m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Lotus elbilsplattform heter Leva
Första modellen baserad på den kommer 2022

2017 köptes Lotus av Geely och fokuset ändrades en aning. Bland annat har eldrift kommit in i bilden och superbilen Evija är bara början på vad företaget ska trycka ur sig. Fler elbilar är på väg och dessa kommer att baseras på en helt ny plattform anpassad för just detta. Nu får vi reda på vad den heter och namnet är Leva. Eller LEVA (Lightweight Electric Vehicle Architecture). Plattformen är ett samarbete med Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London. Lotus kommer att skippa det där med hybrider och istället lägga allt sitt krut på ren eldrift i kommande modeller. Den första att baseras på Leva-plattformen väntas dyka upp någon gång 2022. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på Lynk & Cos nya eldrivna modell
Visas i Peking den här månaden

Lynk & Co kommer att visa upp nytt på Beijing Auto Show senare den här månaden och det är modellen DC1E. Den är helt eldriven och den ska bygga på den nya plattformen Pure Electric Modular Architecture (PMA) som även Geely, Volvo och Polestar ska använda sig av i framtiden. Det sägs att DC1E (som antagligen kommer att heta något annat sen) har ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 72,5 mil enligt NEDC-cykeln. Detta gäller för den bakhjulsdrivna versionen, det ska även komma en fyrhjulsdriven som istället tar sig 63,5 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Eldriven SUV på gång från Smart?
Eller blir det bara en höjd version av nya ForTwo?

Hösten 2016 stod det klart att alla Smarts modeller skulle bli eldrivna. Förra våren köpte Geely 50 procent av företaget och tillverkningen flyttades till Kina. Nu kommer nya rykten som säger att en eldriven SUV med Smart-loggan är på gång. Det sägs även att helt nya ForTwo och ForFour kommer att presenteras om några månader. Om det kommer en separat SUV-modell utöver dessa är lite oklart, vilket kan innebära att det kanske bara rör sig om en höjd version av ForTwo eller ForFour. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Geely levererar nycklarna till nya bilen med hjälp av drönare
Själva bilen kommer dock på en biltransport

Viruset drabbar alla och inte helt oväntat gapar många bilhallar tomma - inte på bilar utan på människor som just för tillfället inte är så sugna på att gå dit. För att istället ta bilen till kunden så att denne slipper ta sig till en återförsäljare har Geely dragit igång hemleverans. Bilen kommer på en vanlig biltransport men nyckeln levereras via en drönare - direkt ner i handen på den nya ägaren. Ballast hade ju såklart varit om även bilen levererats av en drönare men riktigt där är vi inte än tyvärr. Här får vi i alla fall se lite hur leveransen går till. Enligt Geely har man sålt fler än 10.000 bilar sedan man drog igång möjligheten att köpa online förra månaden. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Tillverkningen av Polestar 2 drar igång i Kina
De första bilarna kommer till Europa i sommar

Nu drar serietillverkningen av Polestars andra modell 2 igång i staden Luqiao i Kina. Planen är att de första exemplaren ska hitta till Europa i sommar och därefter ska kunder i Kina och USA få ta del av sina bilar. Fabriken bilen byggs på ägs av Geely och här tillverkas även Volvo-bilar. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The world is facing enormous upheaval in the face of the coronavirus pandemic. We start production now under these challenging circumstances with a strong focus on the health and safety of our people. This is a great achievement and the result of huge efforts from the staff in the factory and the team securing the supply chain. I have a huge amount of respect for the entire team – thanks to them!" En Polestar 2 kostar från 659.000 kronor. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Geely börjar satsa på rymden
Volvo Cars ägare ska bygga satellitnätverk för självkörande bilar

Volvo Cars ägare, det kinesiska företaget Geely, har meddelat att de kommer att börja att bygga satelliter som ska vägleda självkörande bilar i framtiden rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Geely Technology Group drog igång rymdföretaget Geespace 2018 men nu verkar man ha konkretiserat planerna runt sin rymdsatsning och redo att presentera den lite närmare. Geespace planerar att skicka upp de första satelliterna man tagit fram i slutet av det här året för att bygga upp ett satellitnätverk som ska understödja deras framtida självkörande bilar. Initialt kommer Geely att langa in 326 miljoner dollar till Geespace satellitnätverk. Runt 2025 tror Geespace att man kommer att ha kapacitet att tillverka och rymdsätta cirka 500 satelliter om året. 2025 är det även tänkt att Geelys egna fordon ska koppla upp sig mot Geespace satellitnätverk. Det handlar om satelliter som kommer att ligga i jordens lägre omloppsbana LEO och förse bilarna med höghastighets-internet, navigationsfunktioner samt en koppling för att göra olika beräkningar i molnet. Huruvida Geely planerar att låta andra biltillverkare använda eller köpas in sig i deras satellitnätverk framgår inte för tillfället. Det framgår inte heller om man planerar att använda det kommande nätverket för att beama internet till annat än självkörande bilar. Tekniskt sett så antar jag att det satellitnätverk som Geespace ska bygga upp inte kommer att skilja sig avsevärt från de nätverk som till exempel SpaceX (Starlink), Amazon (Project Kuiper) och andra företag planerar eller redan har börjat bygga upp runt vår planet. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Coronaviruset drabbar bilförsäljningen hårt
Geely börjar sälja bilar på nätet istället

Coronaviruset drabbar människor hårdast men det gör även att mycket annat påverkas - som exempelvis bilförsäljningen. I Kina vågar ingen gå till bilhandlarna för tillfället vilket har fått Geely att börja sälja bilarna på nätet med hemleverans istället. Nybilsförsäljningen i Kina har dippat 92 procent på bara 16 dagar så det är inte konstigt att man tar till denna metod. Produktionen av Geely-bilar har minskat med en tredjedel och först i slutet av månaden kommer man att börja öppna anläggningar helt igen. Givetvis är det inte bara Geely som drabbas av viruset utan flera stora tillverkare har problem eftersom de inte kan få delar tillverkade i Kina levererade. Den 5 mars är det dags för bilmässa i Genève och det kan ligga i farans riktning att den ställs in om viruset fortsätter att spridas. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Volvo och Geely kan komma att slås ihop
Och noteras på Stockholmsbörsen

Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande idag att man kan komma att slå samman företaget med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Anledningen till att de båda företagen funderar på att gå ihop uppges bero på att man ska kunna skapa synergieffekter både finansiellt och teknologiskt på bilmarknaden. Li Shufu, ordförande för Geely Holding Group, säger i ett uttalande om en eventuell sammanslagning av de båda företagen: "A combination of the two companies would result in a strong global group. We look forward to working with Håkan Samuelsson, president and CEO of Volvo Cars, to further investigate this opportunity with the goal to strengthen the synergies within the Group while maintaining the competitive advantage and the integrity of each individual brand." Geely Automobile är redan idag börsnoterat på Hongkong-börsen men om Volvo Cars slås samman med Geely Automobile förväntas det nya företaget även att noteras på Stockholmsbörsen, något som skulle ge nostalgiska svenskar och andra en möjlighet att köpa in sig Volvo. Tumnagel
18.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vdn för Geely Sweden Holdings pratar om strategin för Sverige
Så tänker man om framtiden

Hans Oscarsson var tidigare CFO på Volvo Cars och är nu vd för Geely Sweden Holdings - bolaget som företräder kinesiska Geely i Sverige. Nyligen var han hos EFN Ekonomikanalen i Göteborg och blev intervjuad kring Geelys företagsstruktur och strategi och inslaget ser ni här. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Volvo och Daimler kan börja samarbeta kring förbränningsmotorer
Rimligt med, typ, samma ägare

Volvo gjorde ett smart drag när man för några år sedan mer eller mindre bantade ner sin linje med motorer till en bensinfyra och en dieselfyra. De finns i ett gäng olika versioner, men basen är ändå samma motor. Nu verkar det som att samtal mellan Daimler och Volvo har inletts där man tittar på om man inte skulle göra motorer tillsammans och på så sätt minska utvecklingskostnaderna. Framtiden är ju knappast förbränningsmotorer och tillverkarna har varken pengar eller lust att lägga på dem. Men de kommer att finnas kvar ett bra tag till och behöver ju fortfarande bli effektivare och bättre, så samarbete känns rimligt. Volvos ägare Geely har köpt in sig i Daimler och äger nu 10 procent av bolaget, vilket troligen är en rätt bra anledning till att samtalen började. Volvo har enligt Reuters tidigare sagt att man ska samla utvecklandet av alla motorer inom Geely under en division. Denna ska börja sitt arbete i slutet av mars. Det troliga/rimliga är att även Daimler kommer att bidra och vinna på arbetet i denna division. Om Daimlers hela behov av motorer kommer att fyllas av detta arbete är oklart, men Geely och Volvo lär knappast förlora på arbetet. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Geely visar modellen Icon i produktionsform
Blir mindre än Volvo XC40

Förra våren visade Geely upp konceptbilen Icon och det var då en Volvo XC40 med lite annan form. Nu presenteras produktionsversionen men den här baseras på den nyutvecklade BMA-plattformen istället för på CMA som XC40 bygger på. BMA är framtagen för ännu kompaktare fordon så den här är alltså mindre än Volvon. Längden säger 4,35 meter vilket är nio centimeter kortare än XC40. Bredden 1,81 och höjden 1,62. Mellan hjul-axlarna är det 2,64 meter. Även om inte plattformen delas med Volvo ska mycket av tekniken komma därifrån. Vi får inte reda på vad som finns under locket mer än att det är en maskin på 1,5 liter vilket borde innebära Volvos trecylindriga sak. När Icon kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart, men kanske inte heller så viktigt om du nu inte bor i Kina som är det enda landet den kommer att säljas i. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Volvo och Geely startar nytt bolag för förbränningsmotorer
Så att Volvo kan fokusera på eldrift

Volvo Cars och Geely går nu ut och berättar att de planerar att starta ett nytt gemensamt bolag för förbränningsmotorer. I bolaget kommer man att ta fram nästa generation av förbränningsmotorer och hybriddrivlinor. Anledningen till att man gör det är för att Volvo ska kunna lägga mer krut på elektriska drivlinor, och det kan behövas. År 2025 räknar Volvo med att hälften av deras försäljning består av rena elbilar och häften av hybrider. Det nya bolaget ska ha runt 8000 anställda och 3000 av dessa hämtar man från Volvo. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Daimler och Geely investerar i Volocopter
Många som vill haka på framtidens högtflygande transportsätt

Det tyska företaget Volocopter har meddelat att Volvos ägare kinesiska Geely och den tyska fordonsjätten Daimler är några av företagen som hoppat på företagets senaste finansieringsrunda. Det här var företagets fjärde investeringsrunda och man drog sammanlagt in 50 miljoner euro till sin framtida flygtaxi-verksamhet. Volocopter verkar ha planerat att använda en del av dessa pengar för att dra igång en taxi-tjänst med sina drönareliknande skapelser VoloCity i Kina någon gång under de kommande tre åren skriver företaget i ett pressmeddelande. Volovcopter har tidigare fått tillstånd att testflyga VoloCity i bland annat Dubai, Singapore och Helsingfors. Även i de städerna planerar man att dra igång någon slags flygtaxi-verksamhet de kommande åren. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler blir ännu mera kinesiskt
BAIC köper 5 procent av den tyska fordonsjätten

Förra året köpte Geelys ägare, den kinesiske affärsmannen Li Shifu, nästan tio procent av den tyska fordonsjätten Daimler, ägaren till bland annat Mercedes-Benz. Nu får Daimler ytterligare kinesiskt ägande då det statliga kinesiska företaget BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd) köper in sig i företaget. BAIC ska ha köpt fem procent av aktierna i Daimler. Daimler och BAIC är inte helt obekanta med varandra då Daimler köpte in sig i BAIC Groups företag BAIC Motor för fem år sedan rapporterar TT. BAIC driver även Mercedes-Benz fabriker i Kina på uppdrag av Daimler. Vad BAIC Group betalade för fem procent av Daimler finns det inga uppgifter om. Det borde handla om en summa på runt 5 miljarder dollar då Li Shifu betalade 9 miljarder dollar när han köpte 9,69 procent av aktierna i Daimler förra året. Tumnagel
20.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smart drar sig ur Nordamerika
Fokuserar istället för Kina

Det går dåligt för Smart. Speciellt dåligt har det gått i USA och Kanada och för ett tag sedan slutade man med bensindrivna modeller i länderna. Nu drar man sig ur helt och hållet. Anledningen är helt enkelt att det kostar mer än det smakar eftersom man säljer så få bilar. Istället satsar ägarna Daimler och Geely på att sälja bilarna i Kina. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Ny konceptbil från Geely på Volvo-plattform
Det här är eldrivna Preface

På Auto Shanghai-mässan visar Geely upp den nya konceptbilen Preface. Den bygger på CMA-plattformen som man har tagit fram tillsammans med Volvo och som för närvarande bland annat är grunden till Lynk & Co 01 och Volvo XC40. Preface är en hyfsat stor sedan med bakhängda bakdörrar och ett stort insteg när alla dörrar är öppna. Geely är snåla med information men instrumenthuset avslöjar att bilen går på el. Modellen benämns som tillverkarens "first high-end sporty sedan" men det är oklart när den kan tänkas vara här i produktionsutförande. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Geely lanserar nytt elbilsmärke
Geometry lanseras i Kina i år

Geely fortsätter att bredda sin portfolio och nu gör man det med det nya elbilsmärket Geometry. Det ska lanseras i hemlandet Kina i år för att i framtiden även expandera globalt. Den första modellen kallar man kort och gott A och det är en sedan som kommer att kosta strax över 30.000 dollar. Inte helt oväntat är den framtagen för att konkurrera med Tesla Model 3 och även här finns det en Standard Range och en Long Range-version. Den förstnämnda har ett batteripack på 51,9 kWh och en räckvidd på 40 mil medan den andra bjuder på nästan 50 mils räckvidd. Båda två har en elmotor som ger 161 hästar och 250 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska gå på omkring nio sekunder. 2025 är planen att erbjuda tio stycken helt eldrivna modeller under namnet Geometry. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Volvo har plockat bort V40 från hemsidan
Vad kommer den att ersättas av?

2016 presenterade Volvo två koncept, 40.1 och 40.2. 40.1 gick och blev XC40 och 40.2 blev Polestar 2. Nu har Volvo plockat bort V40 från sin hemsida men någon ersättare finns ännu inte. Volvo har tidigare gått ut och sagt att man inte kommer att presentera en rak ersättare i exakt samma stil som V40. Men gissningar om att en lite mindre SUV:ig version av XC40 ska komma har hela tiden funnits. Tanken var kanske från början att det skulle bli 40.2 som ersatte V40, men det går ju inte längre när den snoddes av Polestar. Eller? Beteckningen V40 har haft en lite brokig historia inom Volvo. Första generationen (nedan) av V40 tillverkades tillsammans med sedanmodellen S40 mellan 1995 och 2004. Den generationen var faktiskt ett samarbete med Mitsubishi och är syskonbil med deras Carisma. Andra generationen S40 finns, men V40 finns det ingen utan denna kallades istället V50. Tredje generationen (ovan) hade premiär 2012 och var en annan typ än de två första, en mindre bil i golfklassen. Nu går den alltså inte längre att beställa längre, vilket kanske är rimligt efter sju år. Men någon ersättare finns inte och den minsta Volvon man kan beställa i dag är XC40. Uppdatering Volvo säger i en kommentar att modellen inte längre är beställningsbar, men kommer att sluta produceras först i sommar. Den kommer att finnas som lagerbil hos volvohandlarna om man är sugen. Någon exakt uppföljare kommer alltså inte, men man tittar på att utveckla andra modeller från CMA-plattformen som XC40 är byggd på. XC40 är den enda, nuvarande, Volvomodellen som bygger på CMA-plattformen. Polestar 2, Lynk & Co 01, 02 och 03 samt två Geelymodeller bygger dock på plattformen. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Geely blir delägare i Smart
Bara elbilar och tillverkning i Kina

Ryktena igår stämde. Nu står det klart att kinesiska Geely blir delägare i Daimlers förlustdrabbade småbilsmärke Smart. Branschanalytiker uppskattar att märket, som grundades 1994, har gjort förluster på hela 500-700 miljoner euro per år. Geely köper halva företaget och en ny generation av bilar ska börja tillverkas i kina 2022. Alla kommer att vara eldrivna och konstruerade av Geely men designade av Mercedes. De ska byggas för en global marknad. Längre fram ska man även lansera modeller i B-segmentet. Den nuvarande Smart-fabriken i franska Hambach kommer efter en investering på 500 miljoner euro att börja tillverka en liten eldriven Mercedes-modell i EQ-familjen istället. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Ska Geely köpa halva Smart av Daimler?
Och ska Renault köpa Fiat-Chrysler?

Vi drar igång dagen med lite rykten och uppgifter. Det sägs att det kinesiska bilföretaget Geely har planer på att köpa halva Smart av Daimler. Källorna säger att affären kommer att bekräftas innan det är dags för bilmässan i Shanghai nästa månad. Annat nytt på företagsköparfronten är att Renault verkar fundera på att köpa Fiat-Chrysler. Koncernen värderas idag till omkring 20 miljarder euro och ett samtal om köp väntas äga rum inom ett år. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida