m

Glickenhaus 007 LMH brummar på Monza
Bra ljud

Scuderia Cameron Glickenhaus ska köra på Le Mans och man kommer göra det med modellen 007 som vi här ser testas på Monza. Det som får den att låta så trevligt som den gör är en dubbelturbomatad V8:a på 3,5 liter som är byggd av Pipo Moteurs. Motorn ger precis som reglementet kräver 670 hästar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2020

Första testerna med SCG 004
På Cremona Circuit i Italien

Hittills har vi bara sett Scuderia Cameron Glickenhaus modell 004 på skisser och renderade bilder, men här har vi den äkta varan ute på test på Cremona Circuit i Italien. Det vi ser här är racerbilen utvecklad för GT3-körning men det kommer även att komma en version för gatan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Eldrivna superbilen Aspark Owl i produktionsform
Ska göra 0-100 km/h på 1,7 sekunder

Hösten 2017 skrev vi för första gången om Aspark Owl - en ny superbil från Japan som bara gick på el och lovade 0-100 km/h på under två sekunder. Nu visas bilen upp i produktionsform och du får en om du langar upp 2,9 miljoner euro. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas men det finns fortfarande slottar kvar om du skulle vara intresserad. Vad får man för pengarna då? Jo, 2040 hästar och 2000 newtonmeter i vrid ur fyra stycken elmotorer. Det säger man ska räcka för 0-100 km/h på 1,7 sekunder och en toppfart på hela 400 km/h. Batteripacket är på 64 kWh och räckvidden anges till 45 mil. Kolfiber har använts för att tillverka karossen och monocoquen, torrvikten anges till 1,9 ton. Bilen kommer att byggas av Manifattura Automobili Torino i Italien, samma firma som snickrar ihop Apollos bilar och Scuderia Cameron Glickenhaus modell 003. Den första Owlen ska levereras andra kvartalet nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Glickenhaus visar bilder på sin nya racerbil
Kommer att tävla i World Endurance Championship Hypercar

Scuderia Cameron Glickenhaus ska vara med och tävla i den nya racingklassen World Endurance Championship Hypercar och man kommer att göra det med följande fordon som man nu visar bilder på. Vad skapelsen heter får vi inte reda på just nu och det enda vi vet är att den kommer att ha en dubbelturbomatad V6:a på 650 hästar under skalet. Den skickar kraften till bakhjulen medan ett KERS-system på ytterligare 150 hästar ser till att driva framhjulen vid behov. Den nya serien ska dra igång i samband med FIA WEC nästa år och andra som kommer att delta är bland annat Toyota, Aston Martin och ByKolles Racing. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2018

Scuderia Cameron Glickenhaus visar bilder på 006 Coupé
Klassiska former med Corvette Z06-motor

Scuderia Cameron Glickenhaus delar nu med sig av lite fler bilder och information kring de kommande retro-inspirerade modellerna 006 Coupé och 006 Spyder. Båda bilarna är designmässigt inspirerade av ikoniska modeller från 60-talet och har karosser i kolfiber. Under huven sitter samma V8:a som i Corvette Z06. Den är på 6,2 liter, har kompressor och ger hela 650 hästar. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda men det ska även gå att få en automatlåda med paddlar. Bilarna är fullt lagliga att köra med på gatan. Man tar nu emot depositioner av intresserade och dessa ligger på tio procent av köpesumman som väntas ligga på från 250.000 dollar styck. Hur många exemplar av varje bil som kommer att byggas och när den första kunden ska få sin är oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Scuderia Cameron Glickenhaus nya ser ut som klassisk Ferrari
Verkar trevlig

Scuderia Cameron Glickenhaus håller för närvarande på med utvecklingen av den supersnabba sportbilen 004S och versionen för banan som man kallar för 004CS. Men de har fler grejer på gång, dock liknar den nya modellen 006 verkligen inte syskonen, utan istället en gammal klassisk Ferrari. Det är en sportbil som ska ha en motor på hela 650 hästar under skalet. Maskinen kopplas antingen till en sexpetad manuell låda eller en automatlåda med paddlar. Bilen kommer även att erbjudas som coupé och det finns planer på en GT4-version. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

SCG 004S byter V8:a mot V6:a från Nissan GT-R
Lättare och "skottsäker"

I november förra året presenterade Scuderia Cameron Glickenhaus modellen SCG 004S. Den hade då en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som tryckte ur sig 650 hästar. Men den idén har man skippat, istället får bilen samma V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo som sitter i Nissan GT-R. Anledningarna är att motorn är lättare och enligt grundaren av företaget i princip skottsäker. VR38DETT som motorn heter ska i den här bilen ge 700 hästar och den kopplas till en sexpetad manuell växellåda. De första 25 stycken exemplaren av modellen är redan sålda. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

SCG tar fram modern version av Baja Boot
Ska slå höjdrekord

Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) är mest kända för sina superbilar men nu visar de upp en nyhet som skiljer sig en hel del från det man tidigare gjort. Det här är en modern version av Steve McQueens gamla Baja Boot från 1967 som James Glickenhaus köpte för åtta år sedan och en bil man hoppas slå höjdrekord med. Man vill också köra från New York till Paris genom Berings sund med bilen. Den nya bilen väntas komma med antingen två eller fyra dörrar och den som kör sitter i mitten. Kraften ska komma från en V8:a på 5,0 liter och man ska kunna välja mellan två- eller fyrhjulsdrift. Stötdämpare och fjädrar ska palla mycket stryk och bilen kommer bland annat att vara utrustad med militärgodkända sensorer och tätningar för att klara extrem kyla. Försäljningen förväntas dra igång någon gång 2019 eller 2020. Prislappen kommer att ligga omkring 100.000 dollar. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är Scuderia Cameron Glickenhaus nya superbil
Lättviktare med förarposition i mitten

2015 visade Scuderia Cameron Glickenhaus upp superbilen SCG003. Den såg ut som en vassare version av Ferrari Enzo och verkade ha rätt trevlig prestanda. Det har den senaste skapelsen SCG 004S som vi ser här också, men kanske inte riktigt det där häftiga utseendet som den förra bilen hade. Den här bilen är helt laglig för gatan och har både chassi och kaross tillverkad i kolfiber. Vikten stannar på låga 1 179 kilo och bakom sittbrunnen som ser ut att vara inspirerad av McLaren F1 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger 650 hästar och som har ett vrid på 720 Newtonmeter. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda men det ska även gå att få en automatlåda med tillhörande paddlar bakom ratten. I mitten av nästa år hoppas man kunna visa upp en rullande prototyp. De första 25 stycken exemplaren som kommer att tillverkas blir så kallade Founders Editions och de ska levereras 2018 och 2019. Tanken är att det efter det ska bygga 250 stycken bilar om året. GT3 och GTE/GTLM-versioner ska också dyka upp senare. Priset börjar 400 000 dollar och intresserade kan förhandsbeställa nu genom att lägga en deposition på 40 000 dollar. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Teaser för Scuderia Cameron Glickenhaus nästa bil
Har 25 år gammal design

Scuderia Cameron Glickenhaus, eller SCG, har nu släppt ett par teaserbilder på deras kommande sportbil. Den beskrivs som en lättviktare tack vare kolfiber i både kaross och chassi och den ska ha en högvarvande maskin med inte mindre än 650 hästar under skalet. Det snackas om sittplatser för tre personer och om en prislapp på 400 000 dollar. Designmässigt ska den ha baserats på en konceptbil som är 25 år gammal. Vilken bil detta är dock inte känt, känner ni igen formerna? När bilen väl är färdig för produktion är oklart för tillfället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2015

Första bilderna på Scuderia Cameron Glickenhaus SCG003
Kommer både för gatan och för banan

De första bilderna och lite information kring superbilen Scuderia Cameron Glickenhaus SCG003 har nu hamnat på nätet och det här är alltså bland annat vad besökarna på bilmässan i Genève kommer att få se. Bilen kommer både i en gatversion och en avsedd endast för banan. Gatbilen kallas för SCG003S (Stradale) medan racerbilen heter SCG003C (Competizione). Under skalet ska det i Competizione sitta en dubbelturbomatad V6:a på 3.5 liter från Honda och den ska enligt uppgift ha över 600 hästar. Till den kopplas en paddellåda som skickar kraften till bakhjulen. Troligtvis kommer det hamna en annan turboladdad V6:a i gatbilen. Vad tycker ni om den? Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0
2014

James Glickenhaus visar chassiet till SCG 003
Hans nya superbil

I december förra året skrev jag om att James Glickenhaus hade en ny superbil på gång. Nu visas chassiet till modellen som kallas för SCG 003 upp. Ryktena säger att det färdiga bygget ska väga in på nätta 725 kilo och att det motormässigt handlar om en V6:a på omkring 500 hästar som driver bakhjulen. Bilen begår premiär på bilmässan i Genève nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

James Glickenhaus visar oss runt i hans garage
Här finns många fina bilar

Ferrari-älskaren och bilsamlaren James Glickenhaus bjuder in oss på en liten rundtur i hans välfyllda garage. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2013

Glickenhaus har ett nytt projekt på gång
Superbilen SCG 003

James Glickenhaus har tidigare utmärkt sig genom att bygga om redan potenta superbilar till något alldeles eget. Det började med att han gjorde en Lota T 70 laglig för gatan och hans Ferrari P4/5 har fått stor uppmärksamhet i media. Nu är han tillbaks igen med ett nytt projekt som för närvarande går under namnet SCG 003. Bilen blir den första som byggs under SCG (Scuderia Cameron Glickenhaus) som är James egna företag och märke. Den här teaservideon är det vi får ta del av för närvarande, men ryktena säger att det färdiga bygget kommer att väga under 750 kilo och få en V6:a med dubbla turbo under skalet. Effekten sägs ligga på omkring 500 hästar. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2012

Det magiska ljudet från Ferrari P4/5 Competizione
Lyssna och njut

Ferrari P4/5 Competizione är ett specialbygge som i grunden baserar sig på chassiet från en 430 Scuderia med växellåda och motor från en 430 GT2-bil. Det betyder 4.0-liters V8:a på 500 hästar. Hur den låter kan ni höra här, och glöm för jösse namn inte att skruva upp ljudet. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2010

Byggandet av Ferrari P4/5
Kolfiberfrossa!

Här är ett kort klipp under byggets gång av James Glickenhaus Ferrari P4/5. Kolfiber i överflöd och ett bygge som inget annat. Följ länken för ännu mer kolfibergodis att frossa i. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2007

VIDEO: Varför Pininfarinas P4/5 Enzo är bättre än Ferraris Enzo
Historien bakom P4/5

En intressant berättelse där James Glickenhaus ger sin syn på varför hans P4/5 Enzo är bättre än Ferraris. En inblick i historien bakom en av världens dyraste Ferraris. Men filmen är minst lika sevärd på grund av Glickenhaus övriga bilsamling. Tumnagel
37.4°
+
James Hunt
0