m

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2020

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ford Puma ST presenteras den 24 september
De ansvariga gör motorljud med munnen

Att Ford har en ST-version av Puma på gång vet vi sedan tidigare, men inte vilket datum den ska presenteras. Nu får vi reda på att det hela kommer att ske den 24 september genom ett klipp där de som varit ansvariga för bilen gör motorljud med munnen i väntan på the real deal. Fiesta ST bjuder på 200 hästar och sexpetad manuell låda, Puma ST borde erbjuda något liknande. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Första videotesterna av nya Ford Puma är här
Sägs vara rolig att köra

Förutom att gå bananas med namnet på sin nya eldrivna SUV har Ford även återupplivat namnet Puma som numera sitter på en liten kompakt crossover. Bilen presenterades i somras och nu har de första videotesterna trillat in, här från Autotrader och What Car?. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2019

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu är nya Ford Puma här
Är numera en liten SUV

Biltillverkarna gillar att krångla till det, och folk gillar suvar. Det är därför det blir på det här viset. Istället för att skapa en ny modell så återanvände Mitsubishi det heliga namnet Lancer Evolution som de satte på en SUV. Nu är Fords modell Puma kanske inte riktigt lika legendarisk men man väljer att göra samma sak i alla fall. Det här är nya Puma och den har inte ett endaste dugg gemensamt med sin föregångare. Börjar säljas i slutet av året och lanseras i januari nästa år. Stuart Rowley som är chef för Ford Europa säger följande: "Våra kunder har berättat att de vill ha en kompakt bil med ett häftigt utseende som också levererar lösningar för vardagens sysslor. Resultatet blev nya Ford Puma – karismatisk, praktisk och full av teknologier som massagesäten och mildhybriddrivlina." En nyhet är att modellen får en ny mildhybrid-drivlina. Den består av en bensindriven EcoBoost-motor på 1,0 liter som ger 155 hästar och som paras ihop med en ellösning för ökat vrid och lägre förbrukning - från 0,54 liter per mil och 124 gram i utsläpp. Under skalet finns inte mindre än tolv stycken ultraljudssensorer, tre radar-apparater och två stycken kameror. Adaptiv farthållare med stopp-start, skyltigenkänning, filhållningsassistent, baklucka och massagesäten finns också. Något pris på nya Puma har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Ford smygvisar nya Puma
Tyvärr ingen Mustang Light

Ford Puma var en 2+2-coupé som Ford tillverkade några år runt millenieskiftet. Det var väl allt annat än en muskelbil - den fetaste versionen gjorde noll till hundra på knappt åtta sekunder. Den fetaste alltså. Nu jagar man liv i namnet igen och den här gången handlar det om "en SUV-inspirerad kompakt crossover". Om man kikar närmare på bilden ovan och hör de orden klinga i huvudet kan vi alltså räkna ut att det inte blir någon muskelbil-light utan...något. Så här beskriver Fords Europa-chef Stuart Rowly bilen. – Puma är innovativt utvecklad och förföriskt formgiven, och vi tror att den verkligen kommer passa europeiska småbilskunder. Om du vill ha en bil som kan få huvuden att vrida på sig på fredagskvällen, för att sedan svälja dina platta möbelpaket på lördag eftermiddag, då har du hittat rätt. Vi har gjort allt för att ge kunder den flexibilitet de vill ha med progressiv och stimulerande styling så att de kan köra den snyggaste bilen de någonsin ägt. Bilen börjar säljas i Sverige i januari nästa år. Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0
2015
2011
2009