m

John Oliver snackar Venezuela
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med Rudy Guiliani Venezuela. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
42.0°
+
André Stray
0

John Oliver snackar Rudy Giuliani
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med USA:s Iran-deal Rudy Guiliani. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0
2017

Alfa Romeo lägger ned planerna på Giulia i kombiutförande
Satsar allt på suven Stelvio istället

När Alfa Romeo rullade ut nya Giulia sommaren 2015 så var det i sedan-utförande. Många har nog sedan dess hoppats på att modellen även ska komma i kombi-utförande, eller Sportwagon som Alfa kallar det, och den senaste tiden har det ryktats om att en sådan varit på väg. Nu står det dock klart att det inte blir så, utan att man satsar allt krut på suven Stelvio istället. Eftersom den finns behövs helt enkelt inte en Guilia Sportwagon menar produktionschefen Alfredo Altavilla. Tumnagel
27.9°
+
Bobby Green
0
2016

Alfa Romeos första SUV är här
Säg hej till Stelvio

Det har snackats om den länge men nu är äntligen Alfa Romeos första SUV här. Den heter som det tidigare ryktats om Stelvio och namnet kommer från den lilla alpstaden i norra Italien där det världsberömda Stelviopasset finns beläget - en helt underbar sträcka med slingriga vägar. Bilen ser i princip ut som en något tjockare Guilia och den bygger även på samma Giorgio-plattform. Fyrhjulsdrift är standard och precis som sitt sedan-syskon väljer Alfa att först presentera modellen i Quadrifoglio-utförande. Japp, även Stelvio kommer i denna värstingskrud vilket innebär att man stoppat ner en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och 510 hästar under huven. Den kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda och till 100 km/h ska man från stillastående ta sig på bara 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 285 km/h. Vill man ha något mildare än Quadrifoglio finns vanliga Stelvio och Stelvio Ti (Turismo Internazionale) som innehåller lite mer utrustning. Bägge två får en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 280 hästar och 415 Newtonmeter i vrid, samma som sitter i Giulia Veloce. Den åttastegade automatlådan återfinns även här. Insidan ser ut som i Giulia och även här finns det ett vred på mittkonsolen som ställer in bilens humör mellan Dynamic, Natural och Advanced Efficiency. Quadrifoglio har även ett Race-läge. I mitten sitter en infotainmentskärm på 6,5 tum som går att utöka till 8,8 tum i tillvalslistan. Tillverkningen av bilen drar igång i Fiat Chrysler Automobiles fabrik i Cassino, Italien, i slutet av året. De första bilarna väntas nå hallarna i mitten av nästa år. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo presenterar Giulia Veloce
För dig som tycker Quadrifoglio är lite för hårig

När Alfa Romeo rullade ut nya Giulia gjorde man det med den värsta versionen Quadrifoglio. En riktig best med dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter och hela 510 hästar under huven. Något för den som gillar kraft och fart, men inte en bil för alla såklart. När modellen nu är lanserad finns det även lite mer rimliga versioner att välja mellan, turbodiesel på 2,2 liter med antingen 150 eller 180 hästar och en turbomatad bensinmotor på 2,0 liter med 200 hästar. Nu presenteras även ett mellanting för dig som inte vill ha det värsta men ändå lite mer pulver och den kallar man för Giulia Veloce. Det man har gjort är att trimmat både bensin- och dieselfyrorna. Den förstnämnda lämnar nu 280 hästar istället för 200 och dieseln levererar 210 hästar. Motorerna kopplas till en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift är standard. I övrigt får bilen ett annorlunda kjolpaket än de övriga och 19-tumsfälgar. Insidan får sportstolar med svart skinn, sportigare ratt och aluminiuminslag. Premiär blir det på bilmässan i Paris. Några priser har vi dock inte fått än. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Svenska priser klara för Alfa Romeo Giulia
Från 305.000 kronor och säljstart 7 juni

I september kommer den till handlarna och 7 juni kan man lägga sin beställning. Om man är sugen på nya Alfa Romeo Guilia alltså. Den bakhjulsdrivna bilen kommer med fyra motorversioner och tre utrustningsnivåer där den fetaste, Giulia Quadrifoglio med sina 510 hästkrafter, så klart är den intressantaste. Men då får man betala mer än det dubbla. Minstingen är en diesel på 150 hästar för 305.000 kronor. Dieseln med 180 hästar kostar 335.000 kronor och vill man ha den med automat får man lägga ytterligare 20.000 kronor. På bensinsidan finns ett alternativ med 200 hästar och automat för 345.000 kronor. Toppmodellen kallas alltså för Giulia Q och med sina härliga 510 hästar får man betala 690.000 kronor. Förutom den fetare motorn får man en hel hög med utrustning som läder och kolfiberdetaljer på insidan, spoilers på utsidan och aktiv fjädring under. För de vanliga modellerna finns två utrustningsnivåer, vanlig eller Super. Med Super får man bland annat 17-tummare och kromade ändrör. På bilderna nedan verkar det som att den vita har standardutrustningen, den första blåa Super-utrustningen och den röda/andra blåa är Giulia Q. Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0