LIVE 16:00 Kolla in när SpaceX skjuter upp Starship SN10!
m

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray pratar om fläkten på T.50
Den som hjälper till med aerodynamiken

I rumpan på Gordon Murrays nya superbil T.50 sitter det en fläkt. Det kan ju kännas lite lustigt men den sitter inte där för att blåsa bort löv från vägen när du backar, utan för att ge bilen ännu bättre aerodynamik. I dessa två klipp berättar Gordon mer om hur det hela fungerar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2020

Kolfiber-monocoquen till Gordon Murrays T.50
Väger bara 100 kilo

I det senaste klippet från Gordon Murrays YouTube-kanal om hur det går kring superbilen T.50 får vi oss en närmare titt på den väldigt lätta kolfiber-monocoquen. Den väger in på 100 kilo och är en viktig del i bilens konstruktion. Det färdiga resultatet när man bultat fast alla prylar visar bara 986 kilo på vågen så man har verkligen lyckats hålla nere vikten på alla komponenter i detta bygge. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays T.50 eller Aston Martins Valkyrie?
Chris Harris är mer pepp på T.50

I det här klippet från Top Gear får Chris Harris frågan vilken av superbilarna Gordon Murray T.50 eller Aston Martin Valkyrie han föredrar? Både har fördelar säger han, men även nackdelar. Men Valkyrie vet han inte riktigt vad man ska ha till eller hur man ska använda den. T.50 skulle han dock kunna leva med. Så även jag. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Första uppstarten av Gordon Murrays T.50
Dario Franchitti är ny talesperson för företaget

Nu drar testerna med Gordon Murrays superbil T.50 igång på allvar och i det här första klippet i en ny vlog-serie får vi för första gången höra hur bilen låter - om än bara en försiktig uppstart. Racerföraren Dario Franchitti har anslutit till gänget och han kommer fungera som talesperson för företaget och säkerligen även som testförare. "As a passionate road car fan, it’s exciting to be involved in the development of the T.50. It is going to be such an incredible car. A supercar designed and engineered with no compromises. It’s also a dream come true to work with and learn from Gordon Murray who is someone I have always had the greatest admiration for, both as an engineer and a friend. I’m looking forward to working closely with Gordon and his brilliant team. I can’t wait to keep the world up-to-date on the T.50 progress with exclusive video footage." Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Fem saker Gordon Murrays bil gör bättre än andra superbilar
Engineering Explained förklarar

I början av augusti drogs täcket av Gordon Murrays nya superbil T.50 och många hakor föll i backen. Med all rätt. Här går Jason från Engineering Explained igenom fem saker som gör att Gordons bil är så mycket bättre än övriga som finns på marknaden idag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

T.50s - banversion av Gordon Murrays nya superbil
Går att köra upp och ner

För en månad sedan fick vi äntligen en ordentlig presentation av Gordon Murrays senaste projekt - superbilen T.50. En avskalad och ganska elegant skapelse där allt är förpackat för att vara så optimalt som möjligt. Nu visar man upp en skiss på T.50s som är en version för den som vill köra på banan. Som vi kan se har den fått ett ännu större takscoop och en rejäl ving-fena baktill. Det finns även en ny främre splitter, omdesignad diffusor baktill och en rejäl vinge på bakluckan. Alla aerodynamiska prylar man smackat på ska tillsammans generera mer än 1500 kilo i marktryck. Enligt Gordon Murray skulle man kunna köra med bilen upp och ner om hastigheten är 282 km/h. Som väntat har inredningen strippats på allt onödigt som exempelvis ac, infotainmentsystem, förvaringsutrymmen och andra bekvämligheter. Den här skippar även möjligheten för tre stycken personer att sitta i bilen. Föraren sitter fortfarande i mitten men det finns bara plats för en passagerare på vänster sida här. Totalt har man sparat in 94 kilo i vikt vilket gör att T.50s landar på 890 kilo. Den Cosworth-utvecklade icke-överladdade V12:an på 3,9 liter har uppdaterats ytterligare och fått omgjorda toppar, vassare kammar och högre kompression. Tillsammans med ett avgassystem som andas lite bättre är den nya effekten 730 hästar vilket är 67 fler än vanliga T.50 bjuder på. Till paketet kopplas en helt ny sexpetad växellåda med paddlar, inget manuellt alternativ här alltså. Bilen får smidda magnesium-fälgar klädda med Michelin Cup Sport 2-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsskivor från Brembo som har sexkolvsok fram, fyrkolvsok bak. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 3,1 miljoner pund. Alla T.50 är redan sålda och fler än hälften av alla T.50s har redan sålts, så du får vara snabb om du vill vara med och leka. Tillverkningen ska dra igång i början av 2023. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Kort om växellådan som hamnar i Gordon Murrays superbil
En sexpetad manuell från Xtrac

En hårig superbil ska givetvis ha manuell växellåda och Gordon Murrays kommande T.50 blir inget undantag. Här kommer man att kunna få den högvarvande V12:an att sjunga med hjälp av en sexpetad manuell låda och lite mer om den får vi reda på i detta korta klipp. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays superbil T.50 ska väga 980 kilo
Det är ganska lite det

Låg vikt på en bil ger den oftast bättre prestanda. Det vet Gordon Murray. Hans kommande superbil T.50 kommer inte att bli något undantag, och vikten på bilen som ska vara komfortabel och något man ska kunna köra till vardags kommer landa på 980 kilo. "Designing a lightweight sports car does not come from specifying exotic materials alone, it comes from a state of mind, from absolute focus and control, and from a deep understanding of lightweight, optimized design." T.50 blir bara 4,38 meter lång och 1,85 meter bred vilket gör den mindre än en Porsche 911. Men det ska fortfarande finnas bra plats för tre stycken personer och bagage. Kolfiber-monocoquen och karosspanelerna väger tillsammans under 150 kilo. De tre stolarna som är i kolfiber väger inte mer än tio kilo tillsammans. Bakom sittbrunnen kommer det att husera en V12:a på 4,0 liter som ger 650 hästar. Den har ingen överladdning och kommer att bli världens högst varvande motor i en gatlegal bil med sitt varvstopp på 12.100. Motorn blir även den lättaste V12:an byggd för gata med sin vikt på under 180 kilo. BMW-V12:an i McLaren F1 väger över 60 kilo mer än det. Endast 100 stycken exemplar av T.50 kommer att tillverkas och varje kommer att ha en prislapp som börjar på två miljoner pund. Den första prototypen ska börja testas på väg i höst och de första kunderna ska få sina bilar någon gång 2022. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Jason snackar om kraftfulla motorer utan överladdning
Hur kan de ge så mycket effekt?

Både Aston Martin Valkyrie och Gordon Murrays T50 har rätt så unika V12-motorer under sina skal. I Valkyrie sitter en Cosworth-utvecklad maskin på 6,5 liter som ger hela 1014 hästar och som har 740 newtonmeter i vrid - helt utan överladdning. Cosworth ligger även bakom den V12:a som sitter i T50 men den är istället på 3,9 liter och 659 hästar. Bra siffror här också såklart. Men hur kan de ge så mycket effekt utan konstgjord andning i form av turbo eller kompressor? Det snackar Jason om i den här videon. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

McLarens första F1 GTR Longtail nu till salu
Köp en gatlegal superbil med ikon-status

Tio stycken exemplar av McLaren F1 GTR Longtail blev det. Nu ska det allra första säljas, och det är en helt sjuk bil som du faktiskt får köra med på gatan. Bilen har använts som utvecklingsprototyp av fabriken och var den första Longtail som Lanzante och Gordon Murray Design byggde om för gatbruk. Jämfört med en vanlig F1 GTR har Longtailen en 64,1 centimeter längre stjärt samtidigt som den är tio centimeter bredare i karossen. Även fronten har förlängts för att ge bilen så bra downforce som möjligt. Vad skapelsen har för prislapp framgår inte, men det kanske inte spelar så stor roll heller. Den som väl köper har troligtvis ordning på sina finanser. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays Motiv får nytt liv som självkörande pod
Något att rulla omkring med i stan?

2013 visade Gordon Murray Design och Yamaha gemensamt upp den lilla mini-bilen Motiv.e. Det var ett koncept som aldrig såg dagens ljus, och nu har man återanvänt namnet och smackat detta på en ny liten skapelse. Den här ska vara eldriven, helt självkörande och fungera som en pod man hoppar in i när man behöver flytta sig från punkt a till punkt b. Det finns bara plats för en så om man råkar ha några kompisar får dessa stanna hemma eller ta en egen pod. Bilen är utvecklad tillsammans med Delta Motorsport och itMoves och den bygger på den patenterade iStream Superlight-tekniken som är framtagen för att kunna skapa säkra och kostnadseffektiva autonoma fordon. Den mäter 2,5 meter på längden, 1,3 meter på bredden och är 1,6 meter hög. Elmotorn är på 27 hästar och får sin kraft från ett batteripack på 17,3 kWh. Toppfarten anges till 65 km/h. Räckvidden på en full laddning anges till omkring tio mil och batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 40 minuter. Om det visar sig att det finns intresse för Motiv kan det även komma versioner som har plats för fler i framtiden. Handikappsanpassning och budbils-funktioner finns också med i planerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2019

Första bilden på Gordon Murrays McLaren F1-uppföljare
En Ferrari 488 GTB med propeller?

Nu får vi se en första bild på Gordon Murray Automotives kommande superbil T.50. Det här ska alltså typ vara en spirituell uppföljare till McLaren F1 - en modell som Gordon var med och utvecklade. Givetvis sitter föraren då i mitten och på vardera sida finns det plats för en passagerare. Målet med T.50 är en bil med de mest avancerade och mest effektiva aerodynamiska egenskaperna någonsin på en gatlegal modell. För att få till detta sitter det bland annat en 400 millimeter stor fläkt mitt i rumpan bak - något som tillsammans med aktiva aerodynamiska kanaler under bilen ska se till att suga fast den mot vägen extra mycket. Under skalet kommer det att sitta en specialutvecklad V12:a på 3,9 liter byggd av Cosworth. Den kommer att bjuda på 660 hästar, ha 450 newtonmeter i vrid och kopplas till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Men det fetaste är att motorn kommer att ha sitt varvstopp på hela 12.100 varv vilket gör den till världens högst varvande motor som någonsin stoppats i en bil för gatan. Nästa år ska bilen börja testas i vindtunnel tillsammans med F1-teamet Racing Point. Avtäckningen kommer att ske i maj och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2022. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Yamaha skrotar planerna på att ta fram en bil
Kommer fokusera på fler hojkoncept istället

Både 2013 och 2015 presenterade Yamaha konceptbilar baserade på Gordon Murrays tillverkningsteknik iStream. Det gjorde ju inte helt oväntat att man trodde att Yamaha även skulle börja bygga bilar i framtiden, men nu får vi reda på att det inte blir så. Alla planer på bilar överges och istället kommer man att lägga krutet på en av de sakerna man kan bäst - motorcyklar. Men det kommer troligtvis inte att handla om bara tvåhjulingar för det, utan om motorcykelliknande koncept som skiljer sig från det som finns idag. Naoto Horie som är talesperson för Yamaha sa följande till Autocar under pågående Tokyo Motor Show: "Cars do not feature in our long-term plans anymore. That is a decision taken by President Hidaka for the foreseeable future, as we could not see a way to develop either car to make it stand out from the competition, which is very strong. The sports car in particular had great appeal for us as enthusiasts, but the marketplace is particularly difficult. We now see other opportunities." Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar teaser på kommande superbilen
Blir en modern tolkning av McLaren F1, med fläkt

Gordon Murray är "pappa" till McLaren F1 och 2017 meddelade han att han hade planer på att starta ett eget bilmärke och bygga en modern tolkning av klassikern. Jobbet fortskrider och nu får vi en första teaserbild på bygget. Bilen går för närvarande under namnet T50 och planen är att leverera de första exemplaren till kund i början av 2022. Endast 100 stycken kommer att byggas och varje har en prislapp på över 2,5 miljoner dollar. Bilen bygger kring en kolfiber-monocoque och har precis som F1 plats för tre stycken personer med föraren i mitten längst fram. Bakom sittbrunnen kommer det att sitta en högvarvig V12:a och en grej som Gordon skissade på redan på 70-talet - en fläkt som genererar extra downforce. Samma teknik fanns på den Brabham BT46B som Niki Lauda körde och vann med på Swedish Grand Prix 1978. Fläkten mäter 40 centimeter i diameter och sitter längst bak. Den ser till att suga luft från under bilen och gör att man slipper ha massa scoop och vingar för att få bra marktryck. Motorn kommer att vara en Cosworth-utvecklad V12:a på 3,9 liter med varvstoppet på 12,100 varv. Effekten kommer att ligga på omkring 650 hästar och ingen överladdning används. Till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda med H-mönster. Allt för att hålla bilen så analog som möjligt. Vikten på ekipaget väntas landa på omkring 980 kilo och längden på omkring 4,36 meter. Spännande minst sagt! Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2018

Gordon Murrays nya självbärande kaross halverar vikten
Kan anpassas till flera olika segment

Gordon Murray har nu presenterat den senaste versionen av biltillverkningssystemet iStream. Det kallas för Superlight och med detta ska vikten på en självbärande kaross kunna halveras. Den utgör också en bas som kan anpassas till alla olika segment, vare sig det är en liten citybil, en sportbil eller en SUV. Superlight-systemet kombinerar en aluminiumram med kolfiberkomposit och tekniken ska komma från F1-världen. Det ska erbjuda mer säkerhet, lägre utsläpp, bättre hållbarhet och vassare väghållning samtidigt som det ska vara upp till 50 procent lättare jämfört med motsvarande metallkonstruktion. Förutom karossen visar man även en stol som utvecklats på samma vis, den ska vara upp till 30 procent lättare än en konventionell modern stol. "The new iStream Superlight approach to vehicle manufacturing is a paradigm-shifting innovation for the global automotive industry. It is a breakthrough that will deliver the lightest chassis technology for decades to come. The Gordon Murray Design team has created a unique, adaptable and cost-effective way for manufacturers around the world to dramatically improve vehicle performance and efficiency." Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0
2017

Gordon Murray startar eget bilmärke
Första modellen visas i november

Gordon Murray är mannen som designade McLaren F1 vilket automatiskt gör honom till en legend. Efter den succén har han varit med och ritat lite småbilar tillsammans med andra, och nu drar han igång ett eget bilmärke. Gordon Murray Automotive heter det och i november är tanken att man ska visa upp sin första bilmodell. Den kommer att tillämpa den egenutvecklade tillverkningsmetoden iStream som även nya TVR Griffith kommer att använda sig av. Där har man hämtat teknik och material från F1-världen för att göra byggena så okomplicerade och lätta som möjligt. Nästan hela processen är automatiserad för att det hela ska gå snabbare och vara billigare. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

McLaren hintar om uppföljare till F1
Blir starkare och snabbare än P1

McLaren F1 kommer aldrig att kunna ersättas, men tillverkaren vill ändå göra något som kan ses som en uppföljare till den. Bilen går under kodnamnet BP23 och nu får vi en ny bild av den. När den väl är här, 2019, kommer den att vara starkare och snabbare än superbilen P1. Precis som i F1 kommer den här att vara tresitsitsig och föraren sitter i mitten. Designen ska vara en hommage till bilen Gordon Murray en gång ritade fram och utvecklingen kommer att ske hos McLarens specialdivision MSO. Under skalet ska den nya V8:an på 4,0 liter sitta och den får precis som P1 sällskap av en elmotor. Endast 106 stycken exemplar kommer att tillverkas och alla är redan sålda. Prislappen ska ha varit 1,9 miljoner pund men trots detta ska över 300 stycken ansökningar om att få köpa ha kommit in. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2016

Shell och Gordon Murray visar liten stadsbil
Plats för tre och en förbrukning på 0,31 liter per mil

Designern Gordon Murray fortsätter att ta fram och bygga små stadsbilar och det senaste påhittet som nu visas upp i konceptform är det här samarbetet med Shell. Bilen ska ha plats för tre stycken personer och ha en blandad förbrukning på 0,31 liter per mil. Dock är det här inte en bil som är tänkt att gå i produktion utan den är endast framtagen för att inspirera folk att tänka kring hur vi kan göra transport mer effektiv. Den baseras på Gordons gamla koncept T.25 från 2010 och använder sig också av prefabricerade delar tillverkade av lätta kompositmaterial. Vikten anges till omkring 550 kilo och kraften kommer från en trecylindrig bensinmotor. Tumnagel
14.4°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är TVRs nya modell
Klassiska linjer och V8:a

Det har varit många turer kring biltillverkaren TVR de senaste åren. Efter ett par rykten hit och dit om att de skulle återuppstå verkar det som att de faktiskt är på väg att göra just detta nu. I somras började man ta emot handpenningar för en bil som ännu inte fanns men nu får vi mer information om vad som är på väg och en första bild på hur den nya bilen ser ut. Chassiet som till stor del är byggt i kolfiber är konstruerat av Gordon Murray Design. Ovanpå det sitter en coupékaross med klassiska TVR-former vilket knappast är en nackdel. Under allt sitter en V8:a från Cosworth som ska ge mellan 450 och 500 hästar. Mer information kring den nya bilen dyker upp någon gång nästa år. Planen är att köparna ska börja få sina exemplar 2017. Tumnagel
54.5°
+
Bobby Green
0

Yamaha presenterar sportbilen Sports Ride Concept
Inte bara tvåhjulingar från företaget

Yamaha gick för ett tag sedan ut och berättade, något oväntat, att de hade en bil på gång. Nu är den uppvisad på Tokyo Motor Show och den heter Sports Ride Concept. Den kompakta tvåsitsiga sportbilen väger inte mer än 750 kilo och mäter 3.9 meter på längden, 1.7 på bredden och 1.1 på höjden. Bilen bygger på iStream - en process utvecklad av Gordon Murray Design som står för lätt och robust fordonstillverkning med Formel 1-teknik. Vad som finns under skalet får vi tråkigt nog inte reda på för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

TVR börjar ta emot handpenningar för bilen som inte finns än
Trycket från köpsugna blev för stort

2012 la TVR ner tillverkningen av bilar på grund av att ekonomin helt enkelt inte gick ihop. Året därpå började det viskas om att märket skulle göra en comeback, men sen dess har det varit tyst. Tills för en månad sedan, då snacket kom upp igen. Bakom projektet denna gång stod motorbyggaren Cosworth som tillsammans med Gordon Murray Design lovade att de skulle producera en ny sportbil under namnet. Nu verkar det som att detta har fått folk att bli helt toksugna på ett exemplar, till den grad att det nybildade företaget från den 7 juli börjar ta emot handpenning för bilen som väntas dyka upp först 2017. "Our phone lines and online enquiry system went into meltdown when the news was announced, and we decided that we must begin to bring a structure to the enquiries and build a delivery pipeline well in advance of production." Bilden visar en av mina drömbilar - TVR Sagaris 2. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2013

Gordon Murray och Yamaha visar MOTIV.e
Ett gulligt litet koncept

Gordon Murray Design har tillsammans med Yamaha nu visat upp den lilla konceptbilen MOTIV.e på Los Angeles Auto Show. Bilen mäter 2.69 meter i längd, 1.47 i bredd och 1.48 i höjd. Den väger bara 730 kilo och har plats för två, på samma vis som en Smart alltså. Under skalet sitter en elmotor på 15 kW som i sin tur driver bakhjulen via en växellåda med en växel. 0-100 km/h ska ta 15 sekunder och toppfarten anges till just 100 km/h. Batteriet till motorn ska ta tre timmar att ladda fullt och på en laddning ska man komma tio mil. I övrigt har bilen ABS, ESP, krockkuddar och annat för att göra den så säker som möjligt. Interiören är sparsmakad och det verkar bara som att det mest nödvändiga finns här. Bilens framtid är oviss för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2011

EEWave AR1 - Tesla-utmanare från Japan
Med sjukt låg vikt

Toray Industries i Japan har precis släppt en egen elsportbil, med Gordon Murray som designfirma. Bilen är tvåsitsig, cabbad och en direkt utmanare till Tesla Roadster. Toray sägs ha investerat totalt 3.8 miljoner dollar i utvecklingen av denna bil, där fokus har legat på att få ner vikten så mycket som möjligt. Vågen står på 846 kilo vilket betyder att de lyckats med sitt jobb. Kolfiberarmerad plast i golvet, ramen och diverse andra delar är nyckeln. Det finns ingen information kring drivlinan men det sägs att bilen ska ha en toppfart på 147 km/h och klara sig 18.5 mil på en laddning. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Elbilen T.27 är klar
Gordon Murrays skapelse i prototypform på rekordtid

Gordon Murray, mannen bakom designen på den mytomspunna superbilen McLaren F1 har som ni kanske vet styrt om kosan lite och under en tid fokuserat på ett elbilsprojekt. Nu är ett rullande prototyp av bilen klar. T.27 är bara 2,5 meter lång och 1,3 meter bred, men ändå går det att klämma in tre personer i den. Föraren sitter i mitten medan de båda passagerarna sitter snett bakom på varsin sida, känns det igen? Idén till bilen föddes för bara 17 månader sedan och nu man alltså fått fram en fungerande bil som ska ha riktig premiär sent i höst. Hela projektet har kostat runt 80 miljoner kronor och hela tanken med bilen är att ta fram den ultimata smarta lilla stadsbilen. En tillverkningsprocess kallad iStream som är patenterad gör det möjligt att bygga lättviktskonstruktioner som ändå pallar stryk i en så pass liten bil som T-27. Krocktesterna hos Mira godkändes med guldstjärna i kanten. Karossen i kolfiber är självbärande. T.27 ska enligt Murray per kilometer dra 29 procent mindre kräm än Smart EV, 6 procent för Mitsubishi iMiEV och hela 86 procent för Mini-E. Vem som ska bygga bilen när den ska börja tillverkas är oklart, men det finns tre kandidater redan nu. Premiär blir det på RAC Future Car Challenge den femte november. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp en Batmobile
Byggd för live-show

McLarens F1-designer, Gordon Murray, mannen bakom bland andra den lilla stadsbilen T.25, visade idag upp en Batmobile. Bilen är byggd för showen BATMAN LIVE och ser ut som en Formel 1-bil. Den är byggd med teknik från just F1 och drivs av en vätgasdriven bränslecell och ska inte släppa ut ett endaste dugg. Massa coola prylar som blinkande LED-hjul, radarstörningsutrustning, vapen och lasrar finns på utrustningslistan. Tydligen finns det något slags system som gör det möjligt för bilen att sväva 40 millimeter över marken, låter helflummigt. Någon som ska på showen? Förutom Joker. Fler klipp under "Läs mer". Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2010

T.25 City Car nu officiell
Gordon Murrays skapelse

Idag gjorde Gordon Murrays lilla stadsbil T.25 City Car sitt första officiella framträdande i Oxford. Den tresitsiga bilen väger inte mer än 575 kilo och har en 3-cylindrig motor på 660 kubik och 51 hästar. En femväxlad låda gör att 0-100 km/h går på 16,2 sekunder och bilens toppfart ligger på 150 km/h, ingen raket alltså men bensinkontot blir inte så hårt drabbat. T.25 har ABS, antisladd, airbag och en golvkonstruktion inspirerad av Formel 1. Bilen förväntas sättas i produktion 2012, men vad den kommer att landa på prismässigt vet vi inte än. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2009

Tre får plats i lilla T.25
Men ingen klar finansiär

För er som inte vet så är Gordon Murray en av hjärnorna bakom kultförklarade McLaren F1. Mellan 1998 och 2008 ansågs det vara världens snabbaste serieproducerade bil och dess interiör bjöd på bl.a en konfiguration med förarstol i mitten och en passagerarstol på vardera sida. Gordon Murray Design, som hans företag heter, har nu släppt lite ny information om kompakta T.25 och denna gången berör det just det inre. Precis som i McLaren F1 så är det plats för tre men nyheten är att T.25 ska kunna moduleras på sex olika sätt för bästa möjliga utrymme. Dessvärre har ingen finansiär trätt fram för att sätta idéerna i produktion. Det betyder att målet med att få ut den miljövänliga citybilen (med prislapp under 70 000 kr) under 2010 nog får tas med en nypa salt. Men man kan ju alltid hoppas. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

T.25 tittar fram
Citybil av Gordon Murray

Om det inte ringer några klockor om man nämner Gordon Murray så kanske det klarnar när man nämner McLaren F1 och Caparo T1. Hans nya projekt T.25 har vi nämnt tidigare men några bilder har inte kommit ut. Vi visste att citybilen kommer få ett XS-format och vara idealisk i storstaden där två bilar ska kunna köra i samma fil och tre ska få plats i en vanlig parkeringsruta. Murray själv har beskrivit sitt projekt som den största revolutionen på 100 år och med de orden i bagaget är det väldans intressant att se hur T.25 kommer se ut. Och med denna bild får vi i alla fall en liten skymt. När debuten sker är oklart (design-idéen är till salu) men fram tills dess finns lite mer att läsa hos Jalopnik. Tumnagel
37.4°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida