7 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Mazda2 som hybrid En självladdande sådan Mazda presenterar nu lilla Mazda2 som hybrid. Men det är ingen laddhybrid utan en sån där självladdande sak utan sladd. Och som ni säkert vet och kan se är det en Toyota Yaris med Mazda-loggor på. Under skalet sitter en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter som paras samman med en liten elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 116 hästar. 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 175 km/h. Bränsleförbrukningen ska ligga på 0,38-0,4 liter per mil och utsläppen på 87-93 gram per kilometer. När man startar bilen startar den alltid på bara el, men när man börjar köra hoppar förbränningsmotorn igång. Det finns bromskraftsåtervinning som laddar batteriet. Mazda2 Hybrid dyker upp här i Sverige i april nästa år, men vad den kommer att kosta är tyvärr inte klart än. Tumnagel
37.4°
0
2020
Morgan firar av 3 Wheeler med specialare Nästa år säger modellen farväl Det är dags för Morgan att säga farväl till trehjulingen 3 Wheeler och man väljer att göra det med specialversionen P101 som vi kan se här. Endast 33 stycken exemplar kommer att tillverkas och anledningen till att man lägger ned tillverkningen är för att licensieringen att använda S&S V-twin-motorn går ut. Specialaren får ett gyllene kupé-överdrag för passagerarsätet, plåtfälgar lackade i bilens färg och ett par lågt monterade extraljus från Hella. Man får även avgassystem i svart och vitt, exponerade nitar och P101-dekaler. Motorn är en twin som sagt och den är på 2,0 liter och ger 85 hästar. Till den sitter det en manuell sexpetad låda hämtad från Mazda Miata. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder blankt. Nuvarande 3 Wheeler som lanserades 2011 har hittills sålts i över 2500 stycken exemplar. P101 kommer att kosta från 45.000 pund. Även om detta är sista av nuvarande generation lovar man att en ny ska komma, men när är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
0
Krocktester med skitbilar Maruti Suzuki S-Presso fick noll stjärnor Maruti Suzuki India Limited är en indisk biltillverkare som till 56 procent ägs av den japanska biltillverkaren Suzuki Motor Corporation. I Indien säljer de en modell som heter S-Presso. Den har nu genomgått ett Global NCAP-test och i detta fick den noll stjärnor i betyg. Bilen erbjuder bara en airbag, har inte trepunktsbälten på alla platser och saknar ISOFIX-fästen. Bilens konstruktion bedöms även som ostabil på flera punkter. På den indiska marknaden genomförs bara frontalkrocktester, därför ser vi inga sidokrockar i klippet här nedan. Alejandro Furas som är Global NCAP Secretary General säger följande: "It is very disappointing that Maruti Suzuki, the manufacturer with the largest share of the Indian market, offers such low safety performance for Indian consumers. Domestic manufacturers like Mahindra and Tata have demonstrated high levels of safety and protection for their customers, both achieving five-star performance. Surely, it’s time for Maruti Suzuki to demonstrate this commitment to safety for its customers?" I klippen nedan ser ni även bilarna Hyundai Grand i10 Nios och Kia Seltos när de genomgår krocktester. Den förstnämnda fick två stjärnor och Kian fick tre. Tumnagel
34.2°
0
2019
Det här är nya Toyota Yaris Hybrid Mindre och snålare Toyota rullar nu ut den fjärde generationen av modellen Yaris Hybrid. Den är mindre än den tredje generationen men samtidigt rymligare. Den baseras på TNGA-plattformen och får bland annat en helt ny hybriddrivlina. Nya Yaris mäter 3,94 meter på längden, 1,47 på höjden och 1,74 på bredden. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Under huven sitter en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger runt 115 hästar. Den i sin tur samarbetar med en elmotor och drivningen sker på framhjulen. Förbrukning och utsläpp ska ha minskat med 20 procent jämfört med föregångaren. På säkerhetssidan finns bland annat krockkudde mellan framstolarna, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Lansering sker efter sommaren nästa år. Vad bilen kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Läs mer om modellen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.7°
0
2018
Euro NCAP har testat bilars självkörande system Folk tror att det redan finns helt autonoma bilar Euro NCAP har tillsammans med Global NCAP och Thatcham Research gjort en undersökning och den visar att fler än 70 procent av bilförare tror att det redan idag finns bilar som kan köra helt av sig själva. Så är det ju inte riktigt. Det finns självkörande funktioner i många nya bilar men att tro att man bara kan hoppa in och be bilen köra en till mataffären helt själv fungerar inte. Tillverkarna pratar om sina Adaptive Cruise Control, Speed Assist och Lane Centering-prylar men vad är dessa och vad gör de egentligen? Euro NCAP bestämde sig för att testa tio stycken olika modeller med dessa grejer och nedan ser vi hur detta såg ut. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
40.4°
0
CES2018 Plattform för självkörande fordon från Samsung Det här är DRVLINE På CES-mässan i Las Vegas har Samsung nu visat upp DRVLINE. Det är en hårdvaru- och mjukvaruplattform för självkörande fordon som utvecklats i samarbete med Harman som ska göra det möjligt för biltillverkare att välja och vraka mellan vad som erbjuds, istället för att behöva köpa allt eller inget som det är nu. Så här förklarar Young Sohn som är president och chief strategy officer hos Samsung det hela: "Building an autonomous platform requires close collaboration across industry, as one company cannot deliver on this enormous opportunity alone. The challenge is simply too big and too complex. Through the DRVLINE platform, wex27re inviting the best and brightest from the automotive industry to join us, and help shape the future of the car of tomorrow, today." Det första i DRVLINE-serien lanseras i år och det är en kamera som har varningar för filbyte, adaptiv farthållare, kollisionsvarnare och algoritmer som kan varna för fotgängare. Läs mer hur man har tänkt i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.2°
0
2016
Honda presenterar nya Civic halvkombi Ny plattform, ny design och ny känsla Den tionde generationen av Honda Civic är nu här. Den ser ut som prototypen som visades tidigare i år och är väl som Honda lovade rätt så sportig, i alla fall till utseendet. Bilen bygger på en helt ny plattform och får två nya turbomatade VTEC-bensinmotorer på 1,0 och 1,5 liter att välja mellan. Den förstnämnda har tre cylindrar och bjuder på 129 hästar och 200 Newtonmeter. Den något större motorn ger 182 hästar och 240 Newtonmeter. Bägge går att få med antingen en sexpetad manuell växellåda eller en CVT-automat. Bilen är 30 millimeter bredare och 130 millimeter längre än föregångaren. Den är även 20 millimeter lägre, 16 kilo lättare och 51 procent mer vridstyv. LED-varselljus är standard och det går även att få strålkastare med den tekniken i sig. I bagagerummet ska det gå in 478 liter och baksätet går att fälla 60/40. Insidan har fått en skärm som ersätter det vanliga instrumenthuset. Denna är på sju tum och i centrum är en stor varvräknare. På mittkonsolen sitter också en skärm på sju tum med pekfunktion. Via denna kan du bland annat köra Android Auto och Apple CarPlay. När nya Civic lanseras i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.6°
0
Krocktester med bilar som fick 0 stjärnor Så här läskigt ser det ut Fem stycken bilar tillverkade för Indien har nyligen fått det absolut lägsta betyget när det gäller krocktester - 0 stjärnor. I Indien är kraven på säkerhet i bilar usel, något som tyvärr gör att tillverkarna av bilarna som ska säljas där inte lägger lika mycket energi vid att utrusta dessa med stabila balkar, deformationszoner eller ens airbags. De fem bilarna är Renault Kwid, Maruti Suzuki Celerio, Maruti Suzuki Eeco, Mahindra Scorpio och Hyundai Eon. Fyra av dem ser ni krockas i klippen i den här artikeln. Tumnagel
19.5°
0
2015
Fujitsu utvecklar snortunn vattenkylning Till mobiltelefoner och surfplattor Vattenkylare till större enheter som datorer har funnits länge men snart är varma mobiltelefoner ett minne blott. I alla fall om Fujitsu får som de vill. Företaget har nu tagit fram en vattenkylare som endast är 1 mm tjock som ska kunna sitta i tunna enheter som surfplattor och mobiltelefoner. A working fluid is encapsulated inside this closed loop as a coolant. The heat from the heat source evaporates the coolant, and the energy that goes into evaporating the coolant is taken away from the heat source, lowering its temperature. It is based off of the same principle used when sprinkling water on pavement to reduce heat. För tillfället har vattenkylaren måtten 107 x 58 mm, vilket betyder att den är lite för stor för att användas till mobiltelefoner, men i en surfplatta skulle den kunna sitta i. Vattenkylaren är endast i prototypfas, men Fujitsu säger att den kommer vara färdig för användande i enheter under 2017. Vi håller tummarna att det kommer gå lite snabbare att få ut denna kylare på marknaden. Tumnagel
61.5°
0
2013
Nya Hyundai Genesis officiell Ännu bättre och ännu lyxigare Hyundai visar nu äntligen upp en helt ny Genesis efter att tidigare endast ha släppt ett par renderingar. Bilen får designspråket Fluidic Sculpture 2.0 och blir ännu mer premium och lyxigare än den första generationen. Under huven finns det fyra olika motoralternativ att välja mellan. Instegssnurran är en 3-liters V6:a på 257 hästar, nästa steg en något större V6:a på 3.3 liter och 282 hästar och sist bland sexorna ytterligare en V6:a på 3.8 liter som ger 315 hästar. Störst blir V8:an på 5.0 liter med sin effekt på 425 hästar. Alla alternativ driver på bakhjulen men fyrhjulsdrift finns som tillval till alla motorer. Insidan ska ha blivit mer ombonad med exklusivare material och stolarna ska nu vara ännu bättre än tidigare. Bilen mäter in på 4.9 meter i längd, 1.89 i bredd och 1.48 i höjd. Hjulbasen har ökat med 75 millimeter till 3.01 meter vilket borgar för lite bättre innerutrymmen. Pris och när bilen kommer att börja säljas är oklart för tillfället. Tumnagel
39.1°
0
Nästa sida