m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Köp!
AirPods Pro kostar nu bara 2159 kr

Honda avslutar sin Formel 1-satsning nästa år
Slutar utveckla drivlinor åt Red Bull

Honda meddelade idag att man nästa år kommer att avsluta det Formel 1-samarbete man har haft med de båda Formel 1-stallen Red Bull och Scuderia AlphaTauri, två stall som både ägs av energidrycks-tillverkaren Red Bull. Honda har försett Red Bull och Scuderia AlphaTauri med drivlinor till sina bilar men efter 2021 så får dessa stall alltså hitta en ny leverantör till sådana. Anledningen till att Honda väljer att lämna Formel 1-cirkusen uppges vara att man framöver hellre lägger de resurserna på att utveckla miljövänligare motorteknik. I ett pressmeddelande skriver Honda bland annat: "Honda will allocate its energy management and fuel technologies as well as knowledge amassed through F1 activities to this area of power unit and energy technologies and take initiatives while focusing on the future realization of carbon neutrality. Toward this end, Honda made the decision to conclude its participation in F1." Honda har historiskt sett varit inblandade i Formel 1 i en eller annan form sedan 1964. Både som stallägare och leverantör till teknik till andra stall. Det har tidigare ryktats om att Honda eventuellt kommer att satsa på elbilsligan Formel E framöver. Hur det blir med det återstår dock att se. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa år blir även rallycross eldrivet
Nya serien eRX2 lovar att vara lika fartfylld

Formel 1 knoppades av till Formel E och Extreme E får väl ses som en slags Dakar-tävling fast med elbilar. Nu ska även rallycross börja med eldrift i den nya serien eRX2 som ska dra igång nästa år. Förarna kommer att köra en specialutvecklad bil som just nu genomgår tester, och det är den ni ser maskerad här ovanför. Den är framtagen av QEV Technologies och OSM Olsberg och här ska finnas ett batteripack på 32 kWh som matar en elmotor framtill och en baktill som tillsammans genererar 340 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Batteriet ska hålla för racing i 25 minuter innan det är dags att ladda igen, något som ska ta 20 minuter. Enligt OSM Olsberg ska en hel säsong kosta omkring 150.000 euro att genomföra vilket ska vara betydligt mindre än vad traditionell rallycross kostar. Serien ska genomföras på sex stycken olika platser i Europa men vilka vet vi inte för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Daniel Abt ska börja köra Formel E för Nio istället
Efter att ha fått sparken från Audi

I maj anordnas ett esport-race i Formel E och en av deltagarna var Daniel Abt som kör för Audi Sport ABT Schaeffler i Formel E. Men Daniel tog inte tävlingen så seriöst och lät ett proffs köra för honom så att han skulle få bättre placeringar. Detta kom han givetvis inte undan med och både diskades och bötfälldes för sitt ofog. Dessutom fick han sparken av Audi. Nu, fem veckor senare, står det klart att han kommer att återvända till Formel E fast hos den kinesiska elbilstillverkaren Nio istället. Daniel kommer att ersätta den kinesiska föraren Ma Qinghua i teamet Nio 333 och tävla tillsammans med britten Oliver Turvey i de sex återstående tävlingarna. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Kolla in trailern till And We Go Green
Dokumentär om Formel E

Årets Formel E-liga ligger för tillfället nere på grund av pandemin och då kanske det skulle passa fint med en dokumentär om racing-serien som ersättning. Här nedanför kan ni kolla in trailern för And We Go Green vilket är en dokumentär om bilarna, stallen och förarna i den lite miljövänligare racing-ligan Formel E. I den närmare 100 minuter långa dokumentären får tittarna följa den fjärde säsongen av Formel E vilken kördes 2017 - 2018. And We Go Green hade premiär i USA igår, 4 juni, på Hulu. Huruvida filmen letar sig in på någon kanal eller tjänst som vi här i Sverige kan ta del av är än så länge oklart. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi sparkar Formel E-förare som fuskade i esports-race
Dumt tilltag blir kostsamt för Daniel Abt

Häromdagen skrev vi om att Formel E-föraren Daniel Abt hade fuskat i esports-racet "Race at Home Challenge", ett digital race som har ersatt den traditionella Formel E-ligan under pandemin. Detta ser nu att straffa sig rejält för Abt som nu får sparken från Audis Formel E-team. Redan när det upptäcktes att Abt lät den professionelle e-sportaren Lorenz Hoerzing köra Abts bil i "Race at Home Challenge" diskades Abt från turneringen och bötfälldes med 10.000 dollar. Abt sa själv efter upptäckten att det hela inte var illa menat och bad om ursäkt. Detta verkar dock inte ha räckt till för Audi som nu alltså ger Abt sparken och bilföretaget skriver i ett uttalande: "Daniel Abt did not drive his car in qualifying and the race at the fifth event of the Race at Home Challenge on May 23 himself, but let a professional sim racer do so.He directly apologised for this on the following day and accepted the disqualification.Integrity, transparency and consistent compliance with applicable rules are top priorities for Audi – this applies to all activities the brand is involved in without exception.For this reason, Audi Sport has decided to suspend Daniel Abt with immediate effect." Daniel Abts fuskar-kompis Lorenz Hoerzing blev efter upptäckten diskad från "Race at Home Challenge"-versionen där professionella esportare deltar. Huruvida även han har ytterligare följder av sitt tilltag att invänta finns det inga uppgifter om. Tumnagel
54.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Formel E-förare diskad och bötfälld för fusk i esport-race
Daniel Abt lejde in ett proffs som fick ta hans plats

Formel E-föraren Daniel Abt har blivit diskad från den digitala racing-tävlingen "Race at Home Challenge" efter det att han blivit påkommen med att låta en professionell spelare köra hans bil när han tävlade mot andra Formel E-förare. "Race at Home Challenge" är en slags ersättare till fysiska Formel E-lopp då dessa blivit inställda på grund av pandemin. Tanken är att Formel E-fans ska kunna få lite kontakt med sporten och dess förare under pandemin genom att ta del av när förarna tävlar mot varandra digitalt. Förutom det så samlar "Race at Home Challenge" in pengar till Unicef och det är dit de 10.000 dollar som Abt fick i böter för sitt fusk kommer att gå. Abt har själv kommenterat sitt fuskande och sa då: "I did not take it as seriously as I should have. I am especially sorry about this because I know how much work has gone into this project on the part of the Formula E organisation. I am aware that my offence has a bitter aftertaste but it was never meant with any bad intention." Istället för Abt var det den professionelle esportaren Lorenz Hoerzing som satt bakom ratten när Abts fordon framfördes. Hoerzing tävlar i en annan gren av "Race at Home Challenge" där professionella esportare deltar och efter sin hjälp till Abt så har Hoerzing diskats från denna. I klippet ovan kan ni kolla in den femte omgången av "Formula E Race At Home Challenge". Tumnagel
31.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida