45 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Mazda2 som hybrid En självladdande sådan Mazda presenterar nu lilla Mazda2 som hybrid. Men det är ingen laddhybrid utan en sån där självladdande sak utan sladd. Och som ni säkert vet och kan se är det en Toyota Yaris med Mazda-loggor på. Under skalet sitter en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter som paras samman med en liten elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 116 hästar. 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 175 km/h. Bränsleförbrukningen ska ligga på 0,38-0,4 liter per mil och utsläppen på 87-93 gram per kilometer. När man startar bilen startar den alltid på bara el, men när man börjar köra hoppar förbränningsmotorn igång. Det finns bromskraftsåtervinning som laddar batteriet. Mazda2 Hybrid dyker upp här i Sverige i april nästa år, men vad den kommer att kosta är tyvärr inte klart än. Tumnagel
37.4°
0
Idag öppnar Microsoft nya datacenter i Sverige I Gävle, Sandviken och Staffanstorp Idag öppnar Microsoft upp nya datacenter i Gävle, Sandviken och Staffanstorp där man planerar att serva sina kunder med tjänster kopplade till Microsoft Azure och Microsoft 365. Microsoft skriver i ett pressmeddelande att deras svenska datacenter är bland de mest avancerad och hållbart designade datacenter man har. Vidare skriver man bland annat: Med Microsofts svenska datacenter finns ett åtagande att minska koldioxidutsläppen, certifieras som nollavfallsanläggningar, drivas med 100 procent förnybar energi och använda Vattenfalls 24/7 Matching-lösning för att mäta och matcha förbrukningen av förnybar energi på timbasis. Microsofts svenska datacenter blir företagets första där reservkraftsgeneratorerna huvudsakligen kommer drivas med Preem Evolution Diesel Plus, världens första Svanenmärkta diesel, som innehåller minst 50 procent förnybar råvara och nästan en motsvarande minskning av nettokoldioxidutsläppen jämfört med vanliga fossila dieselblandningar. Bland kunderna som kommer använda tjänsterna de nya datacentren erbjuder nämner Microsoft bland annat Handelsbanken, PostNord, Sandvik Coromant och Combitech. Tumnagel
52.5°
0
Fering Pioneer ska ha räckvidd på 700 mil Offroad-skapelse från rutinerad ingenjör Ben Scott Geddes är en ingenjör som jobbat både hos McLaren och Ferrari. Nu har han dragit igång eget och målet är att bygga det vi ser här - Fering Pioneer. Det är en offroad-maskin med räckviddsförlängare som ska klara terräng bra. Och även om den ser fet ut väger den bara 1,5 ton. Under skalet finns fyra stycken elmotorer och dessa ska tillsammans generera 600 newtonmeter i vrid. Det finns även en dieseldriven generator som fungerar som räckviddsförlängare. På bara el ska man kunna köra åtta mil, men den totala räckvidden när allt jobbar tillsammans ska vara hela 700 mil. Hur man lyckats komma fram till den siffran återstår att se, och om den stämmer när oberoende parter börjar testa. Prototyper av bilen håller på att testas för fullt och de första skarpa exemplaren väntas börja tillverkas i mitten av nästa år. Tumnagel
38.4°
0
Hyundai visar vätgasdrivet sportbilskoncept Har inte övergett tekniken än Hyundai tror på vätgasen och räknar med att kunna erbjuda vätgasdrivna bilar i samma prisklass som elbilar år 2030. 2023 planerar man därför att lansera nästa generation med bränslecell-system och detta lovar att vara 50 procent billigare än det som erbjuds idag samtidigt som det ska vara uthålligare och kraftfullare. Nu visar man upp två stycken versioner och den ena är på 100 kW och denna är tänkt att fungera i mängder av olika fordon och tillbehör. Det finns även en på 200 kW som istället är framtagen för kommersiella fordon. Bränslecellerna ska även kunna användas som nödkraft och man ska kunna länka samman flera 100 kW-enheter för att få ut exempelvis 500 kW upp till 1 MW om det skulle behövas. För att hajpa upp nyheterna presenterar man även konceptbilen Vision FK som är en sportig coupé baserad på dagens Kia Stinger. Denna prototyp har bakhjulsdrift, 680 hästar och ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder. Räckvidden anges till över 60 mil. Bilen är utvecklad tillsammans med Rimac och ska vara full med deras teknik. Vidare visar man upp Trailer Drone som i princip är en container som körs runt av två stycken eldrivna självkörande "lastbilar utan hytt". När lastbilen inte kör släp kan den även fungera som ett räddningsfordon. Ett annat fordon på samma tema man visar upp är Rescue Hydrogen Generator Vehicle som är en liten lastbil med en vätgasdriven elgenerator där bak som kan rädda strandade elbilar som fått batteritorsk på svåråtkomliga ställen. Vilka av idéerna som blir verklighet återstår som vanligt att se men vätgasen är långt från död om man frågar Hyundai. Tumnagel
40.8°
0
Det här är Mercedes första eldrivna AMG-modell Bjuder på upp till 762 hästar Alla ska lansera elbilar nu för tiden och AMG är inget undantag. Här är deras första och den kallar man för Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+. Och står det AMG på något betyder det oftast duktigt med effekt, så även i detta fallet då bilen bjuder på upp till 762 hästar och 1020 newtonmeter med Dynamic Plus-paketet. Denna version har även dubbla elmotorer, drivning på alla fyra och ska klara av 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Rimliga AMG-siffror alltså, fast i en "ljudlös" bil. Det finns dock något man kallar för AMG Sound Experience som trycker ut AMG-mässigt ljud i högtalare i och utanför bilen. Batteripacket är på 107,8 kWh och räckvidden anges till mellan 52 och 58 mil. Vikten på ekipaget klockar in på 2655 kilo så det är lite massa som ska flyttas ändå. För att få stopp på allt detta sitter det biffiga 415 millimeter stora skivor fram som greppas av sexkolvsok. Om man tycker att det ändå är lite för klent finns det 440 millimeter stora keramiska på tillvalslistan. Bak sitter istället skivor som mäter 378 millimeter. Lansering sker någon gång nästa år men priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
34.7°
0
Snart kanske vi kan säga hejdå till cykelkedjor på elcyklar Schaeffler visar upp nytt drivsystem för elcyklar Det tyska företaget Schaeffler har visat upp ett nytt drivsystem för elcyklar vilket gör att elcyklar inte skulle behöva drivas av en kedja när cykelpedalerna används. Systemet kallas för "Free Drive" och använder sig av en generator som genererar energi till en motor som sitter monterad på cykelns bakhjul. Överskottsenergi från generatorn lagras i cykelns batteri och kan användas när cyklisten inte känner för att trampa längre. Motorn kan även själv generera energi via en så kallad regenerativ bromsfunktion, vilket även den lagrar den genererade energin i cykelns batteri. Schaeffler Free Drive-system är dock inte lika effektivt som kedjedrift när cyklisten använder pedalerna. Enligt Schaeffler så krävs det cirka fem procent fler tramptag för att driva en cykel framåt med Free Drive-systemet än om man skulle haft en kedja kopplad direkt till bakhjulet. Schaeffler har redan byggt in sitt Free Drive-system i en fraktcykel, se bild nedan, som man kommer att visa upp på den tyska cykelmässan Eurobike 2021. När vi skulle kunna få se Free Drive-system på andra elcyklar nämns inte. Tumnagel
52.1°
0
Trägolv skulle kunna generera energi när vi går på dem Skulle kanske kunna användas för att driva belysning Forskare på ETH Zurich har utvecklat en teknik med vilken trägolv skulle kunna generera energi när någon går på dem. Det handlar dock inte om traditionella golv utan forskarna har utvecklat speciell träplattor som generera en liten mängd energi när de utsätts för tryck och då kommer i kontakt med varandra. I sina försök har forskarna använt en träplatta som behandlats med PDMS, en kiselpolymer, och en som innehöll nanokristaller av ZIF-8, ett slags silikat. När dessa två plattor kommer i kontakt med varandra under tryck så genereras en liten mängd energi som till exempel skulle kunna driva belysningen i ett rum. Enligt forskarna kan två träplattor som hade storleken av ett A4-papper generera tillräckligt med energi för att driva en LED-lampa eller till exempel en miniräknare när de utsattes för tryck. Forskarna siktar nu på att kunna utveckla ytbehandlingar som är miljövänligare och enklare att tillverka skriver New Scientist. Om eller när vi skulle kunna få se kommersiella lösningar av trägolv som kan generera energi är inget som nämns. Tumnagel
48.9°
0
Nu kan du själv vara med i Reminiscence-trailern Deep fakea in dig själv i en filmtrailer Snart har Warner Bros. nya scifi-rulle Reminiscence premiär. Inför det har företaget lanserat en slags trailer-generator där man själv kan medverka i trailern. Generatorn använder sig av den AI-teknik som populärt kallas för "deep fakes" och är framtagen tillsammans med AI-företaget D-ID. På filmens officiella hemsida kan man genom att svara på några frågor och ladda upp en bild skapa en trailer där man själv spelar huvudrollen tillsammans med Nick Bannister (Hugh Jackman). Ni hittar trailern jag själv skapade tidigare idag och filmens officiella trailer här nedanför. Reminiscence har premiär 20 augusti. Skulle ni vilja skapa en egen Reminiscence-trailer så hoppa vidare till "Bannister and Associates" på länken nedan. Tumnagel
38.7°
0
Så här tror Speedo att framtidens baddräkter kommer att se ut Fastskin 4.0 har inbyggd AI, exoskelett och mer Baddräktstillverkaren Speedo har visat upp ett koncept på hur dräkter för simmare kanske kan komma att se ut någon gång runt 2040. Det högteknologiska konceptet kallas för Fastskin 4.0 och är utvecklat av Speedos så kallade AquaLab. Dräkten påminner utseendemässigt en del om dräkter som används redan idag men är fullproppad med olika typer av teknik. Bland annat så finns det en inbyggd AI-tränare i dräkten som kan coacha simmaren baserat på de specifika förhållanden som råder när simmaren använder dräkten. Vidare finns det ett inbyggt exoskelett i dräkten såväl som en generator som driver dräktens funktioner med hjälp av den kinetiska energin som uppstår när dräkten används. Ni kan kolla in en video på Speedos Fastskin 4.0-koncept här ovanför. Huruvida vi, eller snarare kanske professionella simmare, kommer att använda sådana här dräkter om 20 år återstår att se. Tumnagel
35.6°
0
Resident Evil kommer till Dead by Daylight Jaga Leon S. Kennedy och Jill Valentine som Nemesis Det populära Dead by Daylight fortsätter erbjuda nya skräckinjagande upplevelser. Spelet har sedan tidigare haft massvis med gästspel från andra skräckfranchises som The Texas Chain Saw Massacre, Nightmare on Elm Street och Evil Dead, men nu verkar det vara dags att erbjuda lite extra Resident Evil-skräck. I ett nytt DLC-pack kommer spelare få tillgång till nya överlevarna Leon S. Kennedy och Jill Valentine och mördaren Nemesis, som döpts till The Tyrant i spelet. Leon och Jill kommer med lite unika förmågor som att Jill kan placera landminor på generatorer som exploderar när mördaren försöker sabotera dessa och Leon kan frammana flashbang-granater. Nemesis kommer också med lite ny funktionalitet som att kunna skicka zombies på överlevarna, vilket blir de första AI-styrda fienderna i spelet. Resident Evil-DLC:t till Dead by Daylight kommer släppas 15 juni och kosta runt 120 kronor. Tumnagel
37.9°
0
Nästa sida