m

Gordon Murray Design berättar mer om iStream-plattformen
Lämpar sig bra för elbilar

Gordon Murray Design berättar nu mer om deras chassi iStream och hur tillverkningen går till. Man hävdar att den här principen skulle kunna få ner vikten på en familjebil med över 20 procent. Chassiet ska även vara perfekt lämpat för elfordon och den första att anamma det är Motiv Quadricycle som är just en liten elbil. Det ska även vara möjligt att använda chassit till sportbil, SUV eller liten lastbil. Plattformen mäter 2,5 meter på längden, väger under 400 kilo och i denna form har den en räckvidd på 22,5 mil. Att ladda batteriet från 10 till 80 procent ska ta 40 minuter. Jean-Philippe Launberg som är Strategy and Business Director hos Gordon Murray Design säger följande: "Our innovative manufacturing processes delivers many benefits for automotive manufacturers wanting to create, develop and make low- to mid-volume cars and commercial vehicles that can’t be profitably manufactured with their existing methodologies and footprint. It’s a unique and cost-effective way for global manufacturers to improve performance and efficiency in a sustainable way." Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2020

McLarens första F1 GTR Longtail nu till salu
Köp en gatlegal superbil med ikon-status

Tio stycken exemplar av McLaren F1 GTR Longtail blev det. Nu ska det allra första säljas, och det är en helt sjuk bil som du faktiskt får köra med på gatan. Bilen har använts som utvecklingsprototyp av fabriken och var den första Longtail som Lanzante och Gordon Murray Design byggde om för gatbruk. Jämfört med en vanlig F1 GTR har Longtailen en 64,1 centimeter längre stjärt samtidigt som den är tio centimeter bredare i karossen. Även fronten har förlängts för att ge bilen så bra downforce som möjligt. Vad skapelsen har för prislapp framgår inte, men det kanske inte spelar så stor roll heller. Den som väl köper har troligtvis ordning på sina finanser. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays Motiv får nytt liv som självkörande pod
Något att rulla omkring med i stan?

2013 visade Gordon Murray Design och Yamaha gemensamt upp den lilla mini-bilen Motiv.e. Det var ett koncept som aldrig såg dagens ljus, och nu har man återanvänt namnet och smackat detta på en ny liten skapelse. Den här ska vara eldriven, helt självkörande och fungera som en pod man hoppar in i när man behöver flytta sig från punkt a till punkt b. Det finns bara plats för en så om man råkar ha några kompisar får dessa stanna hemma eller ta en egen pod. Bilen är utvecklad tillsammans med Delta Motorsport och itMoves och den bygger på den patenterade iStream Superlight-tekniken som är framtagen för att kunna skapa säkra och kostnadseffektiva autonoma fordon. Den mäter 2,5 meter på längden, 1,3 meter på bredden och är 1,6 meter hög. Elmotorn är på 27 hästar och får sin kraft från ett batteripack på 17,3 kWh. Toppfarten anges till 65 km/h. Räckvidden på en full laddning anges till omkring tio mil och batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 40 minuter. Om det visar sig att det finns intresse för Motiv kan det även komma versioner som har plats för fler i framtiden. Handikappsanpassning och budbils-funktioner finns också med i planerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2018

Gordon Murrays nya självbärande kaross halverar vikten
Kan anpassas till flera olika segment

Gordon Murray har nu presenterat den senaste versionen av biltillverkningssystemet iStream. Det kallas för Superlight och med detta ska vikten på en självbärande kaross kunna halveras. Den utgör också en bas som kan anpassas till alla olika segment, vare sig det är en liten citybil, en sportbil eller en SUV. Superlight-systemet kombinerar en aluminiumram med kolfiberkomposit och tekniken ska komma från F1-världen. Det ska erbjuda mer säkerhet, lägre utsläpp, bättre hållbarhet och vassare väghållning samtidigt som det ska vara upp till 50 procent lättare jämfört med motsvarande metallkonstruktion. Förutom karossen visar man även en stol som utvecklats på samma vis, den ska vara upp till 30 procent lättare än en konventionell modern stol. "The new iStream Superlight approach to vehicle manufacturing is a paradigm-shifting innovation for the global automotive industry. It is a breakthrough that will deliver the lightest chassis technology for decades to come. The Gordon Murray Design team has created a unique, adaptable and cost-effective way for manufacturers around the world to dramatically improve vehicle performance and efficiency." Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015

Det här är TVRs nya modell
Klassiska linjer och V8:a

Det har varit många turer kring biltillverkaren TVR de senaste åren. Efter ett par rykten hit och dit om att de skulle återuppstå verkar det som att de faktiskt är på väg att göra just detta nu. I somras började man ta emot handpenningar för en bil som ännu inte fanns men nu får vi mer information om vad som är på väg och en första bild på hur den nya bilen ser ut. Chassiet som till stor del är byggt i kolfiber är konstruerat av Gordon Murray Design. Ovanpå det sitter en coupékaross med klassiska TVR-former vilket knappast är en nackdel. Under allt sitter en V8:a från Cosworth som ska ge mellan 450 och 500 hästar. Mer information kring den nya bilen dyker upp någon gång nästa år. Planen är att köparna ska börja få sina exemplar 2017. Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

Yamaha presenterar sportbilen Sports Ride Concept
Inte bara tvåhjulingar från företaget

Yamaha gick för ett tag sedan ut och berättade, något oväntat, att de hade en bil på gång. Nu är den uppvisad på Tokyo Motor Show och den heter Sports Ride Concept. Den kompakta tvåsitsiga sportbilen väger inte mer än 750 kilo och mäter 3.9 meter på längden, 1.7 på bredden och 1.1 på höjden. Bilen bygger på iStream - en process utvecklad av Gordon Murray Design som står för lätt och robust fordonstillverkning med Formel 1-teknik. Vad som finns under skalet får vi tråkigt nog inte reda på för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

TVR börjar ta emot handpenningar för bilen som inte finns än
Trycket från köpsugna blev för stort

2012 la TVR ner tillverkningen av bilar på grund av att ekonomin helt enkelt inte gick ihop. Året därpå började det viskas om att märket skulle göra en comeback, men sen dess har det varit tyst. Tills för en månad sedan, då snacket kom upp igen. Bakom projektet denna gång stod motorbyggaren Cosworth som tillsammans med Gordon Murray Design lovade att de skulle producera en ny sportbil under namnet. Nu verkar det som att detta har fått folk att bli helt toksugna på ett exemplar, till den grad att det nybildade företaget från den 7 juli börjar ta emot handpenning för bilen som väntas dyka upp först 2017. "Our phone lines and online enquiry system went into meltdown when the news was announced, and we decided that we must begin to bring a structure to the enquiries and build a delivery pipeline well in advance of production." Bilden visar en av mina drömbilar - TVR Sagaris 2. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2013

Gordon Murray och Yamaha visar MOTIV.e
Ett gulligt litet koncept

Gordon Murray Design har tillsammans med Yamaha nu visat upp den lilla konceptbilen MOTIV.e på Los Angeles Auto Show. Bilen mäter 2.69 meter i längd, 1.47 i bredd och 1.48 i höjd. Den väger bara 730 kilo och har plats för två, på samma vis som en Smart alltså. Under skalet sitter en elmotor på 15 kW som i sin tur driver bakhjulen via en växellåda med en växel. 0-100 km/h ska ta 15 sekunder och toppfarten anges till just 100 km/h. Batteriet till motorn ska ta tre timmar att ladda fullt och på en laddning ska man komma tio mil. I övrigt har bilen ABS, ESP, krockkuddar och annat för att göra den så säker som möjligt. Interiören är sparsmakad och det verkar bara som att det mest nödvändiga finns här. Bilens framtid är oviss för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2011
2009

Tre får plats i lilla T.25
Men ingen klar finansiär

För er som inte vet så är Gordon Murray en av hjärnorna bakom kultförklarade McLaren F1. Mellan 1998 och 2008 ansågs det vara världens snabbaste serieproducerade bil och dess interiör bjöd på bl.a en konfiguration med förarstol i mitten och en passagerarstol på vardera sida. Gordon Murray Design, som hans företag heter, har nu släppt lite ny information om kompakta T.25 och denna gången berör det just det inre. Precis som i McLaren F1 så är det plats för tre men nyheten är att T.25 ska kunna moduleras på sex olika sätt för bästa möjliga utrymme. Dessvärre har ingen finansiär trätt fram för att sätta idéerna i produktion. Det betyder att målet med att få ut den miljövänliga citybilen (med prislapp under 70 000 kr) under 2010 nog får tas med en nypa salt. Men man kan ju alltid hoppas. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0
2006