellen Evos, som väntas ta över efter Mondeo. Precis som Citroën C5 är det en fordonstyp som är lite diffus, det är lite crossover men det är inte riktigt en SUV och det finns kombiambitioner. Bilen visas alltså i Shanghai och än så länge har Ford bara berättat om planen för Kina. Bilen är en elbil, så klart, och ska representera en ny designfilosofi som Ford kallar för Progressive Energy In Strength. Vi får än så länge bara se front och sida och där är det muskulöst och lite kaxigt. På insidan hittar vi en väldigt bred skärm som ska mäta 110 centimeter från kant till kant. Man jobbar alltså inte med det skärmupplägg som man introducerade i Ford Mustang Mach-E. Om och när vi får se denna i Europa, och hur den då skiljer sig mot Mustangen, är ännu oklart. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Ford vill bara sälja elbilar i Europa 2030
En liten modell kommer 2023

Ford Mustang Mach-E är som ni säkert förstår bara början på Fords elbilsresa. 2030 planerar tillverkaren att alla nya personbilar som säljs i Europa ska gå på el. 2023 ska en ny lite mindre modell börja säljas och detta ska bli den första masstillverkade. Den kommer att använda sig av Volkswagens elbilsplattform MEB och väntas bli i ungefär samma storlek som ID.3. De närmaste 30 månaderna kommer Ford att investera en miljard dollar i att bygga om sin fabrik i Köln för framtida elbilsproduktion. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Jason jämför Mustang Mach-E med Model 3 och Model Y
Tycker fortfarande att Tesla är bättre

Leveranserna av Fords nya eldrivna modell Mustang Mach-E har dragit igång i USA och en sak som den lovar är att den är minst lika bra som en Tesla Model 3 eller Model Y. Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained råkar ha en Model 3 så han plockade in en Mustang Mach-E för att jämföra lite, och enligt honom är Teslan vinnaren även fast Forden efter rabatt är billigare. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

Ljusscenen från Ett päron till farsa firar jul återskapad
Chevy Chase och Beverly D'Angelo spelar i Ford-reklam

Ett päron till farsa firar jul (National Lampoonx27s Christmas Vacation) är en film från 1989 som de flesta brukar veva igång under julhelgen. En scen i filmen, den nedan, är en riktig klassiker. Där försöker pappan i familjen dra igång julbelysningen och det går sådär. Denna scen har nu Ford återskapat med skådespelarna från då och nyheten Mustang Mach-E. Tipsa gärna om filmer man "måste" se nu under julhelgen, jag håller på att göra en lista. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E saknar dörrhandtag - så här gör man
Går inte att klämma fingrarna

En av sakerna som jag faktiskt inte ens har tänkt på med Ford Mustang Mach-E är att den saknar vanliga dörrhandtag på utsidan. Det gör att det inte blir något fult som sitter i dörren men också att man inte öppnar och stänger på sedvanligt vis. Öppna framdörrarna från utsidan gör man med hjälp av en liten knapp och sedan ett litet handtag som är ganska dolt. Doug går igenom och visar i det här klippet, och demonstrerar även hur Ford har gjort för att du inte ska klämma fingrarna i dörren. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E hälsar på hos Jay Leno
Både Svenssonversionen och den med 1400 hästar

Jay Leno har fått besök av Ford-chefen Jim Farley och deras senaste påhitt - elbilen Mustang Mach-E. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Ford visar prestandaversion av Mustang Mach-E
Gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder

Det här är Mustang Mach-E GT Performance Edition. Det är en lite vassare version av elbilen som bjuder på 480 hästar och 860 newtonmeter. Den ökade effekten (25 hästar) gör att bilen ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder. Räckvidden ligger på 37,8 mil och bilen använder sig av samma batteripack på 88 kWh som vanliga GT. Förutom en kvickare bil får man större bromsar fram med rödmålade Brembo-ok, 20-tumsfälgar med Pirelli-gummi och adaptiv fjädring från MagneRide. Insidan har sportigare stolar och instrumentpanelen har nya aluminiuminlägg. Bilen går att få i färgerna Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Dark Matter Gray Metallic, Rapid Red Metallic Tinted Clearcoat, Star White Metallic Tri-Coat, Grabber Blue Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic eller Space White Metallic. De som redan har beställt en GT kan uppgradera till Performance Edition nästa vår. Vad man får betala för det framgår dock inte. GT erbjuds inte i Sverige än. Här har vi istället Mustang Mach-E Standard Range RWD som klarar 44 mil på en laddning för 574.900 kronor. Sen finns Mustang Mach-E Long Range RWD som tar sig 61 mil och som kostar 649.900 kronor. Mustang Mach-E Standard Range AWD klarar 40 mil och kostar 644.900 kronor och sist har vi Mustang Mach-E Long Range AWD som tar sig 54 mil och som kostar 734.900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Top Gear kör årets bästa prestandabilar
16 bilar, 8675 hästar

Top Gear körde nyligen vad man kallar för Speed Week i papperstidningen och där valde Chris Harris och gänget ut vilka de tycker är de bästa prestandabilarna i år. Som tur var gjorde man även en filmsnutt kring detta och det är den vi ser här. En som sticker ut är Ford Mustang Mach-E med sina 1400 eldrivna hästar, men annars handlar det om bilar du faktiskt kan köpa. Tyvärr får vi inte reda på vem som vann här utan det berättar man bara i blaskan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E från Oslo till Trondheim
Gick på en laddning

Per Gunnar Berg som är chef för Ford i Norge har testat räckvidden på Mustang Mach-E. Han körde mellan Oslo och Trondheim vilket är en sträcka på 48,4 mil. När han kom fram hade han 14 procent kvar i batteriet, eller 6,7 mil och behövde alltså inte stanna för att ladda på vägen. Med det stora batteriet och bakhjulsdrift ska bilen klara 60 mil på en laddning, 53,9 mil om du har fyrhjulsdrift. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0

Snösladdande med Ford Mustang Mach-e
Ser kul ut

Att sladda lite är alltid kul, oavsett om det är i en bil med förbränningsmotor eller elmotor. Här får vi se hur lätt det är att sladda med en Ford Mustang Mach-e om man nu skulle vilja det. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Europa-versionen av Ford Mustang Mach-E
Får uppdaterad fjädring, styrning och fyrhjulsdrift

Ford presenterar nu Europa-versionen av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Den skiljer sig en del från den man bland annat kommer att sälja i USA och det ingenjörerna har gjort är att justera fjädring, styrning och fyrhjulsdrift för att den ska passa européer bättre. Och europeiska vägar. Väljer man en Mustang Mach-E med det fetaste batteripacket och endast bakhjulsdrift ska räckvidden enligt WLTP ligga på 60 mil. Det ska gå att snabbladda och har du tillgång till 150 kW ska det ta tio minuter att tanka i 9,3 mil. Enligt Ford är det den här versionen som 85 procent av kunderna kommer att välja. Svenska priser och alla specifikationer kring bilen har inte släppts än. Priserna i Tyskland ska dock börja från 46.900 euro och i Norge 422.000 norska kronor. Lanseringen i Europa kommer att ske någon gång under året. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2019

Ford bjöd in Ken Block att testa Mustang Mach-E
Cringe

Ken Block är numera involverad i typ det mesta som har med Ford att göra så därför var det naturligt att han och hans team blev inbjudna att testa en prototyp av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Synd bara att det hela är så regisserat att man får skavsår när man tittar på det. Varför inte göra något oväntat och kul istället för den här smörjan? Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E kommer att få en Shelby-version
...

När Ford rullade ut den eldrivna suven Mustang Mach-E var det många som tyckte att man drog Mustang-namnet i smutsen. Nu kommer nästa bakslag för denna grupp eftersom en kommande prestanda-version kommer att få Shelby-tillägg. Hur mycket Ford än vill så kommer det här tyvärr aldrig att bli en muskelbil och att då använda namn som är så synonymt med detta känns bara märkligt. Märkligare än Porsches Turbo-stämpel på Taycan. Ed Krenz som är Ford Performance chief programme engineer säger följande: "Ix27m looking forward to the challenge of applying the Shelby characteristics to an electric car. The trick for us is the fun-to-drive part, and sustainability in terms of charging. It needs to be capable to go all day on a trackday – you can’t do 20 minutes and then have to charge it all night." Shelby-versionen kommer att bli den vassaste men vad den kan tänkas bjuda på för effekt och prestanda är oklart för tillfället. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Så blir Ford Mustang Mach-E till
Från start till mål

Förra veckan presenterade Ford den eldrivna suven Mustang Mach-E och i den här dokumentären får vi se hur bilen blir till. De första kunderna får sina exemplar i slutet av nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar eldrivna Mustang Mach-E
Tar sig upp till 48,3 mil

Efter läckorna förra veckan har Ford nu som utlovat presenterat den nya elbilen Mustang Mach-E. Det är en SUV/crossover med Mustang-inspirerat utseende som är Fords första riktiga utmanare i det "nya" elbilsträsket. Designen kommer säkert många att ha åsikter om och som väntat lär det bli en del som älskar den och en del som hatar den. Personligen tycker jag att Ford kunde ha skippat Mustang-biten då denna modell är så långt från Mustang-arvet man kan komma. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E läcker ut
Läcker?

Igår fick vi reda på vad Fords kommande eldrivna SUV ska heta och idag har bilder på den läckt ut. Så här ser alltså Mustang Mach-E ut! Toppversionen kallas för GT och den driver på alla hjulen, ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, har 38 mils räckvidd och kostar 60.000 dollar. Det finns självklart billigare versioner också och frånpriset för modellen kommer att ligga runt 43.000 dollar. Den driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 37 mil. Längst räckvidd får man om man köper versionen som heter Mach-E California Rt. 1. Den är också bakhjulsdriven, har en elmotor på 286 hästar och 415 newtonmeter, gör 0-100 km/h på runt sex sekunder och börjar på 52.400 dollar. På en laddning ska man här komma 48,3 mil. Vi spanar in bilen live på måndag. Tumnagel
22.7°
+
Bobby Green
0

Fords eldrivna SUV har fått ett namn
Mustang Mach-E...

Nu på måndag, den 18 november, kommer Ford att presentera sin helt eldrivna SUV som det har snackats om en stund nu. Tidigare har det ryktats om att den skulle få namnet Mach 1 eller Mach E men nu vet vi vad det blir. Eftersom Ford av någon anledning har fått för sig att suven ska inspireras av världens äldsta muskelbil Mustang kommer den nya bilen att heta, trumvirvel, Mustang Mach-E. Och eftersom man har valt att hoppa på det tåget kommer bilen även att få den klassiska häst-loggan. Förutom namnet vet vi sedan tidigare att bilen får en räckvidd på upp till 60 mil. Under första halvan av nästa år kommer kunder i Sverige att kunna beställa den och de första leveranserna ska ske under andra halvan av året. Om du vill se bilder på bilen med väldigt lite maskering är det bara att hoppa vidare här. Liveströmmen som drar igång på måndag kommer du att kunna följa här. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Är detta CAD-ritningar på Fords eldrivna SUV?
Kanske det kanske

Förra veckan släppte Ford en ny teaser för sin kommande eldrivna SUV med Mustang-inspiration. Det är fortfarande lite oklart vad den kommer heta men det senaste budet är Mustang Mach-E. Namnet kommer i samband med dessa CAD-ritningar som sägs visa formerna på den nya bilen. Det snackas också om att bilen kommer att få en räckvidd på 45-48 mil från standardbatteriet men att det även kommer att erbjudas ett större som ger upp till 55 mil på en laddning. Effekten ur elmotorn (eller motorerna?) ska vara på över 400 hästar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2018