m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Räikkönen och Giovinazzi kör nya Alfa Romeo Giulia GTA
"Yes, it's ok"

Kimi Räikkönen och Antonio Giovinazzi kör båda två för Alfa Romeo i Formel 1 och här får vi se när de får testa nya Alfa Romeo Giulia GTA för att se vad den går för. Inte helt oväntat är det bara lovord som sägs, men det är ändå rätt så underhållande att titta på. Kul bonusklipp här som tyvärr inte går att bädda in där Kimi skrämmer Antonio på Ringen. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Lando Norris kör McLaren Elva på Silverstone
Hej vad det går!

För snart ett år sedan presenterade McLaren den taklösa modellen Elva. Här får vi se när F1-föraren Lando Norris tar bilen på en sväng runt Silverstone. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Köp en ny klassisk Formel 1-bil från Vanwall
Din för 1,65 miljoner pund

Vanwall är ett brittiskt Formel 1-team som var bland de sista att tillverka bilar med motorn fram. Nu meddelar de att de kommer återskapa sex stycken exemplar av deras ikoniska vinnarbilar från 1958 då man vann Moroccan Grand Prix med Sir Stirling Moss bakom ratten. Fem av bilarna kommer att säljas medan den sjätte kommer att finnas kvar inom företaget för deltagande i historisk racing. Bilarna är återskapade från gamla ritningar och ska stämma till 100 procent med hur bilarna var förr. Under skalet finns en nybyggd version av den egentillverkade fyrcylindriga motorn på 2,5 liter som ger 274 hästar. Vanwall meddelar även att man kikar på om det finns möjlighet att även bygga bilar för gatan och olika racingserier. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Ryan Tuercks Toyota Supra får en Judd-V10:a
Everyone liked that

Vi har tidigare skrivit om drifting-proffset Ryan Tuerck och hans Toyota GT86 som fått Ferrari 458-motor under huven. Fräsigt bygge helt klart, men hans nya bil är garanterat coolare. Det är den senaste generationen av Toyota Supra och den är just nu i full färd med att få en Judd-V10:a monterad i sig, en GV4 V10 närmare bestämt. För er som inte vet så är detta en maskin hämtad från LMP1 och Formel 1. Den är på 4,0 liter och ger 750 hästar utan överladdning. Varvstoppet ligger på 11.000 varv. Det första avsnittet av 14 kring bygget släpptes igår och det kan du ser här nedan. På plats två finns ett bonusklipp ni inte vill missa. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Se Formel 1 på Nürburgring gratis i helgen
Eifel GP sänds på YouTube

Om du är sugen på att se lite Formel 1 i helgen men inte har någon betalkanal för detta kommer här goda nyheter. Eifel GP som är Formel 1 på Nürburgring kommer nämligen att sändas gratis på YouTube hela helgen. Det här är första gången detta sker och kommentatorerna snackar tyska, nederländska och franska. Engelsk grafik kommer dock att finnas. Den första träningsrundan börjar idag klockan 11.00, sen är det kval på lördag klockan 15.00 och själva racet äger rum på söndag klockan 14.10. Sändningarna hittar du på länken nedan. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Honda avslutar sin Formel 1-satsning nästa år
Slutar utveckla drivlinor åt Red Bull

Honda meddelade idag att man nästa år kommer att avsluta det Formel 1-samarbete man har haft med de båda Formel 1-stallen Red Bull och Scuderia AlphaTauri, två stall som både ägs av energidrycks-tillverkaren Red Bull. Honda har försett Red Bull och Scuderia AlphaTauri med drivlinor till sina bilar men efter 2021 så får dessa stall alltså hitta en ny leverantör till sådana. Anledningen till att Honda väljer att lämna Formel 1-cirkusen uppges vara att man framöver hellre lägger de resurserna på att utveckla miljövänligare motorteknik. I ett pressmeddelande skriver Honda bland annat: "Honda will allocate its energy management and fuel technologies as well as knowledge amassed through F1 activities to this area of power unit and energy technologies and take initiatives while focusing on the future realization of carbon neutrality. Toward this end, Honda made the decision to conclude its participation in F1." Honda har historiskt sett varit inblandade i Formel 1 i en eller annan form sedan 1964. Både som stallägare och leverantör till teknik till andra stall. Det har tidigare ryktats om att Honda eventuellt kommer att satsa på elbilsligan Formel E framöver. Hur det blir med det återstår dock att se. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mick Schumacher testar F1 nästa vecka
Ska köra för Alfa Romeo under ett träningspass

Mick Schumacher, son till Michael Schumacher, är också racerförare precis som sin far. För tillfället kör han för Prema Powerteam i Formel 2 och idag kom nyheten att han på fredag nästa vecka hoppar ner i Alfa Romeos Formel 1-bil och därmed blir stallkamrat med Kimi Räikkönen. Mick kommer att köra en av bilarna under ett av träningspassen och där visa lite vad han går för. Rykten säger att han kan få ett F1-kontrakt till nästa säsong. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Robert Kubica bjuder på Ringen-åktur
Hej vad det går!

F1-föraren Robert Kubica var på Nürburgring och kände att han ville köra några varv så han fick nycklarna till en BMW M4. Misha Charoudin fick hänga med och så här såg det ut. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Jason förklarar F1-tekniken i Maseratis nya motor
Intressant

I Maseratis nya modell MC20 sitter en helt nyutvecklad motor med F1-teknik. Men vad innebär det då? Jason förklarar i det här klippet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Sebastian Vettel ska köra för Aston Martin nästa år
Ersätter Sergio Perez

I maj skrev vi att Sebastian Vettel skulle sluta köra för Ferrari när årets säsong var över. Men han ska ju självklart inte sluta köra helt än, och nu får vi reda på vilket som blir hans nya stall - Aston Martin. Sebastian ersätter mexikanaren Sergio Perez och blir stallkamrat med Lance Stroll. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix ska göra dokumentär om racerföraren Ayrton Senna
Kommer 2022

1982 debuterade Ayrton Senna i det brittiska F3-mästerskapet. Han vann loppet som var det sista för säsongen och blev snabbt uppmärksammad. 1988, 1990 och 1991 blev han världsmästare i Formel 1 och han anses vara en av de snabbaste förare inom sporten. Under San Marinos Grand Prix 1994 körde han av banan och omkom sedan av sina skador. Han blev bara 34 år gammal. 2000 valdes Ayrton in i International Motorsports Hall of Fame. Nu står det klart att Netflix ska göra en dokumentär om racerföraren i åtta delar. Serien ska ha premiär någon gång 2022. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Bilmärket Delage återuppstår
Det här är superbilen D12

Mellan 1905 och 1954 tillverkade det franska bilmärket Delage bilar i Levallois-Perret. Nu återuppstår namnet som smackas på den nya superbilen Delage D12. Den här benämns som "the world’s fastest street-legal hybrid supercar" och under det Hot Wheels-inspirerade skalet ska det finnas en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen erbjuds i versionerna GT och Club. Den förstnämnda får en elmotor på 112 hästar till förbränningsmotorn och den kombinerade effekten anges till 1115 hästar. Club har en mindre elmotor på bara 20 hästar som endast är igång när man kör långsamt i en kö, parkerar eller backar. Här är den kombinerade effekten istället 1024 hästar. Torrvikten ligger på 1400 respektive 1310 kilo. GT ska accelerera snabbare men Club ska vara snabbare på banan. Målet är att slå varvrekordet på Ringen. Karossen och chassiet ska vara inspirerat från både Formel 1 och stridsflygplan. 2021 ska produktionen dra igång och endast 30 stycken exemplar ska tillverkas. Prislappen börjar på 2,3 miljoner dollar styck. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Nästa år blir även rallycross eldrivet
Nya serien eRX2 lovar att vara lika fartfylld

Formel 1 knoppades av till Formel E och Extreme E får väl ses som en slags Dakar-tävling fast med elbilar. Nu ska även rallycross börja med eldrift i den nya serien eRX2 som ska dra igång nästa år. Förarna kommer att köra en specialutvecklad bil som just nu genomgår tester, och det är den ni ser maskerad här ovanför. Den är framtagen av QEV Technologies och OSM Olsberg och här ska finnas ett batteripack på 32 kWh som matar en elmotor framtill och en baktill som tillsammans genererar 340 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Batteriet ska hålla för racing i 25 minuter innan det är dags att ladda igen, något som ska ta 20 minuter. Enligt OSM Olsberg ska en hel säsong kosta omkring 150.000 euro att genomföra vilket ska vara betydligt mindre än vad traditionell rallycross kostar. Serien ska genomföras på sex stycken olika platser i Europa men vilka vet vi inte för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Fernando Alonso gör comeback i Formel 1
Ska börjar köra för Renault igen

Idag släpptes den lite oväntade nyheten att den 38-årige Fernando Alonso kommer att göra comeback i Formel 1 från och med nästa år. Den dubbla världsmästaren Alonso lämnade F1-cirkusen 2018 efter 17 år. När han nu återvänder till F1 kommer han att köra för Renault, teamet som han kammade hem två världsmästerskap med 2005 och 2006. Där kommer Alonso att ersätta Daniel Ricciardo som nästa år kommer att köra för McLaren, teamet som Alonso körde för när han lämnade F1-racingen 2018. Fernando Alonso säger själv om sin comeback i ett uttalande på F1:s hemsida: "Renault is my family, my fondest memories in Formula 1 with my two World Championship titles, but Ix27m now looking ahead. Itx27s a great source of pride and with an immense emotion I’m returning to the team that gave me my chance at the start of my career and which now gives me the opportunity to return to the highest level.I have principles and ambitions in line with the teamx27s project. Their progress this winter gives credibility to the objectives for the 2022 season and I will share all my racing experience with everyone from the engineers to the mechanics and my team-mates. The team wants and has the means to get back on the podium, as do I." Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes Safety Car kläs med regnbågsfärger
F1 lyfter frågan kring rasism och ojämlikheter

På söndag drar F1-cirkusen igång igen och temat är WeRaceAsOne. Det är ett initiativ framtaget efter alla utmaningar pandemin har gett oss samtidigt som man vill lyfta frågan kring rasism och ojämlikheter i sporten och världen över. Mercedes säkerhetsbilar som ligger i täten innan racen börjar har därför klätts med regnbågsfärger. Alla tävlande bilar kommer att ha dekoren och hashtaggen #WeRaceAsOne på sig men detta lär synas allra mest på säkerhetsbilarna. Hashtaggen #PurposeDriven handlar om FIA’s arbete för säkerhet, hållbarhet, jämlikhet mellan könen och diversifiering. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mulholland Automotive presenterar sportbilen Legend 480
Ska lanseras i år

Mulholland Group har i många år varit inblandade i motorsport och fungerat som leverantör åt bland annat Formel 1. Nu har de bestämt sig för att börja tillverka egna bilar och sportbilen Legend 480 är först ut. Bilen beskrivs som superlätt och en "pure drivers car". Det är en tvåsitsig coupé med V8:a under huven och bakhjulsdrift. Siffrorna i modellnamnet står för motorns effekt och för växlandet står en sexpetad manuell låda. Chassiet är i kolfiber och de exteriöra linjerna ska vara ritade av den förra TVR-designchefen Damian McTaggart. Planen är att lansera Legend 480 senare i år och efter denna ska det presenteras inte mindre än tre stycken bilar. Vad man får betala framgår dock inte för tillfälllet. Tyvärr finns det ingen bättre bild på hur bilen ser ut baktill. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Carlos Sainz Jr börjar köra för Ferrari i Formel 1
Daniel Ricciardo tar hans plats hos McLaren

Vi skrev i veckan om att Sebastian Vettel och Ferrari inte kunde komma överens och därför gick skilda vägar. Nu står det klart att Carlos Sainz Jr ersätter honom. Carlos har skrivit kontrakt för två säsonger och börjar sitt nya jobb 2021. Hans plats i McLarens team kommer att tas över av Daniel Ricciardo som går från Renault. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida