m

Days Gone-författare: Köp spel till fullpris om ni vill ha uppföljare
Spelare ska inte klaga om uppföljare uteblir

När Days Gone släpptes 2019 så höll de inte riktigt samma höga nivå som andra exklusiva Playstation-titlar och spelet fick rätt sval respons från kritiker. Den svala responsen i kombination med en strulig utvecklingsperiod sägs ligga bakom att utvecklarna Bend Studios inte fick göra en uppföljare. I David Jaffes livestream fick dock spelets författare och creative director John Garvin utrymme att tala ut om uppföljare och kastade en känga mot spelare som inte ger stöd till sina favoritutvecklare ordentligt. Mer specifikt säger Garvin detta: "I do have an opinion on something that your audience may find of interest, and it might piss some of them off. If you love a game, buy it at f-cking full price. I canx27t tell you how many times Ix27ve seen gamers say x27yeah, I got that on sale, I got it through PS Plus, whateverx27 Donx27t complain if a game doesnx27t get a sequel if it wasnx27t supported at launch. Itx27s like, God of War got whatever number millions of sales at launch and, you know, Days Gone didnx27t. Just speaking for me personally as a developer - I donx27t work for Sony - I donx27t know what the numbers are." Hur som helst. PC-versionen av spelet släpps 18 maj och om försäljningen av det skjuter i höjden kanske vi kommer få en uppföljare trots allt. Men med tanke på att ultrawide-stöd troligtvis inte kommer rädda upp den lätt mediokra spelupplevelsen så kanske man inte ska hoppas på för mycket. Tumnagel
24.7°
+
André Stray
0

Days Gone 2 kunde ha haft en delad värld med co-op
Första spelets regissör talar ut

Nyligen fick vi lite insikt i Playstation Studios släpplaner och vi fick bland annat reda på att en uppfräschad version av The Last of Us är under utveckling och att Days Gone inte kommer få någon uppföljare. Vidare fick vi även reda på att Playstations fokus på stora blockbuster-spel har satt lite käppar i hjulen för moralen i bygget då utvecklarna inte känner att de får göra vad de vill. Troligtvis har stämningen inte varit allt för härlig hos Days Gone-utvecklarna Bend Studios som pitchade en uppföljare till sitt zombiespel strax efter releasen av första, men pitchen nekades och utvecklarna beordrades att hjälpa Naughty Dog med The Last of Us: Part 2 i stället för att göra någonting eget. Nyligen medverkade Days Gone-regissören Jeff Ross i God of War-pappan David Jaffes livestream för att prata om sin karriär och under strömmen fick vi reda på vad vi skulle fått göra i Days Gone-uppföljaren. Och det hela låter onekligen lite intressant. För det första verkar det som att Deacons berättelse skulle fortsätta, men vid sidan av detta skulle ett multiplayer-läge implementeras där spelvärlden skulle delas med andra spelare och fokus skulle ligga på att utföra co-op-uppdrag och skapa egna grupper. Lite som Red Dead Online, fast med motorcyklar och zombies. Mer specifikt sades detta: It wouldx27ve been a secondary mode if wex27d have done it in the first one, or even in another one. I wouldnx27t have complicated the main narrative... because thatx27s really what wex27re good at. That was the strength of the first title, so build on that and make it better. But then take this world that youx27ve built, and all these assets and systems, and repurpose them for some sort of similarly themed multiplayer version of this universe. So it would be with guys like Deacon trying to survive, building up a clubhouse or a crew. I think it would be fun to be in that world cooperatively and see what horde battles could be like. Vi har fortfarande inte fått det bekräftat att Days Gone-berättelsen kommer läggas ner helt och i strömmen säger Ross även att man aldrig ska säga aldrig. Days Gone kommer för övrigt vara nästa Playstation-titel som kommer släppas till PC och om spelet blir poppis där så finns det en möjlighet att Sony ger tummen upp för en uppföljare. Nedan har ni David Jaffes ström i sin helhet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Hot Wheels Unleashed ser förvånansvärt bra ut
Brumbrum i miniatyr

God of War: Ragnarök och Halo: Infinite kan gå och lägga sig, Hot Wheels Unleashed har tagit över titeln som årets mest efterlängtade spel. Nästan i alla fall. En gameplaytrailer för bilspelet har släppts och helt ärligt ser det riktigt bra ut. Som en blandning av Micro Machines och Burnout, ungefär. Nedan har ni ytterligare gameplay från spelet. Hot Wheels Unleashed släpps 30 september till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Nintendo Switch. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

En ordentlig titt på berättelsen i God of War
Lite kvällsnörderi

God of War släpptes för tre år sedan och innan release var det troligtvis inte många som trodde att vi skulle sitta tre år senare och lägga upp videor där folk pratar ingående om spelets berättelse. Men nu är vi här, ändå. Good Blood har släppt en video där det pratas om det senaste God of War-spelet och hur utvecklarna Santa Monica Studio lyckades skapa en ny berättelse från den uråldriga nordiska mytologin. Tumnagel
42.8°
+
André Stray
0

Missa inte kvällens Playstation-show klockan 23:00
Dags för Playstationfest!

Är ni sugna på lite Playstation-nyheter? Då har vi goda nyheter för detta är något som kommer levereras lite senare ikväll. Klockan 23:00 kommer Playstation leverera en 30 minuter lång State of Play-ström där nyheter gällande tio olika titlar till PS4 och PS5 kommer erbjudas. Specifikt vad det kommer pratas om är okänt, men det har poängterats att fokus kommer ligga på titlar som ska släppas de kommande månaderna. Troligtvis lär det bli en del snack om PS-exklusiva titlar Returnal Ratchet and Clank: Rift Apart och Deathloop samt tredjepartsreleaser som Resident Evil: Village och Outriders. Det vore även trevligt om det blir lite snack om kommande Horizon: Forbidden West och God of War: Ragnarök, men då dessa titlar väntas släppas senare i år lär fokus läggas på de andra titlarna. Strömmen i fråga kan ni se ovan. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Playstation håller låda i morgon kväll
Ska leverera nyheter om 10 olika PS-titlar

Sony har meddelat att vi kommer få lite uppdateringar om kommande Playstation-spel i veckan. Klockan 23:00 i morgon kommer det köras en ny State of Play-ström som kommer ge oss lite nyheter om tio titlar som kommer släppas till Playstation 4 och 5 de kommande månaderna. Vilka titlar som det kommer pratas om är för tillfället okänt, men gissningsvis lär det pratas lite om Returnal, Deathloop, Ratchet and Clank: Rift Apart. Och har vi tur kanske det även pratas om God of War: Ragnarök. Hur som helst. Strömmen drar igång 23:00 och vi kommer langa upp ett inlägg om festligheterna i god tid innan den drar igång samt en sammanfattning av vad som visats under fredagen. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in God of War på PlayStation 5
Efter nya 60 fps-patchen

God of War till PlayStation 4 har fått en liten uppdatering som gör att det snurrar bättre på PlayStation 5. Den stora grejen är väl att det nu går att spela i 60 fps något spelet, enligt Digital Foundry, fixar nästintill felfritt. Letx27s put it this way, across one hour and 45 minutes of play, just 33 frames were dropped from a total in excess of 378,000 - and those were in a non-playable cutscene. I didnx27t even notice it to be honest, as the x27handheldx27-style camera used by God of War is by its very nature a little inconsistent. Du kan spana in analysen från Digital Foundry i klippet ovan eller så kan du läsa den i textform via länken nedan. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0

God of War rullar nu bättre på PS5
Lira i 4K med 60 fps samtidigt!

Sony fortsätter leverera PS5-uppdateringar till sina spel. Vi har tidigare fått ta del av uppdateringar till spel som Ghost of Tsushima som får spelet att rulla i 60 fps och ultrahög upplösning och nu har även God of War från 2018 fått en liknande uppdatering. Uppdateringen kommer bli tillgänglig idag och med den aktiveras nya Enhanced Performance Experience och med den slipper vi välja mellan hög upplösning eller hög framerate. Spelare som vant sig vid 30 fps i spelet har fortfarande möjlighet att lira på detta viset genom att aktivera Original Performance Experience i menyn. Varför man skulle vilja göra det är dock oklart. Tumnagel
43.8°
+
André Stray
0

God of War-utvecklarna rekryterar folk till sprillans nytt spel
Söker art director till nytt projekt

Sony-ägda Santa Monica Studio har praktiskt taget bara jobbat med God of War-spel sedan starten 1999 (studions debuttitel var Kinetica som för övrigt ser ascoolt ut), men nu verkar det vara dags att bredda vyerna. Spelstudion söker nytt blod, mer specifikt art director, till ett nytt projekt som ännu inte presenterats. Via jobblänken, som ni hittar här nere till vänster, får vi inte reda på så mycket om den nya titeln utöver att det verkar bli ett AAA-spel. Vad det hela handlar om är förstås okänt, men i samband med God of War-releasen berättade Cory Barlog att han har massvis med spelidéer och troligtvis är det en av dessa idéer som kommer förverkligas. Kanske en reboot av Kinetica som undertecknad ville ha när han såg gameplay från originalversionen? Eller så handlar det om en ytterligare uppföljare till God of War. Oavsett är vi pepp. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0
Nästa sida