LIVE 14:30 Apple visar nya Macar!
m

TimeSplitters ska återupplivas
Nytt spel på gång

Deep Silver meddelade i går kväll att de ska blåsa nytt liv i TimeSplitters-serien genom att återförena nyckelmedlemmar från Free Radical Design så de kan utveckla ett nytt TimeSplitters-spel. Det senaste TimeSplitters-spelet släpptes 2005 och en hel del har ju hänt i genren sedan dess. Om Free Radical Design kan leverera något vettigt återstår därav att se. Någon utveckling av spelet har inte påbörjats ännu så det lär nog dröja ett tag innan vi får se spelet. Men hur som helst om man nu har en viss förkärlek till denna spelserie har man ju nu ett nytt spel att se fram emot. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.8°
+
Frode Wikesjö
0
2020
2019
2018

Koch Media köper upp rättigheterna för Timesplitters
Nytt spel i serien verkar redan vara på ingång

Koch Media meddelar idag att speldistributören har köpt upp rättigheterna för den klassiska spelserien Timesplitters. Klemens Kundratitz, CEO på Koch Media, säger detta om upphandlingen: “We are hugely excited to have acquired Timesplitters. The original games gave fans a massive content offer and provided a pure and genuinely fun arcade shooter experience. We have many fans of the Timesplitters series among our own staff who are passionate about creating a product that will thrill todays gaming audience.” Timesplitters släpptes 2000 och utvecklades av Free Radical Design. Spelserien är ansedd för att vara en av de mest inflytelserikaste spelserierna i början av 00-talet och har sedan dess nått en kultstatus. Free Radical Design går för tillfället under namnet Deep Silver Dambuster och ägs av Koch Media, vilket betyder att nya tillskott till spelserien kommer utvecklas av originalutvecklarna. Hur framtiden ser ut för Timesplitters är oklar, men då Gamescom är bara några dagar bort så kan vi kanske få lite Timesplitters-nyheter redan då. Ovan har ni introsekvensen till Timesplitters. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0
2017

Etiketter kan säga till dig att slänga gammal mat
Slipp hålla koll på det själv

Forskare på amerikanska Clarkson University har utvecklat en sensor tillverkad av papper som ska kunna avgöra om livsmedel eller kosmetika blivit för gammalt och måste kastas. Sensorn skulle även kunna användas för att identifiera sällsynta växter såväl som att identifiera te- och vinsorter. Forskaren Silvana Andreescu som varit med och utvecklat sensorn säger i ett uttalande: "Ix27ve always been interested in developing technologies that are accessible to both industry and the general population. My lab has built a versatile sensing platform that incorporates all the needed reagents for detection in a piece of paper. At the same time, it is adaptable to different targets, including food contaminants, antioxidants and free radicals that indicate spoilage." För tillfället testar man sensorn på livsmedel och kosmetika-produkter där etiketten ändrar färg om produkten anses ha blivit för gammal eller förstörd på något annat sätt. I framtiden kan man väl tänka sig att sensorer som dessa kan finnas inbyggda i varors prislappar eller på annat lämpligt ställe på varans förpackning. Om eller när det sker återstår att se. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lång teaser för TimeSplitters Rewind
Rätt så värdelös dock

TimeSplitters Rewind har varit på gång ett tag men sen det offentliggjordes för dryga tre år sen har vi inte sett allt för mycket från spelet. Men nu verkar det dock som det börjar hända saker då det i dag dök upp en rätt så utdragen teaser för spelet. Trots att teasern är lång så får man inte se något från spelet men det man får se dock är numret 2017 vilket ju antyder att spelet kommer släppas i år. TimeSplitters Rewind ska innehålla alla flerspelarlägen samt alla utmaningar från de tre Timesplitters-spelen. Flerspelarläget kommer nu stödja upp till 16 spelare online dock har man tidigare sagt att man inte kommer erbjuda split-screen. Spelet är än så länge endast bekräftat för släpp på PlayStation 4 och Windows men man har sagt att det även kan komma till andra plattformar. Tumnagel
35.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Trailers för två spel till PlayStation VR
Volume: Coda och How We Soar

I dag visade Sony upp två spel som man kommer kunna spela med PlayStation VR när den väl släpps senare i år. Den första trailern, som man kan beskåda ovan, är för Volume: Coda och är en variant av Volume som släpptes till Windows, OS X samt PlayStation 4 förra året och till PlayStation Vita tidigare i år. Om man redan äger Volume till PlayStation får man Volume: Coda utan extra kostnad. Det andra spelet heter How We Soar (trailer nedan) och det kommer från Penny Black Studios som är en liten brittisk studio som består av före detta Free Radical- samt Crytek-anställda. Spelet går ut på att man skall flyga omkring med en enorm fågel och även detta är exklusivt för PlayStation VR. How We Soar släpps någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Galaxy In Turmoil släpps på Steam
Battlefront-spelet som vi aldrig fick

Några fans försökte blåsa nytt liv i det nedlagda spelet Star Wars Battlefront III genom att skapa spelet Galaxy In Turmoil. Tanken var att detta spel skulle bli den andliga uppföljaren till Star Wars Battlefront-spelen som Free Radical släppte och enligt utvecklarna kommer spelet inom kort få sig en egen Steam-sida. ”It is with great pleasure that as of today I am able to officially announce that Frontwire Studios has officially signed a distribution deal with Steam/Valve for the game Galaxy in Turmoil” Bakom utvecklingen står Frontwire Studios från Ryssland och tanken är att det skall släppas helt gratis vilket ger dem möjlighet att kringgå vissa legala hinder. Trots detta är det ju högst oklart om de kan komma undan Disneys vakande öga. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Super Bunnyhop pratar bot-historia
I spelvärlden

YouTube-kanalen Super Bunnyhop pratar här om historien bakom botar i spel. Man pratar med folk som Chad Lion från Bohemia Interactive, Steve Polge från Epic Games och Steve Ellis från Free Radical som alla ger sin blick på dessa AI-kontrollerade spelare som hjälper folk att fördriva tiden. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Homefront: The Revolution är vad Homefront borde varit
Vi har provspelat singleplayer

Homefront, som släpptes våren 2011, var inte ett bra spel. Det hade en intressant premiss, Nordkorea ockuperar USA och så vidare, men utöver det var det bara ett generiskt FPS med extremt linjär bandesign. Med Homefront: The Revolution ville de nya utvecklarna, Dambuster Studios, rätta alla fel Kaos Studios gjorde. Homeftont: The Revolution har utvecklats i drygt fem år och under åren har det hänt en hel del med spelet. Det hela började med att THQ ville göra en direkt uppföljare till Homefront med samma spelupplägg, samma linjära bandesign, samma generiska skräp helt enkelt. THQ vände sig till Crytek UK, som bestod av före detta anställda från Free Radical Design, och bad dem utveckla spelet. Som bekant lades THQ ner under början av 2013 och rättigheterna till Homefront köptes upp av Crytek. Nedläggningen av THQ kom dock som en skänk från ovan för Homefront-utvecklarna då de efter Cryteks upphandling fick helt fria händer när det kom till Homefront-uppföljaren. Allting, förutom premissen, skrotades. I stället för en direkt uppföljare till Homefront skulle Homefront: The Revolution bli en reboot av spelet och i stället för ett linjärt FPS gick fokus över till att göra ett mer öppet och fritt spel med fokus på gerillakrigföring. Dramat tog dock inte slut efter THQ:s förfall. Under sommaren 2014 genomgick Crytek UK lite ekonomiska bekymmer som slutade med att Crytek sålde rättigheterna till Koch Media, Deep Silvers moderföretag, och utvecklarna från Crytek UK blev Dambuster Studios. Det är här vi har hamnat idag. Eller rättare sagt förra veckan när vi fick åka till ett pressevent i London där vi fick spela drygt sex timmar av det kommande spelet samt ta ett snack med några av utvecklarna från Dambuster. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0
2015

Kolla in några minuter av nedlagda Star Wars Battlefront III
PC-versionen

I den här videon får vi se en del gameplay från PC-versionen av det nedlagda spelet Star Wars Battlefront III. Enligt personen som laddat upp det, och som tidigare visat klipp från spelet i ett väldigt tidigt stadie, säger att klippen skickats till honom från en anonym källa. Star Wars Battlefront III började omtalas år 2006 då det ryktades om att spelet utvecklades av Free Radical Design. Det hela bekräftades också ett par år senare men då hade Free Radical Design förlorat rättigheterna att utveckla spelet. Det visade sig sedan också att LucasArt, enligt anonyma källor till Kotaku, inte velat lägga ner pengar på spelet eftersom Free Radical Games inte hade lyckats dedicera tillräckligt mycket tid till spelet med flera missade deadlines bakom sig. Spelet lades slutligen ner. Klippen ni ser ovan ska komma från 2009. Tumnagel
39.2°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida