Quantcast
m

Västtrafik börjar posta antal steg mellan stationer
Vill att fler ska gå

Sedan corona kom till Sverige har våra olika bolag som sköter kommunaltrafiken blivit de nya Systembolagen. Med det menar jag att de aktivt försöker få kunderna att inte använda deras tjänster, vilket ju är rätt unikt. Här i Stockholm uppmanar SL oss att inte använda bussar och tåg om vi inte behöver, vilket har fungerat fint tills värmen kom och alla ville åka och bada samtidigt. Västtrafik försöker i en ny kampanj att få folk att gå istället för att ta spårvagnen. Man har helt enkelt postat stortavlor med hur många steg det är mellan hållplatserna och då kanske folk tänker att det är bättre med 2000 steg i stegräknaren än att hångla med andra på spårvagnen. Kampanjen är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors. Tumnagel
62.7°
+
Roger Åberg
0
2019

Sveriges rättssystem förklarat med en IKEA-manual
Så att det blir lite enklare för Donald Trump

Sommarens ASAP Rocky-följetong verkar nu ha lugnat ner sig något i svenske medier men om någon liknande juridisk tvist skulle dyka upp igen har nu några reklamare spikat ihop en enkel manual till Sveriges rättssystem i form av en IKEA-manual. "Manualen" beskriver hur det juridiska systemet i Sverige fungerar i sex steg. Med dessa steg vill man få USA:s president Donald Trump att lära sig att Sverige inte har något borgenssystem, att politiker och andra utomstående är förbjudna att försöka påverka eventuella domslut samt att alla är lika inför rättvisan. Punkt fem och sex i listan handlar mest om att sparka lite på Trump och har mindre med det svenska rättssystemet att göra. Manualen är framtagen av de båda reklamarna Oscar Gierup och Hampus Elfström som till vardags arbetar på de båda reklambyråerna McCann New York och Forsman & Bodenfors i Göteborgs. Gierup säger om deras verk till branschtidningen AdWeek: "Vi ville göra något med det faktum att Trump specifikt började bråka med Sverige och vår premiärminister. Särskilt eftersom han har så god hand med diktatorer och ledare som är kända för att ha dödat journalister och oskyldiga människor.Ikea-manualerna är snabba, enkla och naturligtvis mycket associerade med Sverige, så vi ansåg att mediet passade perfekt för den här idén" Ni hittar hela IKEA-manualen till "THE $WEDISH JUSTICE SYSTEM" här nedanför. Tumnagel
85.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Är Telia-reklamen rolig eller bara mobbning?
En fin linje

Telia har släppt en ny reklamfilm om Jonte, en kille med "fel" t-shirt och gles skepparkrans. I reklamfilmen säger speakerrösten att Jonte borde ringa Telia och boka en personlig tekniker för att slippa stå ut med sina kollegors antaganden. Telia försöker så klart vara roliga men lyckas de eller är de bara plumpa? Filmen är gjord av Forsman & Bodenfors. Tumnagel
13.1°
+
Roger Åberg
0
2016

Svenska byråer tog hem fem Webbys
Ingen jättebra utdelning för Sverige i webb-branschens "Oscarsgala"

Nu är årets Webby Award avgjord, det vill säga den globala tävlingen där webb- och reklambyråer belönas för webbsaker de gjort under året, och för Sveriges del blev det fem stycken Webbys. Det kanske får anses som lite skralt då svenska byråer 2014 tog hem tio stycken Webbys skriver Dagens Media. De svenska byråer och webbkampanjer som fick pris i året Webbys var M&C Saatchi Stockholm vann för sin kampanj "Earth 2045" i kategorin "Best Use of Video or Moving Image", Åkestam Holst för "Catch the Unseen" i kategorin "Best Use of Photography", Saatchi & Saatchis för "A Siri-Ous Safety Message" i kategorin "Online Guerilla & Innovation", Forsman & Bodenfors för "805 MILLION NAMES" i kategorin "Viral Marketing" samt Perfect Fools för "Magic Hour Pop-up Shops" i kategorin "Retail". Totalt delades det ut över 220 stycken Webbys i en mängd kategorier som bedömdes av en professionell jury samt ytterligare 226 stycken i "Peoples Choice", det vill säga kategorier där allmänheten fick tycka till. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Bli programchef för ett program på UR
Reklamkampanj för UR i samband med att många program släpps fria

Den statliga Public Service-tvkanalen UR har fått loss rättigheterna till att streama lite över 7 300 av sina TV-program via UR.se. I samband med det har man tagit fram en reklamkampanj där Twitter- och Facebook-användare kan "adoptera" ett av de 7 369 programmen. På kampanjens webbplats kan man söka efter ett lämpligt program att bli "programchef" för eller låta tjänsten välja ut ett program baserat på informationen som hittas på din Facebook-profil. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Själv valde jag ett program som handlade om robotar då jag ej kunde hitta de klassiska Trum-programmen med Morgan Ågren. Ett av de programmen kan ni dock kolla in under "Läs mer" om ni känner för det. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Skåla in nya året med IKEA
Visar sin glaskollektion med en iPhone-app

Snart är det nyår och då är det många som kommer att klirra sina glas samman. Sitter man av någon anledning utan riktiga glas och champagne kan man ju alltid ta till IKEA:s iPhone-app. Det är Forsman & Bodenfors som står bakom appen som gör det möjligt för den som vill att skåla virtuellt och dessutom kunna lägga upp vilka man har skålat med på Facebook och Twitter. Ett roligt och smart sätt för IKEA att marknadsföra sin glaskollektion. Tumnagel
36.2°
+
Lotta Madetoja
0

Är du värd den där bullen?
Ut och jogga med dig innan!

Gillar du bullar men har ångest över bilringarna? I ett försök att få oss smala och samtidigt tjäna lite stålar har reklambyrån Forsman & Bodenfors tagit fram en app åt IKEA. Kondis heter den och konceptet är enkelt - för att få snaska bulle måste du springa lite innan. Appen håller koll på hur långt du behöver gå, springa eller cykla innan du är värd godsakerna. Klar bonus för den über-ambitiösa demofilmen ovan. Just nu fixar inte appen multitasking men en ny version är inskickad så det kommer snart! Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Sveriges Radio presenterar en URL-förlängare
I samband med flytt till www.sverigesradio.se

Det har dykt en hel del URL-förkortare den senaste tiden men URL-förlängare är detta mig veterligen den första vi skriver om. Det är Sveriges Radio som lanserar tjänsten i samband med att man idag flyttade sitt digitala hem från sr.se till betydligt mycket längre www.sverigesradio.se. Webbadress-förlängaren är givetvis en kampanj med en hel del självironi inblandat för att få domänbytet uppmärksammat. Det är reklambyrån Forsman & Bodenfors som ligger bakom kampanjen. Vår gästbloggare Mikael Zackrisson från Veckans Affärer skriver mer om nya SverigesRadio.se här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2009

Tele2 testar mobilt internet
"Årets jobbigaste test"

Tele2 kör i detta nu en kampanj för sitt mobila bredband där programledaren Olle Garp glider omkring och intervjuar människor samtidigt som det hela livestreamas, givevis, via det mobila bredbandet. För att spetsa till det hela så kommer även chefer från Tele2 sitta på en planka ovanför en pool med vatten och skulle bredbandet gå ner längre än 30 sekunder så kommer chefen att åka ner i poolen. Även detta livestreamas (se bild nedan) och man kan kolla in både Olle och chefen simultant. Kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors och kommer att köras mellan 09:00 till 17:00 varje dag den här veckan fram tills på fredag. En av de skönare kampanjerna jag personligen sett på länge. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Kyrkan lägger ut bönestuga på nätet
Be online

Reklambyrån Forsman & Bodenfors har tagit fram en slags virtuell bönestuga till Svenska Kyrkan som är en del i en kampanj för det stundande kyrkovalet. På sajten kan användare skriva in böner som antingen sänds till den kyrkan som ligger närmast användaren eller så kan användaren göra ett aktivt val och bestämma vilken kyrka det ska skickas till. Det går även att via nyckelord söka böner och i ett slags taggmoln går det även att se och läsa andras böner om de är offentliga. Stämningsfullt med schysst musik helt klart. Sen kan man ju i och för sig deppa ihop lite om man sitter och läser allt för många tragiska böner i rad. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bra skörd för svenska byråer i Cannes Lions
13 lejon i Cyber-klassen

Svenska byråer fortsätter att visa sig starka på den digitala scenen och i när det var dags för prisutdelning i Cyber-klassen på Cannes Lions igår tog svenska byråer hem hela 13 Lejon. Två av lejonen var av den ädlaste valören guld och dessa gick till Åkestam Holst och Doritos, Goodby Silverstein & Partners/B-Reel. Vi har tidigera skrivit om de nominerade här och nedan följer listan med de som vann pris igår. Guld: "Stefan the Swopper", Posten, Åkestam Holst "Hotel 626", Doritos, Goodby Silverstein & Partners/B-Reel Silver: "Talk to the plant", Heinz, Crispin Porter & Bogusky Europe "SAS/SJ Fight", SAS, Crispin Porter & Bogusky Europe "The radio matcher", SR, Forsman & Bodenfors "Forsman & Bodenfors", Forsman & Bodenfors "The eco dance", Ica, King Brons: "The Jazz calculator", Volkswagen, DDB Stockholm "Come into the closet", Ikea, Forsman & Bodenfors "The little send guide", Posten, Crispin Porter & Bogusky Europé "In an absolut world, friends would get together more often hot tub", Absolut, Great Works "Chlorophyllo", Wrigleys, DDB Paris/B-Reel "BBC Blast", BBC, Fallon London/Acne Digital Dessutom tog BBH New York och bröderna Sjönell guld för sin Axe-kampanj "100 girls" Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

19 svenska bidrag i Cannes Lions Cyber-klass
Lite mindre än förra året

Just nu pågår den internationella reklamtävlingen "Cannes Lions" nere i Frankrike och på webbfronten har svenska reklam- och webbyårer fått 19 bidrag nominerade. Förra året var det 22 svenska bidrag men 19 får väl sägas vara helt ok det med. Det är tio stycken svenska byråer som står för de 19 nomineringarna och flest har webbyrån Daddy med fyra stycken. Under "Läs mer" följer listan på alla de svenska bidragen. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges roligaste reklam?
Rätt reklam vann?

I april lanserade humorkanal Comedy Central i Sverige en tävling för att utse Sveriges roligaste reklamfilm. 35 bidrag kom in för att bedömas av en jury bestående av komikerna Henrik Schyffert och Karin Adelsköld. Bidragen kom från bolag som Björn Borg, Dafgårds, Din El, Läkerol, McDonaldx27s, Gainomax,Riksgälden, Hemverket, Heineken och Norrlands guld. Segrare blev Forsman & Bodenfors reklamfilm "Snowracer" för telefonbolaget Tele 2. Tumnagel
37.0°
+
Ken Masters
0

Volvo har (inte) sålt minst en C30 med flames
Har ni sett någon?

Kommer ni ihåg Volvos idé om att folk skulle köpa C30 som är helt stripade. Nu kör de kampanj på det igen på TV men jag har inte sett någon på stan och funderade faktiskt för ett tag sedan om de verkligen hade sålt någon alls. Så dök bilderna i den här artikeln ner i mailboxen från en kompis och det är bevisligen någon som har köpt en C30 med flames. Har ni sett någon C30 med stripes? Tack till Micke på Tailsweep. Uppdatering Det verkar, som Henke mycket riktigt påpekar, vara Forsman & Bodenfors som äger denna bil. F&B är Volvos reklambyrå och har troligen inte köpt bilen i vanlig mening. Så än letar vi efter en privatperson som har köpt en stripad Volvo. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0
2008

Vad gör dina föräldrar när du är bortrest?

Felix Herngren verkar ha ett finger med i spelet i varenda reklamfilm nuförtiden. Men det är roligt när vuxna människor gör bort sig vare sig det är på riktigt eller fejk. Min favorit är den med midsommarstången. Kund: Tele2 Byrå: Forsman & Bodenfors Tumnagel
36.9°
+
Mirabelle Looft
0

Guldäggsfeber
Starring Great Works, Daddy, Farfar och några till

Ikväll är det dags för årets svenska stora reklamtillställning och det är som vanligt i internet-kategorin man hittar de intressantaste bidragen. De nominerade bidragen är (uppdragsgivare, byrå): V&S Absolut Spirits, Great Works Apoteket, Forsman & Bodenfors Björn Borg, Farfar Telia Sonera, Daddy Tele 2, Forsman & Bodenfors IFK Göteborg, ANR.BBDO Diesel, Farfar BMW, Jung Von Matt (Vi håller lite extra på den här) Stella Artois, Lowe Brindfors Ving/My Travel, Forsman & Bodenfors Langley Travel, GOSS IKEA, Forsman & Bodenfors Gnuf/Snowman Solutions, Acne Creative Vi önskar samtliga inblandade lycka till ikväll! Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0