m

Italdesign har byggt en modern DeLorean DMC-12
Bilen fyller 40 år i år

Bildesignern Giorgetto Giugiaro är den som bland många andra väldigt fina bilar ritade formerna på DeLorean DMC-12. Efter att ha designat bilar åt mängder av tillverkare startade han det egna företaget Italdesign och de smygvisar nu en modern version av den klassiska DeLorean-modellen. Bilen fyllde 40 år igår och det här ska vara Italdesigns sätt att fira det hela. När nyheten kommer att avtäckas är oklart för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2020

Skön design på Bandini Dora Barchetta EV
Nytt från GFG Style

Som ett stort fan av allt Giorgetto Giugiaro designat inom bilvärlden och en älskare av 80-talet tokdiggar jag det senaste konceptet från GFG Style. Bilen som heter Bandini Dora Barchetta EV tycker jag ser ut som något som visades upp för 30-40 år sedan som en vision inför hur framtiden skulle kunna se ut. En sån där affisch man hade på väggen i pojkrummet bredvid Countach och F40. Det nya konceptet är en helt eldriven fyrhjulsdriven öppen sportbil med 544 hästar under skalet. Den baseras på ett aluminiumchassi och har en kaross helt i kolfiber. Inspirationen till designen kommer från den italienska biltillverkaren Bandini Automobili och deras modeller från 50-talet. Modellen vi ser på en av bilderna är en Bandini 750 Sport International Barchetta som man körde Mille Miglia-race med 1957. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

GFG Style tar med sig konceptet 2030 till Genève
Elektrisk hyper-SUV dedikerad till Saudiarabien

GFG Style är Giorgetto och Fabrizio Giugiaros gemensamma företag. 2018 presenterade de sitt första koncept Sibylla och för ett år sedan delade man med sig av Kangaroo. I Genève nästa månad kommer man att visa upp modellen 2030 som är en slags vidareutveckling av de två tidigare koncepten. Den här bilen går bara på el och ska kunna bränna över 200 km/h oavsett vilken terräng som befinner sig under den. Perfekt om man kör i Saudiarabien tydligen. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och räckvidden på en laddning ska vara 36,5 mil. Förutom 2030 kommer GFG Style att ställa ut två modeller till på mässan men vilka dessa är vet vi inte för tillfället. Supercar Blondie fick spana in den nya bilen i december förra året och hur det såg ut ser ni här nedan. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
2019

Maserati uppmärksammar Quattroporte generation tre
Klassiker som fyller 40

Den 14 december 1979 presenterade Maserati tredje generationen av modellen Quattroporte för den dåvarande italienska presidenten Sandro Pertini på Quirinalpalatset i Rom. Det innebär att det nu har gått hela 40 år sedan denna händelse, och detta vill man bland annat uppmärksamma genom den här videon som visar upp ett väldigt fint exemplar. Den här bilen var den första nya att tas fram under De Tomasos ägande och en del inspiration kom från den allra första versionen som lanserades 1963. Bakom linjerna står min favorit-designer Giorgetto Giugiaro. Under huven sitter en V8:a som gick att få på 4,2 eller 4,9 liter. 259 respektive 284 hästar. Toppfarten låg på 220 km/h. Generation tre såldes från 1979 till 1990 i totalt 2145 stycken exemplar. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Giugiaros senaste koncept
En eldriven sportbil med hög markfrigång

För en månad sedan berättade vi om GFG Style som är ett företag som den legendariska bildesignern Giorgetto Giugiaro dragit igång med sin son. Då fick vi även en teaser för vad de skulle ställa ut i Genève och nu är bilen officiellt presenterad. Den heter Kangaroo och är en eldriven sportbil med lite högre markfrigång och saxdörrar som samsas med öppningsbart tak för att underlätta i- och urstigning. Man beskriver skapelsen som en "electric hyper-SUV" och under skalet ska det finnas en drivlina bestående av ett batteripack på 90 kWh som matar två stycken elmotorer som tillsammans ger 360 kW och 680 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Räckvidden ska ligga på över 45 mil. Karossen är i kolfiber medan "takdörrarna" är i polykarbonat. Måtten på bilen är 4,6 meter i längd, 2,0 i bredd, 1,29 i höjd och en hjulbas som mäter 2,76 meter. Intressant koncept helt klart men troligtvis aldrig något vi kommer att få se på vägarna. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Giugiaro och hans son visar Kangaroo i Genève
En "hyper-electric SUV"

GFG Style är ett företag som grundats av legendaren Giorgetto Giugiaro och hans son Fabrizio. Förra året fick vi se konceptbilen Sibylla som de tagit fram och på årets mässa i Genève visas nästa koncept upp - Kangaroo. Bilen beskrivs som en "hyper-electric SUV" och den ska ha en kolfiberkaross över en aluminiumram. Endast två stycken personer ska få plats och man ska kunna köra i all typ av terräng. Fort går det också eftersom bilen ska göra 0-100 km/h på strax över 3,5 sekunder. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det ska även finnas fyrhjulsstyrning. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2018

Bram Schot ny vd för Audi
Tar över efter Rupert Stadler

Audis tillförordnade vd sedan juni månad Bram Schot blir nu ny vd för bolaget. Utöver Audi har han även då ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro. 57-åringen är född i Nederländerna och lämnade 2011 sin roll som vd för Mercedes-Benz Italia för att börja inom Volkswagen-gruppen. Audi Supervisory Board Chairman och VW Group CEO Dr. Herbert Diess säger följande: "With the appointment of a new Chairman of the Board of Management, we have laid important groundwork for Audi’s future orientation. As interim CEO, Bram Schot has already done a convincing job in recent months. He is pushing forward with the cultural change in his team and is effectively tackling the current challenges. With the benefit of a strong mandate, he will further accelerate the transformation of the company and lead the Four Rings to new successes." Bram börjar sitt nya jobb den 1 januari nästa år och tar över efter Rupert Stadler som i somras greps efter att han misstänkts förstöra bevismaterial kring dieselgate. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

GFG Style och Envision visar Sibylla
Något att åka till korvkiosken med

GFG Style är som vi tidigare har skrivit designern Giorgetto Giugiaros nya företag. Tillsammans med kinesiska Envision har de tagit fram en självkörande konceptbil som vi nu får bilder på. I samma veva får vi även reda på att den heter Sibylla, vilket är lite lustigt, i alla fall för oss svenskar. Bilen kommer att ha sin premiär på mässan i Genève och det vi får reda på för tillfället är att den har en elmotor på vardera hjulaxel och att den driver på alla fyra hjulen. Den ska även ha ett smart laddningssystem och Envisions operativsystem EnOS som hela tiden kontrollerar hur, var och när grejer ombord producerar, lagrar och använder elen. Sibylla mäter strax över fem meter på längden och 1,5 på höjden. Insidan har plats för fyra stycken personer och som vi kan se åker hela glaskupolen framåt när man ska in i framsätena. Vad det kommer att bli av den här konceptbilen i framtiden återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Giugiaro visar eldriven konceptbil i Genève
Ska ha självkörande egenskaper

Giorgetto Giugiaro har ett nytt företag som han kallar för GFG Style och med det kommer man att ställa ut en eldriven konceptbil på mässan i Genève. Nu får vi se ett gäng första teaserbilder på bilen som är utvecklad tillsammans med det kinesiska energiföretaget Envision. Förra året visade de båda upp superbilen Techrules Ren som du kan kika mer på nedan. Den nya bilen är en sedan och den ska bland annat ha massa självkörande teknik i sig, såpass mycket att man först planerade på att inte montera någon ratt i den. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2017

Techrules visar upp produktionsklara Ren
Dieseldriven turbinladdare, 200 mils räckvidd och sex elmotorer

Det är inte bara etablerade biltillverkare som ställer ut i Genève utan det dyker även upp många intressanta uppstickare som ofta presenterar något spännande som aldrig kommer att bli verklighet. Techrules som vi skrivit lite om tidigare kanske tillhör den kategorin, oavsett så är deras modell Ren ganska så intressant. Det här är deras första produktionsversion och den har en dieseldriven turbin på 1 305 hästar under skalet som ska fungera som laddare till tre batteripack som i sin tur förser elmotorerna som finns ombord med kraft. Modellen går att få med två, fyra eller sex stycken elmotorer. Den sistnämnda har två där fram och fyra där bak och ett totalt vridmoment på 2 340 newtonmeter. Det ska göra att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på bara 2,3 sekunder och att toppfarten blir 320 km/h. Som om inte det var imponerande nog så ska bilen även ha en räckvidd på rätt så imponerande 200 mil på bara 80 liter bränsle. En laddning på upp till 80 procent ska inte ta under 15 minuter med en snabbladdare och på bara el ska man kunna ta sig 20 mil. Ritat bilen har inga mindre än Giorgetto och Fabrizio Giugiaro gjort. Tre stycken personer sitter på rad och har varsitt bubbelformat skal ovanför huvudet. Föraren sitter i mitten och interiören är utformad som en cockpit. Här samsas italienskt läder med jeanstyg och kolfiber. Det sitter tre stycken skärmar framför föraren och i varje säte finns det både högtalare och mikrofoner för att de som är i bilen ska kunna kommunicera lättare med varandra. Enligt Techrules ska man börja tillverkningen redan nästa år och 96 stycken exemplar ska handbyggas i Italien, tio om året. Vad skapelsen kommer att kosta framgår inte, men troligtvis blir det inte billigt. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2015

Giorgetto Giugiaro säljer det sista i sitt företag Italdesign Giugiaro
Ritade bland annat min bil

När Giorgetto Giugiaro var 29 år gammal grundade han tillsammans med Aldo Mantovani Italdesign Giugiaro. Företaget har sedan dess ritat och designat flaskor, traktorer, tåg men framförallt bilar. En del förblev koncept men många mynnade faktiskt ut i produktionsbilar - däribland första generationens Volkswagen Golf som undertecknad äger ett exemplar av. De har även tagit fram helt egna bilar som visats upp på mässor men som aldrig kommit ut på marknaden, som exempelvis Brivido. 2010 såldes 90,1 % av företaget till Volkswagen medan familjen Giugiaro behöll 9,9 % av aktierna. Nu är det dock dags att gå vidare och Giorgetto som hunnit fylla 76 år har valt att sälja resterande och lämna företaget för att satsa mer på sin fritid. Alla bilar som Italdesign Giugiaro ritat genom tiderna finns på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Italdesign visar GEA Concept
Ritad av före detta Audi-designer

Italdesign är som jag tidigare nämnt också på Genève-mässan och nu har de rivit av täcket på deras monterdeltagare GEA Concept. Det här är en stor fyradörrars coupé ritad av den förre Audi-designern Wolfgang Egger som bjuder på eldrift och självkörande teknik. Under skalet som mäter 5.37 meter på längden, 1.98 på bredden, 1.46 på höjden och som har en hjulbas på hela 3.33 meter finns inte mindre än fyra elmotorer som tillsammans levererar 764 hästar. Man har använt sig av aluminium, kolfiber och magnesium i både chassi och kaross men det är ändå en ganska maffig vikt som ska kuskas omkring, strax över två ton närmare bestämt. Som vi kan se har konceptet så kallade självmordsdörrar och en till synes rymlig och trevlig kupé. Tanken har varit att skapa ett trevligt ställe att resa på för affärsmänniskor. Så här säger Wolfgang själv: "When designing GEA we thought of the businessmen and businesswomen of tomorrow: the time spent travelling will become productive even in a car. With the three internal setting configurations, which can be selected on the control sphere situated between the two front seats, the car can turn into a travelling office, a wellness or a dream area. This is our vision of luxury mobility for the future." Dessa tre lägen beskrivs enligt följande: Business mode When business mode is selected, GEA turns into a genuine travelling office. The LEDs in the door panels project a white light which, according to the principles of chromotherapy, aids concentration and productivity. Two transparent LED screens measuring 19” each come down from the roof opposite the rear seats and the passenger can choose the information to project onto them. The dashboard graphics change and create a single setting to match the background of the two screens. The front passenger seat can swivel 180° to face opposite the direction of travel, facilitating dialogue among all passengers; alternatively, the seat back can be folded down fully onto the seat to turn it into a practical counter top. Wellness mode The wellness mode, developed in conjunction with Technogym, is ideal during long journeys because it allows the passenger to perform isometric exercises, which are ideal to warm up the muscles. In this case, the LEDs in the panel turn an amber color, for a warmer and more relaxing ambiance. The rear seats feature two aluminum handles which, on pressing a sensor, come out of the tray to be used for exercises on the upper body. For the lower limbs, the floor has been fitted with two boards, also made by Technogym, which can be raised using the controls for use in step exercises. A tutorial video with the Technogym exercise programs appears on the monitors to guide the user. There is also a small refrigerator compartment between the two seats which can be used for cold drinks and juices. At the top, a small drawer contains cosmetics and a perfumed pouch for aromatherapy. Dream mode Dream mode is dedicated to total relaxation. The LEDs project a relaxing blue light, the windows darken and relaxing pictures of galaxies and starry skies appear on the monitors and on the front dashboard. Two comfortable footrests can be extended out from the seats and the right-hand rear seat can extend fully to form a real bed joining up with the front seat, swiveled to face opposite the direction of travel but with the seat back up, to reproduce the typical environment found when flying first class. Vad det kommer att bli av GEA Concept i framtiden återstår att se. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Italdesign Giugiaro presenterar nytt i Genève
Spännande

Italdesign Giugiaro har precis släppt en liten teaser som berättar att de kommer att visa en ny bil i Genève nästa månad. Som vanligt när det gäller det italienska designföretaget lär det handla om något nytänkande och vågat, men för tillfället får vi inte reda på mer än att de kommer att ställa ut på mässan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2014

Italdesign Giugiaro visar konceptbilen Clipper
Elbil med båtnamn

Ett av koncepten man kan hitta i Genève är Italdesign Giugiaros Clipper. Det är en liten MPV baserad på Volkswagens nya MQB-plattform och även om den här endast kan köras på land kommer namnet från en segelbåtstyp. Under skalet sitter det en elmotor på 150 hästar på vardera axel vilket alltså resulterar i en total effekt på 300 hästar. Räckvidden på en full laddning ska vara helt hyggliga 54 mil. Sex personer får plats på insidan och för att ta sig in hoppar man in via saxdörrar fram och måsvingedörrar bak. Så mycket mer om konceptbilen får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2013

Audi överraskar med Nanuk Quattro Concept
Har dieseldriven V10:a på 544 hästar

Det är inte ofta nu för tiden som biltillverkarna kan hålla tätt med sina hemligheter innan en stor mässa. Men på något mirakulöst vis har Audi ändå gjort det, för jag har då inte hört ett endaste litet knyst kring Nanuk Quattro Concept som de nu visar upp. Och det är knappast någon liten fegis det här inte, utan ett dieseldrivet monster med 544 hästar. Ni som känner igen formerna kanske får upp konceptbilen Giugiaro Parcour Concept i huvudet? Den visades tidigare i år men sedan dess har det varit tyst. Nu när Audi presenterar Nanuk får vi reda på att det även här är Italdesign Giugiaro som ligger bakom linjerna, vilket gör att bitarna faller på plats. I konceptet Parcour satt det dock samma V10:a som i Lamborghini Gallardo och det gör det inte i denna. Det är fortfarande en V10:a, men den går på diesel. Storleken är 5.0 liter och den har försetts med dubbla turbo, vilket resulterar i en effekt på hela 544 hästar och 1 000 Nm som i sin tur skickas till alla fyra hjulen genom en sjustegad dubbelkopplingslåda. Det tar den 1.9 ton tunga bilen från 0-100 km/h på bara 3.8 sekunder och ger den en toppfart på 305 km/h. Bilen har försetts med fyrhjulsstyrning och bakhjulen kan vinklas upp till nio grader i motsatt riktning för att hjälpa till med svängradien vid låga farter. Vid högre farter följer bakhjulen med i framhjulens riktning upp till 2.5 grader. Samma tänk som i Porsche nya GT3 och Turbo alltså. Vidare ska man kunna justera höjden fyra centimeter upp eller tre centimeter ner beroende på vad man har för underlag att tampas med. Huruvida den här något galna konceptbilen kommer att mynna ut i något mer än just ett koncept återstår att se, men jag är i alla fall en av dem som hoppas på att så blir fallet. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volkswagen Passat firar 40 år!
20 miljoner exemplar sålda

Volkswagen har hunnit bli sju generationer gammal och fyller i år hela 40 år. Självklart värt ett Tut i luren! då denna modell sålts i över 20 miljoner exemplar och berört mångas hjärtan. Den första generationen var en tredörrars halvkombi som ritades av Giorgio Giugiaro. Av den såldes hela 2.5 miljoner exemplar och den fick leva ända fram till 1980 innan nästa generation dök upp. Dagens modell introducerades 2010. Historia i både bilder och text hittas på länken. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2012

Italdesign Giugiaro ser in i framtiden med konceptet Brivido
Med teknik hämtad från Volkswagen

För två år sedan köpte Volkswagen-gruppen upp 90.1 % av Italdesign Giugiaros aktier så det är inte konstigt att konceptet vi ser här, Brivido, hämtat det mesta under skalet från sin familj. Bilen är byggd i företagets fabrik som ligger i Moncalieri och är fullt fungerande, och de vill visa upp hur de kan tänka sig att framtiden ser ut. Bilen har en hybriddrivlina där en motor på 3.0 liter samsas med en liten elmotor. Den totala effekten ligger på 360 hästar och 0-100 km/h ska gå på 5.8 sekunder och toppfarten anges till 275 km/h. Som vi kan se har bilen måsvingedörrar och det mesta är byggt i aluminium, kolfiber och glas. På insidan sitter det en väldigt futuristisk instrumentering som Italdesign har tagit fram tillsammans med Volkswagen Group Electronics Research Lab i Kalifornien. Även passageraren får instrument att leka med på sin plats. Det här är som sagt en drömbil framtagen för att visa vad framtiden eventuellt kan bjuda på. Och blir det så här snyggt välkomnar jag det gärna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2011

Volkswagen "New Small Family"
En hel familj av småbilar

Volkswagens lilla bil up! har premiär nu på mässan i Frankfurt. Med den bilen som bas har Volkswagen gått crazy bananas och presenterar en hel familj med bilar i en serie de valt att kalla "New Small Family". Här ska det finnas en småbil för allas smak, och eftersom det handlar om sex stycken varianter så borde de flesta bli nöjda. Vi börjar med buggy up! Det är en bil som är tänkt att användas främst på sommaren, då det är en beachbuggy. Den är längre än vanliga up! och både bredare och lägre. Känslan ska påminna om en gocart och bilen ska trivas på stranden då kupéns material är vattentäta och för att det finns dräneringskanaler i golvet ifall vatten skulle läcka in. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Italdesign Giugiaros koncept läckta innan mässan
Svårt att hålla tätt

Italdesign Giugiaro har tagit fram två stycken koncept som ska presenteras på mässan i Genève. Båda koncepten ska spegla samarbetet mellan Italdesign Giugiaro och Volkswagen. Nu har båda koncepten läckt ut i förtid. Det ena konceptet är en bil i Golf-storlek med två dörrar medan det andra har fyra dörrar och kanske kan ge en förhandstitt på hur nästa generations Polo kommer att se ut. Linjerna känner vi igen sen innan från Volkswagens modeller. Enligt ryktena ska båda koncepten vara eldrivna. Om det är sant återstår att se när de väl presenteras på mässan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2010

VW köper Italdesign?
Rykten florerar

Rykten har spridits att Volkswagen köper en majoritet av företaget Italdesign. VW har själva har dock inte kommenterat affärsuppgörelsen ännu. Italdesign grundades 1968 och bakom rodret står fortfarande den berömde designern Giorgetto Giugiaro. Företaget har designat flera hundratals bilar, däribland grundformen till Saab 9000. Huvudkontoret ligger i staden Moncalieri och där jobbar runt 1000 personer. Bilden visar hybridkonceptet Namir, ett samarbete mellan Giugiaro och Frazer-Nash. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Bildfrossa Pininfarina presenterar 2uettottanta Concept
Italiensk design när den är som bäst

Sexig är bara förnamnet, 2uettottanta Concept är nästintill obeskrivligt vacker. Namnet är även det en flört med den legendariska Alfa Romeo Duetto Spider. Vid en första anblick imponerar kanske inte bilen säger Pininfarina, vilket jag har lite svårt att förstå. Enligt designfirman ska den moderna och futuristiska designen gradvis avslöjas när man tittat lite längre på bilen. Konceptet tävlar mot Bertone och Giugiaro om vem som får designa uppföljaren till Alfa 159. 2uettottanta Concept är samtidigt en hyllning till Pininfarina och Alfa Romeo, som firar 80 respektive 100 år i år. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Proton Hybrid Concept
Italiensk design med fokus på utrymmen

Italienska designhuset Italdesign Giugiaro släpper först bilden på hybridkonceptet Proton som visas för på bilmässan i Genève. Konceptet har designats för att optimera rymden i kupén och för att det ska vara enkelt att kliva ur och i bilen. Fem dörrar och fyra individuella sittplatser som går på räls bjuds det på i den 3,5 meter långa bilen. Plattformen är speciellt framtagen för just denna bil och har bland annat en höjd del i golvet för att lättare kunna gömma undan batterierna. Fram sitter en förbränningsmotor som enbart är till för att ladda batterierna, som är av litium-jon-typ. Batterierna står alltså för all drivkraft framåt. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Pininfarina designar ny Alfa Romeo Spider
Pininfarina fick uppdraget att skissa fram en cabriolet

I mars slås portarna återigen upp till bilmässan i Genève. Alfa bjuder bland annat på detta koncept, som än så länge bara visas som en skiss. Skissen visar lite grann men säger inte så värst mycket egentligen, men den är designad av Pininfarina, vilket allt som oftast bådar gott. Det sägs att Pininfarina vid sidan av både Stile Bertone och Italdesign Giugiaro, fick i uppdrag att designa ett av följande koncept för att ersätta Alfa 159; en coupé, en cabriolet och en vanlig fyrdörrars sedan. Pininfarina fick alltså i uppdrag att designa cabben, och vad vi kan se på den här skissen är den strikt tvåsitsig. Konceptet tas fram i samband med Alfa Romeos hundraårsjubileum och Pininfarinas åttioårsjubileum. Det ska bli spännande att se vad de har att visa på mässan i Genève. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2009

BMW M1
Legenden är tillbaka

BMW M1 (E26) lanserades redan 1978 och var designad av italienaren Giorgetto Giugiaro. M1 var från början tänkt att bli byggd av Lamborghini men deras ekonomi tillät helt enkelt inte det. Bilen byggdes därför av Baur i Stuttgart. 450 bilar tillverkades innan modellen lades ner 1981. Nu väcker BMW liv i beteckningen igen med nya M1 som kommer 2012. Bilen kommer att baseras på Vision EfficientDynamics som vi skrivit om tidigare. Interiört kommer det bli 2+2-säten, tonvis med teknik och hela instrumentpanelen kommer att vara digital. Head-up display kommer givetvis att finnas, likaså BMWs iDrive, dock en mer avancerad version än nu. Vidare sägs det att den 3-cylindriga 1,5-liters hybridmotorn, som sitter i Vision EfficientDynamics, även kommer att återfinnas i M1. Tillsammans med en kraftfull elektrisk motor genererar detta mer än 350 hästar och 800 Nm i vridmoment. 0-100 km/h förväntas landa på runt 5 sekunder, medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Designen på nya M1 kommer bli djärv och bilen kommer fokusera mycket på att vara så aerodynamisk som möjligt. BMWs Air Curtain system, som leder fartvinden genom stötfångaren fram och ut strax efter framhjulen, reducerar turbulensen avsevärt. Karossen skarpa veck och linjer ser också till att bilen får grym downforce, och således inte behöver massa stora vingar. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Här är GranCabrio, Maserati GranCabrio
Kommer till våren

Är du ett fan av Maserati GranTurismo (who isnx27t?!) men vill åka under bar himmel så kommer här lite glada nyheter. Italienarna är nämligen på gång med en öppen version och här är första bilderna. Fyra vuxna ska få plats och under skalet plockar man ner motorn från GranTurismo S (V8 på 4,7 liter och 440 hk). I nuläget har man inte presenterat några ingående detaljer (mer än pressmeddelandet nedan) men ryktet säger att GranCabrio kommer landa 15% över GranTurismo vilket skulle betyda strax över 1,3 miljoner kr. Nästa månad är det debut och de som beställer först lär få sin bil lagom till vårsolen. Tumnagel
38.1°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida