m

Skön design på Bandini Dora Barchetta EV
Nytt från GFG Style

Som ett stort fan av allt Giorgetto Giugiaro designat inom bilvärlden och en älskare av 80-talet tokdiggar jag det senaste konceptet från GFG Style. Bilen som heter Bandini Dora Barchetta EV tycker jag ser ut som något som visades upp för 30-40 år sedan som en vision inför hur framtiden skulle kunna se ut. En sån där affisch man hade på väggen i pojkrummet bredvid Countach och F40. Det nya konceptet är en helt eldriven fyrhjulsdriven öppen sportbil med 544 hästar under skalet. Den baseras på ett aluminiumchassi och har en kaross helt i kolfiber. Inspirationen till designen kommer från den italienska biltillverkaren Bandini Automobili och deras modeller från 50-talet. Modellen vi ser på en av bilderna är en Bandini 750 Sport International Barchetta som man körde Mille Miglia-race med 1957. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0
2019

Maserati uppmärksammar Quattroporte generation tre
Klassiker som fyller 40

Den 14 december 1979 presenterade Maserati tredje generationen av modellen Quattroporte för den dåvarande italienska presidenten Sandro Pertini på Quirinalpalatset i Rom. Det innebär att det nu har gått hela 40 år sedan denna händelse, och detta vill man bland annat uppmärksamma genom den här videon som visar upp ett väldigt fint exemplar. Den här bilen var den första nya att tas fram under De Tomasos ägande och en del inspiration kom från den allra första versionen som lanserades 1963. Bakom linjerna står min favorit-designer Giorgetto Giugiaro. Under huven sitter en V8:a som gick att få på 4,2 eller 4,9 liter. 259 respektive 284 hästar. Toppfarten låg på 220 km/h. Generation tre såldes från 1979 till 1990 i totalt 2145 stycken exemplar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Giugiaros senaste koncept
En eldriven sportbil med hög markfrigång

För en månad sedan berättade vi om GFG Style som är ett företag som den legendariska bildesignern Giorgetto Giugiaro dragit igång med sin son. Då fick vi även en teaser för vad de skulle ställa ut i Genève och nu är bilen officiellt presenterad. Den heter Kangaroo och är en eldriven sportbil med lite högre markfrigång och saxdörrar som samsas med öppningsbart tak för att underlätta i- och urstigning. Man beskriver skapelsen som en "electric hyper-SUV" och under skalet ska det finnas en drivlina bestående av ett batteripack på 90 kWh som matar två stycken elmotorer som tillsammans ger 360 kW och 680 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Räckvidden ska ligga på över 45 mil. Karossen är i kolfiber medan "takdörrarna" är i polykarbonat. Måtten på bilen är 4,6 meter i längd, 2,0 i bredd, 1,29 i höjd och en hjulbas som mäter 2,76 meter. Intressant koncept helt klart men troligtvis aldrig något vi kommer att få se på vägarna. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Giugiaro och hans son visar Kangaroo i Genève
En "hyper-electric SUV"

GFG Style är ett företag som grundats av legendaren Giorgetto Giugiaro och hans son Fabrizio. Förra året fick vi se konceptbilen Sibylla som de tagit fram och på årets mässa i Genève visas nästa koncept upp - Kangaroo. Bilen beskrivs som en "hyper-electric SUV" och den ska ha en kolfiberkaross över en aluminiumram. Endast två stycken personer ska få plats och man ska kunna köra i all typ av terräng. Fort går det också eftersom bilen ska göra 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det ska även finnas fyrhjulsstyrning. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2018

GFG Style och Envision visar Sibylla
Något att åka till korvkiosken med

GFG Style är som vi tidigare har skrivit designern Giorgetto Giugiaros nya företag. Tillsammans med kinesiska Envision har de tagit fram en självkörande konceptbil som vi nu får bilder på. I samma veva får vi även reda på att den heter Sibylla, vilket är lite lustigt, i alla fall för oss svenskar. Bilen kommer att ha sin premiär på mässan i Genève och det vi får reda på för tillfället är att den har en elmotor på vardera hjulaxel och att den driver på alla fyra hjulen. Den ska även ha ett smart laddningssystem och Envisions operativsystem EnOS som hela tiden kontrollerar hur, var och när grejer ombord producerar, lagrar och använder elen. Sibylla mäter strax över fem meter på längden och 1,5 på höjden. Insidan har plats för fyra stycken personer och som vi kan se åker hela glaskupolen framåt när man ska in i framsätena. Vad det kommer att bli av den här konceptbilen i framtiden återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Giugiaro visar eldriven konceptbil i Genève
Ska ha självkörande egenskaper

Giorgetto Giugiaro har ett nytt företag som han kallar för GFG Style och med det kommer man att ställa ut en eldriven konceptbil på mässan i Genève. Nu får vi se ett gäng första teaserbilder på bilen som är utvecklad tillsammans med det kinesiska energiföretaget Envision. Förra året visade de båda upp superbilen Techrules Ren som du kan kika mer på nedan. Den nya bilen är en sedan och den ska bland annat ha massa självkörande teknik i sig, såpass mycket att man först planerade på att inte montera någon ratt i den. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2017
2015

Giorgetto Giugiaro säljer det sista i sitt företag Italdesign Giugiaro
Ritade bland annat min bil

När Giorgetto Giugiaro var 29 år gammal grundade han tillsammans med Aldo Mantovani Italdesign Giugiaro. Företaget har sedan dess ritat och designat flaskor, traktorer, tåg men framförallt bilar. En del förblev koncept men många mynnade faktiskt ut i produktionsbilar - däribland första generationens Volkswagen Golf som undertecknad äger ett exemplar av. De har även tagit fram helt egna bilar som visats upp på mässor men som aldrig kommit ut på marknaden, som exempelvis Brivido. 2010 såldes 90,1 % av företaget till Volkswagen medan familjen Giugiaro behöll 9,9 % av aktierna. Nu är det dock dags att gå vidare och Giorgetto som hunnit fylla 76 år har valt att sälja resterande och lämna företaget för att satsa mer på sin fritid. Alla bilar som Italdesign Giugiaro ritat genom tiderna finns på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2011

Volkswagen "New Small Family"
En hel familj av småbilar

Volkswagens lilla bil up! har premiär nu på mässan i Frankfurt. Med den bilen som bas har Volkswagen gått crazy bananas och presenterar en hel familj med bilar i en serie de valt att kalla "New Small Family". Här ska det finnas en småbil för allas smak, och eftersom det handlar om sex stycken varianter så borde de flesta bli nöjda. Vi börjar med buggy up! Det är en bil som är tänkt att användas främst på sommaren, då det är en beachbuggy. Den är längre än vanliga up! och både bredare och lägre. Känslan ska påminna om en gocart och bilen ska trivas på stranden då kupéns material är vattentäta och för att det finns dräneringskanaler i golvet ifall vatten skulle läcka in. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2010

VW köper Italdesign?
Rykten florerar

Rykten har spridits att Volkswagen köper en majoritet av företaget Italdesign. VW har själva har dock inte kommenterat affärsuppgörelsen ännu. Italdesign grundades 1968 och bakom rodret står fortfarande den berömde designern Giorgetto Giugiaro. Företaget har designat flera hundratals bilar, däribland grundformen till Saab 9000. Huvudkontoret ligger i staden Moncalieri och där jobbar runt 1000 personer. Bilden visar hybridkonceptet Namir, ett samarbete mellan Giugiaro och Frazer-Nash. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2009

BMW M1
Legenden är tillbaka

BMW M1 (E26) lanserades redan 1978 och var designad av italienaren Giorgetto Giugiaro. M1 var från början tänkt att bli byggd av Lamborghini men deras ekonomi tillät helt enkelt inte det. Bilen byggdes därför av Baur i Stuttgart. 450 bilar tillverkades innan modellen lades ner 1981. Nu väcker BMW liv i beteckningen igen med nya M1 som kommer 2012. Bilen kommer att baseras på Vision EfficientDynamics som vi skrivit om tidigare. Interiört kommer det bli 2+2-säten, tonvis med teknik och hela instrumentpanelen kommer att vara digital. Head-up display kommer givetvis att finnas, likaså BMWs iDrive, dock en mer avancerad version än nu. Vidare sägs det att den 3-cylindriga 1,5-liters hybridmotorn, som sitter i Vision EfficientDynamics, även kommer att återfinnas i M1. Tillsammans med en kraftfull elektrisk motor genererar detta mer än 350 hästar och 800 Nm i vridmoment. 0-100 km/h förväntas landa på runt 5 sekunder, medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Designen på nya M1 kommer bli djärv och bilen kommer fokusera mycket på att vara så aerodynamisk som möjligt. BMWs Air Curtain system, som leder fartvinden genom stötfångaren fram och ut strax efter framhjulen, reducerar turbulensen avsevärt. Karossen skarpa veck och linjer ser också till att bilen får grym downforce, och således inte behöver massa stora vingar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Här är GranCabrio, Maserati GranCabrio
Kommer till våren

Är du ett fan av Maserati GranTurismo (who isnx27t?!) men vill åka under bar himmel så kommer här lite glada nyheter. Italienarna är nämligen på gång med en öppen version och här är första bilderna. Fyra vuxna ska få plats och under skalet plockar man ner motorn från GranTurismo S (V8 på 4,7 liter och 440 hk). I nuläget har man inte presenterat några ingående detaljer (mer än pressmeddelandet nedan) men ryktet säger att GranCabrio kommer landa 15% över GranTurismo vilket skulle betyda strax över 1,3 miljoner kr. Nästa månad är det debut och de som beställer först lär få sin bil lagom till vårsolen. Tumnagel
38.1°
+
Erik Svensson
0

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0