m

Tut i luren! Idag är det Zero Emissions Day!
Släpp inte ens en fis

Idag är det Zero Emission Day, även kallad ZeDay. Denna dag är framtagen för att uppmärksamma att vi bör fokusera på förnybara energikällor istället för fossila. Lite hur vi ska göra snackar Bill Gates om i klippet vi ser här. Sånt som du kan bidra med är exempelvis att ta cykeln istället för bilen, laga något istället för att köpa nytt och att slänga plast i sopkorgen istället för på marken. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

New York inför lag som förbjuder all bilförsäljning vid 2035
Om bilen använder fossila bränslen då

New York har bestämt sig för att inga bränsledrivna fordon att kunna säljas i New York om 14 år. Detta för att den amerikanska delstaten har antagit en ny lag som förbjuder försäljning av bilar som använder fossila bränslen från och med 2035. Denna nya lag kräver att alla nya bilar ska vara fordon med nollutsläpp. Enligt myndigheterna därborta kommer denna åtgärd att bidra till att minska statens utsläpp av växthusgaser med 35 procent och hjälpa den att uppnå sina utsatta klimatmål. Hur detta ska gå till är dock oklart då det just nu bara är en procent av de nya fordonen som säljs i New York som är helt elektriska. Det innebär att delstatens myndigheter nu måste toksamarbeta för att övertyga människor att köpa elbilar framöver samt installera ett omfattande nätverk av laddstationer lite överallt. Medelstora och tunga fordon innefattas dock ej här men till 2045 ska sådana fordon också ha nollutsläpp när de säljs i delstaten. Sedan tidigare har delstaterna Kalifornien och Massachusetts infört liknande lagar. Tumnagel
58.0°
+
Frode Wikesjö
0

80 miljoner år gammalt dinosaurieben hittat i Skåne
Tillhörde antagligen en liten växtätande dinosaurie

Kristianstadbladet rapporterar att en turistande familj från Nederländerna har hittat ben från en liten dinosaurie som tros ha levt i Skåne för 80 miljoner år sedan. Det handlar om ett skenben som hittades när familjen letade efter fossiler vid Åsens fältstation i skånska Näsum. Familjen tog först med sig det några centimeter långa benet hem till Nederländerna men kontaktade sedan fältstationen. Efter att det ansetts vara en viktig upptäckt analyseras benet nu i Lund. Amatörpaleontolog Filip Lindgren som driver Havsdrakarnas hus och Åsens fältstation säger till TT om fyndet: "Just landlevande fossil, lämningar efter det är det mest exklusiva man kan hitta här. Varje pusselbit är värdefull, nu fick vi något vi inte sett tidigare." Det har tidigare gjorts fynd av tänder, kotor och några fingerben från landlevande dinosaurier vid Åsens fältstation. Exakt vilken dinosaurieart det nu hittade skenbenet tillhör vet man inte ännu. Troligtvis kommer det från ett ungdjur i någon av arterna i släktet Ceratopsier, ett släkte av växtätande dinosaurier som kunde bli allt från en till nio meter långa. Vill ni kolla in hur det lilla benet som hittades i Skåne ser ut så kan ni hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare planerar att återskapa mammutar
Har nu fått 15 miljoner dollar för att fixa det

Arbetet med att återskapa mammutar fortgår och nu har det amerikanska företaget bakom arbetet fått 15 miljoner dollar i investeringar för att förhoppningsvis kunna åstadkomma det. Forskarna bakom arbetet planerar inte att klona en mammut då det DNA som finns bevarat av mammutar anses vara i för dåligt skick för att kunna användas som kloning. Istället planerar forskarna att använda sig av genredigerings-tekniken CRISPR för att genetiskt framställa något som liknar en mammut från ett elefantembryo, något som kanske skulle kunna kallas för en "mammofant". Forskarna planerar dock inte att att förse den nya rasen med några betar för att minska intresset från tjuvskyttar. Entreprenören Ben Lamm har tillsammans med den kände genforskaren professor George Church startat företaget Colossal som siktar på att kunna föda mammofant-kalvar om fyra till sex år. Målet med det hela är att de mammut-liknande mammofanterna någon gång i framtiden ska kunna vandra fritt i arktiska områden och kanske hjälpa till att återställa det ekologiska systemet där. Hur det blir med det återstår att se. Det verkar i alla fall inte helt omöjligt att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kan få se en ny djurras som, åtminstone utseendemässigt, kommer att likna en mammut. Mammutar levde under den geologiska epoken pleistocen och de äldsta fossilen man hittat är cirka 1,8 miljoner år gamla. De sista kvarlevande medlemmarna av arten ullhårig mammut dog förmodligen ut på Wrangel-öarna i Sibirien för ungefär 5000 - 6000 år sedan. Vi skrev om professor Church projekt med att återskapa mammutar redan 2017 vilket ni kan läsa mer om i den inlänkade artikeln nedan. Här nedan hittas även lite artiklar från 2011 där japanska och ryska forskare planerade att klona en mammut inom fem år. Det verkar de hittills dock inte ha haft någon framgång med att göra. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fossil från tidigare okänd djurart hittad i Kanada
Titanokorys gainesi levde på jorden för runt 500 miljoner år sedan

Paleontologer från kanadensiska Royal Ontario Museum (ROM) har hittat fossil från en tidigare okänd djurart under sina utgrävningar i Burgess Shale, en fossilbädd som finns i de kanadensiska Klippiga bergen. Den tidigare okända djurarten har fått namnet Titanokorys gainesi och levde på jorden under den så kallade kambrium-perioden, en geologisk tidsperiod som pågick för mellan 541 miljoner och 485 miljoner år sedan. Huvudet på djuret utgjorde större delen av dess kropp och Joe Moysiuk från ROM beskriver Titanokorys gainesi: "Titanokorys is part of a subgroup of radiodonts, called hurdiids, characterized by an incredibly long head covered by a three-part carapace that took on myriad shapes. The head is so long relative to the body that these animals are really little more than swimming heads." Det som är anmärkningsvärt med Titanokorys gainesi jämfört med många andra djur från samma tidsperiod är dess storlek. De flesta djur som man har hittat från kambrium-perioden har varit små, ofta med storlekar motsvarande ett lillfingers storlek. Titanokorys gainesi verkar ha kunnat bli över 40 centimeter lång, något som borde innebära att djuret var en av tidsålderns verkliga bjässar. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD och gänget jämför fossil- och eldrivna bilar
Hur mycket längre tar en roadtrip med elbil?

I sin senaste video testar Marques Brownlee och gänget hur fort det går att åka cirka 160 mil med fossil- eller eldrivna bilar. Bilarna de använde sig av i testet är en Audi Q5, en Mustang Mach-E och en Tesla Model S Plaid. I vilken ordning bilarna kom i är inte helt svårt att gissa, men att Tesla endast kom cirka 45 minuter efter Audin är ganska imponerande, Mustang Mach-E ytterligare 45 minuter. Tumnagel
36.2°
+
Hugo Engström
0

Anläggning för att fånga upp koldioxid har tagits i drift på Island
Orca är världens största anläggning för att fånga upp och lagra koldioxid

Igår togs världens största anläggning för att fånga upp och lagra koldioxid via så kallad DAC (Direct Air Capture) i drift på Island. Anläggningen kallas för Orca och ligger cirka 30 kilometer från Islands huvustad Reykjavik. Anläggningen använder sig av stora turbiner som suger in luft och renar denna från koldioxid. Anläggningen drivs av det schweiziska företaget Climeworks samt det isländska företaget Carbfix och de uppger att Orca kan rensa 4000 ton av koldioxid från luften årligen. Koldioxiden som sugs upp från luften lagras sedan tusen meter under jord och ska mineraliseras till sten efter cirka två år. Anläggningar som Orca kan komma att minska koldioxidhalten i vår atmosfär vilken leder till den pågående uppvärmningen av jorden. Det kommer dock krävas betydligt mycket fler anläggningar som Orca för att det ska påverka klimatförändringarna. De 4000 ton koldioxid som Orca kommer rensa bort från luften varje år motsvarar bara det årliga utsläppet från cirka 800 fossildrivna bilar. Tekniken är även dyr vilket kanske gör att länder och företag behöver skapa någon slags modell för hur fler anläggningar som Orca ska kunna byggas över hela världen. Fler, och större, anläggningar liknande Orca byggs dock redan idag. Det kanadensiska företaget Carbon Engineering håller bland annat på att bygga en liknande anläggning i Skottland. Den är planerad att tas i drift 2026 och sägs då kunna fånga upp 500.000 - 1.000.000 miljon ton koldioxid om året. Carbon Engineering ska även bygga en liknande anläggning i den amerikanska delstaten Texas tillsammans med det amerikanska oljebolaget Occidental. Även den ska ha kapacitet att årligen samla in en miljon ton koldioxid från atmosfären. Den anläggningen är planerad att börja byggas 2022 men när den eventuellt kan stå klar finns det inga uppgifter om. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes EQS eller S-Klass – Vilken är bäst?
Mat Watson från Carwow testar

I denna video jämför Carwows Mat Watson de två olika varianterna av Mercedes lyxigaste bil, EQS och S-Klass. EQS är eldriven och S-Klass drivs med fossilt bränsle. Tumnagel
37.9°
+
Hugo Engström
0

BMW sätter nytt klimatmål till 2030
Bilarna ska släppa ut 40 procent mindre under hela livscykeln

BMW planerar att sänka sina bilars klimatavtryck med 40 procent (jämfört med 2019) till 2030. Detta inkluderar alltså allt från tillverkning till drivmedel. Tidigare var tillverkarens mål en minskning med en tredjedel. För att klara detta ska BMW bland annat öka användandet av återvunna material i bilarna från dagens 30 procent till 50 procent. – We are committed to a clear course to achieve the 1.5 degree target, säger VD:n Oliver Zipse och refererar till parisavtalet. BMW har ännu inte satt någon klar deadline för när man ska sluta med fossildrivna bilar, då man menar att det fortfarande är och kommer vara ett problem med laddningsinfrastruktur i och utanför EU. Biltillverkaren har dock satt flera hållbarhetsmål, bland annat att hälften av alla bilar man säljer ska vara elektriska till 2030 och att koldioxidutsläppen per fordon och körd kilometer ska som minst halveras jämfört med 2019 (också till 2030). Tumnagel
40.2°
+
Hugo Engström
0

Mercedes ska köpa fossilfritt stål från SSAB
Svenska uppfinningar regerar

Vi har tidigare berättat att hybrid-projektet som genom att använda vätgas kan producera fossilfritt stål. Det är LKAB som ordnar första delen av processen och SSAB som fixar själva stålet som man sedan säljer vidare. Både Volvo Lastvagnar och Volvo Cars har sagt att man ska köpa det fossilfria stålet och den första leveransen är redan gjord. Nu berättar SSAB och Mercedes att man har ingått ett avtal om att SSAB ska leverera fossilfritt stål till biltillverkaren. I ett första steg handlar det om stål till prototyper men man säger att man vill ha in det i produktion så snart det bara går. Även om SSAB har levererat lite stål till Volvo så tar saker tid och det är först 2026 som man kommer att kunna leverera stora mängder. Tumnagel
72.4°
+
Roger Åberg
0

Fossil presenterar nya Wear OS-klockor
Kommer dock inte köra nya Wear OS 3 förrän nästa år

Fossil har presenterat lite nya smarta klockor som går under namnet Gen 6. Den senaste generationen kommer med Qualcomms nya klockchipp Snapdragon 4100 Plus som ska erbjuda en lite rappare upplevelse än tidigare samt ha snabbare laddning. Skärmen ligger på 1,28 tum och är av AMOLED-typ. Utöver detta har klockorna 1GB ram, 8GB lagring och andrda flådigheter som mikrofon, Bluetooth 5.0 LE, wifi-stöd, GPS och NFC. Andra trevligheter är Fossils senaste klockor kommer med en vattentålig konstruktion och har inbyggs pulsmätare samt kan mäta syremättnad i blodet. Klockorna kommer i storlekarna 44 och 42mm som kör armband på 22 respektive 18mm. Klockorna kommer inte köra nya Wear OS 3, utan en äldre version. Fossil kommer dock uppdatera klockorna till det nya operativsystemet någon gång nästa år. Prislappen kommer ligga på mellan 299 och 319 dollar. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

VW fasar ut manuella lådor
Kommer att försvinna med nya modeller

Manuella växellådor blir allt ovanligare och för vissa av Volkswagens modeller kommer de inte att finnas alls i framtiden. Det är Auto Motor och Sport i Tyskland som berättar att nästa version av Tiguan som kommer 2023 inte kommer att ha manuell låda som alternativ. Sedan kommer nästa generation av Passat och där kommer det att vara samma sak. Samma sak lär gälla för de koncernsyskon som bygger på samma plattform och teknik. Man kommer alltså inte att ta bort den manuella lådan över en natt utan framtida fossilbilar kommer helt enkelt att erbjudas i färre versioner och då får den manuella lådan flytta på sig. De elektrifierade versionerna kommer också att ta över och de är i princip alltid utrustade med automat. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0

Google släpper YouTube-app till Wear OS
Men bara till Samsungs nya klockor

Google har till slut släppt en YouTube-app för smarta klockor med Wear OS men i dagsläget är det antagligen inte särskilt många som kan använda den. För att köra YouTube-appen på krävs det att klockan kör Wear OS 3.0. I dagsläget är det bara Samsungs Galaxy Watch 4 och Galaxy Watch 4 Classic som har Wear OS 3.0 och de släpps inte officiellt förrän imorgon, 27 augusti. Skulle man ha någon av de två klockorna så kan man ladda ner musik från YouTube och lyssna på denna offline. Det verkar dock i dagsläget inte finnas något stöd för att streama musik från YouTube med deras app för Wear OS 3.0. Under det kommande året är det sagt att Mobvois TicWatch Pro 3 GPS, TicWatch Pro 3 Cellular/LTE, TicWatch E3 samt Fossils kommande smarta klockor kommer att få Wear OS 3.0. Operativsystemet kommer dock inte att släppas brett förrän sommaren 2022. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maersk satsar på fossilfri metanol
Köper in åtta miljövänligare fartyg för 12 miljarder kronor

Världens största rederi, danska Maersk, har beställt åtta fartyg som kommer att göra deras flotta lite miljövänligare. De åtta fartygen kommer att drivas på så kallad e-metanol, metanol som tillverkas av förnybara energikällor. Fartygen kommer att kosta 175 miljoner dollar styck vilket gör att de nya fartygen sammanlagt kommer att kosta Maersk 1,4 miljarder dollar. Fartygen kommer att tillverkas av Hyundai Heavy Industries och vara redo för leverans någon gång under 2024. De kommer att ersätta äldre fartyg i Maersk flotta och beräknas minska Maersk koldioxid-utsläpp med runt en miljon ton om året. Maersk har även ett val att beställa ytterligare fyra e-metanol-fartyg vilka i så fall skulle levereras 2025. I ett uttalande skriver Maersk att över hälften av deras 200 största kunder har målsättningen att bli skapa koldioxidfria logistikkedjor i framtiden. Att driva fartygen med e-metanol beräknas bli minst dubbelt så dyrt som det är att driva fartyg med olja. Maersk räknar dock med att deras kunder är beredda att betala den extra kostnaden för att uppnå sina miljömål. Här nedan hittas en skiss över hur e-metanol framställs. Tumnagel
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Candela tar fram tyst elbåtmotor
Ska driva deras framtida båtar

Den svenska båtbyggaren Candela har utvecklat en ny motor till elbåtar som man uppger ska vara helt tyst, mycket tack vare att hela drivsystemet befinner sig under vattnet. Candela har döpt sin motor till C-POD och skriver om denna i ett pressmeddelande: "In other boat motors, be it electric or fossil fuel, the motor is typically situated in a box above the waterline, transferring thrust to the propeller through a complicated set of shafts, bearings and gears. The Candela C-POD gets rid of the gears altogether. Two ultra-compact yet very powerful electric motors are mounted under the water in a torpedo-like socket, directly driving the propellers. Each motor is coupled directly to a propeller, which minimizes friction losses. Contra rotating propellers add the benefit of very high propeller efficiency." Candela uppger även att deras C-POD-motor kommer att vara fyra gånger så effektiv som de elektriska utombordsmotorer som finns på marknaden idag. Candela planerar att använda sin nya motor till den eldrivna passagerarbåten Candela P-30 som vi skrivit om tidigare såväl som till deras kommande båttaxi Candela P-12 vilken ni kan se en illustration på här nedanför. Tumnagel
56.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSAB levererar fossilfritt hybrit-stål till Volvokoncernen
Stål som är tillverkat utan kol

SSAB skriver i ett pressmeddelande att man nu levererat den första omgången stål som är framställd med så kallad hybrit-teknik, en teknik som innebär att inget kol eller koks används i tillverkningsprocessen. Istället för att använda kol och koks i tillverkningsprocessen används vätgas för att tillverka hybrit-stål. Den första hybrit-stål omgången som tagits fram på SSAB i Oxelösund har nu levererats till Volvokoncernen. Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB, säger om Hybrit-stålet: "Det första fossilfria stålet i världen är inte bara ett genombrott för SSAB, det är ett bevis för att det går att ställa om och kraftigt minska klimatavtrycken från stålindustrin globalt. Vi hoppas att detta kan inspirera andra att också vilja öka takten i den gröna omställningen." HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) utvecklades av SSAB, LKAB och Vattenfall. Leveransen man nu gjort till Volvokoncernen är en provleverans och någon gång runt 2026 hopppas företagen att man ska kunna börja leverera hybrit-stål i industriell skala. På bilden här ovanför syns en ljuslykta tillverad av hybrit-stål och här nedanför hittas ett klipp från SSAB där man snackar lite mer om hybrit-stål. Tumnagel
69.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drakliknande ödle-art upptäckt i Australien
Säg hej till Thapunngaka shawi

Forskare i Australien har hittat fossil från en flygande ödle-art som man säger ska vara så nära man kan komma de drakar som förekommer i olika slags fiktion. Den nyupptäckta arten har fått namnet Thapunngaka shawi tillhör släktet pterosaurer, ett släkte som fanns över hela jorden i slutet av dinosauriernas tidsålder. Thapunngaka shawi tros ha levt under den tidiga Krita-perioden vilken pågick från 145 till 100 miljoner år sedan. Den flygande ödlan tros ha haft ett vingspann på runt sju meter vilket är dubbelt så brett som vingspannet på en albatross, världens största flygande fågel. Thapunngaka shawi var även försedd med 40 stycken sylvassa tänder som ser ut att ha kunnat tillfoga dess byte en hel del skada I videoklippet här nedanför kan ni kolla in fossil från Thapunngaka shawi lite närmare samt höra forskarna snacka lite mer om upptäckten. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Antalet tillgängliga publika laddstolpar minskar
Sett till antalet laddbara bilar

Utbudet av elbilar ökar hela tiden och priserna vandrar äntligen nedåt. Det är inte allt för länge tills dess att bara en tok väljer en fossilbil, både för vad man får och för vad man betalar. Men för att ha en elbil så måste man kunna ladda, något som det inte alltid är lätt att göra. M Sverige har sammanställt data från branschorganisationen PowerCircle och kommit fram till att det inte alls ser speciellt hoppfullt ut på laddningsfronten, i alla fall inte om du behöver ladda någon annanstans än hemma. Antalet laddstolpar minskar nämligen om man ser till hur många elbilar som delar på varje laddstolpe. Man har räknat fram ett CPEV-tal (Charging Points per Electric Vehicle) för Sveriges alla län och enligt EU ska CPEV ligga på 0,1. Det betyder att det finns tio bilar per laddstolpe. Som ni ser i uppställningen nedan så är det inte många län som klarar av detta. Men läget är inte katastrof i hela landet, sju län får faktiskt godkänt! Gävleborg sticker ut genom att både klara kravet på 0,1 och för att man bygger i en takt som matchar nybilsförsäljningen. Tumnagel
27.7°
+
Roger Åberg
0

Två nya jättedinosaurie-arter upptäckta i Kina
Säg hej till Silutitan sinensis och Hamititan xinjiangensis

Paleontologer i Kina har upptäckt fossil från ytterligare två tidigare okända dinosaurie-arter i ett område nordvästra Kina, ett område där man tidigare hittat flera okända dinosaurie-arter. Det handlar om två växtätande jättedinosaurier som forskarna gett namnen Silutitan sinensis och Hamititan xinjiangensis. Man uppskattar att Silutitan sinensis kunde bli cirka över 20 meter lång medan Hamititan xinjiangensis uppskattas ha kunnat bli cirka 17 meter. Fossilen uppskattas vara 120 - 130 miljoner år gamla och arterna tillhör den så kallade sauropod-familjen, en stor grupp fyrbenta växtätande dinosaurier. De båda dinosaurie-arterna ska även vara de första ryggrads-dinosaurierna som upptäckts i den aktuella regionen. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Grönland slutar borra efter olja och gas
Låter vettigt

Grönland har beslutat att sätta stopp för all framtida utvinning av olja och naturgas. Anledningen till det är helt enkelt att landets regering vill fokusera på verksamheter med hållbar potential så som landets natur, fiske och turistindustri. Enligt landets mineralminister, Naaja Nathanielsen, har Grönland inte några stora ekonomiska vinster att göra på sin fossila energi samt att utvinningens av dessa naturresurser påverkar klimatet. Till Ekot sa Naaja: Det är passé att leta efter olja och gas i Arktis, och vi tror inte att det ligger stora vinster och väntar på oss bakom hörnet. Man räknar med att det finns runt 31 miljarder fat oljeekvivalenter i havsbottnen utanför ön. Några kommersiellt gångbara fynd av fossil energi har dock inte gjort där ännu och nu har regeringen där också beslutat att stoppa framtida licenser för att borra efter olja samt gas där. Tumnagel
70.1°
+
Frode Wikesjö
0

Många av dagens klockor kommer inte att fixa Wear OS 3
Google har släppt lite mer information om kommande operativsystem

Det kommande året kommer Google att rulla ut en ny version av sitt operativsystem till smarta klockor. Nu har Google snackat lite mer om den kommande versionen vilken officiellt kommer att gå under namnet "Wear OS 3". I ett blogginlägg skriver Google lite om vilka nuvarande Wear OS-klockor som även kommer att ha möjlighet att köra Wear OS 3. Det rör sig om en väldigt kort lista modeller och det ser ut som om alla smarta klockor som rullar på Snapdragon Wear 3100-plattformen inte kommer att kunna ta del av Wear OS 3. Google uppger dock att man fortsatt kommer att stödja den nuvarande versionen av Wear OS. Det innebär med andra ord att klockor som idag kör Wear OS inte kommer att bli obrukbara bara för att Google släpper en ny version av operativsystemet. Funderar man på att köpa en ny smartklocka så ska man dock kanske undvika att köpa en klocka som rullar på Snapdragon Wear 3100 om man framöver vill köra Wear OS 3. Bland de klockor som finns idag som Google säger kommer att kunna ta del av Wear OS 3 finns Mobvois TicWatch Pro 3 GPS, TicWatch Pro 3 Cellular/LTE, TicWatch E3 samt Fossils kommande smarta klockor, klockor som alla kör Snapdragon Wear 4100. Klockorna ovan kommer att få Wear OS någon gång under det kommande året men Google kommer inte att släppa Wear OS brett innan någon gång i mitten av 2022. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla kommer sannolikt börja acceptera Bitcoin igen
Oklart när dock

I samband med en bitcoinkonferens denna vecka meddelade Tesla-grundaren Elon Musk att Tesla med största sannolikhet kommer börja acceptera bitcoin igen om man vill köpa en tesla med den digitala valutan. Tidigare i år så försvann möjligheten eftersom det gick åt så pass mycket fossila bränslen för att bryta kryptovalutan. Men eftersom Elon nu anser att mycket mer mot förnybar energi används för att bryta Bitcoin känner han att det är moraliskt försvarbart att acceptera Bitcoin igen som betalningsmetod. Tumnagel
30.2°
+
Frode Wikesjö
0

Elbilar är miljövänligare än fossildrivna bilar
66–69 procent bättre under sin livstid

Något man ibland kan höra från vissa är att elbilar släpper ut mer eller lika mycket växthusgaser totalt än en fossildriven bil, beroende på om bilen drivs med förnybar energi eller inte. En ny studie menar nu att detta inte stämmer. Detta ska gälla oavsett om bilen exempelvis körs och laddas i Europa, som har relativt stor andel förnybar energi, eller Indien som främst förlitar sig på kolkraft. Enligt studien ska utsläppen för en elbil i Europa jämfört med en fossildiven bil vara 66–69 procent lägre under bilens livstid, i USA 60–68 procent, i Kina 37–45 procent och i Indien 19–34 procent. Georg Bieke, forskare hos det icke-vinstdrivande International Council on Clean Transportation (ICCT), som bedrivit studien säger: We have a lot of lobby work from parts of the automotive industry saying that electric vehicles are not that much better if you take into account the electricity production and the battery production. We wanted to look into this and see whether these arguments are true... Studien har beräknat hur stora utsläppen är för mellanstora elbilar som registrerats 2021 i antingen Indien, USA, Kina eller Europa. Dessa länder ska utgöra 70% av alla nyregistrerade bilar globalt. De ska även representera försäljningen av bilmodeller i andra länder. Studien räknar också med att bilarna kommer att användas i 18 år. Tumnagel
66.7°
+
Hugo Engström
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.5°
+
Rasmus Åberg
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
13kg
+
Wille Wilhelmsson
Nästa sida