m

Volkswagen firar 45 år av GTI med specialare
Hot hatch har hängt med ett tag nu

Det har nu gått 45 år sedan Volkswagen tryckte ner en ganska pigg motor i lilla Golf och därmed skapade en helt ny kategori med bilar - de man kallade för hot hatch. I dagsläget har nästan alla tillverkare en sån här version av en annars ganska alldaglig bil, men det var alltså Volkswagen som startade det hela. För att fira jubileet presenteras nu Golf GTI Clubsport 45 som är en specialversion av vanliga Clubsport. Det man får är svart tak med svart takvinge, paketet som heter Race och andra 19-tumsfälgar än vanligt som har en röd kant på sig. Utmed sidorna sitter det även klibbor som säger 45 och som visar en målflagg. Race-paketet ger dig ett sportigare avgassystem och tar bort toppfartsspärren på 250 km/h. Matrix LED-strålkastare med röda inlägg är standard. Insidan får sportstolar och på ratten står det nu också 45. Under huven har inget förändrats vilket innebär turbomatad radfyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder. Priset börjar på 464 900 kronor. Den här är väl fin och så, men jag tar en första generationen Golf GTI alla gånger. Ingen som har en till salu? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2020

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf R
Tycker den är en stabil uppdatering

Efter nya vanliga Golf och Golf GTI har det nu blivit dags för Autogefühl att testa "värstingen" Golf R. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volkswagen Golf GTI Clubsport och Golf R
Kostar från 394.900 respektive 474.900 kronor

Nyligen presenterade Volkswagen nya Golf GTI Clubsport och Golf R. Nu är det dags att dra igång försäljningen av bilarna och därmed får vi även priserna. För den förstnämnda får du betala 394.900 kronor medan R:en går loss på 474.900 kronor. Clubsporten bjuder på 300 hästar och framhjulsdrift, R:en 320 hästar och fyrhjulsdrift. Vill du ha fräsigare avgasljud erbjuds ett system från Akrapovic i titan för 42.100 kronor extra. Utöver dessa två vassa Golfar börjar även nya Golf GTI att säljas. Den kostar från 354.900 kronor och för pengarna får du också en framhjulsdriven bil som bjuder på 245 hästar. Samma effekt har laddhybriden Golf GTE som kostar från 429.900 kronor. Läs allt om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Volkswagen Golf GTI Clubsport
Bjuder på 300 hästar och en ny diffspärr

Klart att även Golf GTI generation åtta ska få sig Clubsport-version och nu är den här. Bilen är vassare än en vanlig GTI på flera punkter och får bland annat mer effekt och en ny diffspärr. Effekten i GTI är 245 hästar och 370 newtonmeter. Här är den istället 300 respektive 400 ur den turbomatade fyran på 2,0 liter. 0-100 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Clubsport går endast att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och drivningen sker på framhjulen. En ny elektromekanisk diffspärr ersätter den elektroniska som sitter på GTI. Den ser ännu bättre till att det inte spinner allt för mycket när man trycker på. Vidare har bilen fått större bromsskivor och andra ok, vassare styrning och något moddad fjädring och dämpning. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett annat kjolpaket, 19-tumsfälgar och större vinge på bakluckan. Vanliga GTI går att beställa nu och den kostar från 354.900 kronor. Clubsport kommer släppas i slutet av året och de första bilarna kommer levereras i början av nästa år. Något svenskt pris på den har vi dock inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf GTI
Komfort och sport i ett

De första provkörningarna av nya Volkswagen Golf GTI som presenterades i februari börjar trilla in och här ser vi två av dem. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: manuella lådor finns så länge folk vill ha det
En del vill fortfarande spaka själva

Fler och fler biltillverkare slopar manuella växellådsalternativ i sina nya bilar, men det finns ju ändå folk som fortfarande vill spaka själva såklart. Volkswagen meddelar nu att de kommer att fortsätta med manuella alternativ så länge det finns en efterfrågan på detta. Ny Golf GTI är exempelvis utrustad med manuell låda som standard och vill man ha dubbelkopplingsglåda får man bocka i detta i tillvalslistan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut nya Golf GTI, GTE och GTD
Inga överraskningar

Efter ett par teasers presenterar Volkswagen nu nya Golf GTI, GTE och GTD. Som väntat handlar det inte om några jättestora överraskningar utan trion har alla fått det senaste utseendet, lite mer effekt och blivit effektivare på alla vis. Om vi börjar med originalet, GTI, så är det en bil som får ett lite fräsigare kjolpaket, en avgaspipa på varje sida, takvinge, större fälgar i 17 tum (18 och 19 finns som tillval) och klassiskt rutmönster interiört. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 245 hästar och 370 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell låda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda är tillval. Några accelerationssiffror eller toppfart får vi inte reda på nu. Golf GTD har också en turbomatad fyra på 2,0 liter men här går den istället på diesel. Effekten anges till 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. GTD kan man endast få med dubbelkopplingslåda. Golf GTE är laddhybriden som kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och 150 hästar med en elmotor på 114 hästar. Tillsammans genereras 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till detta paket kopplas endast en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket har blivit 50 procent större och är numera på 13 kWh. På bara el ska man kunna ta sig runt sex mil och toppfarten är då 130 km/h. Nytt chassimässigt är det nya systemet Vehicle Dynamics Manager. Detta tar hand om XDS-diffen och den adaptiva fjädringen för att bjuda på en så behaglig och stabil tur som möjligt. Du behöver heller inte bara rätta dig efter Comfort, Eco och Sport-lägena längre utan kan finjustera dessa ytterligare. Bilen kan alltså bli ännu mer bekväm än vad knappen Comfort ställer in när du trycker på den, justera bara via den digitala slidern på skärmen. När Golf i dessa nya smaker lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar teaserbild på Golf GTI
Premiären närmar sig

Den 3 mars kommer Volkswagen att dra täcket av nya Golf GTI i Genève och för att hajpa upp premiären har vi fått en teaserbild som visar hur fronten kommer att se ut. Tidigare har man skickat ut samma typ av teaser för nya Golf GTD. Peppade? Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Nya Volkswagen Golf GTI får 245 hästar
R får 333 hästar

Ännu fler detaljer kring Volkswagens kommande Golf GTI läcker ut och nu får vi reda på att bilen kommer att bjuda på 245 hästar, i alla fall om den här bilden är korrekt. Som om inte det vore nog avslöjas det även att toppversionen R får hela 333 hästar. Det slutar dock inte där utan även effekten för GTI TCR, GTD och GTE i två utförande avslöjas. 300, 200 och 204/245 hästar gäller här. Effekten hämtas ur den turbomatade fyran på 2,0 liter som man har använt sig av tidigare. Visa det här inlägget på Instagram Este es el roadmap de los nuevos Golf que van a llegar. ¿Cuál queréis? #golf #golf8 #golf8gti #golfgti #carleaks #newcar #volkswagen #vwgolf #roadmap Ett inlägg delat av CocheSpias (@cochespias) 20 Jan 2020 kl. 5:53 PST Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Baken på nya Volkswagen Golf GTI läcker ut
Läcker?

En bild som sägs visa baken på kommande Golf GTI har läckt ut och den avslöjar bland annat en stor vinge på bakrutan och två ovala avgaspipor infällda i en diffusor. Premiär väntas bli i mars. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf GTI visas i Genève
Kanske även GTD

Autocar meddelar nu att Volkswagen har bekräftat att nya Golf GTI kommer att visas upp på bilmässan i Genève nu i mars. Under 2020 kommer även R, GTD och GTE att presenteras. Det sägs att GTD också kommer till Genève och att R kommer att visas under Goodwood Festival of Speed i juli. Gällande GTI lär det inte bli något direkt revolutionerande utan mer en vidareutveckling av föregångaren. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen fimpar alla racingsatsningar som inte är elektriska
Nu är det eldrivet och Volkswagen ID.R som gäller

Volkswagen meddelade i fredags att man kommer att lägga ner alla satsningar på banracing för bilar som inte drivs på el. Anledningen till det är att Volkswagen antagligen inte ser någon vidare framtid för bilar som drivs på förbränningsmotorer. I ett pressmeddelande säger Volkswagens styrelseledamot Dr. Frank Welsch: "Volkswagen Motorsport broke new ground with the ID.R, and with its records around the world it demonstrated the enormous potential of electric drive. Now is the time for the next step towards the future: in motorsport, Volkswagen is resolutely committing to e-mobility and will say goodbye to factory-backed commitments using internal combustion engines." Det här innebär rent praktiskt att Volkwagen kommer att lägga ner produktionen och framtida utveckling av Golf GTI TCR. Man uppger dock i pressmeddelandet att man fortfarande kommer att förse sina nuvarande TCR-kunder med reservdelar så länge de behöver det. Volksvagen Polo GTI R5 kommer fortsatt produceras för de racingteam som vill ha dem men Volksvagen själva kommer inte att vara delaktig i de team och de eventuella tävlingarna bilarna deltar i. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen drömmer om hologramkontroller
Visar ljudsystem med sådant till konceptet Golf GTI Aurora

Här kan ni kolla in ett koncept som Volkswagen har tagit fram för att visa hur vi kanske kommer att styra bilars stereoanläggningar i framtiden. I ett blogginlägg så visar Volkswagen upp vad som verkar vara ett rätt så maffigt ljudsystem till konceptet Golf GTI Aurora vilket är tänkt att styras med hjälp av hologramkontroller. Som synes på bilderna så handlar det om ett ljudsystem som är tänkt att installeras i bilens bagageutrymme och kontrolleras med hologramkontroller som användaren styr med hjälp av att peka och göra svepande gester i luften. Rent tekniskt är det antagligen möjligt att, med hjälp av laser och andra sensorer, åstadkomma kontroller liknande dessa idag även om det antagligen är rätt så dyrt. Huruvida detta är något som vi faktiskt kommer att få se i framtida bilar från Volkswagen återstår att se. Mark Möller som är chef för VW:s komponentdivision säger: "The holographic system can be realised using technology modules that are already available today; it is no longer just in the realm of science fiction. However, it will be some time before it can be used in production vehicles." Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Golf GTI TCR blir din för 419.900 kronor
Går att beställa nu

För två veckor sedan rullade Volkswagen ut Golf GTI TCR. Det är versionen för dig som tycker att R är för rå och GTI för klen. Den här har 290 kusar, framhjulsdrift, sjustegad dubbelkopplingslåda, toppfart på 260 km/h samtidigt som den flörtar lite med tävlingsbilen som Johan Kristoffersson vann STCC med förra året. Nu går bilen att beställa och den blir din för 419.900 kronor. I priset får du saker som 19-tumsfälgar, adaptivt chassi, hålborrade bromsskivor, panoramatak, sportstolar och ett lite annat kjolpaket runt om. Fyra dörrar är standard men man kan utan kostnad få den med bara två dörrar också. Beställer du nu kan du få din bil lagom till försommaren. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI TCR i produktionskläder
Placerar sig mellan GTI och R

I maj förra året visade Volkswagen upp konceptet Golf GTI TCR som är en gatlegal bil med inspiration hämtad från den riktiga Touring Car Racing-versionen. Nu får vi se bilen i produktionsutförande och inget ser ut att ha förändrats. Den här bilen lägger sig mellan GTI Performance och R och krämar ut 290 hästar ur den turboladdade fyran på 2,0 liter. Det är alltså 45 hästar mer än i den förstnämnda men bara tio mindre än R. R har dock fyrhjulsdrift, den här driver bara på framhjulen. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och till 100 km/h ska man från noll komma på 5,6 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan höjas till 260 om man vill. Utseendemässigt sticker versionen ut med ny splitter fram, andra kjolar och annan design på diffusor och takvinge. Den får även 18-tumsfälgar, svarta backspegelkåpor, LED-strålkastare, hålborrade skivor och en diffspärr på framaxeln. Adaptiv fjädring, större fälgar, sportigare dämpare bak, svart tak, foliering på sidan är alla saker som finns på tillvalslistan. Insidan har stolar med ny fräsig design, sportratt med flat botten och diverse röda detaljer överallt. I Tyskland kostar bilen från 38.950 euro. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2018

Första generationen av Volkswagen Golf GTI är verkligen kanon
Här har vi ett fint exemplar i originalutförande

Jag har en stor förkärlek till första generationen av Volkswagen Golf GTI. En sån hade varit kul att äga en vacker dag. Tills dess njuter jag av min gubbiga GLS från 1980. I det här klippet får vi ta del av ett mycket fint originalexemplar. Bonusartikel här, där du kan läsa om Josef Juza som äger inte mindre än 114 stycken Golfar. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar Golf GTI TCR
Ny ultimat GTI

Just nu pågår den årliga Wörthersee-träffen där mängder av Volkswagensfans och bilar samlas. I samband med detta har Volkswagen presenterat den nya konceptbilen Golf GTI TCR. En ny ultimat GTI som kommer att bli verklighet i höst. Bilen blir den snabbaste GTI:n från tillverkaren och nu börjar effekten landa farligt nära Golf R - den här har nämligen 290 hästar. Dock sker drivningen endast på framhjulen, R är fyrhjulsdriven. Kraften hämtas ur en turbomatad fyra på 2,0 liter som i sin tur kopplas ihop med en sjustegad DSG-låda. Vad bilen gör 0-100 km/h på får vi inte reda på för tillfället, men mot tillägg ska man i alla fall kunna lyfta toppfartsspärren från 250 till 264 km/h. TCR får större bromsar, två extra kylare och smidda 18-tummare som standard. Det adaptiva chassiet har förfinats och sänkts med två centimeter. Vad modellen kommer att kosta när den väl börjar säljas framgår inte. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Teaser för ny specialversion av Volkswagen Golf GTI
Har 290 hästar

Volkswagen har ännu en specialversion av Golf GTI på gång efter Clubsport och de kommer att visa upp den på Wörthersee-träffen den 9 maj. Bilen kallar man för Golf GTI TCR och det är en gatversion av racerbilen TCR, men med något mindre effekt och lite mindre rejsighet. Racern har 350 hästar medan den här ska ha 290. Vridet ska ligga på 370 newtonmeter, drivningen sker på framhjulen och motorn är kopplad till en dubbelkopplingslåda med sju steg. Bilen som visas upp på träffen ska vara nära produktion och lansering ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Edd China har ny bilmeckar-serie på gång
Premiär den 1 maj

Jag vet att jag är något sen på bollen här men jag fick i helgen reda på att Edd China har en ny YouTube-serie på gång. Som ni säkert alla redan vet är Edd den intressanta halvan av vad som tidigare var Wheeler Dealers, men för ett år sedan lämnade han efter att ledningen för programmet ville förändra för mycket. Jag och många med mig har velat se honom skruva på bilar igen som bara han kan, och snart är det alltså dags igen. Den nya serien heter Edd Chinax27s Garage Revival och i den åker han runt och hjälper folk att få färdigt sina bilar. Grym idé och efter att ha sett trailern verkar detta riktigt lovande! Det första avsnittet handlar om en Golf GTI av första generation som bor i Norge och som behöver lite hjälp för att komma ut på vägarna igen. Tumnagel
59.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida