34 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Ännu en medlem i Lamborghinis Gallardo-familj presenterad
Och det blev som sagt en bakhjulsdriven Spyder

Precis som jag skrev förra veckan kommer det alltså ytterligare en version av Gallardo, som om det inte var nog nu. Spyder, cabben alltså, erbjuds nu också med enbart bakhjulsdrift. Men den heter inte Balboni för det. Hästarna minskar till 550, precis som i Valentinos version. 0-100 km/h är inte fy skam bara för det utan det klarar man av på 4.2 sekunder och toppfarten anges till 319 km/h. Men man har inte bara flexat bort drivknutarna i fronten. Enligt Lamborghini har fjädrar och stötdämpare justerats in för att matcha bakhjulsdriften så bra som möjligt samt att man har optimerat aerodynamiken nu när det inte är lika tungt i nosen. Flippar man över till "Corsa"-läget avaktiveras ESP-systemet och man kan åka brett, som man såklart vill i en bil med bakhjulsdrift. Förhoppningsvis (nuvarande Gallardo börjar bli lite tjatig enligt mig) är det här den sista specialversionen. Ersättaren, som sägs få namnet Cabrera, tar efter 2013. Tumnagel
38.7°
0

Bakhjulsdriven Lamborghini Gallardo Spyder bekräftad
Kommer nästa år

Lamborghinis testchef Valentino Balboni fick en modell uppkallad av sig själv för ett tag sedan. Det var en hardcore-version där man plockat bort fyrhjulsdriften och bara lät bilen driva på bakhjulen istället. Versionen som tidigare bara funnits som coupé kommer nästa år även som cabriolet. Om den nya versionen också får namnet Balboni återstår att se men hur som helst blir det den åttonde i ledet. LP560-4, LP560-4 Spyder, LP570-4 Superleggera, LP570-4 Performante, Sesto Elemento, Super Trofeo Stradale och LP550-2 Valentino Balboni har vi tidigare fått se och Gallardo-namnet börjar nästan bli lite uttjatat nu. Lamborghini vill krama ut det sista innan en helt ny bil presenteras och då tror man alltså att kunderna vill åka öppet och bakhjulsdrivet. Precis som i Balboni-versionen förlorar bilen 10 hästar och får "bara" 550, vilket säkerligen räcker och blir över ändå. Nästa år ska bilen börja säljas och förmodligen kommer den att visas upp på Los Angeles Motor Show om ett par veckor. Tumnagel
39.3°
0
2009

Valentino Balboni
Kör så att gnistorna yr

Valentino Balboni började som mekaniker på Lamborghini redan 1968, 1973 inledde han sin karriär som testförare för de exklusiva bilarna. I år var han tyvärr tvungen att pensionera sig, på grund av de italienska arbetslagarna. Det måste vara riktigt trist att lämna ett sånt drömjobb, men hans anda lever kvar, speciellt då han fått senaste versionen av Gallardo uppkallad efter sig. Är det någon som vet hur man rattar en Lambo är det Valentino Balboni, och här visar han upp sina kunskaper rattandes den bakhjulsdrivna 550 hästar starka tjuren. Fy va råsnygg den är! Tumnagel
37.8°
0

Video Valentino Balboni och Gallardo LP 550-2
Dokumentär om testföraren och bilen som bär hans namn

I slutet av juni lät italienarna avtäcka ännu en i raden av specialmodeller med grund i Lamborghini Gallardo och där kastade man ut fyrhjulsdrift och ett antal kilo för att istället satsa på bakhjulsdrift, diffbroms som låser bakhjulen med upp till 45 % samt ett tilläggsnamn som lyder LP 550-2 Valentino Balboni. Nu har man skeppat ut en video som behandlar både bil som förare och man kan ju inte säga annat än att Balboni himself haft ett ganska angenämnt jobb de senaste 40 åren... Tumnagel
37.7°
0

Officiell Lamborghini Gallardo LP550-2
Om man tycker fyrhjulsdrift är töntigt

Enligt flera sajter så är bilen på bilderna en bantad version av LP560-4 där man plockat bort runt 30 kg och struntat i fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslådor. Receptet lyder sexväxlad manuell låda, bakhjulsdrift och 550 hk ur 5,2-liters V10:an. Uppdatering: Nu har Lamborghini släppt ett pressmeddelande (återfinns efter hoppet) och siffrorna säger 1380 kg, 550 hk, 0-100 km/h på 3.9 sekunder och toppfart av 320 km/h. Tumnagel
37.5°
0
Slut på artiklar...