m

Volkswagen ID.X går i produktion
Men ändrar namn till ID.3 GTX

I slutet av maj visade Volkswagen upp ID.X som var en lite vassare version av ID.3. Den bjöd på dubbla elmotorer och 329 hästar. Nu har versionen fått grönt ljus och den kommer inte helt oväntat att lanseras som ID.3 GTX. Sedan tidigare finns ID.4 GTX och även ID.5 GTX är bekräftad. ID.3 GTX blir dock ingen elmotsvarighet till Golf R och inte heller riktigt lika vass som konceptet ID.X. Räkna istället med samma upplägg som i ID.4 GTX vilket innebär 299 hästar och 0-100 km/h på runt 6,2 sekunder. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

VW presenterar Golf R som kombi
Praktiskt brum brum

Lagom sportiga fossilbilar i praktisk form är en variant som nog inte kommer att leva speciellt länge till, nu när man snart kan få samma sak utan ljud men med en bättre ekonomi. Men fossilerna fortsätter att komma och i grunden så gillar jag det. Nu är det Golf R som visar upp sig i kombiutförande. Skillnaderna mellan vanliga versionen i prestanda är små. 320 hästar och 420 Nm är detsamma, men lite långsammare går det till 100, 4,9 sekunder istället för 4,7 sekunder. Med R Performance package får man två körprogram till, Special och Drift, och toppfarten höjs från 250 km/h till 270 km/h. Prislappen för en vanlig Golf R ligger på 480.900 kronor, räkna med cirka 10.000 kronor till för kombin. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Nya Volkswagen Golf R busar i snön
Demonstrerar den avancerade fyrhjulsdriften

Nya Volkswagen Golf R har landat i USA och närmare bestämt Michigan. Där finns det massvis med snö så då passande man på att demonstrera bilens egenskaper på detta underlag. I föregångaren kunde bilens system skicka upp till 50 procent av motorns kraft till bakhjulen. Men i den nya som har ett avancerat torque vectoring-system kan upp till 100 procent av kraften skickas till ett individuellt bakhjul om det skulle behövas. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2020

Autogefühl kör nya Volkswagen Golf R
Tycker den är en stabil uppdatering

Efter nya vanliga Golf och Golf GTI har det nu blivit dags för Autogefühl att testa "värstingen" Golf R. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida