m

BMW börjar leverera i4 tre månader tidigare än väntat
Första iX-kunderna får även sina bilar om en vecka

Det brukar handla om förseningar när det gäller leveranser av nya bilar, men inte nu. BMW har nämligen börjat leverera de första exemplaren av elbilen i4 till kunder och det är tre månader tidigare än man först hade sagt. Om en vecka ska även de första kunderna få sina exemplar av den eldrivna suven iX. Bernhard Kuhnt som är Senior Vice President BMW Group Market Germany säger följande: "It is a very special moment for us when we hand over brand new models to customers for the first time. The BMW i4 shows in an emotional way how well fully-electric mobility and sporty driving dynamics fit together. For us, it is therefore clear: the BMW i4 will offer our customers a whole new dimension of driving pleasure." i4 erbjuds i två stycken versioner - eDrive40 och M50. Den förstnämnda har en elmotor på 340 hästar och en räckvidd på 59 mil medan M-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift, 544 hästar och räckvidd på 52 mil. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Subaru WRX
"The rally legend for the next generation"

Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras den eldrivna scootern Piaggio 1
Kostar från 32.900 kronor

I våras presenterade Piaggio den eldrivna scootermodellen Piaggio 1 och nu är det dags för lansering. Prislappen är från 32.900 och då får du en moped som toppar 45 km/h och som tar sig runt 5,5 mil på en laddning. Sen finns det även en version som heter 1 Active (39.900 kronor) och den gör istället 60 km/h och tar sig 6,6 mil. Kör du dock i ECO-läget (toppfart 30 km/h) tar du dig istället 8,5 mil. Instrumentpanelen består av en färgskärm på 5,5 tum som visar all information du kan tänkas behöva som hastighet, batterinivå, räckvidd och olika typer av kördata. När batteriet är slut kan du om du vill plocka med dig det hem och ladda där. En full laddning ska ta runt sex timmar. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar
Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar

Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Eldriven BMW M-modell släpps i år
Nu bekräftat av M-chefen

För snart ett år sedan rullade BMW ut den eldrivna konceptbilen Concept i4. Då sa man att den skulle lanseras 2021 vilket ju är i år. I höstas sades det att även en M-version av denna bil skulle släppas i år, och nu bekräftar Markus Flasch som är chef över BMW M att företaget kommer att lansera sin första elektriska prestandabil under 2021. Det borde då alltså handla om i4 M eller vad den nu kan tänkas heta. Vanliga i4 har ju inte presenterats än så vi får se när det blir eller om M-versionen kommer att vara först ut. Klart är nu i alla fall att den kommer i år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är Jaguars nya Vision Gran Turismo-bil
Kommer till spelet nästa år

Jaguar presenterar nu en ny bil som endast kommer att finnas i TV-spelet Gran Turismo. Den kallar man för Vision Gran Turismo SV och eftersom det här är fantasi och hittepå kan man ge bilen vilka siffror och egenskaper man vill. I detta fall har Jaguar valt att ge bilen fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1903 hästar och 3360 newtonmeter i vrid. Det gör att den ska klara 0-100 km/h på typ 1,7 sekunder och sedan kunna toppa 410 km/h. Designmässigt är nyheten en vidareutveckling av Vision GT Coupé från förra året. Denna är dock 8,6 centimeter längre, har mer downforce och en ny vinge i rumpan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Last of Us 2 och Hades kan bli storvinnare på Game Awards
Nomineringarna ute nu

Årets upplaga av The Game Awards drar igång 11 december och nu har gänget levererat sin långa lista av nominerade spel, och lite annat, som kommer hyllas under spelfesten. De spel som kammat hem flest nomineringar är, inte helt oväntat, The Last of Us: Part 2 som nominerats i tio kategorier samt Hades som nominerats i nio. Mer specifikt är båda titlarna nominerade i bland annat årets spel, bäst regi, bäst berättelse och bäst art direction. Andra spel i den anrika kategorin Game of the Year är Animal Crossing, DOOM Eternal, Final Fantasy 7 Remake och Ghost of Tsushima. Hela listan med nomineringar har ni i faktarutan nedan. Givetvis går det att rösta på de olika nominerade spelen och detta kan ni göra via länken här nere till vänster. The Game Awards kommer gå av stapeln 11 december och strömmen börjar 01:00, så förbered er för uppesittarkväll. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Audi RS 6 GTO är en hyllning till quattro
Ge mig!

Som vi har skrivit tidigare fyller Audis revolutionära fyrhjulsdriftssystem quattro hela 40 år i år. Företaget har tidigare visat upp en TT RS för att hylla detta och nu presenteras Audi RS 6 GTO som är en vink till Audi 90 quattro IMSA GTO som ni kan se här nedan. Den här är framtagen av lärlingar hos Audi Sport och det vore helt okej om ett exemplar parkerades på min uppfart typ precis just nu. Tyvärr verkar det endast som att denna kommer stanna på konceptstadiet och inte mynna ut i något man kan köpa, men man kan ju alltid få drömma. Ping Jon Olsson - bygg en. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida