m
2017
2016

Alfa Romeos första SUV är här
Säg hej till Stelvio

Det har snackats om den länge men nu är äntligen Alfa Romeos första SUV här. Den heter som det tidigare ryktats om Stelvio och namnet kommer från den lilla alpstaden i norra Italien där det världsberömda Stelviopasset finns beläget - en helt underbar sträcka med slingriga vägar. Bilen ser i princip ut som en något tjockare Guilia och den bygger även på samma Giorgio-plattform. Fyrhjulsdrift är standard och precis som sitt sedan-syskon väljer Alfa att först presentera modellen i Quadrifoglio-utförande. Japp, även Stelvio kommer i denna värstingskrud vilket innebär att man stoppat ner en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och 510 hästar under huven. Den kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda och till 100 km/h ska man från stillastående ta sig på bara 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 285 km/h. Vill man ha något mildare än Quadrifoglio finns vanliga Stelvio och Stelvio Ti (Turismo Internazionale) som innehåller lite mer utrustning. Bägge två får en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 280 hästar och 415 Newtonmeter i vrid, samma som sitter i Giulia Veloce. Den åttastegade automatlådan återfinns även här. Insidan ser ut som i Giulia och även här finns det ett vred på mittkonsolen som ställer in bilens humör mellan Dynamic, Natural och Advanced Efficiency. Quadrifoglio har även ett Race-läge. I mitten sitter en infotainmentskärm på 6,5 tum som går att utöka till 8,8 tum i tillvalslistan. Tillverkningen av bilen drar igång i Fiat Chrysler Automobiles fabrik i Cassino, Italien, i slutet av året. De första bilarna väntas nå hallarna i mitten av nästa år. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo presenterar Giulia Veloce
För dig som tycker Quadrifoglio är lite för hårig

När Alfa Romeo rullade ut nya Giulia gjorde man det med den värsta versionen Quadrifoglio. En riktig best med dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och hela 510 hästar under huven. Något för den som gillar kraft och fart, men inte en bil för alla såklart. När modellen nu är lanserad finns det även lite mer rimliga versioner att välja mellan, turbodiesel på 2,2 liter med antingen 150 eller 180 hästar och en turbomatad bensinmotor på 2,0 liter med 200 hästar. Nu presenteras även ett mellanting för dig som inte vill ha det värsta men ändå lite mer pulver och den kallar man för Giulia Veloce. Det man har gjort är att trimmat både bensin- och dieselfyrorna. Den förstnämnda lämnar nu 280 hästar istället för 200 och dieseln levererar 210 hästar. Motorerna kopplas till en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift är standard. I övrigt får bilen ett annorlunda kjolpaket än de övriga och 19-tumsfälgar. Insidan får sportstolar med svart skinn, sportigare ratt och aluminiuminslag. Premiär blir det på bilmässan i Paris. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0