30 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Intel ökar grafikprestandan med nya drivrutiner Enheter som Surface Pro 3 blir bättre Intel har släppt nya grafikdrivrutiner för de integrerade grafikkretsarna i företagets processorer och utlovar en ökning i prestanda av upp till 30 procent i vissa enheter vilket även inkluderar Microsoft Surface Pro 3. De nya drivrutinerna är specifikt designade för grafiken i Intels fjärde generation av Core-processorer med kodnamnet Haswell, Iris och Iris Pro. De fokuserar på att förbättra prestandan i GPGPU vilket resulterar i en ökning med upp till 30 procent i vissa OpenCL-applikationer. I spel så blir prestandaökningen inte lika stor utan ligger på 3-7 procent i nyare spel som Battlefield 4 och Civilization 5 men kan ge stora ökningar i mindre krävande spel som Doom 3: BFG Edition och League of Legends. De nya drivrutinerna ska även öka batteritiden när spelar småspel som Angry Birds eller Fruit Ninja då en teknik används som kallas Adaptive Rendering Control (ARC) vilket innebär att bilder inte renderas då det inte finns någon ändring i bilden. De nyligen lanserade Core M-processorerna med Intel HD Graphics 5300 stöds också i de nya drivrutinerna. Tumnagel
43.3°
0
Carrizo kan få integrerat minne i APUn Den italienska sidan Bits x27n Chips rapporterar att AMDs nästa generation av APU:er, Carrizo, som ska ersätta Kaveri kommer att ha minne i chipet. Informationen kommer från ett rykte som cirkulerar i kretsar nära AMD men det finns inte mycket specifikationer att gå på. Detta är inte första gången som det talas om stacked memory när det gäller AMD och företaget avslöjade förra året att de arbetade på High Bandwidth Memory (HBM) tillsammans Hynix. Carrizo ska släppas nästa år och HBM kommer att dela samma paket som APUn men kommer inte att integreras i själva processorkapseln. Jämför man med vad Intel gjort med Iris Pro så kan integrerat minne öka grafikprestandan rejält och Carrizos GPU borde få sig en riktig prestandaökning. Det bör också öka prestandan för applikationer som använder en mix av GPU och CPU för GPGPU-processning. Tumnagel
39.9°
0
Khronos tillkännager OpenGL ES 3.1 Ny version av API:et för smartphones och tablets OpenGL används inte så mycket av spelutvecklare för att ta fram spel till PC men OpenGL ES används väldigt mycket för smartphones och tablets. Khronos Group, som ligger bakom OpenGL, tillkännagav under gårdagen en ny version, OpenGL ES 3.1, som introducerar en hel del förbättringar. Bland dem finns till exempel möjligheten för appar att använda grafikhårdvaran för fysiksimulationer och andra GPGPU-funktioner. Nedan kommer en lista på de stora nya funktionerna i OpenGL ES 3.1: Compute shaders – applications can use the GPU to perform general computing tasks, tightly coupled with graphics rendering. Compute shaders are written in the GLSL ES shading language, and can share data with the graphics pipeline; Separate shader objects – applications can program the vertex and fragment shader stages of the GPU independently, and can mix and match vertex and fragment programs without an explicit linking step; Indirect draw commands – the GPU can be instructed to take draw commands from its memory rather than waiting for commands from the CPU. For example, this allows a compute shader running on the GPU to perform a physics simulation and then generate the draw commands needed to display the results, without CPU intervention; Enhanced texturing functionality – including multisample textures, stencil textures, and texture gather; Shading language improvements – new arithmetic and bitfield operations, and features to enable modern styles of shader programming; Optional extensions – per-sample shading, advanced blending modes, and more; Backward compatibility with OpenGL ES 2.0 and 3.0 – programmers can add ES 3.1 functionality incrementally to working ES 2.0 and 3.0 applications. Tumnagel
38.3°
0
Rykte Är detta specsen för kommande Nintendo-konsoler? Nintendo Fusion DS och Fusion Terminal Det har dykt upp ett rätt så smaskigt rykte angående Nintendos kommande konsoler, allså uppföljarna till Wii U och 3DS. Jag vet inte hur troligt detta rykte är. I dagsläget tycker jag det känns alldeles för tidigt för att det ska ha kunna läcka ut så här specifika specs men samtidigt så tar det ju många år att utveckla en ny hårdvara och mest troligt finns det ett team på Nintendo som redan nu håller på och funderar på framtida konsoler. Ni får ta det hela med en ruggigt stor nypa salt helt enkelt. Här kommer detaljerna: FUSION DS - CPU: ARMv8-A Cortex-A53 GPU: Custom Adreno 420-based AMD GPU - COM MEMORY: 3 GB LPDDR3 (2 GB Games, 1 GB OS) - 2 130 mm DVGA (960 x 640) Capacitive Touchscreen - Slide Out Design with Custom Swivel Tilt Hinge - Upper Screen made of Gorilla Glass, Comes with Magnetic Cover - Low End Vibration for Gameplay and App Alerts - 2 Motorized Circle Pads for Haptic Feedback - Thumbprint Security Scanner with Pulse Sensing Feedback - 2 1mp Stereoptic Cameras - Multi-Array Microphone - A, B, X, Y, D-Pad, L, R, 1, 2 Buttons - 3 Axis Tuning Fork Gyroscope, 3 Axis Accelerometer, Magnetometer - NFC Reader - 3G Chip with GPS Location - Bluetooth v4.0 BLE Command Node used to Interface with Bluetooth Devices such as Cell Phones, Tablets - 16 Gigabytes of Internal Flash Storage (Possible Future Unit With 32 Gigbytes) - Nintendo 3DS Cart Slot - SDHC “Holographic Enhanced” Card Slot up to 128 Gigabyte Limit - Mini USB I/O - 3300 mAh Li-Ion battery FUSION TERMINAL - GPGPU: Custom Radeon HD RX 200 GPU CODENAME LADY (2816 shaders @ 960 MHz, 4.60 TFLOP/s, Fillrates: - 60.6 Gpixel/s, 170 Gtexel/s) - CPU: IBM 64-Bit Custom POWER 8-Based IBM 8-Core Processor CODENAME JUMPMAN (2.2 GHz, Shared 6 MB L4 cache) - Co-CPU: IBM PowerPC 750-based 1.24 GHz Tri-Core Co-Processor CODENAME HAMMER - MEMORY: 4 Gigabytes of Unified DDR4 SDRAM CODENAME KONG, 2 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz (12.8 GB/s) On Die CODENAMED BARREL - 802.11 b/g/n Wireless - Bluetooth v4.0 BLE - 2 USB 3.0 - 1 Coaxial Cable Input - 1 CableCARD Slot - 4 Custom Stream-Interface Nodes up to 4 Wii U GamePads or 4 DSc - Versions with Disk Drive play Wii U Optical Disk (4 Layers Maximum), FUSION Holographic Versatile Disc (HVD) and Nintendo 3DS Card Slot. - 1 HDMI 2.0 1080p/4K Port - Dolby TrueHD 5.1 or 7.1 Surround Sound - Inductive Charging Surface for up to 4 FUSION DS or IC-Wii Remote Plus Controllers - Two versions: Disk Slot Version with 60 Gigs of Internal Flash Storage and Diskless Version with 300 Gigs of Internal Flash Storage. Tumnagel
39.9°
0
GeForce GTX 750 Ti blir första Maxwell GPUn Kommer i februari Nvidias nästa generation grafikkort kommer basera sig på en ny arkitektur som går under kodnamnet "Maxwell" och ska släppas någon gång under februari månad då det nu blivit känt att GeForce GTX 750 Ti kommer basera sig på Maxwell Maxwell kommer introducera en hel del nya funktioner, bland annat Unified Virtual Memory. Funktionen liknar AMDs HMA där GPUn och CPUn kan dela samma minne, något som redan finns i CUDA men Maxwell har designats att reducera overhead för att få det hela att fungera bättre. En annan stor nyhet är att Maxwell GPUn kommer implementera en 64-bit ARM CPU-kärna baserad på "Project Denver". Den kommer göra så att GPUn blir mindre beroende på datorsystemets processor i vissa GPGPU-scenarior. Med GeForce GTX 750 Ti så verkar Nvidia dock sikta ganska lågt och se hur Maxwell fungerar i den nuvarande 28 nm-processen innan man går över till 20 nm-produkter. När det gäller prestanda så antyder namnet att det kommer ligga någonstans mellan GTX 760 och GTX 660 i spel men när det gäller GPGPU blir det säkert bättre med de nya funktionerna. Det är dock svårt att säga utan några specifikationer till hands. Tumnagel
38.6°
0
2013
Nvidia kan släppa uppgraderad GeForce GTX Titan "Black Edition" GeForce GTX 780 Ti är i dagsläget det snabbaste grafikkortet med en GPU men endast för de som spelar datorspel och inte riktigt bryr sig om prestanda i GPGPU flyttalsberäkning. Vill du har bra prestanda på den fronten så förväntar sig Nvidia att du ska lägga ut 999 dollar för ett GeForce GTX Titan, men då får man dock offra lite på den andra fronten. Nu nämner dock VideoCardz att det kan komma en uppgradering till GTX Titan då de lagt upp bilder på ett svart grafikkort som behåller samma design som tidigare men ändrar alltså färg på utsidan. Webbsidan nämner att detta ska vara en referensdesign för "Black Edition", vilket kan betyda ett GK110-baserat grafikkort med samma konfiguration som GTX 780 Ti när det gäller GPUn, 6 GB grafikminne och full flyttalsprestanda samt även något högre klockfrekvenser. Tumnagel
39.3°
0
AMD arbetar på Vesuvius Grafikkort med dubbla Hawaii GPU:er När AMD talade om den nya generationen av Radeon-grafikkort så sade de att de inte skulle satsa på det högpresterande segmentet, alltså grafikkort med dubbla GPU:er. Nu ryktas det dock om att företaget ändå arbetar på en sådan variant som ska basera sig på dubbla Hawaii GPU:er. Grafikkortet går under kodnamnet Vesuvius men vad det verkliga produktnamnet kommer bli är oklart. Det väntas ha totalt 5632 stream-processorer, 352 TMUs och 256 ROPs samt 2 MB L2-cache och tolv stycken EyeFinity display-kontrollers. Med tanke på de två GPU:erna så kommer vi också få dubbla 512-bitars minnesgränssnitt som antagligen sitter på 4 GB grafikminne vardera. Hawaii GPUn har en del fördelar jämfört med föregångaren då det kommer till multi-GPU skalning. Den innehåller något som kallas CrossFire XDMA som via PCI Express 3.0-bussen kommer upp till 128 GB/s med 16 länkar. Det bör också göra så att en GPU kan komma åt minnespoolen av en annan GPU. Hawaii har också en egen DMA-motor som potentiellt kan ge den tillgång till minnespoolen för CPUn och därmed accelerera GPGPU-baserade program. Detta är än så länge bara rykten så om det blir någon verkligen produkt återstår att se och priset kan vi bara spekulera om i nuläget. Tumnagel
39.0°
0
Nvidia ska börja licensiera ut Kepler-arkitekturen Tredjepartstillverkare kan ha GPU-tekniken i sina SoCs Nvidia förlorade kriget när det gäller nästa generation av konsoler till AMD men det finns många fler segment och allt är inte avgjort ännu. Nvidia planerar nu en stor offensiv i sitt senaste tillkännagivande då de säger att de kommer licensiera ut Kepler-kärnan och företagets "visual computing patent portfolio" till tredjepartstillverkare. Nedan förklarar Nvidia med ena ord exakt vad som gäller: "Wex27ll start by licensing the GPU core based on the NVIDIA Kepler architecture, the worldx27s most advanced, most efficient GPU. Its DX11, OpenGL 4.3, and GPGPU capabilities, along with vastly superior performance and efficiency, create a new class of licensable GPU cores. Through our efforts designing Tegra into mobile devices, wex27ve gained valuable experience designing for the smallest power envelopes. As a result, Kepler can operate in a half-watt power envelope, making it scalable from smartphones to supercomputers. Kepler is the basis for currently shipping GeForce, Quadro and Tesla GPUs, as well as our next-generation Tegra mobile processor codenamed Logan. Licensees will receive all necessary designs, collateral and support to integrate NVIDIAx27s powerful graphics cores into their devices. Wex27ll also offer licensing rights to our visual computing portfolio. This will enable licensees to develop their own GPU functionality while enjoying design freedom under the best visual computing patent portfolio in the world". Det här är dock inte Nvidias första försök med licensiering. Företaget har också licensierat GPU-kärnan för Sonys PlayStation 3 konsol och de hävdar att de drog in mer än 250 miljoner dollar om året från patentlicensiering med Intel. Nvidia säger nu att i och med den explosiva tillverkningen av Android-enheter så finns det en stor möjlighet att gå framåt på det här området. Nvidia kommer fortfarande att fortsätta producera sin egen linje av mobila SoCs, alltså Tegra, och med början med Logan så kommer Kepler att integreras som GPU. Logan baserar sig på 32-bitars ARM-kärnor medan Parker, som ska släppas under 2015, kommer basera sig på 64-bitars ARMv8-kärnor och grafik från Maxell-arkitekturen. Tumnagel
38.7°
0
AMD avslöjar mer om Kaveris nya minnesarkitektur Delar minne mellan CPUn och iGPUn Vid Fusion Developer Summit i juni förra året pratade AMDs CTO, Mark Papermaster, om Kaveri, en ny APU som ska släppas i år. Kaveri baserar sig på Steamroller-arkitekturen och kommer bli AMDs första APU med fullt delat minne. Under förra veckan berättade AMD lite mer om Kaveris minnesarkitektur som kommer med det så fina namnet "heterogeneous uniform memory access", som förkortas hUMA. Nuvarande APU:er har en "non-uniform memory access" (NUMA) mellan processorn och GPUn och där knyts båda till systemminnet men har en egen minnespool. Det krävs ganska mycket för de två delarna att ta del av varandras minne då bland annat olika minnesadresser är inblandade. När data delas så kopieras det fram och tillbaks mellan CPUns och GPUns minnespool så det är inte direkt smidigt och kostar en del prestanda. I Kaveri med hUMA så försvinner alla hindren och processorkärnorna och GPUn har ett delat minnesadressutrymme och delar både fysiskt och virtuellt minne. Datan i de bådas cache stämmer också överens så man förlorar inga cykler till synkronisering och allt detta borde ge högre prestanda och lägre strömförbrukning i GPGPU-applikationer. AMD säger att Kaveris hUMA arkitektur har implementerats i hårdvaran helt och hållet så det ska vara kompatibelt med alla operativsystem och programmeringsmodeller samt att det även finns stöd för virtualisering. Tyvärr så kommer hUMA inte att fungera fullt ut med CPU:er och dedikerade GPU:er i nuläget. Även om de får ett gemensamt adresseringsutrymme så får de inte en gemensam minnespool. Tumnagel
37.4°
0
Nvidias Kepler och Maxwell ska förändra den mobila marknaden Kommer föra med sig en storsatsning på GPGPU Nvidia förväntar sig en revolution inom den mobila marknaden då de lanserar sin applikationsprocessor med integrerad Kepler och Maxwell grafik. Den senare designas för både grafik och GPGPU och Nvidia tror att GPGPU-funktionen kommer hjälpa Tegra-serien att ge en stor förändring på den mobila marknaden. Nvidias nästa generation av Tegra kommer bli version 5 och ska släppas någon gång under 2014. Tegra 5 går under kodnamnet Logan och kommer ha ARM Cortex general-purpose processing units såväl som Kepler graphics processing unit med stöd för GPU computing, Direct3D, OpenGL 4.3 osv. Med en GPU kapabel att klara av GPGPU så kommer Nvidia att kunna nå ett genombrott inom både prestanda och funktionalitet. I nuläget så är det inte många mobila applikationer som drar nytta av GPU compute-teknologier. Mjukvaruutvecklare måste lära sig att utveckla nya program som kan utnyttja funktionerna i Kepler eller eventuellt porta versioner av x86-program som redan kör GPU-accelerering. Enligt Nvidia så ska portning av GPGPU-accelrerade program till en ny processorarkitektur vara relativt enkel. NAMD, som är ett molekyldynamikssimuleringspaket, kunde portas under två dagar till GPGPU-baserade Kayla-plattformen och Nvidias Optix GPU ray-tracer tog endast en dag. ARM tror också att GPGPU kommer förbättra kvalitén av mobila applikationer tack vare den extra kraften från GPUn. Frågan är bara när mjukvaruutvecklare ska börja dra nytta av OpenCL och GPGPU-teknologier. Vi kommer nog först att få se hårdvaran släppas och sedan kommer mjukvaran följa efter. Tumnagel
39.8°
0
Nästa sida