m
2020

Audi ska tävla med i Dakar 2022 med elbil
Meddelar även att de lämnar Formula E

Nu får vi reda på att Audi lämnar Formula E och istället kommer att lägga krutet på att delta i Dakar-rallyt 2022. Bilen som är ett rejält offroad-bygge är helt eldriven men den kommer att ha en räckviddsförlängare ombord i form av en bensindriven turbomotor. Det här ska göra att Audi blir de första som deltar i tävlingen med en "alternativ" drivlina. När bilen presenteras utan skynke vet vi inte just nu. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Honda avslutar sin Formel 1-satsning nästa år
Slutar utveckla drivlinor åt Red Bull

Honda meddelade idag att man nästa år kommer att avsluta det Formel 1-samarbete man har haft med de båda Formel 1-stallen Red Bull och Scuderia AlphaTauri, två stall som både ägs av energidrycks-tillverkaren Red Bull. Honda har försett Red Bull och Scuderia AlphaTauri med drivlinor till sina bilar men efter 2021 så får dessa stall alltså hitta en ny leverantör till sådana. Anledningen till att Honda väljer att lämna Formel 1-cirkusen uppges vara att man framöver hellre lägger de resurserna på att utveckla miljövänligare motorteknik. I ett pressmeddelande skriver Honda bland annat: "Honda will allocate its energy management and fuel technologies as well as knowledge amassed through F1 activities to this area of power unit and energy technologies and take initiatives while focusing on the future realization of carbon neutrality. Toward this end, Honda made the decision to conclude its participation in F1." Honda har historiskt sett varit inblandade i Formel 1 i en eller annan form sedan 1964. Både som stallägare och leverantör till teknik till andra stall. Det har tidigare ryktats om att Honda eventuellt kommer att satsa på elbilsligan Formel E framöver. Hur det blir med det återstår dock att se. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa år blir även rallycross eldrivet
Nya serien eRX2 lovar att vara lika fartfylld

Formel 1 knoppades av till Formel E och Extreme E får väl ses som en slags Dakar-tävling fast med elbilar. Nu ska även rallycross börja med eldrift i den nya serien eRX2 som ska dra igång nästa år. Förarna kommer att köra en specialutvecklad bil som just nu genomgår tester, och det är den ni ser maskerad här ovanför. Den är framtagen av QEV Technologies och OSM Olsberg och här ska finnas ett batteripack på 32 kWh som matar en elmotor framtill och en baktill som tillsammans genererar 340 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Batteriet ska hålla för racing i 25 minuter innan det är dags att ladda igen, något som ska ta 20 minuter. Enligt OSM Olsberg ska en hel säsong kosta omkring 150.000 euro att genomföra vilket ska vara betydligt mindre än vad traditionell rallycross kostar. Serien ska genomföras på sex stycken olika platser i Europa men vilka vet vi inte för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida