m
2020

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
25.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC som diesel-laddhybrid börjar säljas
Kostar från 601.900 kronor

I början av året presenterades priserna på Mercedes GLC som laddhybrid, från 559.900 kronor. Nu presenterar man priserna för den version som istället för en bensinmotor kombinerar elmotorn med en dieselsnurra. Suven kostar från 601.900 kronor medan "coupén" kostar från 636.900 kronor. Under skalet sitter en dieselfyra på 194 hästar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Systemeffekten anges till 306 hästar och 700 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. På eldrift ska man kunna ta sig fyra mil och batteripacket är på 13,5 kWh. Att ladda från 10 till 100 procent tar 1,5 timme med 7,4 kW. Bränsleförbrukningen anges till cirka 0,2 liter per mil när förbränningsmotorn är inblandad. CO2-utsläppet ligger på mellan 48-57 gram och siffrorna tillsammans gör att bilen får en preliminär miljöbonus på ca 25.000 kronor. Årsskatten ligger på runt 1230 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Maseratis nästa SUV dyker upp 2021
Ny sportbil kommer i år

Maserati berättar nu lite mer om framtiden och som väntat innehåller den både hybrider och rena elbilar. 800 miljoner euro ska investeras framöver och detta kommer bland annat resultera i en ny SUV som kommer att tillverkas på fabriken i Cassino bredvid Alfa Romeos modeller Stelvio och Giulia. Suven är planerad att dyka upp i förproduktionsform någon gång nästa år. Drivlinan kommer att vara elektrifierad i någon form och modellen hamnar i D-segmentet där även Mercedes GLC, Audi Q5 och BMW X3 finns. Annat nytt från Maserati är att deras nya sportbil kommer att presenteras i år. Den har vi tidigare sett i form av konceptet Alfieri och vi vet att den kommer att erbjudas som ren elbil vid sidan av traditionella alternativ. Maseratis första laddhydrid blir en version av Ghibli som kommer att lanseras senare i år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Priset för Mercedes GLC som laddhybrid är klart
Din för 559.900 kronor

I september förra året berättade Mercedes att modellen GLC skulle komma som laddhybrid och nu börjar den säljas här i Sverige. I samma veva får vi då reda på prislappen och den börjar på 559.900 kronor. GLC Coupé som laddhybrid kostar från 594.900 kronor. Räckvidden på bara el anges till fyra mi. Under skalet sitter en bensinfyra på 211 hästar som jobbar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 320 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till paketet kopplas en niostegad automatlåda och drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den blandade förbrukningen ska ligga på mellan 0,23 till 0,3 liter per mil. Utsläppen landar på 52-68 gram per kilometer. När man kör på bara el är förbrukningen 2 kWh per mil. Laddningen sker via växelström och en ombordladdare som är på 7,4 kW. Från en vanlig laddbox ska det ta 1,5 timme att ladda fullt. Bilen är berättigad till en miljöbonus på upp till ca 22.000 kronor, skatten ska ligga på 360 kronor per år. Förmånsvärdet anges till cirka 4935 kronor per månad. De första bilarna kommer till Sverige under årets första kvartal. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2019

Audi RS Q8 är nu snabbaste suven på Ringen
Klockade 7:42.253

Den som tycker att en Lamborghini Urus svider lite för mycket i plånboken kommer snart att ha ett billigare alternativ i Audi Q8 RS som just nu är under utveckling. Inte helt oväntat kommer även den att vara riktigt kvick, och nu får vi ett bevis på det eftersom den lyckats bli den snabbaste suven på Nürburgring. När varvet på Nordslingan var över stannade klockan på 7:42.253 vilket gör Audin hela sju sekunder snabbare än den tidigare rekordinnehavaren Mercedes-AMG GLC 63 S. Det gör den också lika snabb som en Lamborghini Murciélago SuperVeloce och snabbare än Nissan GT-R, Mercedes-Benz SLS AMG och Ferrari 599 GTB. RS Q8 har samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter som sitter i Urus och effekten förväntas ligga omkring 600 hästar. Exakt när den presenteras är oklart, men troligtvis innan året är slut. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu finns iOS 13.1, iPadOS 13 och tvOS 13
I morgon börjar dessutom nya iPad säljas skeppas

Tiden med iOS 13 blev kort, redan i dag släppte Apple uppdateringen 13.1. Så har du en iPhone som inte är uppdaterad är det kanske dags att sparka igång processen. För oss som redan har uppdaterat till 13 handlar det först och främst om ett gäng välkomna uppdateringar och ett gäng mindre funktioner. iPadOS 13 är en större nyhet, jag skulle säga nästan större än iOS 13. Framförallt är det multitaskingen som blivit mycket bättre och nu faktiskt fungerar på riktigt. Jag älskar till exempel att ha ett gång mindre chat-appar i högerkanten. Man kan koppla in massor med roliga saker (främst olika typer av lagring) i USB-C-porten, man kan nu ha widgets på hemskärmen, koppla in en mus och massor med annat. Apple Arcade finns också och tillsammans med en Playstation- eller Xbox-kontroll blir det en riktigt trevlig och flyttbar spelenhet. Just ja, Safari är mycket bättre och i klass med desktop-versionen. Något som också fått Apple Arcade är tvOS 13 som också dök upp i dag. Förutom det så finns nu äntligen fleranvändarstöd (men varför i hela fridens namn inte i iPadOS?), gränssnittet är trevligare och så finns en skärmsläckare för oss som gillar naturfilm. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Mercedes GLC och GLE presenteras som laddhybrider
GLE tar sig upp till tio mil på bara el

Mercedes rullar nu ut laddhybrid-versioner av modellerna GLC och GLE. Den förstnämnda kallas för GLC 350e 4Matic EQ Power och den har en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 211 hästar och 349 newtonmeter. Den har ett batteripack på 13,5 kWh som driver en elmotor på 123 hästar och på bara el ska den enligt WLTP kunna ta sig mellan 3,9 till 4,3 mil. GLE kallas för GLE 350de 4Matic och den får istället en dieselfyra på 2,0 liter som tillsammans med elmotorn ger en systemeffekt på 320 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Tack vare batteripacket på 31 kWh ska den här kunna köra upp till tio mil på bara el. Batteriet ska kunna snabbladdas från 0 upp till 80 procent på 20 minuter. Bilen har dragkrok och får dra upp till 3,5 ton. Bägge bilarna har premiär på mässan i Frankfurt. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes presenterar sjusitsiga suven GLB
Kompakt men rymlig

Tidigare i april visade Mercedes upp den kompakta suven GLB som koncept. Redan då såg den väldigt klar ut för produktion, och när nu den färdiga bilen visas ser vi att inte jättemycket har förändrats. Trots sitt format ska man kunna trycka in sju stycken personer i den här och det blir en modell som hamnar mellan GLA och GLC. Om man inte vill ha sju platser går det givetvis att få bilen med bara fem också. Då får man in upp till 566 liter bagage bakom stolarna. Bilen har en hjulbas på 2,82 meter. Under huven sitter samma motorer som i Mercedes övriga små bilar. GLB200 bjuder på en 1,3-liters fyra med 163 hästar kopplad till en sjustegad automatlåda. GLB250 har istället en maskin på 2,0 liter och 224 hästar kopplad till en åttastegad låda. Dieselmotorerna är på 2,0 liter och det verkar endast vara dessa som går att få med fyrhjulsdrift, annars är det framhjulsdrift som gäller. Försäljningen drar igång i slutet av året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes rullar ut uppdaterade GLC Coupé
Ny design på den slanka crossovern

Igår kunde vi visa en teaserbild på den faceliftade versionen av Mercedes GLC Coupé. Bilen skulle avtäckas snart men det gick snabbare än väntat, för nu är den nämligen officiell. Världspremiären är på New York Auto Show i april. Den här anammar samma uppdaterade utseende som vanliga GLC som presenterades för några veckor sedan. Nya strålkastare och baklampor är de mest tydliga förändringarna. Den maffiga grillen med små "diamanter" är också på plats. Baktill finns även ett sportigare avgassystem med dubbla utblås, en ny diffusor och mer krom än tidigare. Insidan bjuder på en ny ratt och en pekplatta istället för den runda stora knappen att styra infotainment-systemet med. Det senaste MBUX-systemet finns här och mittkonsolens skärm är på antingen 7 eller 10,25 tum. Instrumenthuset består också av en skärm och den mäter 12,3 tum. Motormässigt finns det både bensin och diesel att välja mellan. Det förstnämnda alternativet innebär turbomatade fyror på antingen 197 eller 258 hästar. Dieselmaskinerna sträcker sig från 163 upp till 245 hästar. På säkerhetssidan hittar vi nyheter som exit-warning, emergency-corridor och tail-end-of-traffic-jam. Den får även Trailer Maneuvering Assist som ska göra det enklare för den som kör med släp. När bilen lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes teasar faceliftade GLC Coupé
Blir officiell "snart"

För tre år sedan rullade Mercedes ut en coupé-version av modellen GLC och snart är det dags för denna att få sig ett litet lyft. Den här teasern är det första vi får se av bilen och den avslöjar att strålkastarna och baklamporna fått ett nytt utseende som ska passa bättre ihop med övriga modeller i utbudet. Exakt när lanseringen sker vet vi inte för närvarande men det skulle kunna ske på New York Auto Show nästa månad. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter GLC
Och lägger ned SLC

En nyhet som inte inte fått någon plats här än men som nu får det är att Mercedes har ansiktslyft modellen GLC. Den står just nu utställd på mässan i Genève tillsammans med bland annat modellen SLC. Men där GLC kanske bjuder på något positivt är det negativa besked kring SLC - den kommer nämligen att läggas ned. GLC får lite kosmetiska uppdateringar i form av nya LED-strålkastare och uppdaterade baklampor. Mer teknik hittar även in under skalet samtidigt som nya motoralternativ tillkommer. Insidan får bland annat det nya infotainmentsystemet MBUX som har gest- och röststyrning. Motorerna går på bensin eller diesel och en nyhet är M264 - en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 258 hästar. Gällande SLC så är Final Edition som vi ser här sist ut och den är lackad Sun Yellow för att hedra originalet SLK från 1996. Bilen är en SLC 300 vilket innebär att den har en turbomatad fyra på 245 hästar under huven. Förutom lacken får man lite kolfiberdetaljer och givetvis ett antal plaketter som berättar att man sitter i en mycket speciell bil. Ryktena säger att bilen som kommer att ersätta SLC får mittmotor, och att den har siktet inställt på Porsches minstingar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2018

Teslas Superchargers ska täcka hela Europa 2019
Kommer även till Afrika 2020

I en tweet meddelar nu Elon Musk att snabbladdarna Superchargers kommer att täcka hela Europa redan nästa år. Planen är att dubblera antalet stationer och därmed göra det möjligt att ta sig ännu längre med kortare stopp för laddning. Ett tidigare mål har varit att 18.000 Superchargers skulle vara igång i slutet av detta året, men hittills är den siffran "bara" 11.853 stycken. 2020 ska den första stationen öppnas upp i Afrika. Yes. Supercharger coverage will extend to 100% of Europe next year. From Ireland to Kiev, from Norway to Turkey. https://t.co/7FQZgLCTVJ— Elon Musk (@elonmusk) 26 december 2018 Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG GLC 63S nu snabbaste suven på Ringen
Petar ner Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo får nu snällt stiga åt sidan med sin Stelvio Quadrifoglio som de satte varvrekord med i september förra året. Med tiden 7:51,7 klockades man som snabbast SUV men den titeln har nu Mercedes tagit över med modellen GLC 63S. Den nya tiden lyder 7:49,369. Ingen jätteskillnad men ett nytt rekord hur som helst. Mercan har en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 510 hästar under huven. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC F-Cell nu i produktionsutförande
Kombinerar bränslecell med laddhybriddrift

För lite mer än ett år sedan visade Mercedes upp prototypen GLC F-Cell. Det som gjorde den lite speciell var att det under skalet fanns en vätgasdriven bränslecell som skapade elektricitet samtidigt som bilen även hade en laddsladd som vanliga laddhybrider. Nu är produktionsversionen här och initialt kommer att par utvalda kunder att få köra bilen i Tyskland på test i verkliga förhållanden. Nästa vår kommer privatpersoner att få ta del av härligheterna. Det finns alltså ingen förbränningsmotor i den här utan istället en elmotor som alltså kan få sin kraft från olika källor. Effekten ligger på 208 hästar och räckvidden anges till 43 mil. Skulle vätgasen i tanken ta slut ska man kunna köra ytterligare fem mil med kraft från batteripacket. Den kombinerade vätgaskonsumtionen anges till 0,34 kilo per 100 kilometer. Elkonsumtionen anges till 13,7 kWh per 100 kilometer. Läs mer om bilen och tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes dras in i egen dieselgate
Tvingas återkalla 774.000 bilar

Biltillverkaren Daimler återkallar nu 774.000 Mercedes-bilar då tyska transportdepartementet anser att mjukvaran i bilarnas motorer har manipulerats och nu återkallar man enligt Bloomberg modellerna Vito, GLC samt C-Class. Mjukvarorna i dessa ska nu ändras så att de släpper ut mindre skit. Precis som med VW riskerar ägarna att drabbas då det kan bli så att bilarna blir sämre efter "uppgraderingen". Enligt den tyska motorfordonsmyndigheten Kraftfahrtbundesamt, KBA, så har de nu återkallade Mercedes-bilarna använt sig av ett liknande teknik som andra tidigare blivit påkomna med att göra för att manipulera bilarnas utsläpp. Motorernas mjukvara känner av då bilarna testas och ser då till att utsläppen blir låga. När bilarna togs ut i vanlig trafik så förändrar mjukvaran motorn så att den blir roligare och bättre men släpper ut mer skit. Daimler riskerar även böter på upp till 3 miljarder euro för dieselfusket. Tumnagel
34.3°
+
Roger Åberg
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2017

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Mercedes tror på vätgasdrift
Här är GLC F-Cell med bränslecell

Det är inte bara batteridrivna elbilar som visats upp på mässan i Frankfurt. I Mercedes monter står nämligen även denna bil - GLC F-Cell. Den har istället en bränslecell som matas med vätgas som i sin tur förser elmotorn ombord med kraft. Gasen lagrar man i två tankar (en under huven och en under baksätet) och av dessa ska man få en räckvidd på omkring 43 mil. Tankarna fyller man på tre minuter. Motorn ger 200 hästar och har ett vrid på 350 newtonmeter. Batteripacket som kan göras mindre i den här typen av fordon är av lithiumjon-typ och på 13,8 kWh. Detta kan även laddas från ett vägguttag eller via en laddstation för ännu längre räckvidd. Det vi ser här är endast en prototyp och när den äkta varan kan tänkas komma ut på marknaden är för närvarande oklart. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Stöddigt

Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo. Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport. Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i. Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2016

Snart dags för elbilsmässan eCarExpo
Koenigsegg Regera visas upp

I våras skrev vi om elbilsmässan eCarExpo - The electric car show och snart äger den rum. Den 11 november öppnar man upp för VIP-gäster i Eriksbergshallen i Göteborg för att låta allmänheten ta del av grejerna mellan den 12-13 november. Den 18 november är det VIP-dags i Stockholm och då i Nacka Strand följt av allmänheten de kommande två dagarna. Temat är "Den lustfyllda elbilen" och besökarna kommer bland annat att få ta del av elbilens framtid, kunna prata med företag om laddprodukter, kolla in vad energibolag har att erbjuda och givetvis spana in elbilar. Toyota Mirai, Merecedes GLC PHEV, Renault Zoe, Tesla Model X, Kia Optima och världens snabbaste elbil Koenigsegg Regera kommer att finnas på plats. Inträdesbiljetten kostar 190 kronor och en sådan hittas på länken nedan. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Svenskt pris klart för Mercedes GLC Coupé
Blir din för 447 900 kronor

Mercedes BMW X4-utmanare GLC Coupé har nu fått ett svenskt pris och det är 447 900 kronor. Några kronor dyrare än X4 alltså som börjar på 424 400 kronor. För pengarna får man en mini-suv med sluttande tak som har fyrhjulsdrift, niostegad automatlåda, backkamera och baklucka som kan öppnas med en spark som standard. Till en början erbjuds två dieselalternativ och en bensinare. GLC 220 d 4MATIC Coupé med 170 hästar är den som ligger lägst i pris. GLC 250 d 4MATIC Coupé med 204 hästar får man betala 481 900 kronor för. Bensinaren GLC 250 4MATIC Coupé med 211 hästar kostar från 472 900 kronor. Senare under året kommer även AMG-versioner och en plug-in hybrid att presenteras. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida