34 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Lite mer gameplay från Gran Turismo 7
Daytona! Let's go away

Polyphony Digital bjuder här på lite mer gameplay från kommande Gran Turismo 7. Denna gång visar de hur Daytona-banan kommer att se ut i spelet vilket ju innebär många långa vänstersvängar. Gran Turismo 7 släpps till PlayStation den 4 mars. Tumnagel
38.0°
0
2021

Det här är Porsche Vision Gran Turismo
Eldriven, liten och vrålsnygg

Det är ett tag tills Gran Turismo 7 kommer, men nu får vi i alla fall se en av de specialbilar som kommer till spelet. Serien av Vision Gran Turismos är lång, sedan 2013 har det dykt upp mer eller mindre galna koncept från tillverkarna. Oftast har de varit galna, på gränsen till fullständigt orealistiska men den här lilla Porschen går åt ett lite annat håll. Här är det litet som gäller och jag gillar det. Eller älskar det. Konceptet är specialgjort för Gran Turismo 7 och kommer självklart att vara med i spelet som släpps i mars nästa år. Jag har fått se bilen, som finns på riktigt, och den är otroligt fet i sin litenhet. Fronten är väldigt låg och sluttande och eftersom det knappt finns någonstans att sätta mer "normala Porsche-lyktor så har man valt en lite annan design på framlyktorna. Vid en första anblick så känns de kanske inte så Porsche, men alla deras elbilar har de där fyra lamporna i sina lyktor så det är lite av ett signum för en modern el-Porsche. Om man jämför med Porsches koncept Mission R så är Vision Gran Turismo ännu lägre, framförallt visuellt. Mission R är ju knappast en bil på styltor. Bak hittar vi en hel del likheter med Mission R och man jobbar med samma typ av ljusramp. En ljusramp som ska gå att justera och då används som spoiler. Coolt. Både fram och bak jobbar man mycket med nakna däck som inte göms av plåt eller plast. Toppen av baken är stilren med ljusrampen och den upplysta logotypen, nederdelen är däremot betydligt fetare. Kupéen är inte någon stor historia, men det handlar om racing och inte en GT-bil detta. För att komma in i bilen så lyfter man upp hela taket och framrutan, praktiskt om någon har parkerat nära en. Inredningen är, för mig, en perfekt mix mellan racing och enkelhet. Ratten är magisk, ser ut att fungera till vardags men är sandigt så otroligt potent med alla knappar och vred. Notera de två i botten, som liksom sitter på ramen. Den här hade de gärna fått använda i andra modeller. Instrumenteringen känns igen från Taycan men här är den lite mer futuristisk på en glasskiva. I övrigt är det fullt av kolfiber. Även om det finns en fysisk version av den här bilen så lär den inte gå att köpa. Den lilla bilen uppfyller inte många lag- eller regelkrav varken från Transportstyrelsen eller racing-serierna. Men man kan ju drömma. Tumnagel
50.5°
0

Porsche rullar ut GTS-version av Taycan
Tar sig över 50 mil på en laddning

GTS (Gran Turismo Sport) är ett namn som Porsche började använda redan 1963 då 904 Carrera GTS lanserades. Idag finns benämningen till alla Porsches modeller och denna innebär lite råare stuk, lite mer effekt, mer utrustning och ett ganska komplett paket där man inte behöver plocka på så mycket mer utrustning. Nu presenteras även elbilen Taycan som GTS. Den ska ta sig strax över 50 mil och blir därmed den Taycan som tar sig längst. En annan nyhet är att Taycan i GTS-version även kommer som kombiversionen Sport Turismo. Tidigare har Taycan bara funnits som vanlig sedan och som Cross Turismo med lite högre markfrigång. Den här bjuder bland annat på speciellt anpassad adaptiv luftfjädring, sportigare bakaxelstyrning om man har valt till det och ett fräsigare Porsche Electric Sport Sound för den som tycker det är kul när en elbil låter. Bilen utmärker sig genom svartlackade detaljer i fronten, på sidorutorna och på backspeglarna. Insidan går i borstad aluminium och Alcantara. Ett nytt tillval är panoramatak med Sunshine Control och detta har en elektriskt omkopplingsbar folie av flytande kristaller i sig. Det gör att man kan ändra taket från klart till matt med ett knapptryck. Toppeffekten är 598 hästar med overboost vid Launch Control och oavsett vilken karossversion du väljer gör bilen 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppar 250 km/h. Elförbrukningen vid blandad körning anges till 24.1 – 20.3 kWh/100 km. Taycan GTS kostar från 1.460.000 kronor och Taycan GTS Turismo från 1.480.000 kronor. Båda lanseras till våren. Tumnagel
46.5°
0

Rykte Det verkar som vi får ett nytt BioShock nästa år
Kanske det kanske

En databasläcka från NVIDIA GeForce Now antyder att ett flertal PlayStation-spel kan vara på gång för Windows. Spel som God of War, Gran Turismo 7 och Demon Souls finns alla med i databasen men om det nu innebär att spelen definitivt kommer att släppas till Windows är dock oklart. Ett annat intressant spel som listas i GeForce Now-databasen är Bioshock 2022. Det namnet kan man ju tolka att det utlovade BioShock 4 redan kommer dyka upp under nästa år. Under 2019 fick vi reda på att den nya spelstudion Cloud Chamber jobbade med ett BioShock-spel och det är väl antagligen det som då kan dyka upp under hösten/vintern 2022. UPPDATERING: NVIDIA har nu uttalat sig om läckan och sagt att en del av titlarna i databasen endast är spekulativa listningar för internt bruk. Tumnagel
45.3°
0

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
0

Porsche Taycan Cross Turismo har premiär den 4 mars
Kombin är snart här

Porsche är precis i sluttampen med testerna av Taycan Cross Turismo som är kombiversionen av den heta elbilen. Nu får vi reda på att den digitala avtäckningen kommer att ske den 4 mars klockan 16.00 här. Stefan Weckbach som är Vice President för Taycan-modellerna säger: "När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från sportlimousinen Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper. Resultatet är imponerande. Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul." Lanseringen kommer att ske nu i sommar. Tumnagel
42.7°
0

En Alfa Romeo Disco Volante Spyder är till salu
Nummer sju av sju tillverkade

I början av 2016 rullade Carrozzeria Touring Superleggera ut en taklös version av deras finfina Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Endast sju stycken exemplar har tillverkats och nu är ett av dessa till salu, så passa på! Bilen baseras på Alfa Romeo 8C Competizione Spider som i sin tur hämtar mycket från Maserati GranTurismo och motor från Ferrari. Under huven sitter en V8:a på 4,7 liter utan överladdning som ger 450 hästar. Till den kopplas en sexstegad halvautomatisk växellåda som driver bakhjulen. Bilen säljs av företaget Auxie Treschmidt men vad man vill ha för den framgår inte tyvärr. Tumnagel
42.9°
0

Audi presenterar e-tron GT
Den sportiga elbilen blir din från 1.158.000 kronor

Audi presenterar nu den helt eldrivna sportmodellen e-tron GT. Bilen har sedan tidigare läckt ut så vi vet hur den kommer att se ut i produktionskläder, men nu får vi även all matnyttig fakta kring nykomlingen. Det viktigaste tar vi först. Kostar? Från 1.158.000 kronor. Räckvidd? Upp till 48,8 mil. Batteripack? 86 kWh. Effekt? Upp till 598 hästar. Prestanda? 0-100 km/h på 3,3 sekunder. Bilen erbjuds i två stycken olika versioner - e-tron GT quattro och RS e-tron GT. Den förstnämnda bjuder på 476 hästar och 630 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h går här på runt fyra sekunder och toppfart är 245 km/h. RS ger dig istället 598 hästar och 830 newtonmeter att leka med. Här går 0-100 km/h på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Oavsett vilken du väljer får du två stycken elmotorer - en på varje axel vilket innebär fyrhjulsdrift. Båda två har också en tvåstegad växellåda. På tillvalslistan finns bland annat fyrhjulsstyrning och diffspärr, det senare är standard på RS. Bilarna bygger kring ett 800-voltssystem och ska klara att ladda med upp till 270 kW effekt. Gör man det kan man gå från 5 till 80 procents laddning på 22,5 minuter. Tio mil ska gå att tanka in på runt fem minuter. Förbrukningen ser ut så här: e-tron GT quattro i snitt 19,9 – 21,6 kWh/100 km enligt WLTP, RS 20,6 – 21,7 kWh/100 km enligt WLTP. I övrigt är det här en sportig sedan med plats för fyra stycken vuxna. I bagagen går det in 405 liter och det finns även en frunk framtill där man kan få in upp till 85 liter. e-tron GT har en hjulbas på 2,9 meter, är 4,99 meter lång, 1,96 meter bred och 1,41 meter hög. Nu i februari drar förförsäljningen av modellen igång. e-tron GT quattro kostar från 1.158.000 kronor medan RS e-tron quattro går loss på 1.573.000 kronor. Allt om e-tron GT finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
48.6°
0
2020

Det här är Jaguars nya Vision Gran Turismo-bil
Kommer till spelet nästa år

Jaguar presenterar nu en ny bil som endast kommer att finnas i TV-spelet Gran Turismo. Den kallar man för Vision Gran Turismo SV och eftersom det här är fantasi och hittepå kan man ge bilen vilka siffror och egenskaper man vill. I detta fall har Jaguar valt att ge bilen fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1903 hästar och 3360 newtonmeter i vrid. Det gör att den ska klara 0-100 km/h på typ 1,7 sekunder och sedan kunna toppa 410 km/h. Designmässigt är nyheten en vidareutveckling av Vision GT Coupé från förra året. Denna är dock 8,6 centimeter längre, har mer downforce och en ny vinge i rumpan. Tumnagel
40.7°
0

Maserati smygvisar Grecale och nya GranTurismo
Den nya crossovern lanseras nästa år

I år firar Maserati 106 år. Inget jämnt tal att hurra över direkt men tillverkaren väljer att göra det ändå, genom denna lilla A-Z-film där man går igenom lite historia. I den finns över 30 stycken modeller med och även de som ännu inte är släppta. Två av dessa är den nya crossovern Grecale och nya GranTurismo som vi båda får en väldigt snabb titt på i slutet av filmen här. Grecale ska lanseras nästa år och blir en modell under Levante. Nya GranTurismo kommer inte förrän 2022 tillsammans med en ny GranCabrio. Båda dessa ska man kunna få med ren eldrift. Tumnagel
37.9°
0
Nästa sida