LIVE 23:00 Kolla in PlayStation: State of Play
m

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2018
2017
2016

Bug Run på Mantorp i helgen
Ses vi där?

Nu för tiden finns det flera olika Bug Run-träffar men det är den stora på Mantorp som öppnade sina portar i går kväll och som pågår till och med söndag som samlar det bästa av det bästa. I år är det 33:e gången man kör och hit är alla Volkswagen-bilar från 1949 till 2016 välkomna. På plats kollar man på bilar, pratar med likasinnande, kanske köper någon reservdel, kör på banan och effekttestar sin bil. Volkswagen Sverige är på plats för att bland annat visa upp Golf GTI Clubsport, Beetle Dune och Beetle Dune Cabriolet. Omkring 2 000 stycken Volkswagen-bilar av alla årsmodeller väntas delta i träffen. Själv kommer jag på söndag i bilen nedan, ses vi där? Höst. #mk1 Ett foto publicerat av Bobby Green (@bobby_green) Okt 11, 2015 kl. 12:00 PDT Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen Golf R 400 från Volkswagen
Dieselgate sätter käppar i hjulet

2014 visade Volkswagen ett ännu hårigare koncept av Golf som man kallade för Golf R 400. Precis som namnet avslöjar hade den kompakta bilen hela 400 hästar vilket är 100 fler än dagens vanliga R erbjuder. Folk blev lyriska och Volkswagen lovade ett tag senare att bilen skulle bli verklighet. Nu blir det inte så då dieselgate med allt vad det innebär har satt käppar i hjulet. Tanken var att den skulle lanseras redan i sommar. Motorn, en turbofyra på 2,0 liter, kommer dock att leva vidare i framtida Audi-modeller. Den som ändå vill ha något som har mer effekt än dagens R kan glädjas åt att Volkswagen på årets Wörthersee-träff kommer att visa upp Golf GTI Clubsport S - och den ska ha 305 hästar. Dock driver den här endast på framhjulen till skillnad från R som driver på alla fyra. Tumnagel
25.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport blir din för 297 000 kronor
Samma pris som för vanliga GTI - och förarträning ingår

I år fyller Volkswagen Golf GTI 40 år och en av sakerna tillverkarna gör för att fira detta är att släppa jubileumsmodellen Golf GTI Clubsport. Bilen börjar säljas nu och väljer du manuell växellåda får du den för 297 000 kronor vilket är exakt samma summa som för en vanlig GTI. För pengarna får du en snabb rackare med upp till 290 hästar som efter provkörningar beskrivs som "Den ultimata GTI:n". För att klara av att köra den ingår även förarträning om en dag på racingbana. Bygg bilen som du vill ha den på länken nedan. Modellen kommer endast att finnas till försäljning fram till senhösten 2016. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0
2015

Evo kör Volkswagen Golf GTI Clubsport
"Den ultimata GTI:n"

För den som inte riktigt vill sträcka sig hela vägen till en R men samtidigt tycker att en GTI är för klen har Volkswagen tagit fram Golf GTI Clubsport. Bilen kan leverera upp till 285 hästar och är mer bankörningsinriktad än GTI men något tamare än R. Evo var nyligen på presskörningen av bilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar Golf GTI Clubsport i produktionsutförande
Deras starkaste GTI någonsin

Vi fick se den i "konceptform" i maj men nu är den här på riktigt - Volkswagens ännu vassare GTI med tilläggsnamnet Clubsport. Det här blir den starkaste GTI:n någonsin med sina 265 hästar, och tack vare en overboost-funktion kan den leverera upp till hela 285 hästar under tio sekunders tid. Och den kommer med manuell växellåda som standard! Den nya effekten gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på sex sekunder blankt, väljer man tillvalet dubbelkopplingslåda slipas denna tid till 5.9 istället. Toppfarten är 250 km/h oavsett vilken låda man väljer. Utseendemässigt skiljer sig Clubsport från vanliga GTI genom ett nytt kjolpaket, en större vinge på bakluckan, större avgaspipor, en svart klibba med logga längs med sidan och andra fälgar. Insidan bjuder på kramgoa skalstolar i alcantara, sportig ratt i samma material och givetvis en växelspak med knopp som liknar en golfboll. Bilen börjar säljas nu i höst och endast i en begränsad upplaga. Vad det kommer att stå på prislappen framgår dock ej. Premiär blir det nästa vecka i Frankfurt. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar en ännu sportigare Golf
Golf GTE Sport med laddhybridsystem

Vid sidan av nyligen presenterade Golf GTI Clubsport Concept kommer den här håriga vagnen att stå utställd på Wörthersee-träffen. Det är också en Golf men med lite annat utseende och ett laddhybridsystem under skalet. Golf GTE Sport som den kallas är en vision över hur Golf kanske kan komma att fungera och se ut i framtiden. Den har en ganska så futuristisk design med en kaross i kolfiber, saxdörrar och en instrumentering vi lär få vänta länge på innan den blir verklighet. Den har tre motorer, en konventionell 1.6-liters turbofyra på 299 hästar och 400 Nm ihopkopplad med två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Den där fram har 115 hästar och 330 Nm medan den där bak har 115 hästar och 270 Nm. Den totala uteffekten anges till 400 hästar och 670 Nm. Bilen driver på alla fyra och kraftöverföringen sker via en sexstegad DSG-låda. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil och enligt NEDC-körcykeln ska förbrukningen landa på 0.2 liter per mil. Slår man på GTE-läget jobbar alla motorer tillsammans och då ska man kunna ta sig till 100 km/h på 4.3 sekunder. Toppfarten anges till 280 km/h. Tumnagel
57.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar Golf GTI Clubsport Concept
En ännu vassare GTI

Den starkaste Golf GTI:n bjuder i dagsläget på 230 hästar. Vill man ha mer men inte riktigt vill ta steget till en R presenterar Volkswagen nu Golf GTI Clubsport i konceptutförande. Bilen ska börja säljas nästa år och för pengarna får man då en något vassare GTI med upp till 290 hästar. Premiär blir det på Wörthersee-träffen som slår upp sina portar i dag. Bilen har tagits fram för att fira Volkswagens 40-åriga GTI-arv. Det man har gjort är att biffa till fjädringen, monterat ett nytt kjolpaket, en större vinge på bakluckan samtidigt som man piffat till interiören lite. Konceptet rullar på 19-tummare men när bilen går i produktion kommer man att köra på 18-tummare istället. För att ytterligare sticka ut är karossen i vitt medan taket är lackat i svart. Motorn får som sagt även mer effekt, men det är samma turbomatade radfyra på 2.0 liter som vi känner igen sedan tidigare som används. Effekten har trissats upp till 265 hästar och med hjälp av en overboost-funktion kan man för ett kort tillfälle få ut hela 290. Kraftöverföringen sker via en sexstegad DSG-låda som i sin tur driver framhjulen. En sexpetad manuell låda kan komma att erbjudas för de som hellre växlar själv. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0