m

Italdesigns Nissan GT-R har gjort sin publika debut
Världspremiären ägde rum på racerbana i Italien

Planen var att Italdesign skulle visa upp Nissan GT-R50 på bilmässan i Genève i mars men som ni alla vet så ställdes det eventet in. Istället fick man alltså hitta på något annat och det blev att bilen visades upp på den italienska racerbanan Tazio Nuvolari som ligger i Cervesina. Förutom bilder från bankörningen kan ni nedan se den tillhörande videon som strömmades tidigare idag. Endast 50 stycken exemplar av bilen kommer att tillverkas och de första kunderna ska få sina bilar i slutet av året och början av nästa. På prislappen står det 990.000 euro vilket är fem gånger mer än vad en vanlig GT-R Nismo som den baseras på kostar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Spyros Panopoulos Project Chaos - superbil med 3000 hästar
Har 3D-printade kolvar och stakar

Nämen sedär, en ny superbil från en uppstickare! Den här ligger en herre vid namn Spyros Panopoulos bakom och han kallar sin bil för Project Chaos. Skapelsen ska ha en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som levererar inte mindre än 2000 hästar. Motorn ska ha kamaxlar i titan och Inconel-behandlade ventiler men det mest uppseendeväckande måste ju ändå var att både kolvarna och vevstakarna är 3D-printade. Varvstoppet ska ligga på 11.000. Väljer man istället versionen med kolvar och stakar i kolfiber höjs effekten till 3000 hästar, och varvstoppet till 12.000. Motorn ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några fartresurser vet vi dock inte för tillfället. Project Chaos baseras kring en kolfiber-monocoque klädd med kevlarkaross. Avgassystemet är i titan och de ganska spektakulära bakljusen är också framtagna med hjälp av 3D-skrivare, precis som fälgarna som även de är i titan. Temat fortsätter med bromsoken i magnesium som även de är framtagna med tekniken. Bromsskivorna som är keramiska mäter 428 millimeter fram, 416 bak. Två stycken personer får plats på insidan och körupplevelsen ska vara förstärkt med hjälp av augmented reality. Målet är att visa upp bilen på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Elcykel med retro-design
Din för 19.900 dollar

Företaget Avionics bygger elcyklar som inte ser ut som några andra och fokus ligger på att locka fram retro-känslor. Nyligen presenterade de sin nya modell VM Makani och det är en cykel som endast kommer att tillverkas i 52 stycken exemplar till ett pris av 19.900 dollar styck. Motorn har tre olika effektlägen - 250, 500 eller 750 watt och toppfarten ska ligga på 58 km/h. Batteriet ska räcka i upp till 12 mil och en laddning via vägguttaget ska ta omkring tre timmar. På cykeln sitter fram- och bakljus, skivbromsar och 26-tumshjul. Cykeln är framtagen i ett samarbete med klocktillverkaren MB&F och kommer att stå utställd på deras MAD Gallery i Genève. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nya Kia Sorento har världspremiär på torsdag
Livesändning via Facebook

Nu på torsdag, den 19 mars klockan 12:30, kommer Kia att presentera helt nya Sorento live på Facebook. Bilder på modellen fick vi redan för en månad sedan men nu är det alltså dags att ta igen det man inte kunde genomföra i Genève. Efter presentationen kommer tittare att kunna ställa frågor till Kia via kommentarsfältet. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Horacio Pagani visar Imola och Huayra Roadster BC
Det blev ju inget i Genève

Pagani hade ju tänkt att ställa ut Huayra Roadster BC och Imola på mässan i Genève men det blev ju inget med det tyvärr. Därför har man istället gjort denna video där grundaren Horacio Pagani visar upp bilarna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Mercedes-Benz 190E 2.5-16 Evo II fyller 30 år!
Dat wing

Tiden går fort när man har roligt. Nu är det nämligen hela 30 år sedan Mercedes rullade ut fantastiska 190E 2.5-16 Evo II - en fyrkantig kloss med jättevinge och bra pulver under huven. Det här var en gatlegal version av DTM-racern och den baserades på 190E 2.3-16 som lanserades 1984. Presentationen ägde rum den 8 mars 1990 på bilmässan i Genève och endast 502 stycken exemplar tillverkades - alla i den svartblåa metalliclacken. Bilen stack ut mycket tack vare sina skärmbreddare och fikabordet på bakluckan. Jämfört med Evo I hade Evo II 21,2 kilo mer downforce i fronten - 57,1 kilo i baken. Vidare styvades chassit upp ytterligare och i hjulhusen satt nya 17-tummare. Under huven satt en rak fyra på 2,5 liter utan överladdning som gav 235 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Toppfarten anges till 249 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
51.5°
+
Bobby Green
0

Apex visar AP-0 Concept
Eldriven sportbil med 659 hästar

För en månad sedan skrev vi om den kommande brittiska eldrivna sportbilen AP-0 från företaget Apex. Den skulle visas upp i Genève men som ni säkert redan vet blev mässan aldrig av. Nu presenterar man i alla fall bilen på nätet och konceptet ska bli verklighet i slutet av 2022. Under skalet finns ett batteripack på 90 kWh som matar en elmotor som ger 659 hästar. Drivningen sker endast på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på kvicka 2,3 sekunder. Toppfarten anges till 306 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 51,5 mil enligt WLTP-cykeln och med en snabbladdare ska man kunna gå från urladdat till 80 procent på under 15 minuter. Bilens tjänstevikt ligger på 1200 kilo. Det är en stund innan produktionsversionen är här men när den väl lanseras ska den kosta runt 160.000 euro. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Hispano Suiza släpper reklamfilm för Carmen
En annorlunda syn på vägarna

Förra våren visade Hispano Suiza upp elbilen Carmen på bilmässan i Genève. Först nu får vi en film på när bilen är ute och kör på gatorna så att vi kan se att den faktiskt fungerar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

New York Auto Show flyttas till augusti
Ni gissade rätt, Coronaviruset är orsaken

Efter att bilmässan i Genève ställts in på grund av Coronaviruset är det nu dags för New York Auto Show att göra samma sak. Mässan hade tänkt att öppna sina dörrar den 10 april men det flyttas nu istället fram till augusti istället. Den 26 och 27 är pressdagar och sedan är det öppet för allmänheten mellan den 28 augusti och 6 september. Vad som kommer att hända med de bilar som var tänkta att visas upp nu återstår att se. Antagligen kommer allt att förläggas till presentationer på nätet istället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Carmen Boulogne blir din för 1,65 miljoner euro
Specialversionen har 95 extra hästar

Hispano Suiza har nu visat upp sin specialversion av den eldrivna modellen Carmen som fått tilläggsnamnet Boulogne. Den har synlig kolfiber över hela karossen, ett gäng bronsdetaljer och 95 hästar mer än vanliga Carmen. Här bjuds det istället på 1114 hästar från två stycken elmotorer - en till varje bakjul. 0-100 km/h ska gå på bara 2,6 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Tjänstevikten ska ligga på 1630 kilo. Det ska gå att lägga en beställning nu och de första leveranserna ska ske någon gång 2022. Priset börjar på 1,65 miljoner euro. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Pininfarina släpper specialversion av Battista
Anniversario bjuder på mer kolfiber

Förra året presenterade Pininfarina superelbilen Battista på mässan i Genève. I år visar man upp en specialversion av bilen som man kallar för Anniversario. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 2,6 miljoner euro. Anniversario ska byggas vid sidan av vanliga Battista när tillverkningen drar igång i slutet av året i fabriken i Turin. Så vad är det som är så speciellt med denna då? Jo den är utrustad med Furiosa-paketet som innefattar ny främre splitter, små vingar på sidokjolarna och en annan diffusor. Allt tillverkat i kolfiber såklart, här i exponerat och i två färgtoner. Specialversionen får också annan typ av vinge. Bilen är lackad i de tre färgerna Grigio Antonelliano, Iconica Blu och Bianco Sestriere. Färger som tar flera veckor att lägga för hand. I hjulhusen sitter även nya 21-tummare med centrumbult som sammanlagt är tio kilo lättare. Insidan av bilen går i svart läder och Alcantara med kontrastsömmar och säkerhetsbälten i blått. Motormässigt är det oförändrat vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid, Det ska räcka för att bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och sen toppa ut vid 350 km/h. Batteripacket som är på 120 kWh ska vara tillräckligt för en räckvidd på över 50 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Ett besök på den inställda bilmässan i Genève
Coronaviruset satte stopp

Som ni säkert redan vet skulle bilmässan i Genève dra igång den här veckan men det har Coronaviruset satt stopp för. Mängder av biltillverkare har förberett sig för eventet och byggt upp montrar och liknande i förväg. Här får vi hänga med till mässan som just nu håller på att plockas ner innan den ens hann börja. De flesta biltillverkarna har istället valt att hålla sina presentationer på nätet och dessa kan ni spana in här. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
99.0°
+
Bobby Green
0

Renault presenterar eldrivna Morphoz
En crossover för framtiden

Efter teaserbilden har Renault nu presenterat sin nya konceptbil Morphoz. Det här är en eldriven crossover för framtiden och enligt Renault är det en bil som kan skräddarsys efter just dina behov. Den har två körlängen - City Mode och Travel Mode. City är som namnet avslöjar anpassad för stan och har därför något kortare räckvidd (40 mil) med sitt batteripack på 40 kWh. Travel har lite mer batteri, 50 kWh, för att kunna göra längre resor på upp till 70 mil. För att växla mellan lägena åker man till en speciell station där man byter batteriet på bara några sekunder via en lucka i golvet. Läs mer om konceptet i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Micro presenterar Microlino 2.0
Och elscootern Microletta

I början av 2018 visade Micro upp BMW Isetta-kopian Microlino. En liten eldriven krabat gjord för två personer att susa omkring i stan med. Nu presenterar man Microlino 2.0 som inte helt oväntat är en uppdatering av samma modell. Förutom den har man även tagit fram Microletta - en trehjulig scooter som också bara går på el. Uppdateringen av Microlino har man gjort för att förbättra säkerheten. Den har fått en helt ny stabilare struktur och en bredare spårvidd bak för att ligga lite bättre på vägen. A-stolparna har även slimmats ned en aning för bättre sikt utåt. Insidan ska vara ny och rattstången är numera fixerad på plats men tyvärr får vi inga bilder på detta. I övrigt har elmotorn uppdaterats och ska nu vara starkare och mer effektiv, några siffror får vi dock inte. Priset på 12.000 euro står fortfarande kvar. Scootern Microletta ska toppa 80 km/h och ska få köras på vanligt bilkörkort. Så mycket mer än så säger man inte om den just nu, mer än att den ska tillverkas och att priset när den väl lanseras blir runt 4900 euro. Målet var att visa upp grejerna i Genève men eftersom mässan är inställd får det bli vid något annat tillfälle. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Bilmässan i Genève är inställd
Coronaviruset är orsaken

Vi har skrivit många artiklar om massa kommande bilar som ska ställas ut på bilmässan i Genève nästa vecka. Vi har även skrivit många artiklar om Coronaviruset (covid-19), bland annat om hur det har drabbat just mässor som tvingats ställa in. Tidigare idag var diskussionen uppe om även samma öde skulle drabba mässan i Genève, och nu står det klart att även den ställs in. Beslutet kommer efter att den Schweiziska regeringen förbjudit tillställningar med 1000 personer eller fler. Förbudet kommer att gälla till minst den 15 mars. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Citroën visar liten gullig elbil som får köras av 14-åringar
Konceptet Ami har blivit verklighet

För ett år sedan visade Citroën upp en konceptbil som lånat det klassiska namnet Ami. Nu presenteras bilen i produktionsutförande och det är en synnerligen gullig liten krabat. Det som gör den lite speciell är att du bara behöver ha fyllt 14 år för att få köra den, i alla fall i Frankrike. I många andra länder räcker det med att du fyllt 16 år. Det här är alltså en mopedbil som har en toppfart på 45 km/h. Under skalet finns en elmotor på åtta hästar, ett batteripack på 5,5 kWh och på en full laddning ska man kunna ta sig sju mil. Att sedan ladda tar tre timmar via ett vanligt vägguttag. I Frankrike kostar nya Ami 6000 euro och man kommer att kunna beställa den från och med nästa månad. Man ska även kunna prenumerera på bilen för 19.99 euro i månad efter att ha betalat en deposition på 2644 euro. De första exemplaren kommer dyka upp på gatorna i juni. Förutom här kommer bilen även att lanseras i Spanien, Italien, Belgien, Portugal och Tyskland några månader senare. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Skoda Octavia RS iV
Snart premiär

Det är bara dagar kvar innan Skoda kommer att presentera nya Octavia RS iV i Genève men en sista teaser hinns ju såklart med. Som vi tidigare har berättat blir bilen laddhybrid och det skyltar man gärna extra mycket med här. En turbomatad fyra på 1,4 liter kombineras med en elmotor och tillsammans bjuder dessa på 245 hästar och 400 newtonmeter. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 5,5 mil. Bekanta siffror? Hej nya Golf GTE. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut nya Golf GTI, GTE och GTD
Inga överraskningar

Efter ett par teasers presenterar Volkswagen nu nya Golf GTI, GTE och GTD. Som väntat handlar det inte om några jättestora överraskningar utan trion har alla fått det senaste utseendet, lite mer effekt och blivit effektivare på alla vis. Om vi börjar med originalet, GTI, så är det en bil som får ett lite fräsigare kjolpaket, en avgaspipa på varje sida, takvinge, större fälgar i 17 tum (18 och 19 finns som tillval) och klassiskt rutmönster interiört. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 245 hästar och 370 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell låda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda är tillval. Några accelerationssiffror eller toppfart får vi inte reda på nu. Golf GTD har också en turbomatad fyra på 2,0 liter men här går den istället på diesel. Effekten anges till 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. GTD kan man endast få med dubbelkopplingslåda. Golf GTE är laddhybriden som kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och 150 hästar med en elmotor på 114 hästar. Tillsammans genereras 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till detta paket kopplas endast en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket har blivit 50 procent större och är numera på 13 kWh. På bara el ska man kunna ta sig runt sex mil och toppfarten är då 130 km/h. Nytt chassimässigt är det nya systemet Vehicle Dynamics Manager. Detta tar hand om XDS-diffen och den adaptiva fjädringen för att bjuda på en så behaglig och stabil tur som möjligt. Du behöver heller inte bara rätta dig efter Comfort, Eco och Sport-lägena längre utan kan finjustera dessa ytterligare. Bilen kan alltså bli ännu mer bekväm än vad knappen Comfort ställer in när du trycker på den, justera bara via den digitala slidern på skärmen. När Golf i dessa nya smaker lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Puritalias Berlinetta visas som helt eldriven
Måste hänga med på tåget

Förra året visade Puritalia Automobili upp sin nya bil Berlinetta. Till årets mässa i Genève kommer man att ta med sig en helt eldriven version av samma bil som fått namnet Project SuperVEloce. Vad som döljer sig under skalet får vi dock inte reda på nu utan bara den här teaserbilden. Vd och grundaren Paolo Parente säger följande: "Regardless of personal tastes and preferences, we cannot turn a blind eye to what is happening in the whole automotive industry. This is the right moment for us to take on the ‘fully electric’ challenge and to present to the world a very unique car like the Project SuperVEloce. Vid sidan om SuperVEloce på mässan kommer även en kundspecad vanlig Berlinetta att stå. Den är lackad i Rosso Vesuvio, har smidda fälgar och synliga kolfiberdetaljer och en insida klädd i vitt Nabuco-läder. Berlinetta har som vi tidigare berättat en hybrid-drivlina som kombinerar en V8:a på 5,0 liter med en elmotor vilket ger en sammanlagd effekt på 965 hästar och 1248 newtonmeter i vrid. 150 stycken exemplar ska tillverkas av Berlinetta och varje har en prislapp på, håll i er nu, 553.350 euro. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Uwe Gemballas son visar superbil i Genève
Ska tydligen ha terrängegenskaper

Uwe Gemballa hittades död 2010. Han gjorde sig ett namn genom att specialtillverka och bygga om bilar, främst Porschar. På årets upplaga av bilmässan i Genève kommer hans son, Marc Philipp Gemballa, att visa upp en ny superbil som ska ha terrängegenskaper. Marc har tidigare jobbat för Aston Martin, Mercedes och Porsche. Bilen ska tydligen ha varit under utveckling i två års tid och den här bilden är det första vi får se av den. Marc Philipp har gått ihop med företag som KW Automotive för fjädringen, Akrapovic för avgassystemet, Michelin och BF Goodrich för däcken, DS Fasertechnik för allt kolfiber och VELA Performance för ingenjörskapet. Alan Derosier heter mannen som är ansvarig för designen. Enligt uppgift ska redan de första beställningarna av bilen ha trillat in. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

GFG Style tar med sig konceptet 2030 till Genève
Elektrisk hyper-SUV dedikerad till Saudiarabien

GFG Style är Giorgetto och Fabrizio Giugiaros gemensamma företag. 2018 presenterade de sitt första koncept Sibylla och för ett år sedan delade man med sig av Kangaroo. I Genève nästa månad kommer man att visa upp modellen 2030 som är en slags vidareutveckling av de två tidigare koncepten. Den här bilen går bara på el och ska kunna bränna över 200 km/h oavsett vilken terräng som befinner sig under den. Perfekt om man kör i Saudiarabien tydligen. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och räckvidden på en laddning ska vara 36,5 mil. Förutom 2030 kommer GFG Style att ställa ut två modeller till på mässan men vilka dessa är vet vi inte för tillfället. Supercar Blondie fick spana in den nya bilen i december förra året och hur det såg ut ser ni här nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

DS presenterar eldrivna konceptet Aero Sport Lounge
Coupé-SUV med 680 hästar

Med sig till Genève tar DS Automobiles bland annat den här nya konceptbilen som man har döpt till Aero Sport Lounge. Det är en fem meter lång coupé-SUV som bara går på el och som bjuder på 680 hästar. Det ska göra att 0-100 km/h bara tar 2,8 sekunder. Motorn är hämtad från DS Techeetah Formula E-bil. Batteripacket som är på 100 kWh ska ge en räckvidd på mer än 65 mil. Bilen har designats för optimalt luftflöde och fronten är formad så att luften skickas ut på sidorna så mycket det bara går. Istället för en traditionell grill har man valt en stor skärm som kan visa olika saker. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes-AMG GLA 45
Lill-suven som går att få med 421 hästar

I december förra året rullade Mercedes ut nya GLA och nu presenteras modellen i AMG-utförande. Den här kallar man för Mercedes-AMG GLA 45 och det är ett litet krutpaket som har samma saker som A45 och CLA 45 under skalet. Det innebär turbomatad fyra på 2,0 liter och en effektsiffra som säger 387 hästar och 480 newtonmeter i vridmoment. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Kastar man in några extra kronor får man GLA 45 S som istället bjuder på hela 421 hästar och 500 newtonmeter ur samma motor. Fjädring och chassi är givetvis vassare på AMG-versionerna jämfört med övriga och som standard sitter det fyrkolvsok fram. Väljer man AMG Dynamic Plus får man bland annat större bromsar med sexkolvsok istället. Några svenska priser för bilen har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Touareg nu även som laddhybrid
Heter då Touareg R

R i Volkswagen-sammanhang har tidigare betytt fokus på prestanda och liknande. Nu betyder det fler saker i och med lanseringen av Touareg R som är en laddhybrid-versionen av suven. Effekt finns det gott om eftersom ekipaget under skalet har en bensin-V6:a på 3,0 liter som tillsammans med elmotorn levererar 462 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Paketet kopplas till en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder. På bara el ska man kunna köra upp till 4,8 mil och då är toppfarten begränsad till 140 km/h. Premiär blir det på mässan i Genève men vad Touareg R kommer att kosta framgår inte för tillfället. Lansering sker under andra halvåret i år. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

BMW släpper ny teaser för Concept i4
Elbil med 530 hästar

BMW kommer att ta med sig Concept i4 till Genève och nu har man släppt en ny teaser för bilen. Den här drivs helt och hållet av el och effekten kommer att vara rejäla 530 hästar. Det ska bland annat göra att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på bara fyra sekunder. Toppfarten ska ligga på strax över 200 km/h. Elmotorn får sin kraft av ett nytt batteri som ska vara på omkring 80 kWh. Det ska ge en räckvidd på 60 mil och man ska kunna snabbladda upp till 80 procent på 35 minuter. Produktionsversionen kommer att lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Coronaviruset drabbar bilförsäljningen hårt
Geely börjar sälja bilar på nätet istället

Coronaviruset drabbar människor hårdast men det gör även att mycket annat påverkas - som exempelvis bilförsäljningen. I Kina vågar ingen gå till bilhandlarna för tillfället vilket har fått Geely att börja sälja bilarna på nätet med hemleverans istället. Nybilsförsäljningen i Kina har dippat 92 procent på bara 16 dagar så det är inte konstigt att man tar till denna metod. Produktionen av Geely-bilar har minskat med en tredjedel och först i slutet av månaden kommer man att börja öppna anläggningar helt igen. Givetvis är det inte bara Geely som drabbas av viruset utan flera stora tillverkare har problem eftersom de inte kan få delar tillverkade i Kina levererade. Den 5 mars är det dags för bilmässa i Genève och det kan ligga i farans riktning att den ställs in om viruset fortsätter att spridas. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Precept visar Polestars framtid
Nu är konceptbilen officiell

Polestar visar nu upp sin nya konceptbil Precept och det här ska vara en försmak på vad framtiden har att bjuda på. Det är en helt eldriven stor sedan med fyra dörrar och GT-känsla. Thomas Ingenlath som är vd för Polestar säger följande: "Precept is a declaration, a vision of what Polestar stands for and what makes the brand relevant.The car is a response to the clear challenges our society and industry face. This is not a dream of a distant future, Polestar Precept previews future vehicles and shows how we will apply innovation to minimise our environmental impact." Världspremiär blir i Genève. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
58.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida