m
2019

Epic ska dela ut 100 miljoner dollar till Unreal Engine-projekt
Kan handla om spel, underhållning, mediagrejer eller annat

Under GDC-mässan i San Francisco förra veckan så meddelade Epic att man kommer att dela ut 100 miljoner dollar i något som man kallar för MegaGrants vilka ska gå till utvecklingen av grejer till spelmotorn Unreal Engine. Bidragen kommer att delas ut i storlekar från 5000 dollar till 500.000 dollar och det är inte bara spelutvecklare som kan ansöka om dessa. Mediaföretag, företag i underhållningsbranschen och andra som har idéer vad man kan göra med Unreal Engine kan även de söka "MegaGrants". Epic uppger vidare att spelutvecklare som beviljas bidrag givetvis kommer att behålla äganderätten själva och att de får distribuera sina spel hur de vill. Även om säkert Epic hoppas att de kommer att publicera spelen via Epics egen speltjänst Epic Game Store. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern till Oddworld: Soulstorm
Remake på Oddworld Abe’s Exoddus

Under förra veckans Game Developers Conference i San Francisco visade Unity och spelstudion Add Water upp lite från det kommande spelet Oddworld: Soulstorm. Precis som Add Waters förra Oddworld-spel,Oddworld: New ‘N’ Tasty är Oddworld: Soulstorm en remake på ett äldre spel. Oddworld: New ‘N’ Tasty som släpptes var en remake av Oddworld Abe’s Oddysee från 1997 medan Oddworld: Soulstorm ska var en remake av Oddworld Abe’s Exoddus från 1998. Oddworld: Soulstorm släpps någon gång under nästa är men till vilka konsoler spelet kommer finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Troll är ännu ett fett demo för Unreal Engine
Med Alicia Vikander

I veckan som gått har det visat upp lite demon på GDC som visar vad som är möjligt att göra i de båda spelmotorerna Unity och Unreal Engine. Här kommer ytterligare ett sådant som gjorts med Unreal Engine 4. Det handlar om en teaser till filmen Troll som Epic visade upp under sin presentation på Game Developers Conference i San Francisco. Demot är framtaget av Goodbye Kansas Studios samt Deep Forest Films i samarbete med Epic. Den här teasern ska så småningom resultera i en riktig film där svenska Alicia Vikander medverkar. För tillfället finns det inga uppgifter om när filmen förväntas vara klar. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 En närmare titt på Stadia
The Verge snackar lite mer Googles nya speltjänst

Den här veckan har vi snackat en hel del om streamade spel i allmänhet och Googles nyligen presenterade speltjänst Stadia i synnerhet. I det här klippet sammanfattar Nick Statt från The Verge vad vi än så länge vet om Googles kommande speltjäns och vad vi eventuellt kan förvänta oss från den. Han pratar även om spelstreaming överlag och ger sig på att spekulera om och när detta kan komma att slå igenom på allvar. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Rebirth är ett fett demo för Unreal Engine 4
Från svenska Quixel

Igår skrev vi lite om ett demo som visade vad spelmotorn Unity klarade av nu för tiden och här kommer ett liknande demo för den konkurrerande spelmotorn Unreal Engine. Demot kallas för Rebirth och visades upp av Epic under veckans Game Developers Conference i San Francisco. Rebirth är framtaget av det svenska företaget Quixel tillsammans med Epic och SideFX. I demot så används Quixels så kallade megascans av miljöer från Island. Teddy Bergsman är vd på Quixel och han säger i ett uttalande: "Our goal at Quixel is to democratize high-end 3D assets so that everyone can create captivating photorealistic content and experiences. With advancements in real-time rendering technology powered by Unreal, we set out to see if we could leverage Unreal and Megascans to create a cinematic with inherent photorealism in real-time, rivaling the results from traditional offline rendering." Islands-bilderna som syns i Rebirth är hämtade från några av de över tusen bilder som Quixel scannade in under en månad på Island skriver Venture Beat. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Stadia går att köra från andra molntjänster än Googles
Om spelutvecklare skulle föredra det

Häromdagen presenterade Google sin speltjänst Stadia, en tjänst som kommer att streama spel från molnet till användares datorer, tablets, tv-apparater eller mobiler. Nu har nyhetsbyrån Reuters tagit sig ett snack med Phil Harrison från Google som berättat lite mer om tjänsten. Stadias molntjänst kommer att ha servrar på runt 7500 platser runt om i världen vilket enligt Google gör Stadia till världen största molnbaserade spelnätverk. Harrison säger dock till Reuters att spelutvecklare som kanske redan har investerat tid och pengar på att bygga upp en egen molntjänst, eller kanske använder molntjänster från Amazons AWS eller Microsofts Azure, ska kunna koppla ihop dessa med Stadia. Harrison säger dock att det kan leda till längre laddtider och sämre kvalitet på streamen. Google har inte avslöjat något om affärsmodellen bakom Stadia, det vill säga hur man har tänkt att tjäna pengar på det hela, men bedömare tror att ett av målen med Stadia är att kunna sälja Googles molntjänster till spelutvecklare som kör sina spel via Stadia. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Doom Eternal kommer till Google Stadia
Så här kommer det att se ut

När Google presenterade sin speltjänst Stadia igår så fanns bland andra Marty Stratton från ID Software med på scenen och han snackade lite om det kommande Doom-spelet Doom Eternal, ett spel som kommer att dyka upp på Stadia när tjänsten släpps. Stratton uppgav vidare att Doom Eternal kommer att streamas i 4K med HDR i hastigheten 60fps på en av Stadias GPU:er. Det är samma prestanda som även visades upp när man streamade Assassin’s Creed Odyssey men Google säger att man i framtiden kommer att kunna streama spel i 8K-upplösning med hastigheter på 120+fps. Exakt när denna framtid förväntas dyka upp nämnde man inget om. Det är oklart när Doom Eternal släpps men när det väl gör det så kommer det även att släppas till PC, Nintendo Switch, PlayStation 4 samt Xbox One. Här ovan kan ni kolla in när Doom Eternal streamas på Stadia. I klippet nedan kan ni kolla in när det liras Assassin’s Creed Odyssey genom Stadia på tre olika enheter vilka spelaren byter mellan helt sömlöst. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in The Heretic från Unity
Demo visar vad spelmotorn klarar av nu för tiden

När Unity hade sin presentation på Game Developers Conference så visade man traditionsenligt upp lite av vad spelmotorn klarar av att göra nu för tiden. I år handlade det om kortfilmen The Heretic som ni kan kolla in ovan. I demon försöker Unity bland annat visa upp hur det går att jobba med olika typer av belysning, linsernas brännvidd samt olika typer av kontroller: "The cinematic look of The Heretic demo was achieved with the latest version of Unity’s post-processing features: motion blur, bloom, depth of field, film grain, color grading, and Panini projection. In Unity 2019.1, they have been upgraded to be more physically correct and are now deeply integrated with HDRP." Demon som visas ovan ska ha körts i 1440 pixlars upplösning i 30 fps på en "consumer-class desktop PC". Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in när Google presenterar speltjänsten Stadia
Supercut från gårdagens keynote på GDC

Igår presenterade Google speltjänsten Stadia på Game Developers Conference i San Francisco och här kan ni kolla in det bästa från den i en supercut-version från gårdagens keynote. Det handlar alltså om en tjänst som kommer att streama spel till datorer, tablets, mobiler och tv-apparater, apparater som i vanliga fall kanske inte skulle klarat prestandakraven som vissa AAA-spel kräver idag. Gårdagens presentation från Google var cirka en timma lång men i det 14 minuter långa klippet ovan får ni nog se det viktigaste man visade då. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Google startar Stadia Games and Entertainment
Jade Raymond kommer att leda Googles nya spelstudio

Under Googles presentation av sin speltjänst Stadia tidigare idag meddelade man att man även kommer att dra igång spelstudion Stadia Games and Entertainment. Googles nya spelstudio kommer att arbeta med att ta fram spel till speltjänsten Stadia men om dessa kommer att bli exklusiva för Stadia eller inte finns det än så länge inga uppgifter om. Vi rapporterade redan förra veckan att spelveteranen Jade Raymond hade börjat jobba för Google och inte helt oväntat blir det hon som kommer att chefa över Stadia Games and Entertainment. Raymond har arbetat i över tio år på spelföretag som Ubisoft och EA. På Ubisoft ledde hon bland annat arbetet med Assasinx27s Creed, ett av de spelen som Google visade upp till Stadia idag och som även visades på Stadias föregångare Project Stream. Google meddelade även att man redan har skickat ut hårdvara för utveckling till Stadia till cirka 100 stycken externa spelstudios och man räknar med att ha runt 1000 utvecklare från dessa företag arbetande med spel till Stadia. Huruvida dessa eventuellt kan bli exklusiva för Stadia eller inte är okänt. Det lär nog hur som helst finnas lite att spela på Stadia när tjänsten lanseras senare i år. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Google presenterar spelplattformen Stadia
Spela på allt överallt

Under kvällen hade Google en presentation på Games Developers Conference i San Francisco och där visade man upp sin nya spelsatsning Stadia. Stadia är alltså en spelplattform för spel som streamas till olika enheter vilket gör att man ska kunna spela rätt prestandakrävande spel på datorer, konsoler, tablets, mobiler, tv-apparater och andra maskiner vars prestanda vanligtvis inte skulle fixat vissa spel. Under presentationen visade man bland annat upp en demo där man hoppade helt sömlöst mellan en dator, tablet och en tv samtidigt som man streamade Assasinx27s Creed från Googles datacenter runt om i världen. Det hela såg ut att funka fint på wifi-uppkoppling men det ska bli intressant att se hur det ser ut med en 4G-uppkoppling. Det har inte nämnts något om vilken hastighet på uppkopplingen som krävs för att ta del av Stadia. Google visade också upp handkontrollen Stadia Controller, se bild nedan, vilken väl ser ut som en traditionell handkontroll fast försedd med dedikerade knappar för Stadia och Google Assistant. Stadia har datacenter med noder på 7500 platser runt om i världen vilket gör det till världens största molnplattform för spelande uppger Google. Enligt Stadia ska detta göra att man kan streama spel i 4K-upplösning med HDR i 60fps med surroundljud. I framtiden utlovar Google att det kommer att bli möjligt att streama spel i 8K-upplösning i 120+fps. Google uppgav även att Stadia kommer att stödja cross-platform play fullt ut vilket gör att man kan spela mot andra oavsett vilken typ av maskin de använder för att spela. När släpps då Stadia? Det enda Google uppgav angående det var att tjänsten kommer att släppas under 2019. Den kommer först att släppas i USA, Kanada, Storbritannien och större delen av EU. Jag misstänker att det kan ha att göra med att de regionerna anses ha bland de snabbaste bredbandsuppkopplingarna i världen samt, oftast, inte är beroende av översättningar från engelska. Vad tjänsten kommer att kosta nämndes det inget om. Inte heller om det skulle kunna komma en flatrate-tjänst a la Netflix och Spotify vilket givetvis skulle kunna vara intressant. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2019 Kolla in presentation av Googles spelprojekt här
Drar igång på GDC klockan 18:00

Igår drog Game Developers Conference igång i San Francisco och idag kommer Google att hålla sin keynote där. Ni kan följa det hela via YouTube ovan eller via länken nedan. Enligt alla rykten som finns att tillgå så kommer Google då att presentera mer om spelstreaming-tjänst Project Stream och vad vi kan förvänta oss av den. Spelstreaming kommer nog att bli det som många kommer att snacka om på årets GDC så det blir säkerligen intressant att kolla in. Förutom Project Stream så är det väl inte helt omöjligt att Google snackar lite om VR eller något annat spelrelaterat man har på gång. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-headset som går att koppla till datorn visas på GDC
Är Qualcomm Boundless XR det bästa av två världar?

Igår drog Game Developers Conference igång borta i San Francisco och där kommer Qualcomm att visa upp ett fristående VR-headset som även går att koppla in i datorn. Det handlar om en uppdatering av Qualcomms tidigare referensdesign Snapdragon 845 VR Reference Design men den versionen är försedd med något som Qualcomm kallar för Boundless XR (eXtended Reality). Det innebär att VR-headsetet fungerar som en fristående enhet men även kan kopplas till en dator trådlöst om man vill utnyttja datorns kapacitet för att få en lite fetare VR-upplevelse. Qualcomms kommer inte att tillverka några egna headsets utan det handlar om en referensdesign som man hoppas andra tillverkare ska vara intresserade av att göra sina egna versioner av. Qualcomm skriver i ett pressmeddelande att bland andra HTC är med på Boundless XR-tåget. Tidigare referensdesigner på VR-headset som Qualcomm tagit fram har bland annat tillverkats och släppts på marknaden av HTC, Lenovo samt Oculus ägare Facebook. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google bygger in stöd för Nintendo Switch-kontroller i Chrome
För spelande på Project Stream?

Det har flutit upp lite uppgifter som gör gällande att Google håller på att bygga in stöd i webbläsaren Chrome som gör att det går att använda spelkontroller till Nintendo Switch för att styra grejer i webbläsaren. I en changelog på Chrome-plattformen Chromiums utvecklarforum skrevs det igår ett inlägg där det bland annat stod följande: Improve support for Nintendo Switch gamepadsThis adds support for Nintendo Switch controllers through Gamepad API: * Switch Pro (USB and Bluetooth) * Joy-Con L (Bluetooth) * Joy-Con R (Bluetooth) * Joy-Con L+R (Bluetooth) * Charging Grip (USB) Nästa vecka drar Game Developers Conference i San Francisco och då förväntas Google presentera mer om sin spelplattform Project Stream. Då denna spelas via Googles webbläsare Chrome är det väl inte helt möjligt att implementationen av stöd för Switch-kontroller har med det att göra. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jade Raymond antas leda Googles spelsatsning
Spelveteran med många år på Ubisoft och EA börjar jobba på Google

Nästa vecka drar Game Developers Conference igång i San Francisco och lagom till det så blev det känt att Google anställt spelveteranen Jade Raymond som chef. Det var Raymond själv som meddelade det hela via Twitter och det antas att Raymond kommer att leda arbetet med Googles spelsatsning Project Stream som man förväntas presentera stort på GDC 2019. Jade Raymond har tidigare arbetat över 10 år på Ubisoft där hon bland annat ledde arbetet med titlar som Assassinx27s Creed och Watch Dogs. Hon började därefter arbeta för Electronic Arts studio Motive där hon bland annat var inblandad i arbetet med deras Star Wars-spel, ett spel som senare lades ner. Jade Raymond lämnade EA i oktober förra året och det var då oklart vad hon skulle pyssla med i framtiden. Nu vet vi dock någorlunda det och Raymond lär med stor sannolikhet dyka upp på GDC nästa vecka. Google släppte för övrigt ytterligare en teaser inför GDC 2019 igår och den kan ni kolla in här nedanför. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft visar upp lite mer av xCloud
Streama spel via molnet

Förra hösten presenterade Microsoft en speltjänst som man kallade för "Project xCloud" och nu har man snackat lite mer om det. Det handlar alltså om en tjänst där spelaren streamar spel från Microsoft molntjänst Azure till mobilen, datorn eller spelkonsolen. I klippet ovan får vi se när man streamar Forza Horizon 4 till en androidmobil. Spelets styrs med hjälp av en Xbox One-handkontroll som kopplas till mobilen via bluetooth. Nästa vecka drar Game Developers Conference igång i San Francisco och vi lär antagligen få se lite mer av Project xCloud då. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patent visar upp Googles spelkontroll
Till deras spelstreamingttjänst Project Stream?

Google har beviljats ett patent på en handkontroll avsedd för gaming och en bild från den patentansökan kan ni kolla in ovan. Skissen ser väl någorlunda ut som en traditionell spelkontroll med en d-pad, två joysticks samt fyra knappar. Det finns även en knapp med en mikrofon som antagligen kommer att användas för att kommunicera med andra spelare. Det spekuleras även om att knappen kanske kan ha någon koppling till Google Assistant. Nästa vecka drar Game Developer Conference igång i San Francisco och då förväntas Google presentera fler nyheter om sin kommande spelstreaming-tjänst Project Stream. Eventuellt kommer vi även att få ta del av den nya handkontrollen då. På bilden nedan kan ni se en skiss som Twitter-användaren @RepsUp100 spikat ihop baserat på skissen ovan. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google kommer till Game Developer Conference
Ska presentera något som har med gaming att göra

Google har skickat ut en inbjudan till diverse speljournalister där man bjuder in dessa till ett event man kommer att arrangera på Game Developer Conference som går av stapeln nästa månad i San Francisco. Google brukar vanligtvis inte presentera några större nyheter på spelmässor men ryktas nu presentera något slags spelrelaterat projekt. Det är väl inte helt omöjligt att det handlar om plattformen "Project Stream" som Google presenterade i höstas, en tjänst för att streama tunga spel till datorer och mobiler så att dessa går att spela på maskiner med lite lägre prestanda. Game Developer Conference arrangeras i San Francisco 18 - 22 maj och Google kommer att hålla sin "Gather around"-presentation 19 mars. Ni hittar en teaser som skickades ut tillsammans med inbjudningarna här ovanför. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

GDC 2018 EA har börjat testa AI-spelare i Battlefield 1
Så att du får mer realistiska fiender i framtiden

Under utvecklarkonferensen GDC 2018 avslöjade Electronic Art att man sedan 2016 har tränat upp AI-spelare i DICE:s spel Battlefield 1. EA använder sina AI-spelare för att göra framtida versioner av spel mer realistiska och för att skapa ett mer realistiskt motstånd för människorna som spelar spelet. Förutom det så kan AI-spelarna användas för att leta buggar i spelen när de är under utveckling. AI-spelarna tränas upp genom att först observera hur människor spelar och sedan öva upp sina kunskaper genom att spela spelet själva under långa perioder. I klippet ovan kan ni kolla in när AI-spelarna går loss i Battlefield 1. De ser förhållandevis skillade ut men ibland ballar det givetvis ur. Hoppa fram till 1:05 i klippet ovan för lite spontan ringdans medan kulorna viner förbi i luften. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 OptiTrack gör VR-upplevelsen mindre stillastående
Jump around!

På Games Developer Conference i San Francisco så har företaget OptiTrack visat upp en lösning som gör att man kan röra sig lite friare när man tar del av VR-upplevelser. Det handlar om en trådlös lösning där användaren har ett ett VR-headset från Oculus och datorn som driver det hela på ryggen. Förutom det så förses spelaren med en forcedfeedback-väst och en gevärsliknande handkontroll. Under sin demonstration på GDC så visade OptiTrack Active fungerar tillsammans med Vertigo Games zombie-skjutare Arizona Sunshine. OptiTrack Active verkar primärt framtagen för att användas i spelhallar. Engadget har testat OptiTrack på GDC 2018 och de verkar rätt så imponerade. Ni kan kolla in deras minirecension ovan. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 En närmare titt på Tobii EyeCore
Teknik för eyetracking i VR

Förra veckan skrev vi om att det svenska eyetracking-företaget Tobii hade inlett ett samarbete med Qualcomm. Tobii står med sin teknik EyeCore för eyetracking-funktionerna i Qualcomms senaste referensdesign för VR-headset. Det handlar om teknik som kommer att dyka upp i framtida VR-headset som baseras på Qualcomms plattform Snapdragon 845. Fördelen med att använda eyetracking i VR är att man kan använda sig av så kallad "Foveated Rendering". Det innebär att VR-upplevelsen bara visas i högupplöst format på just den delen av VR-headsetet skärmar som användaren för tillfället tittar på. Fördelarna med Foveated Rendering är bland annat att VR-upplevelserna inte kräver så mycket datorkraft och även sparar batterier i de fallen där sådana används. Förutom det så kan Tobii EyeCore automatiskt upptäcka och ställa in en användare avstånd mellan pupillerna vilket ytterligare kan förbättra VR-upplevelser. I klippet ovan så testar Engadget Tobii EyeCore och de verkar förhållandevis imponerade av "nästa generations" VR-headset. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Pac in Town är Pac-man som AR-upplevelse
Ny flyttar Pac-Man in i den förstärkta verkligheten

Pac in Town är en ny augmented reality-upplevelse från Bandai Namco som går att spela på Namcos nöjesfält Namja Town i Japan. Under den pågående Games Deveoper Conference berättade Bandai Namco lite mer om vad som antagligen är en av världens fysiskt största AR-upplevelser. Upplevelsen baseras på det klassiska arkadspelet Pac-Man och spelas av upp till tre spelare på Microsofts AR-plattform HoloLens. Man spelar i lag och ska precis som i Pac-Man äta upp godiset som finns i labyrinten utan att bli fångad av något av de virtuella spökena. Om två spelare stöter på varandra i Pac in Town så kan de high-fivea varandra och då aktiveras funktionen som gör att man kan äta upp spökena i spelen. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 HTC Vive Focus släpps i år
Utvecklare kan börja lämna intresseanmälan

I höstas visade HTC upp sitt fristående VR-headset Vive Focus, men gänget var då sparsamma med information om headsetet. I samband med Game Developers Conference i San Francisco har HTC nu bekräftat att headsetet kommer bli tillgängligt senare i år. Vive Focus baseras på VR-plattformen Vive Wave och kommer att använda Viveport som innehållsplattform. Är du utvecklare och vill börja pilla med Vive Focus så har du möjlighet att lämna en intresseanmälan och det kan ni göra precis här: Intresseanmälan för utvecklingskit. Ovan har ni en video där Engadget tar en titt på Vive Focus. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

GDC 2018 Ataribox heter nu Atari VCS
Har fortfarande inget releasedatum

Enligt VentureBeat så har Atari döpt om sin kommande stationära spelkonsol "Ataribox" till det lite mindre sexiga namnet "Atari VCS". Exakt varför man har döpt om sin retrokonsol framgår inte. Det handlar alltså om en konsol som kommer att ha möjlighet att lira klassiska Atari-spel men även modernare PC-spel som inte är alltför krävande för konsolens hårdvara. Tanken var egentligen att man skulle kunna beställa Atariboxen redan i december förra året men det flyttade företaget fram. Atari är på plats på årets Game Developer Conference i San Francisco. Där visar man upp Atari VCS, en klassisk handkontroll till konsolen samt en lite modernare handkontroll. Man uppger även att man kommer att presentera ett releasedatum för konsolen i april. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Magic Leap öppnar portal för utvecklare
För de som vill göra framtidens AR-upplevelser

Det hemlighetsfulla mixed reality-företaget Magic Leap har öppnat upp en portal för utvecklare som är intresserade av att ta fram AR-upplevelser till deras plattform. Detta meddelade företaget i samband med den stora spelutvecklar-mässan Game Developer Conference 2018 som drog igång i San Francisco igår. I ett blogginlägg skriver Magic Leap: "We’re excited to announce a Technical Preview of our Creator Portal and SDK as the next step toward our launch. These tools and resources will be the first opportunity for creators to dive into the world of spatial computing and explore the building blocks of this next generation of human-computer interaction on Magic Leap." Magic Leap sa redan 2015 att de hade en SDK på gång till utvecklare så man får väl säga att det är på tiden att det här nu släpps. Magic Leap kommer även att ha en presentation på GDC senare i veckan. Då får vi förhoppningsvis se lite mer av vad de har att erbjuda och kanske även få någon slags indikation när vi konsumenter kan ta del av Magic Leaps AR-upplevelser. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Spel kommer till Google Instant Apps
Pröva androidspel innan du laddar hem dem

Google fortsätter att satsa på gaming och under Game Developer Conference 2018 meddelade företaget att spelutvecklare snart kommer att kunna utnyttja deras så kallade "instant apps". Det innebär att Android-använare kommer att kunna testa spel från Google Play utan att ladda ner dem till mobilen. Det kan framför allt tilltala spelutvecklare som sprider sina spel viralt då en användare kan börja spela ett spel direkt genom att bara klicka på en länk. Det finns redan nu några spel tillgängliga som Instant Apps på Google Play men inom några månader kommer fler spelutvecklare få möjlighet att lägga upp sina spel som Instant Apps i Androids appbutik. Förutom det så har Google släppt en uppdaterad version av sin android-app "Google Play Spel" med en ny "arkad"-del där man kan få tips om populära spel och annat. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Det blir enklare att streama spel till Facebook
Streama direkt från spelen

Idag drar den stora mässan Game Developers Conference (GDC) igång i San Francisco. I samband med det visarFacebook upp ett nytt API (programmeringsgränssnitt) som ska göra det enklare att streama spelsessioner via Facebook Live. Det finns redan idag diverse lösningar för att streama spelsessioner till Facebook men med Facebooks nya API kan spelutvecklare enklare bygga in detta i spelet. Det innebär att spelare inte längre behöver något särskilt program eller annan hårdvarulösning för att streama spelsessioner till Facebook. Istället kommer spelaren att kunna streama spel direkt till Facebook inne ifrån spelet om utvecklaren har byggt in stöd för detta. Facebooks "Games SDK" släpps inom några veckor. Är man intresserad av att veta mer så kan man få information om det om man registrerar sig här. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC 2018 Amazon lanserar GameOn
Gör det enklare att fixa tävlingar i datorspel

Amazon fortsätter att satsa på gaming och nu har man presenterat initiativet GameOn. Det kanske kommer att göra det enklare för utvecklare och spelare att skapa matcher och turneringar i spel framöver. GameOn är byggd på Amazons molninfrastruktur AWS och kommer att ge utvecklare, och spelare i de fallen utvecklare kommer att tillåta det, att skapa tävlingar och turneringar inuti spelen. Utvecklare ska även kunna belöna spelare som klarar av tävlingarna med fysiska priser från Amazon. Just nu är det gratis för utvecklare att använda GameOn:s API fram till 1 maj och de första 35.000 tävlingarna som påbörjas varje månad i ett spel kommer att vara gratis för utvecklaren. Därefter kommer Amazon att börja ta motsvarande cirka 3 öre per spel som genomförs via GameOn skriver Engadget. Amazon GameOn är en av Amazons stora satsningar som man presenterar på Amazon Developer Day. Den arrangeras på Game Developers Conference 2018 som drar igång idag, Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Spela lasertag med din mobil
Inceptor gör om din mobil till en laserpistol

Företaget Proxy42 har tagit fram ett mobiltillbehör som ska kunna göra om de flesta smartphones till en "laserpistol" som man kan använda för att spela lasertag med sina vänner eller fiender. Inceptor har en infraröd sändare och mottagare, ett inbyggt batteri samt lite sensorer som används för att hålla koll på när man blir skjuten av en motspelares infraröda stråle. Med den tillhörande appen Father.io samt mobilens kameran kan man sedan springa runt och leta efter motspelare att skjuta ner samtidigt man får "pistolens" sikte och annan information på mobilens skärmen. I dagsläget verkar allt vara lite i betaversion men när det är klart hoppas Proxy42 att det ska se ut ungefär som i videon nedan. Skulle man vara sugen på att testa själv så kan man köpa ett 2-pack Inceptor från deras IndieGoGo-kampanj för 50 dollar. I butik ska priset bli 30 dollar styck. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida