m

Days Gone-författare: Köp spel till fullpris om ni vill ha uppföljare
Spelare ska inte klaga om uppföljare uteblir

När Days Gone släpptes 2019 så höll de inte riktigt samma höga nivå som andra exklusiva Playstation-titlar och spelet fick rätt sval respons från kritiker. Den svala responsen i kombination med en strulig utvecklingsperiod sägs ligga bakom att utvecklarna Bend Studios inte fick göra en uppföljare. I David Jaffes livestream fick dock spelets författare och creative director John Garvin utrymme att tala ut om uppföljare och kastade en känga mot spelare som inte ger stöd till sina favoritutvecklare ordentligt. Mer specifikt säger Garvin detta: "I do have an opinion on something that your audience may find of interest, and it might piss some of them off. If you love a game, buy it at f-cking full price. I canx27t tell you how many times Ix27ve seen gamers say x27yeah, I got that on sale, I got it through PS Plus, whateverx27 Donx27t complain if a game doesnx27t get a sequel if it wasnx27t supported at launch. Itx27s like, God of War got whatever number millions of sales at launch and, you know, Days Gone didnx27t. Just speaking for me personally as a developer - I donx27t work for Sony - I donx27t know what the numbers are." Hur som helst. PC-versionen av spelet släpps 18 maj och om försäljningen av det skjuter i höjden kanske vi kommer få en uppföljare trots allt. Men med tanke på att ultrawide-stöd troligtvis inte kommer rädda upp den lätt mediokra spelupplevelsen så kanske man inte ska hoppas på för mycket. Tumnagel
24.8°
+
André Stray
0

Denuvos fuskskydd gör entré på PS5
Är det slutfuskat nu?

Ett av PC-världens mest ogillade bolag har börjat krafsa sig in på konsolmarknaden en aning. DRM-makarna Irdeto som ligger bakom Denuvo har inlett samarbete med Sony Playstation och har gjort sina anti-fusk-verktyg tillgängliga för utvecklare som vill göra spel till Sonys nya konsol. I ett uttalande om PS-satsningen säger Reinhard Blaukovitsch, managing director för Denuvo, detta: "Cheating ruins video games for honest players. This can lead to lower engagement, game traffic and shrinking revenues for game publishers. We are really proud be able to help the world’s most talented developers to bring rich experiences for gamers on Playstation®5.” Enligt Irdeto har Denuvo-verktygen implementerats i en rad olika spel till Playstation 5, men företaget nämner inte vilka spel det handlar om. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Ikeas gamingkollektion börjar säljas i oktober
Vi får vänta ett tag till

För några veckor sedan blev det känt att Ikea kommer lansera en ny kollektion riktade till gamers och denna kollektion har tagits fram tillsammans med Asus ROG. Kollektionen har redan börjat säljas i Kina och i Japan kommer försäljningen dra igång i maj. I Sverige, och andra delar i världen, får vi dock vänta och säljstart kommer ske i oktober. Kollektionen i fråga består av skrivbord, stolar, hurts samt tillbehör som en multifunktionell kudde/filt, mugghållare och ringljus med telefonhållare. På bilderna ovan och under kan ni se vad som kommer erbjudas. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Google lägger ner interna Stadia-spelstudion
Vi lär inte få se någon killer app till systemet

Google Stadia lanserades i november 2019 och har sedan dess visat sig vara en väldigt kompetent spelplattform. Även om intresset har varit svalt jämfört med jättarna Playstation och Xbox fick tjänsten visa musklerna rejält i slutet av förra året. Detta tack vare releasen av Cyberpunk 2077 som gav spelare den mest jämna och stabila spelupplevelsen jämfört hur spelet rullade på andra plattformar. Något Stadia-användare dock har väntat på sedan start är någon massiv titel från Google interna Stadia-studio som verkligen visar vad systemet går för. Men något sånt lär vi aldrig få se. Google har meddelat att deras egna Stadia-studio kommer läggas ner helt och bakom beslutet är att det kort och gott kostar för mycket pengar att göra spel. Stadia Games and Entertainment kommer lösas upp och de drygt 150 anställda kommer få nya poster inom företaget, medan vissa, som vice-chefen Jade Raymond, kommer lämna bygget. Med Stadia kommer nu Google skifta fokus en aning och ska i stället jobba med att förse deras samarbetspartners med en stabil spelplattform och streamingteknik. Stadia-chefen Phil Harrison säger detta om framtiden: “We’re committed to the future of cloud gaming, and will continue to do our part to drive this industry forward. Our goal remains focused on creating the best possible platform for gamers and technology for our partners, bringing these experiences to life for people everywhere.” Specifikt vad som kommer hända med Stadia i framtiden är för tillfället oklart. Just nu verkar det dock vara lugna puckar att fortsätta med Stadia och nya titlar från tredjepartsutvecklare kommer läggas till i spelbiblioteket i framtiden. Google har dock en tendens att stänga ner nischade tjänster efter en tid, RIP Inbox, men det verkar som att i alla fall tekniken kommer leva vidare. Det spekuleras att Google kommer göra Stadia till en white-label-streamingtjänst, det vill säga att tjänsten paketeras om och säljs vidare till spelstudior som får smälla på egen logga och använda den som om det vore spelstudions egna tjänst. Tumnagel
31.3°
+
André Stray
0

Oakley och Turtle Beach lanserar gamingbrillor
+5 accuracy

Oakley släppte nyligen en ny variant av Prizm-glaset som används i deras solbrillor och den nya versionen ska vara kalasbra att använda när man spelar. Mer specifikt ska glaset höja färgkontrasten samt filtrera bort blått ljus för att minska ögonbelastningen och i sin tur trötthet. Nu har Oakley meddelat att de samarbetat med speltillbehörsmakarna Turtle Beach för att leverera lite nya brillor för gamers. Först ut i samarbetet har vi en variant av Metalink RX som kommer med en svart och grå ram samt har Turtle Beachs ikoniska logotyp på sidan. Metalink RX-ramen är anpassad för att användas med headset och kan utrustas med vanliga Prizm Gaming-glas samt Prizm Gaming-glas med styrka om sådant behövs. Medan Metalink RX kan vara bra att ha när man lirar så har Oakley och Turtle Beach samarbetat och släppt en variant av Frogskins Lite-solbrillorna. Den nya varianten kommer med Turtle Beach-färgschema, det vill säga svart och grått, och har både en regnbågsfärgad Oakley-logga på sidan och Turtle Beach-palmen. Glaset är Oakley’s Prizm med Ruby Iridium-färg. Både nya Metalink RX verkar endast vara tillgängliga i fysiska butiker, men Frogskins Lite kan köpas via Turtle Beachs hemsida för 152 euro. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0
2020

Sony tar bort Cyberpunk 2077 från PS Store
Oof

Cyberpunk 2077 rullar verkligen inte bra på vanliga PS4 och Xbox One. Så pass att Digital Foundry knappt tror att spelet går att rädda. Nu har även Sony satt ner foten rejält och plockat bort spelet från Playstation Store och gör det möjligt för folk som köpt spelet att få återbetalning, oavsett om de laddat ner och spelat eller ej. I ett uttalande från Playstationgänget om situationen skrivs detta: SIE strives to ensure a high level of customer satisfaction, therefore we will begin to offer a full refund for all gamers who have purchased Cyberpunk 2077 via PlayStation Store. SIE will also be removing Cyberpunk 2077 from PlayStation Store until further notice. Once we have confirmed that you purchased Cyberpunk 2077 via PlayStation Store, we will begin processing your refund. Please note that completion of the refund may vary based on your payment method and financial institution. När Cyberpunk 2077 kommer återvända till PS Store är för tillfället okänt. Ovan har ni IGN:s recension av spelet till grundversionerna av last gen-konsolerna som borde ge er en klar bild varför Sony tagit beslutet att ta bort spelet. "Spelar" ni Cyberpunk 2077 och vill ha pengarna tillbaka för den undermåliga upplevelsen så kan ni klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
45.6°
+
André Stray
0

Sony, Nintendo och Microsoft går mot en säkrare spelupplevelse
Var inte en rövhatt!

Sedan urminnes tider, i alla fall sedan 360 släpptes, har spelare fått höra hur motståndare ska idka samlag med deras ömma mödrar, men nu verkar det vara dags att växa upp. Speljättarna Sony, Nintendo och Microsoft har levererat ett gemensamt uttalande där trion nämner nya gemensamma principer de kommer följa för att göra spelandet säkrare, mindre hatfullt och allmänt trevligare. De tre grundprinciperna är Prevention, Partnership och Responsibility. Under Prevention skriver företagen att de ska finnas verktyg tillgängliga som låter spelare forma sin spelupplevelse, vilket kan vara att göra spel mer barnvänliga, samt erbjuda enkla säkerhetsfunktioner och implementera regler som förbjuder oskönt beteende. Under Partnership beskriver företagen att de kommer bli bättre på att jobba med varandra och rättsväsenden av olika slag för att ta fram nya säkerhetssatsningar. Sist men inte minst har vi Responsibility och det hela handlar om att förse spelare med verktyg som gör det lätt att anmäla osköna spelare och det låter som att bolagen kommer jobba hårdare med att banna folk som inte beter sig. Inlägget avslutas med detta: "Protecting players can be challenging in a digitally and often instantaneously connected world. This partnership signifies our commitment to work together to improve player safety and ensure gaming remains truly for everyone. While the video game industry has a long history of taking steps to protect gamers, especially children, we recognize that no one company or industry will solve these challenges alone." Hela Shared Safety Principles-inlägget hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
64.7°
+
André Stray
0

CD Projekt RED varnar för Cyberpunk 2077-spoilers
Collectors Edition har skickats ut lite i förtid

Har du tänkt att hoppa in blind i Cyberpunk 2077? Då är det nog dags att dra på sig skygglapparna. Collectors Edition-versionen av spelet har börjat dyka upp hos diverse kunder i USA och det lär dyka upp en och annan spoiler på internet på grund av det. CD Projekt RED verkar vara snabba på pucken och har meddelat att folk som streamar spelet innan release kommer få sina videor borttagna och troligtvis kommer ytterligare åtgärder vidtas som kan sätta käppar i hjulet för spelupplevelsen för de som streamar och publicerar videor från spelet. CD Projekt RED skriver detta i ett Twitter-inlägg: "Wex27re getting closer and closer to launch and chances are some of you will get your hands on a copy of Cyberpunk 2077 before release day. However difficult this might be for us to achieve, our ambition is for gamers all across the world to have the same spoiler-free experience at the time the game releases. This is why we kindly ask you not to stream/letx27s play, or release any similar content before 9th December, 12pm CET/ 3am PST. We will send MAX-TAC (you know, the guys who take down videos) after everyone who does." I samband med releasen kommer för övrigt mobilspelet Breach att avslutas och folk som lirat har redan fått lägga vantarna på priser i form av Cyberpunk 2077-relaterad merch. Och i varje nordiskt land kommer en spelare få ett ordentligt pris i form av ett Xbox Series X samt en Samsung Q80T på 65 tum, vilket inte är fy skam. Breach är inspirerat av Cyberpunk 2077 och låter spelarna leka runt som hackers, eller Netrunners, och likt andra AR-spel som Pokémon Go och Wizards Unite har möjlighet att hitta ställen man kan göra dataintrång och sedan dela info med andra spelare. I och med coronaläget så har spelet blivit mer online-vänligt så att spelare kan lira från sina hem i stället för att riskera smittspridning. Breach finns tillgängligt till både iOS och Android. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0

En hel del bra tisdagserbjudanden!
Black Week fortsätter

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. En regnig tisdag som denna passar det finfint att fortsätta att hitta lite Black Week-tips, eller hur! Ska det spelas så ska man ha ett bra tangentbord. Vad sägs om Logitech G513 Carbon GX kostar 899 istället för 1490 kronor. Mer färgglatt på gamersätt är SteelSeries Apex Pro, nu 1390 kronor istället för 2090 kronor. I det billigare prissegmentet ligger HyperX Alloy Core RGB som nu kostar 399 kronor istället för 499 kronor. Jag har kört Logitechs MX Master i tre generationer nu och den rekommenderas verkligen. Logitech MX Master 3 kostar 990 kronor vilket är en slant, men äldre Logitech MX Master 2S har dippat till 549 kronor och är fortfarande ett bra alternativ. Rekommenderas varmt! Vi pratade igår om Google Nest Mini. Vill man ha bättre ljud funkar Google Nest Audio bra, nu 899 kronor istället för 1099 kronor. Bra prissänkning för en produkt som är så ny. Zound Industries samarbete med Adidas kändes som en match made in heaven, men de produkter som har kommit har inte varit superintressanta och lite för dyra. Deras on-ear-lur kostar numera 990 kronor istället för 1790 kronor. Letar du efter en billig lur med mycket batteri är Motorola Moto G8 Power ett bra alternativ. Stor skärm på 6,4 tum också. Släpptes i våras för 2490 kronor och kostar nu 1590 kronor. Att behöva köpa FIFA varje år är lite surt, men när det kostar 299 kronor istället för 549 kronor är det lite mindre surt. Årets julklapp stormköket måste man ju komplettera med en termos. Siggs saker brukar vara lite för dyra, men den här halvlitersvarianten kostar nu 119 kronor istället för 279 kronor. Omega Juicers verkar vara ett riktigt monster till maskin. Prislappen har länge legat runt 3300 kronor men finns nu för 1199 kronor. Riktigt fet rabatt både i pris och procent. Satechis Deskmate i ekoläder är perfekt för den som inte vill ha en ful musmatta på arbetsplatsen utan en snyggare lösning i läder. Nu 249 kronor istället för 399 kronor. Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0

Nvidia skjuter upp släppet av RTX 3070 till 29 oktober
Vill att alla som vill ska kunna köpa direkt

Det var egentligen tänkt att Nvidia skulle lansera sitt nya RTX 3070 15 oktober, men det verkar som att grafikkortstillverkarna har dragit i nödbromsen på dessa planer. I stället siktar man på att lansera kortet 29 oktober i stället. Anledningen bakom detta är enligt Nvidia att företaget vill producera fler kort, så att alla köpsugna kommer kunna köpa kortet direkt på releasedagen, vilket låter rätt rimligt med tanke på RTX 3080-släppet som gick sådär. I ett uttalande säger Nvidia detta: Production of GeForce RTX 3070 graphics cards are ramping quickly. We’ve heard from many of you that there should be more cards available on launch day. To help make that happen, we are updating the availability date to Thursday, October 29th. We know this may be disappointing to those eager to purchase a GeForce RTX 3070 as soon as possible, however this shift will help our global partners get more graphics cards into the hands of gamers on launch day. Om ni är intresserade av grafikkort av olika slag så ringer troligtvis 29 oktober en klocka. Nästan i alla fall. Det är nämligen dagen efter AMD planerar att presentera Radeon RX 6000-serien som baseras på RDNA 2. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Apple tillåter nu spelstreamingsappar i App Store
Men Microsoft är fortfarande inte nöjda

För några månader sedan blev det en del rubriker när Apple inte tillät Microsofts spelstreaming-app xCloud på App Store. Nyligen uppdaterade Apple sina riktlinjer för sin digitala butik med några textrader om just appar som streamar spel. Dessa nya riktlinjer tillåter, i teorin, numera streamande av spel på plattformen men i praktiken kommer det sannolikt inte ske. Det är nämligen så att folket bakom dessa spelstreaming-appar måste skapa individuella listningar för varje spel som är tillgängligt på sin tjänst. Det innebär en massa extra logistik då varje spel måste skickas in till Apple för godkännande innan det kan tillåtas på streaming-plattformen. Inte helt oväntat så var Microsoft, som ligger bakom xCloud, inte helt nöjda med Apples försök att medla fred. This remains a bad experience for customers. Gamers want to jump directly into a game from their curated catalog within one app just like they do with movies or songs, and not be forced to download over 100 apps to play individual games from the cloud. We’re committed to putting gamers at the center of everything we do, and providing a great experience is core to that mission. Vi får väl se vart allt det här slutar men detta verkar ju i alla fall vara ett första steg från Apples sida att tillåta spelstreaming på iOS-enheter. Nu får vi väl bara hoppas på att de kan ta några till så xCloud faktiskt kan användas på Apples enheter med. Tumnagel
28.1°
+
Frode Wikesjö
0

Inga mikrotransaktioner i kampanjen i Cyberpunk 2077
CD Projekt RED tydliggör igen

I ett finansmöte berättade CD Projekt RED att utvecklarna undersöker hur de på ett smärtfritt sätt skulle kunna få spelare att kasta in en krona eller tre i Cyberpunk 2077 utan att spelarna blir buttra, vilket ofta händer när det pratas om mikrotransaktioner. Detta ledde till lite häxjakt på internet då CD Projekt RED tidigare meddelat att spelet inte kommer ha några mikrotransaktioner, men nu har utvecklarna klargjort hur läget ser ut: Nothing changed. Cyberpunk 2077 is a single player game with zero microtransactions. One single purchase. No tricks. Donx27t believe the clickbait. https://t.co/qX0iZwsAf2— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) September 7, 2020 Kort sagt kommer singleplayerkampanjen inte ha några som helst mikrotransaktioner. Punkt slut. Multiplayerdelen utvecklas fristående från kampanjen, och som kommer släppas vid senare tillfälle, kommer innehålla mikrotransaktioner. CD Projekt-chefen Adam Kicinski säger detta om saken: "Well, we are never aggressive towards our fans. We treat them fair and wex27re friendly. So of course not, we wonx27t be aggressive. But you can expect great things to be bought. The goal is to design the monetisation in a way that makes people happy spending money. And no, Ix27m not cynical. Ix27m not trying to hide something. Itx27s about giving the feeling of value, always. Same as with our base game, our single-player games. We want gamers to be happy while spending money on our products. Same with microtransactions. So you can expect them, of course, and Cyberpunk 2077 is a great setting to sell things, but it wonx27t be aggressive. So it wonx27t upset gamers, but it will make them happy. Thatx27s our goal at least." Multiplayerdelen av Cyberpunk 2077 kommer inte släppas förrän 2021 som tidigast. Singleplayerversionen kommer 19 november. Tumnagel
57.5°
+
André Stray
0

Ford visar upp konceptbilen Project P1
Som man utvecklat tillsammans med gamers

Under Gamecom-mässan har Ford visat upp resultatet av den konceptbil som man utvecklat tillsammans med gamers och här kan ni kolla in det. Det handlar om en bil som än så länge kallas för "Project P1" eller "Fordzilla-P1", det sistnämnda efter Fords egna esports-lag Fordzilla. För att ta fram designen lät Ford spelare själva designa den ultimata spelbilen och därefter fick andra spelare rösta på dessa i sociala medier. Det vinnande konceptet har gjorts av exteriördesignern Arturo Ariño och han säger om sin design: "Projektet P1 tog mig tillbaka dit allt började. Anledningen till att jag blev bilsdesigner från allra första början var att kunna designa något som ingen har sett tidigare och som suddar ut gränserna. Den här bilen kommer vara fantastisk för ögat, och samtidigt som den kommer utmana spelaren bortom sina begräsningar för fokus och reflexer kommer den också vara oerhört givande att köra." Ford skriver i ett pressmeddelande att man är i förhandlingar med ett större spelföretag om att låta P1 ta plats i ett av deras racingspel under nästa år. Vilken spelutvecklare eller spel det handlar om är än så länge okänt. Ford meddelar även att man kommer att utveckla en fysisk version av P1 och att denna kommer att visas upp någon gång i slutet av året. Tumnagel
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft är inte nöjda med Apple
För att de inte tillåter xCould och Game Pass på iOS

Tidigare i veckan rapporterade vi att Microsofts spelstreamingtjänst Project xCloud inte kommer kunna köras på iOS på grund av Apples appregler. Det var inte första gången som dessa appregler sätter käppar i hjulet för speltjänster då både Googles spelstreamingtjänst Stadia och Valves Steam Link-app stötte på problem när de skulle lanseras. Nu har Microsoft uttalat sig offentligt kring detta och man kan väl sammanfatta det med att de inte är helt nöjda med Apples beslut att inte tillåta xCloud på App Store. De anser att Apple står ensamma med att förneka kunder spelstreaming och speltjänster så som Xbox Game Pass. De anser också att Apple behandlar spel olikt från andra mediaappar så som Netflix. Här är vad Microsoft hade att säga till The Verge angående hela den här situationen: Our testing period for the Project xCloud preview app for iOS has expired. Unfortunately, we o not have a path to bring our vision of cloud gaming with Xbox Game Pass Ultimate to gamers on iOS via the Apple App Store. Apple stands alone as the only general purpose platform to deny consumers from cloud gaming and game subscription services like Xbox Game Pass. And it consistently treats gaming apps differently, applying more lenient rules to non-gaming apps even when they include interactive content. All games available in the Xbox Game Pass catalog are rated for content by independent industry ratings bodies such as the ESRB and regional equivalents. We are committed to finding a path to bring cloud gaming with Xbox Game Pass Ultimate to the iOS platform. We believe that the customer should be at the heart of the gaming experience and gamers tell us they want to play, connect and share anywhere, no matter where they are. We agree. Microsoft kommer dock fortsätta kämpa och försöka samarbeta med för att få ut xCloud och Xbox Game Pass på iOS-enheter men det är något som kan ta tid. Valve kämpade till exempel i ett drygt år innan de fick släppa sin Steam Link-app på plattformen. Tumnagel
50.6°
+
Frode Wikesjö
0

Metacritic lägger till 36 timmars tidsfrist för spelarrecensioner
"Please spend some time playing the game"

Tydligen är det fullt möjligt att ha väldigt starka åsikter om ett spel utan att ha spelat det, vilket blev rätt tydligt när The Last of Us: Part 2 släpptes och reviewbombades ordentligt på Metacritic. För att sätta stopp för sådant beteende har Metacritic lagt till en justering för recensioner skrivna av spelare. Mer specifikt har gänget lagt till att vanliga spelare inte kan publicera egna recensioner av spelet förrän 36 timmar efter spelet släppts. I ett uttalande till Gamespot säger representant från Metacritic detta: "We recently implemented the 36 hour waiting period for all user reviews in our games section to ensure our gamers have time to play these games before writing their reviews. This new waiting period for user reviews has been rolled out across Metacriticx27s Games section and was based on data-driven research and with the input of critics and industry experts." Ändringen lades till i fredags, vilket betydde att spelare som ville tycka till om nya Ghost of Tsushima och Paper Mario: The Origami King var tvungna att vänta till helgen innan de kunde leverera sina åsikter om titlarna. Tumnagel
57.9°
+
André Stray
0

Microsoft stänger ner sin spelstreaming-tjänst Mixer
Inleder ett samarbete med Facebook Gaming istället

Microsoft meddelade igår lite överraskande att man kommer att stänga ner sin spelstreamingtjänst Mixer, en tjänst man satsat mycket på de senaste åren och som primärt konkurrerat med Twitch. Istället för att driva en egen streamingtjänst för spel så inleder nu Microsoft ett samarbete med Facebook. Detta innebär att Mixers användare kommer att flyttas över till Facebooks streamingtjänst Facebook Gaming. I en intervju med The Verge säger Microsofts spelchef Phil Spencer om det överraskande beslutet: "We started pretty far behind, in terms of where Mixer’s monthly active viewers were compared to some of the big players out there. I think the Mixer community is really going to benefit from the broad audience that Facebook has through their properties, and the abilities to reach gamers in a very seamless way through the social platform Facebook has." Mixer kommer att rulla till 22 juli och efter det kommer de som försöker att gå in på Mixer istället att skickas vidare automatiskt till Facebook Gaming. Använder du själv Mixer kan du hoppa vidare till deras blogginlägg på länken nedan och läsa lite mer om vad detta innebär för dig. Tumnagel
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Stadia råkar läcka tidig version av Gods & Monsters
Ajsingen!

Google Stadia-användare fick en ordentlig överraskning tidigare idag. En tidig version av Ubisofts kommande äventyrsspel Gods & Monsters dök upp i spelbart skick på spelstreamingtjänsten och hundratals Stadia-spelare fick möjlighet att testa spelet i närmare 30 minuter innan Google drog i nödbromsen. I ett uttalande från Google skriver gänget detta: “Regretfully, on Thursday morning, we mistakenly made an E3 2019 demo version of Gods & Monsters from Ubisoft available on the Stadia store that was not intended for the public to play. A few hundred gamers were able to play it for less than 30 minutes. We sincerely apologize to our partners at Ubisoft for this mistake.” Specifikt hur den tidiga versionen av Gods & Monsters hamnade på Stadia är för tillfället oklart, men Marc-Alexis Cote förklarar för Kotaku att det handlar om en tidig build av spelet och det har hänt en hel del sedan den visades upp. Enligt Cote fick media testa denna build av spelet i samband med E3 förra året och sedan dess har det lagts till massvis med nya funktioner, spelet har fått ny ton, konst och karaktärsdesign och ett nytt namn. Cote meddelar även att Ubisoft planerar att berätta mer om spelet som tidigare kallats Gods & Monsters senare i sommar. Ovan har ni den ordentliga trailern för spelet och nedan har ni ett Twitter-inlägg med gameplay från Stadia-builden. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

ESEN Studio kör välgörenhetsstream på lördag
Tillsammans med Giving People

Så här i coronatider är det bra att visa solidaritet med våra medmänniskor. ESEN Studio och välgörenhetsorganisationen Giving People har slagit sina kloka huvuden ihop och kommer anordna en välgörenhetsström som kommer dra igång på lördag. Strömmen kommer pågå i 24 timmar och donationer som skickas in till gänget kommer gå till välgörenhet för att hjälpa utsatta barn och barnfamiljer i Sverige. Det kommer även auktioneras ut olika produkter och tjänster där pengarna kommer gå till Giving People. Vi gamers, streamers och professionella utövare har ett en unik chans att bidra genom digitala kanaler för att mildra pandemin för de mest utsatta och återigen bevisa att vi är en positiv kraft i samhället och gör vad vi kan för att motverka krisen. I samarbete med ESEN Studio & hjälporganisationen GivingPeople kommer Sveriges gaming & Esports community anordna en 24 timmars välgörenhetsstream med syftet att hjälpa utsatta barn och deras familjer. Under strömmen kommer bland annat spelutvecklare visa upp pågående projekt, DJ:s kommer spela musik och det kommer vara en och annan intervju med olika gäster samt vänskapsmatcher i olika spel. Bland annat kommer strömmen gästas av Tejbz, Zaitr0s, Konrad Ydhage, GGFrolle, Jewanders, Alex Ferm samt Nästa år-podden. Strömmen kommer dra igång klockan 12:00 på lördag och kommer visas på ESEN Studios Twitch-kanal samt hos gästernas kanaler. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Sony skjuter upp PS5-event
Lite för stökigt just nu

Sony skulle egentligen hållit låda under torsdagskvällen för att visa upp spel till PS5 och möjligtvis även den kommande konsolen. Sony har nu bestämt att skjuta upp eventet på obestämd tid på grund av situationen i USA. While we understand gamers worldwide are excited to see PS5 games, we do not feel that right now is a time for celebration and for now, we want to stand back and allow more important voices to be heard. Sony har inte levererat något nytt datum för eventet. Tumnagel
34.9°
+
André Stray
0

Twitch ryktas dra igång reality-tv
Ska sända talkshows och dejting-program för gamers

Nyhetsbyrån Bloomberg har tagit del av läckta dokument från spelstreaming-tjänsten Twitch där det uppges att Twitch planerar att dra igång en satsning på reality-tv. Enligt dokumentet planerar Twitch att lägga 50.000 - 250.000 dollar i veckan på att utveckla olika typer av reality-program som ska sändas på deras tjänst. Det ska bland annat handla om talkshow- och dejtingprogram såväl som olika sport- och musikprogram. Målgruppen för Twitch realityt-tv-satsning sägs vara gamers som är mellan 18 - 24 som även är intresserad av musik, sport och dejting. Tumnagel
20.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

PewDiePie ska börja spelstreama på YouTube
Slutar streama för DLive

Den svenske gamer-profilen Felix "PewDiePie" Kjellberg har skrivit kontrakt med YouTube vilket innebär att han kommer att börja streama spel exklusivt för Googles videosajt framöver. Det innebär att PewDiePie nu kommer att sluta streama spel för den blockkedjebaserade tjänsten DLive vilket han har gjort det senaste året. I ett uttalande säger Kjellberg: "YouTube has been my home for over a decade now and live streaming on the platform feels like a natural fit as I continue to look for new ways to create content and interact with fans worldwide. Live-streaming is something I’m focusing a lot on in 2020 and beyond, so to be able to partner with YouTube and be at the forefront of new product features is special and exciting for the future." YouTube har satsat en hel del på att knyta kända gamers till sig och PewDiePie är den senaste i den raden. Sedan tidigare har YouTube även kontrakterat spelstreamers som CouRage, Typical Game och Valkyrae till sin tjänst. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

GeForce Now förlorar titlar från Microsoft och Warner Bros
Spel från streamingtjänsten trillar bort 24 april

GeForce Now är en riktigt vass spelstreamingtjänst som låter dig spela titlar du äger i flera olika spelbutiker praktiskt taget överallt. Tjänsten började betatestas tidigare i år och Nvidia planerar en ordentlig release i sommar, men det verkar som att det kan bli en rätt speltom upplevelse. Flera speldistributörer som 2K Games, Activision Blizzard och Bethesda har redan valt att lämna spelstreamingtjänsten och inom kort kommer även spel från Xbox Game Studios, Warner Bros., Codemasters och Klei försvinna. Detta betyder att du från och med fredag kommer du inte lira spel som Halo: The Master Chief Collection, Gears of War, Forza, Batman: Arkham-spelen samt Mortal Kombat-titlarna via GeForce Now. Phil Eisler, vice-chef för GeForce Now, skriver i ett blogginlägg att fram till den ordentliga releasen i sommar kommer fler titlar att läggas till, men flaggar för att vissa kan försvinna. Samt att de samarbetar med digitala butiker för att låta distributörer märka vilka titlar som kommer kunna liras via GeForce Now när spelen släpps: “As we prepare for commercial service in June, we’ll be adding and removing games through the end of May. Behind the scenes, we’re working with digital game stores so publishers can tag their games for streaming on GeForce Now, right when they publish a game. This will help us bring more games to the library, quicker, as well as provide a more stable catalog. We’re transitioning as many games to GeForce Now as possible over this time. For those leaving, we’ll give gamers as much notice as possible.” Tumnagel
31.2°
+
André Stray
0

Facebook ryktas släppa gaming-app idag
Vill konkurrera med Twitch, Mixer och YouTube Gaming

New York Times har varit i kontakt med källor som rapporterar att Facebook planerar att släppa en app helt dedikerad till gaming någon gång senare idag. Facebooks ryktade gaming-app sägs inkludera en del spel men ska primärt vara framtagen för att låta användare titta på när andra gamers sänder live såväl som ge användaren möjlighet att streama sitt eget spelande via appen. Det verkar med andra ord som om Facebooks gaming-app primärt vill konkurrera med tjänster som Twitch, Mixer och YouTube Gaming. Appen ska inte innehålla några annonser utan istället siktar Facebook på att finansiera det hela via någon slags mikrovaluta, liknande Twitch så kallade "bits", som användare kan köpa och belöna gamers vars streams de tittar på. Stämmer New York Times uppgifter så kommer Facebooks gaming-app till Android dyka upp senare idag medan iOS-versionen fortfarande sägs vänta på godkännande från Apple. Tumnagel
27.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Valorant verkar ha rätt aggressiv antifusk-mjukvara
Verkar mer eller mindre vara ett rootkit

Riot Games nya FPS Valorant har blivit rackarns populärt i samband med det pågående betatestet. Spelet toppar för tillfället Twitchs topplista med över en halv miljon samtidiga tittare, vilket troligtvis mycket beror på att det enda sättet att få beta-kod för tillfället men är fortfarande rätt imponerande. Något som inte är lika imponerande eller underhållande är spelets antifuskmjukvara som arbetar på kernel-nivå på spelares datorer. I en video från SomeOrdinaryGamers förklaras det varför detta är ett problem och kan potentiellt leda till en del tråkigheter för spelets användare i framtiden. För att göra en lång historia kort är antifusk-mjukvaran praktiskt taget ett rootkit som inte bara håller koll på att fuskmjukvara inte körs när man lirar Valorant, utan kan kika på allt som pågår på din dator. Tumnagel
20.8°
+
André Stray
0
Nästa sida