m

Gemballa visar ordentligt ruggad Porsche 911
Åk på skogstur med Avalanche 4×4

För ett tag sedan skrev vi om Marc Philipp Gemballa, Uwe Gemballas son. Han har dragit igång ett eget företag som snart ska presentera en ny superbil med terrängegenskaper. När detta kablades ut dröjde det inte länge innan företaget Gemballa som fortfarande lever kvar levererade en stämning mot Marc Philipp. Det kanske kan ha att göra med att de också har en ny superbil med terrängegenskaper på gång och att det blev lite stökigt om vem som stod bakom vilken. Nu får vi i alla fall se skisser på Gemballas nykomling och det handlar om en ordentligt ruggad Porsche 911 kallad Avalanche 4×4. Man har även en liknande version av Cayenne på gång kallad Tornado 4×4. Gemballas plan är att dela in sitt företag i tre stycken olika kategorier - Hypercar Division, Luxury Customization och Classics Division. Den första bygger extrema byggen som den planerade hyperbilen, den andra bygger om befintliga bilar och den tredje ser till att underhålla och restaurera nuvarande Gemballa-bilar. Avalanche 4.2 RS som är den vita bilen på sista bilden ska lanseras senare i år och den kommer att baseras både på 991 och nya 992. Vidare kommer en uppdaterad version av GTR Evo-R Biturbo att lanseras i sommar och den kommer att bjuda på över 1000 hästar. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballas son visar superbil i Genève
Ska tydligen ha terrängegenskaper

Uwe Gemballa hittades död 2010. Han gjorde sig ett namn genom att specialtillverka och bygga om bilar, främst Porschar. På årets upplaga av bilmässan i Genève kommer hans son, Marc Philipp Gemballa, att visa upp en ny superbil som ska ha terrängegenskaper. Marc har tidigare jobbat för Aston Martin, Mercedes och Porsche. Bilen ska tydligen ha varit under utveckling i två års tid och den här bilden är det första vi får se av den. Marc Philipp har gått ihop med företag som KW Automotive för fjädringen, Akrapovic för avgassystemet, Michelin och BF Goodrich för däcken, DS Fasertechnik för allt kolfiber och VELA Performance för ingenjörskapet. Alan Derosier heter mannen som är ansvarig för designen. Enligt uppgift ska redan de första beställningarna av bilen ha trillat in. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2019

Nya renderingar på Gemballas kommande superbil
"One Of The Last Pure Sports Cars"

I somras berättade vi att Porsche-tunern Gemballa hade en helt egen superbil på gång. Nu får vi två nya renderingar som visar mer hur den kommer att se ut. Tillverkaren lovar att det här blir en av de sista "äkta" sportbilarna och därför finns det inte en elmotor så långt ögat kan nå utan bara rå kraft från en förbränningsmotor. Det har tidigare snackats om över 800 hästar och målet är att bilen ska klara 0-100 km/h på under 2,5 sekunder. En prototyp ska visas upp innan året är slut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Gemballa släpper teaserbild på egenutvecklad superbil
Ska ha över 800 hästar

Gemballa grundades 1981 och har sedan dess specialiserat sig på att custombygga bilar, främst Porschar. Nu har man dock släppt en teaserbild som visar en egenutvecklad superbil som ska vara på gång. Den ser rätt så vass ut och sägs få över 800 hästar. Den här baseras inte på någon befintlig bil utan är helt byggd från grunden. Planen är att bygga en första prototyp nästa år och börja tillverka på riktigt 2022 om allt går som man vill. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Urballad Porsche 911 Turbo från Gemballa
Har över 800 hästar

Gemballa är ju inte direkt kända för att göra diskreta byggen och deras senaste är inget undantag. Den här kallar man för GTR 8XX EvoR BiTurbo och det är en Porsche 911 Turbo S som fått rejält mycket mer effekt och ett utseende som troligtvis inte går hem hos alla. Exakt vad Gemballa har gjort för att öka effekten framgår inte men man har utgått från den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter som sitter standard i bilen. Original ger maskinen 580 hästar och 700 newtonmeter i vrid men här bjuder den istället på hela 818 hästar och 1.098 newtonmeter. Det här gör att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 2,38 sekunder. Till 200 tar det inte mer än 7,5 sekunder och toppfarten ska ligga på över 370 km/h. I övrigt sitter här ett ganska så fläskigt kjolpaket som breddar bilen tre centimeter fram och fem centimeter bak. Bredare fälgar ser till att fylla ut hjulhusen och en monstervinge har placerats på motorluckan där bak. Vad man får betala Gemballa för att de ska bygga en sån här till dig framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2012

Koenigsegg Agera X är den hårda julklappen du inte fick
Som tur är finns den nu till salu på Jameslist

Julen är över och de flesta har fått julklappar. De hårda är alltid bäst sägs det, men oavsett vad ni har fått är den här klappen den hårdaste. Det tråkiga är bara att du får betala den själv, och den är inte billig. Men något ska man väl få unna sig? Ageran som är ett specialbeställt bygge säljs av Iridium Automotive AG och är den åttonde bilen som Koenigsegg har tillverkat. Den har också chassinummer 88. Säljaren fortsätter därför på temat med åttor och smackar på prislappen 888 888 Euro. Omräknat i svenska kronor är det en bit över 7.6 miljoner. Den förra ägaren är en av de största aktieägarna i företaget Gemballa och han specialbeställde bilen i en matt svart lack med röda inslag. Bakom cockpiten sitter den dubbelturbo-matade V8:an på 5.0 liter. Den ger 910 hästar och har ett vrid på 1 100 Nm. 0-100 km/h går på 3.1 sekunder och toppfarten sägs vara 398 km/h. Nöjer man sig inte där kan man få 200 hästar extra för 180 000 Euro. 325 mil och servades i Ängelholm i mars. Vad väntar du på? Slå till! Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Gemballa tar fram kjolpaket till nya Porsche 911
Inte lika vulgärt som vanligt

Även om grundaren till Gemballa har gått bort så lever företaget vidare och deras senaste skapelse är ett komplett kjolpaket till nya Porsche 911 Carrera S Cabriolet (borde passa på coupén också). Ny biffigare front med större läpp, nya sidokjolar, ny kofångare bak och ny diffusor. Allt byggt i kolfiber. Till det kan man få ett par nya fälgar i 20 eller 21 tum som ska vara lättare än originalfälgarna. Innanför dessa sitter det ytterligare en uppgradering i form av nya Brembo-bromsar för den som känner att originalet inte duger. Gemballa har denna gången inte pillat på motorn men däremot monterat ett sportavgassystem med tre (!) pipor på varje sida. Aningen överdrivet men en som representerar varje cylinder kanske. Kjolpaketet går loss på strax under 20 000 euro men då ingår det att någon monterar det. Fälgarna och bromsarna tillsammans kostar strax under 10 000 euro. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Metallic? Nej, diamant är det som gäller nu
I alla fall om Gemballa får bestämma

Gemballa är väl inte direkt kända för att vara diskreta och nu är det dags igen. För att riktigt sticka ut med sin bil och vara värst ska den skimrande effekten i lacken inte komma från metall-flingor utan riktiga krossade diamanter. Alltid något att skryta med för att kunna bräcka grannen. Inte helt oväntat har Gemballa inte uttalat sig om vad en sån här lack skulle kunna gå på men vi får väl räkna med att det inte kostar som en sprayburk på Biltema. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0
2010

Gemballa är tillbaka med nytt kit
Först ut är ett paketet Tornado till Porsche Cayenne

Tidigare i år hittades grundaren, Uwe Gemballa, mördad. Nu har företaget väckts till liv igen och först ut är ett komplett kit till Porsche Cayenne kallat Tornado. Nästan alla karossdelar i plåt har blivit ersatta av kolfiber, det är alltså inget kolfiberskal som är trätt utanpå här. Dörrarna byts ut helt och hållet mot dörrar byggda i kolfiber som har alla detaljer de tidigare dörrarna hade, såsom säkerthetsbalkar och elhissmeknanismer. Totalt sparas de nya delarna in cirka 70 kilo och monteras enkelt på standardfästen. Fronten får fler luftintag och lite LED-ljus, sidan får nya sidopaneler och kjolar medan baken får ett helt nytt utseende som vi inte sett Cayenne ha förut. Hela bilen breddas av paketet och mäter nu 2,05 meter tvärs över. Hjulen mäter nu 22 tum istället för 20 tum, men ska inte väga mer för det. Däcken som är skodda runt mäter 295/35 fram och fläskiga 335/30 bak. Brembobromsar har monterats och fram sitter numera ventilerade skivor på 420 mm försedda med sexkolvsok, medan det bak sitter 405 mm med fyrkolvsok. Skivorna är speciellt framtagna i den här storleken för Gemballa. Bra bromsar är bra att ha. Speciellt om du väljer att även trimma bilen i samband med stylingen. Två steg erbjuds, där det första ger Cayenne Turbo totalt 580 hästar. Steg två är under utveckling men väntas ge någonstans mellan 675 till 700 hästar och runt 1000 Nm. Nästa år firar Gemballa 30 år och det firas genom att det endast kommer att byggas just 30 numrerade sådana här bilar. Vad paketet kommer att kosta och exakt när det dyker upp är ännu oklart. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballa död
Hittades i Sydafrika

I februari dök det upp rapporter om att grundaren av styling- och tuningfirman Gemballa var försvunnen. Tyska tidningen Stern.de skriver idag att sydafrikansk polis bekräftat att mannen bakom företaget, Uwe Gemballa, har hittats död nära huvudstaden Pretoria. Det har gått många rykten kring Uwes försvinnande, allt från att han blivit kidnappad till att han flytt då företaget var på väg att gå i konkurs. Den sydafrikanska polisen tror dock att Uwe lurats att komma till landet och sen pressats på pengar. Uwe ska tydligen ha varit inblandad i affärer med Radovan Krejcir, en tjeckisk brottsling som gömt sig i Sydafrika under en lång tid. Radovan skulle ha övertalat Uwe att importera Gemballa-bilar för att på så sätt smuggla stora summar av euro och dollar till Sydafrika från Europa. Minst en bil, en Porsche Cayenne, har skeppats till landet med 1 miljon euro gömt i bilen. När bilen väl var framme var pengarna borta. Uwes kropp ska ha hittats inlindad i cellofan och hans identitet ska vara styrkt. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Företaget Gemballa är tillbaka
Ny vd blir Andreas Swartz

Som jag skrev i fredags så hade Gemballa kallat till en presskonferens idag måndag. Nu är företaget tillbaka under ny ledning. Andreas Swartz och Steffen Korbach har köpt rättigheterna till företaget och hoppas på att kunna väcka liv i tuning- och stylingfirman igen. Siktet är inställt på att återigen ta plats bland eftermarknadsprodukter och då huvudsakligen åt Porsches Panamera och Cayenne. Gemballa kommer att använda sig av samma importörer som de gjorde i början av året. Första modellen under den nya ledningen kommer att finnas tillgänglig i oktober. Fem utav modellerna som finns idag kommer även att finnas i framtiden och dessa är Avalanche, Mirage GT, GT Aero 3, Tornado och MIG-U1. Några spår av mannen som startade företaget från början, Uwe Gemballa, finns fortfarande inte. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Gemballa återuppstår?
På måndag håller företaget presskonferens

Uwe Gemballa, grundaren till styling- och tuningföretaget Gemballa, försvann under mystiska omständigheter i början på året. Företaget som levt i 30 år dog helt plötsligt. Men nu kan det vara ändring på det, på måndag hålls nämligen en presskonferens som kanske avslöjar företagets framtid. Ingen vet ännu vart Uwe håller hus eller om han är i livet. Det har gått mycket rykten på nätet om att Uwe utsatts för ett brott och även att han smitit från skulder. Sen hans försvinnande har företaget gått under namnet Gemballa Sports Car GmbH istället för Gemballa Automobiltechnik. Vid rodret har Uwes fru Christiane stått, tillsammans med hennes mor Margareta som enda aktieägare. På måndag kl 11.00 ställer sig Gemballas talesman Andreas Schwarz vid podiet och reder förhoppningsvis ut de frågetecken som finns. På bilden ser vi Gemballa Mirage som är baserad på Porsche Carrera GT. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballa kidnappad!
Grundaren av företaget Gemballa har varit försvunnen i flera dagar

För ett par dagar sen kom uppgifterna om att grundaren till det tyska tuningföretaget Gemballa, Uwe Gemballa, var försvunnen. Nu hävdar flera källor till bilsajten GTspirit.com att Uwe har blivit kidnappad i Johannesburg. Den 8:e februari flög Uwe via Dubai till Johannesburg. Från ett hotell ska tydligen Uwe ringt sin fru och brådskande bett henne att föra över 1 miljon euro i lösensumma till ett specifikt bankkonto. Någon information om kidnapparna eller om någon varit i kontakt med Uwe finns inte för tillfället, det är också oklart om han var på fel plats vid fel tidpunkt, eller om han helt enkelt blivit lurad in i en fälla. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Buga er för Gemballa MIG-U1!
Enzo kittad av Porscheförädlare

Runt jul skrev jag en kortis om Gemballas senaste projekt, MIG-U1. Gemballas skötebarn har alltid varit Porsche, men företaget har nu tagit sig an ett annat roligt bilmärke, nämligen Ferrari. Den kittade Enzon kommer endast i en begränsad upplaga om 25 stycken bilar, så skynda er! MIG-U1 är baserad på en Enzo och bjuder på massa godis, och det första man ser är det nya kjolpaketet och de flaxande dörrarna. Gälarna på hjulhusen fram och bak ser till att förse de enorma bromsarna med lite välförtjänt kyla. Fälgarna kommer också från Gemballa och kallas för GTR Racing, fram mäter däcken 265/35 och bak står det 335/30 på sulorna. Eftersom bilen är så sjukt låg finns det ett elektrohydrauliskt nivåsystem kallat HLS, som med ett knapptryck höjer bilen 45 millimeter runt om. Glömmer du trycka på knappen igen för att sänka bilen gör den det automatiskt när du kommer upp i 80 knyck, eller så struntar du i knappen medvetet och bara testar om funktionen håller vad den lovar. Men nog om allt sånt här tjafs nu, vad sitter det egentligen för kärnkraftverk bakom nacken? V12:a såklart. Lite trixande med datorn i bilen och specialdesignat sportavgassystem ger totalt 700 hästar. Gemballa har proppat insidan med massa högtalare och poplåda, men vem vill lyssna på det när man har en spis av denna kaliber att njuta av? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2009

Gemballa MIG-U1
Tyskarna tar sig an en italienare

Tyska Gemballa har denna gång lagt vantarna på en Ferrari, och inte en Porsche som de annars brukar fokusera på. Enzon som har fått sig en omgång kallas för Gemballa MIG-U1. Så vidare mycket information verkar det inte finnas om bilen, men det sägs att den har fått ett helt nytt avgassystem med nya slutpipor. Som ni kan se har bilen även fått sig ett komplett kjolpaket och vingen bak är några storlekar större än original. Man har även monterat ett luftintag på taket och gett insidan ny klädsel. Om Gemballa MIG-U1 kommer att dyka upp på bilsalongen i Genève i mars är oklart. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

3 paket till Porsche Panamera Turbo
9ff, Gemballa och Oakley Design

Förr eller senare var det ganska givet att nya Panamera skulle få en rejäl dos tuning men lite oväntat så har nu tre firmor släppt sina teasers med bara ett par dagars mellanrum. Startar vi med tyska 9ff så erbjuds dels nya spoilers samt diffuser och större avgassystem. 22-tums fälgar, tre olika trimpaket (550, 600 eller 650 hk) samt ett otal nya material i kupén är en annan del av receptet. Fortsätter vi med Gemballa så blir tilläggsnamnet Mistrale. Liknande upplägg (feta fälgar, sänkning, nytt avgassystem samt bättre bromsar) men där säger man sig krama ur hela 750 hk ur V8:an. Sist ut är Oakley Design som satsat på förbättrad aerodynamik och sänkt vikt. Bakvingen får en extra kolfiberläpp och under huven huserar mellan 580 till 680 hk. Tyvärr handlar det i nuläget bara om illustrationer men det är ju bättre än inget. Vilken är er favorit? Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0

Carspotting En cocktail av carspottings

Vi fick mail från ppatrix med en hel hög med bilder från sommarens europatrip. Enjoy! "Tjena! Var på flera ställen i Europa i 2 veckor och fick flera grymma bilar på bild. Första bilden är på en liten Renault Grand Scenic på vift med lite maskering i Tyskland, sedan en vad jag tror är en Alfa Romeo Giulia Coupe 1300 GT Junior i Italien, en RS6, Fiat 500 Abarth som det kryllar av runt Europa, Continental Flying Spur, 430 Scuderia, en dålig bild på en Ford Focus RS, nya Lexus RX, Gallardo och en M3 cab, en Triumph Spitfire, Lotus Elise, Continental GTC, en Ferrari California, 430 Scuderia Spider, Corvette ZR-1, Gallardo Superleggera, en sminkad GTC, Murcielago LP640 utanför samma hotell som en annan feberläsare fångade Victoria Silvstedt hoppa in i en CLK, en R8 med en Björn Gustavsson lookalike, DB9, en RR Phantom, ännu en RS6, Maybach 62, en saudiarabisk-registrerad mattsvart 911 Gemballa Avalanche med en kaxig registreringskylt som jag valde att inte sudda ut, och sist men inte minst den nya faceliftade S63 AMG. Har jag gjort något annat än att fotografera bilar? Tja.." Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg ppatrix
0

Cayenne av ryska Statos Design
Imponerande att man lyckas gång, på gång, på gång..

Senaste åren har det fullkomligt exploderat med tuners som erbjuder allehanda modifikationer till Porsche Cayenne och här är ännu ett... ehm, udda bygge. Är det rent av så att Statos Design aspirerar på titeln om mest tillsnufsade Cayenne-bygget eller ligger fortfarande MAFF och Gemballa Tornado i topp? Horribelt måste vi i alla fall kunna enas om. Tumnagel
36.5°
+
Erik Svensson
0

Nytt ansikte på Gemballa Avalanche
Bu eller bä?

Även om jag inte sett mer än Porsche Cayenne med Gemballa-kit i verkliga livet så är det mesta som Gemballa erbjuder helt horribelt i mina ögon. För mycket av allt helt enkelt. Men det får ju inte sätta stopp för nyhetsrapporteringen utan här är det senaste från den tyska tunern som nu släppt en facelift av sin GTR 650 EVO-R. Fronten har fått ta del av lyktor från Carrera GT och vidare är det mesta sig likt. Receptet lyder breddning, luftintag, feta fälgar och en trimmad motor (650 hk, 950 Nm) vilket leder till prestanda i storleksordningen 3,4 sekunder till hundra och toppfart av 322 km/h. Tumnagel
37.3°
+
Erik Svensson
0

Gemballa Tornado 750 GTS
Ännu ett (groteskt) tuningkit till Cayenne

Då har så Gemballa presenterat ett nytt tuningpaket och denna gång är det GTS som fått sig en rejäl genomgång. Om vi nöjer oss med korta fakta så har breddning, kjolpaket, huvscoop och mattsvart lack toppats med en massiv diet (-250 kg) och effekt i storleksordningen 750 hk och 1050 Nm. 50 exemplar kommer tillverkas och den som är intresserad behöver 400 000 euro (!) för att lägga en beställning. Tumnagel
37.8°
+
Erik Svensson
0
2008

Gemballa Avalanche 600 GT2 Evo

Tyska tunern Gemballa har utökat sin Avalanche-serie, och modifieringarna går att applicera på både GT2 och 997 Turbo. De yttre förändringarna är påfallande stora, med ett ganska extremt aerodynamikpaket, vinge och ställbar fjädring. Motorn har trimmats till 600 hk och vridmomentet uppgår till 840 Nm. Detta leder till att 0-100 km/h avklaras på 3,5 sekunder, och toppfarten är 320 km/h. Avalanche-serien uppgår nu till sex modeller som alla har ett snarlikt yttre, men skulle någon välja en förädlad Gemballa framför exempelvis en RUF? Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0

Världens bästa motorljud
8 filmer med vrålande motorer

Okej, klippen har legat ett tag på Youtube men de är verkligen värda en post. Skruva upp volymen och njut av 8 filmer med ljud från några av världens läckraste bilar. Del 1 ovanför innehåller t.ex Aston Martin V8 Vantage, Ferrari 360 Challenge Stradale, Ford GTX1, Lamborghini Gallardo Superleggera, Mercedes-AMG, McLaren Mercedes SLR och Pagani Zonda F. Mumma! De övriga sju filmerna nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Gemballa går hårt åt Porsche Cayenne
Smått plågsamt

Tuning-människorna på Gambella brukar göra rätt bisarra skapelser men Gemballa Tornado GTR700 Cayenne tar nog faktiskt priset. Inte mycket är orört och det är sannerligen ingenting för den som vill vara lite diskret. En del roliga saker har de gjort inuti och under skalet - i baksätet hittar man ingen vanlig soffa utan istället två sportstolar. Det gillar vi. Vi gillar också att de skrämt upp motorn till 700 hästar. En riktigt konstig sak är att de erbjuder konvertering från fyhjulsdrift till tvåhjulsdrift - den är sannerligen inte vanlig. Tumnagel
37.0°
+
0
2007

VIDEO: Gemballa Mirage GT
Så nära F1 på gatan vi kan komma

En liten "backstage"-film om Gemballas Mirage GT som bygger på Porsches Carrera GT. V10:an levererar 680 sjungande hästkrafter, och ljudet är så nära F1-för-gatan som bara är möjligt skulle jag tro. Helt otroligt! Tumnagel
37.6°
+
James Hunt
0
2006

Gemballa Turbo GT 550
Mer tryck i 911 Turbo

Porsche-tunern Gemballa kommer med ett litet trevligt kitt till nya 911 Turbo som går under namnet Turbo GT 550. Varför man kallar kittet för 550, när effekten "bara" är 500 hästkrafter har jag ingen aning om, men snabb blir den hur som helst. 0-100 på 3,8 sekunder, eller 3,6 med overboost. Förutom den groteskt stora bakvingen så är bilen dessutom hyfsat ren. Men, Gemballa påstår att man förfinat aerodynamiken, så vi får väl anta att bakvingen faktiskt fyller en vettig funktion. Fler lufthål för bättre kylning men annars är det inga större förändringar. Tumnagel
37.6°
+
James Hunt
0