m

Det här är uppdaterade Maserati Ghibli
Nu som mildhybrid

Maserati drar nu täcket av uppdaterade Ghibli som de hajpat så mycket om det senaste. Och inte nog med att utseendet knappt har förändrats, allt snack om elektrifiering resulterade inte i en laddhybrid eller ens en vanlig hybrid, utan bara en fjuttig mildhybrid. Designmässigt har bilen en ny grill och uppdaterade strålkastare. Sen finns det även lite nya blåa detaljer för som ni vet måste alla elektrifierade fordon ha sådant på sig, annars räknas det inte. Under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 330 hästar och har 450 newtonmeter i vrid. Den i sin tur får sällskap av ett 48-voltssystem som alltså är det som gör den till en mildhybrid. 0-100 km/h ska gå på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 255 km/h. Jämfört med Ghibli Diesel väger den här 80 kilo mindre. Den blandade förbrukningen anges till mellan 0,85-0,96 liter per mil. Maseratis första helt eldrivna modell blir nya GranTurismo och GranCabrio som ska dyka upp någon gång nästa år. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Det här är första produktionsversionen av SSC Tuatara
Nu uppvisad

Precis som utlovat har SSC nu visat upp den allra första produktionsversionen av Tuatara och det hela skedde på Philadelphia Auto Show. Bilen som är designad av Jason Castriota som bland annat ritat Ferrari 599 och Maserati GranTurismo utgår från en monocoque och har kaross i kolfiber. Bakom sittbrunnen sitter en "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter med dubbla turbo. Tanka E85 och du får ut 1775 hästar. Företaget tror att man ska kunna spräcka 300 mph (483 km/h) men inga bevis för detta finns än. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Så här låter Maseratis första elbil
Inget klassiskt Maserati-ljud direkt

Nästa generation av Maseratis modeller GranTurismo och GranCabrio kommer att erbjudas med ren eldrift och nu får vi en kort teaser på hur denna drivlina kommer att låta. Och som väntat låter det som en symaskin, för det är ju typ så elbilar låter. Inget härligt bröl som Maseratis bilar brukar bjuda på utan snarare något som ofta hörs i rymdfilmer. Den nya drivlinan är utvecklad av Maserati själva i deras nya Innovation Lab som ligger i Modena. I klippet ser vi texten MMXXI vilket är latin för 2021 och antagligen signalerar när man kommer att presentera nya GranTurismo. GranCabrio väntas dyka upp året efter. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2019

Maserati säger farväl till GranTurismo med Zeda
Nu stängs fabriken en stund

Det har snackats ganska länge nu om att uppföljaren till Maseratis modell GranTurismo skulle bli en sportig elbil, och igår bekräftades detta då tillverkaren själv sa att både den och kommande GranCabrio blir de första rena elbilarna från märket. Dessa kommer dock inte att dyka upp innan 2021. För att fira av GranTurismo som levt i många år har man tagit fram den här specialversionen som får tilläggsnamnet Zeda. Den är bara tillverkad i ett enda exemplar och sticker ut en del med sina tre färger på lack. Med detta vill man symbolisera bryggan mellan det förgångna, nutiden och framtiden. Inga övriga modifikationer har dock gjorts med bilen. Det här var den sista av nuvarande GranTursimo att tillverkas i fabriken och man kommer nu att bygga om stället för den framtida produktionen. Video på italienska nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Sciàdipersia i cabbat utförande
För när du tycker att Maserati GranTurismo är för vanlig

För ett år sedan visade Carrozzeria Touring Superleggera upp Sciàdipersia. Det är en Maserati GranTurismo som fått sig en ny ut- och insida. På mässan i Genève står den nu utställd tillsammans med en nyhet - cabriolet-versionen av samma bil. Den ser väl ut som man hade väntat sig och har ett tygtak som kan fällas bort när man vill släppa in omgivningen ytterligare. Tyvärr får vi inte se hur bilen ser ut med taket på. Initialt var planen att bygga tio stycken Sciàdipersia Coupé men kunder efterfrågade också en cab. På grund av detta har man bestämt sig för att bygga totalt 15 stycken Sciàdipersia och det är alltså bara att välja vilken version du vill ha. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Förproduktionen av Maserati Alfieri drar igång 2020
Kommer som ren elbil, sen

Det har snackats om en ersättare till Maseratis GranTurismo sedan 2014. Den heter Alfieri och nu är det äntligen (?) bekräftat att förproduktionen av bilen kommer att dra igång 2020. Den kommer att erbjudas med ren eldrift, men inte initialt. Till en början är det bensin-V6:a eller denna motorn med laddhybrid-teknik som gäller. Den rena elbilen väntas få tre stycken motorer, 800-voltsteknik och en toppfart över 300 km/h. Men när den väl kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2018

Jay Leno kör Sciadipersia
Den ombyggda Maseratin

I våras skrev vi om Carrozzeria Touring Superleggeras senaste projekt Sciadipersia. Det är en specialbyggd Maserati GranTurismo som har fått sig en helt ny kaross. Nu har bilen och chefsdesignern Louis de Fabribeckers hälsat på hos Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Harry går igenom en Alfa Romeo 8C
Trevligt

Ett nytt avsnitt av Harryx27s Garage är här och i det går han igenom en Alfa Romeo 8C Competizione. Bilen lanserades 2007 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Under skalet är det mest Maserati GranTurismo och i nosen sitter en Ferrari-V8:a på 450 hästar. Växellådan är halvautomatisk och placerad bak vid diffen. Bilen ritades av Alfa Romeo själva och har en kaross i kolfiber. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Maseratis laddhybrid gör 0-100 km/h på under två sekunder
Framtidsplanerna är nu presenterade

Maserati ingår som ni säkert redan vet i FCA-gruppen och eftersom Alfa Romeo presenterade sina framtidsplaner idag gjorde även Maserati det. Som det har snackats om tidigare så kommer tillverkaren att börja elektrifiera modeller och Alfieri blir först ut. Den ersätter dagens GranTurismo och blir en laddhybrid som ska klara 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 300 km/h. Utöver detta ska bilen ha ett batteri på 800V, snabba laddningstider och lång räckvidd. I framtidsplanerna finns åtta stycken laddhybrider och fyra stycken helt eldrivna modeller. Självkörning i Nivå 3 finns också med. Man satsar även vidare på SUV-fronten även om det inte har gått så bra för Levante och planerar för ytterligare en modell i kategorin, fast större. År 2022 planerar Maserati att sälja 100.000 stycken bilar om året vilket är en fördubbling jämfört med förra året. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Sciadipersia - en Maserati GranTurismo i nya kläder
Intressant utseende

Carrozzeria Touring Superleggera bygger bilar med drömlikt utseende och deras Disco Volante Spyder baserad på Alfa Romeo de presenterade för några år sedan är verkligen något extra. Nu får vi ta del av en ny modell som de kommer att ställa ut i Genève - Sciadipersia. Det är en Maserati GranTurismo som fått en helt unik kaross. Allt är specialbyggt och kikar man inte in genom rutorna är det svårt att veta vilken bil det hela baseras på. Endast tio stycken exemplar kommer att tas fram och som vanligt måste du komma med donatorbilen till Carrozzeria Touring Superleggera som sedan bygger om den. När överlämnandet har skett tar det cirka ett halvår innan du får tillbaka din "nya" bil. Vad det hela kostar framgår inte men det är troligtvis inga småpengar det handlar om. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0
2017

Maserati ger GranTurismo och GranCabrio ett litet lyft
Modellen har hängt med i tio år nu

På Goodwood Festival of Speed som äger rum just nu har Maserati valt att visa upp uppdaterade versioner av modellerna GranTurismo och GranCabrio. Den förstnämnda har hunnit bli hela tio år nu och det är hyfsat små förändringar som har gjorts under åren. En del tycker att bilarna känns riktigt gamla men i mina ögon håller de faktiskt fortfarande. Nu får duon ett nytt kjolpaket runt om, nya strålkastare, en omgjord interiör och ett nytt infotainmentsystem. Under huven är det fortfarande samma V8:a på 4,7 liter utan överladdning som gäller. Den är byggd av Ferrari, morrar gott och ger 460 hästar och 520 newtonmeter i vrid. Till den kopplas en sexstegad automatlåda från ZF som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Vad denna uppdatering kommer att kosta dig framgår tyvärr inte för tillfället, inte heller när bilarna kommer att börja säljas. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2016
2014

Så låter Maserati Alfieri
Mumsigt som väntat

Maserati var också på plats vid Como-sjön och det för att visa upp den nya läckra konceptbilen Alfieri. Som tur var handlade det inte bara om ett vackert skal utan en bil som faktiskt hade en motor under huven - och så här låter den. Produktionsversionen slopar dock V8:a och kör på V6:a istället, så ljudet vi hör här hamnar troligtvis i nästa GranTurismo. Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri blir av
Får V6:a och kommer som coupé och cab

När Maserati visade upp vackra Alfieri i början på mars gick det rykten om att bilen var en ersättare till dagens GranTurismo. Nu är bilen bekräftad för produktion och det står klart att det inte alls handlar om en ersättare, utan istället en ny och mindre instegsmodell. Alfieri kommer som både coupé och cabriolet och får V6:or från 410 till 520 hästar under huven. Premiär blir någon gång under 2015 eller 2016. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Maserati Alfieri
Kan det här vara nästa GranTurismo?

Maserati överraskar utan att något har läckt ut långt i förväg med att presentera konceptbilen Alfieri. Läckra linjer och en bil som kan ligga till grund för nästa GranTurismo. Namnet kommer från en av bröderna som startade bilmärket för 100 år sedan. Under den vackra huven sitter det en V8:a på 4.7 liter som ger 460 hästar och som har ett vrid på 520 Nm. Till den kopplas en sexstegad automatlåda. Undertill är bilen grundad på samma chassi som GranTurismo MC Stradale och längden är 4.59 meter, bredden 1.93. Hjulbasen mäter in på 2.7 meter. Vad tycker ni? Ska denna ersätta den något gamla GranTurismon? Tumnagel
54.0°
+
Bobby Green
0
2013

Bilarna i Forza 5
Här finns mycket kul

Den 22 november kommer ett mycket efterlängtat spel - Forza 5. Ett givet köp för alla bilspelsälskare. Nu delar utvecklaren Turn 10 med sig av fler åk man ska kunna köra, och listan ser riktigt bra ut. Mina favoriter ur listan är Audi Sport Quattro, Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe och TVR Sagaris. Så här ser hela listan ut för tillfället: 1983 Audi Sport Quattro 2010 Audi TT RS Coupe 2006 Audi RS 4 2010 Audi R8 5.2 FSI Quattro 2012 Aston Martin Vanquish 2011 Audi RS3 Sportback 2012 Audi Team Joest R-18 e-tron quattro 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 1971 AMC Javelin-AMX 2001 Acura Integra Type-R 2008 Aston Martin DBS 2011 BMW X5 M 2011 BMW Z4 sDrive35is 2011 Bugatti Veyron Super Sport 1987 Buick Regal GNX 2012 Chrysler 300 SRT8 1970 Chevrolet Corvette ZR-1 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2013 Dallara #9 Target Ganassi Dallara DW12 2013 Dallara #15 Target Rahal Letterman Dallara DW12 2012 Dallara #28 Andretti Autosport DW12 2013 Dallara #12 Team Penske Dallara 1999 Dodge Viper GTS ACR 2011 Ford F150 SVT Raptor 2013 Ford Mustang GT500 2007 Ford Shelby GT500 2013 Ford Focus ST 2000 Ford Mustang Cobra R 1976 Ferrari 312-2 2012 Ferrari F12berlinetta 2009 Ferrari California 2010 Ferrari 458 Italia 2007 Ferrari 430 Scuderia 2011 Ferrari 599 GTO 1998 Eagle Talon TSi Turbo 1997 Honda Civic Type R 2013 Hyundai Genesis Coupe 3.8 Track 2009 Jeep Cherokee SRT8 2011 Koenigsegg Agera 2011 Kia Ceex27d 2011 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera 2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV 1994 Mazda MX-5 Miata 2010 Maserati GranTurismo S 1954 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG 1976 McLaren M23 2013 McLaren P1 1991 Mazda #55 787B 2011 Mazda RX-8 R3 2011 McLaren MP4-12C 2008 Mitsubishi Lancer Evo X GSR 1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II 2010 Nissan370Z 2009 Zonda Cinque Roadster 2012 Pagani Huayra 2010 Renault Megane RS 250 1987 RUF CTR Yellowbird 2013 SRT Viper GTS 2012 Scion TC 1965 Shelby Cobra 427 S/C 1998 Subaru Impreza 22B STi 2005 TVR Sagaris 2003 Toyota Celica SS-I 2010 Volkswagen Golf R Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Camal Tributo Concept
Baserad på Maserati GranTurismo

Den italienska designstudion Camal visade nyligen upp Tributo Concept, en konceptbil baserad på Maserati GranTurismo. Men den som blir alldeles till sig och sugen får nog lägga band på sig själv, den ska nämligen endast byggas i ett enda exemplar. Designen sägs vara inspirerad av Maseratis nya bilar men även klassiker som Bora och Kashmin. Det finns även lite influenser från amerikanska muskelbilar från 60- och 70-talet. Under skalet ska GranTurismon vara intakt och alltså bjuda på samma säkerhet och allt annat som det innebär. Dock ska man kunna få den med lite olika effektnivåer, men vilka får vi inte reda på för tillfället. När bilen presenteras och vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Vi har spanat in Jaguar F-Type

Idag visade Jaguar upp sin helt nya lilla sportbil F-Type för potentiella köpare, Jaguar-ägare och pressen. Vi var på plats och fick oss en första titt på vad som kan vara det mest spännande Jaguar erbjuder för tillfället. På podiet stod en F-Type S vilket betyder kompressormatad V6:a på 380 hästar, styvare chassi än F-Type utan S och en hel del annat godis som man inte får om man köper instegsmodellen. Det här är också versionen som Jaguar förväntar sig att sälja flest av, trots att det finns en starkare version med kompressormatad V8:a. Det känns som att effekten är tillräcklig och V8:an börjar ärligt talat att kännas lite utdaterad då det fortfarande handlar om samma gamla spis på 5.0 liter som många andra modeller redan använder. Jag välkomnar varmt en rapp V6:a. Då det är ett par veckor kvar innan det är dags att ta ut den här på vägarna får vi nu till en början fokusera på de första intrycken. Utseendemässigt tyckte Roger att bilen kändes lite för anonym, och inte så ståndmässigt Jaguarig som man kanske hade väntat sig. Och det kan nog bero på storleken. Man är helt enkelt van vid att en Jaguar är stor och vräkig. Det är inte den här. Det ser man tydligt på bilden där jag sitter i, och jag är knappast en ovanligt stor grabb med mina 83 kilo och 184 centimeter. Jag tycker att Jaguar har lyckats bra med utseendet men kan nog ändå hålla med Roger på ett par punkter. Speciellt i den här lacken tror jag inte att folk på stan kommer att haja till och tro att det är en Jaguar de ser när de tittar på den framifrån. Kanske hade en större och maffigare grill gjort att vi hade tyckt annorlunda? Tumnagel
188kg
+
Bobby Green

Nya Maserati GranTurismo MC Stradale

Med sig i bagaget till Genève har Maserati förutom helt nya Quattroporte även en uppdaterad version av GranTurismo MC Stradale och så här ser den ut. GranCabrio MC Stradale lär också göra de två vackra bilarna sällskap. V8:an på 4.7 liter har masserats från 450 till 460 hästar och från 510 till 520 Nm. Till spisen sitter det en manuell sexpetad låda. 0-100 km/h får vi inte reda på än men toppfarten sägs vara 302 km/h. Nytt för versionen är huv i kolfiber, nya 20-tummare och nya material på insidan. Nytt är också att man nu ska kunna få in fyra personer i bilen, den erbjuds nämligen med baksäte för de som inte är så hardcore och bara vill ha två säten. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0
2012

Maserati visar upp nya Quattroporte
Nytt utseende och mer pulver

Maserati lyfter äntligen på skynket till nya Quattroporte. Officiell visning kommer att äga rum i januari på North American International Auto Show i Detroit. Utsidan ser helt annorlunda ut och bilen ska även ha fått mer krut under huven än tidigare. Nosen har fått en design som påminner mer om GranTurismo samtidigt som den har fått en tydligare markerad midjelinje. Baken hämtar den också inspiration från syskonet. På insidan ska den vara ännu mer elegant än tidigare. V8:an under locket där fram är enligt Maserati helt ny och handbyggd av Ferrari, men vilken effekt den spottar ur sig är inte helt klart. Det sägs dock att det rör sig om 530 hästar. Bilen väntas få fler motoralternativ i framtiden, bland annat snackas det om en turbomatad V6:a. Det sägs också att bilen kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift längre fram. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

En liten titt i Maseratis fabrik
Ligger i Modena

Här får vi hänga med en sväng i Maseratis fabrik som ligger i Modena, Italien. Där tillverkas modellerna Quattroporte och GranTurismo och i den här nya serien tillverkaren har satt ihop får vi se allt från karossverkstaden till bandet där allt monteras ihop. Bilarna håller hög kvalitet, dessvärre gör deras videoklipp eftersom de bara finns i 360p. För den som ändå står ut med det finns del två under "Läs mer". Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

MC Stradale pryder nu även Maserati GranCabrio
Lättat och luftigt

För den som inte nöjer sig med Maseratis GranTurismo S finns det även en version som kallas för MC Stradale där man har strippat bort en hel del vikt för att göra bilen ännu vassare. Nu kommer även denna version till GranCabrio, för självklart vill man ju som cabåkare också ha en vass bil. Än så länge är det bara bilderna som är officiella och ingen teknisk information har utannonserats. En GranTurismo MC Stradale är 110 kilo lättare än vanliga GranTurismo S så det borde ju röra sig om ungefär samma siffror även för denna bil. Förutom bantningen är växellägena tätare och fjädringen hårdare. Utseendemässigt handlar det om ett annat råare kjolpaket, lufthål i huven, annan diffusor bak med dubbla feta pipor, en vinge på bakluckan och andra fälgar. V8:an på 4.7 liter lämnar 460 hästar och har ett vrid på 510 Nm, vilket är tillräckligt för att ta GranTurismo MC Stradale till 100 km/h på 4.5 sekunder. Det borde betyda att GranCabrio MC Stradale gör det på omkring 4.7. Premiärvisning blir det på mässan i Paris som drar igång nästa vecka. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Patentskisser visar hur nya Maserati Quattroporte ser ut
Får lite mer GranTurismo-liknande former

Ett par patentskisser på Maseratis nya Quattroporte har sipprat ut på nätet och avslöjar formerna på den nya bilen. Om dessa bilder är äkta kommer den nya bilen att likna sitt syskon GranTurismo en del i fronten, och ha en bak som kanske i det närmaste påminner om en Audi. Plattformen kommer att vara en helt ny konstruktion med massa inslag av aluminium för att hålla nere vikten. Det sägs även att samma fyrhjulsdrift som Ferrari FF har kommer att hitta ner i bilen, och även hybrid-drivlinan som samma tillverkare har tagit fram. Nya Quattroporte i konceptform skulle kunna presenteras senare i år. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lyssna på Ferraris nya turbosnurra
Motorn som kommer i California

Ferrari lanserade modellen California 2008 och fick då lite klagomål om att den inte var tillräckligt snabb och att V8:an på 4.3 liter och 450 hästar var för klen. Inför modellåret 2012 uppdaterades bilen genom att banta 30 kilo och få 30 extra hästar vilket gjorde att den tog sig till 100 km/h på 3.8 sekunder. Grym effekt och grym prestanda, men det verkar inte räcka ändå. Ryktena om att bilen blir ännu starkare i form av turbo har gått innan, och nu finns det videobevis på att så är fallet. Det sägs att det är samma V8:a på 4.7 liter som sitter i Maserati Quattroporte och GranTurismo som används och vi kan tydligt höra att den har utrustats med turbo, antingen ett eller två aggregat. Utan konstgjord andning ger den motorn 460 hästar i GranTurismo Sport vilket tack vare turbon borde lyfta effekten i den här Californian till över 500. Det skulle även kunna vara den nya turboladdade V6:an som det går rykten om att Ferrari håller på att ta fram åt Maserati och Alfa Romeo. Senast Ferrari hade turbo i sina bilar var med modellen F40 så det var ett tag sedan nu. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida