m

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

De Tomaso är tillbaka!
Det här är superbilen P72

För 60 år sedan grundade Alejandro de Tomaso biltillverkaren De Tomaso och fram till 2004 tillverkade man modellen Guarà. Sedan dess har det dock varit tyst, fram tills idag. På Goodwood Festival of Speed drog man nyligen täcket av den helt nya modellen P72 och det är verkligen en riktig läckerbit. Namnet ägs nu för tiden av kinesiska Ideal TeamVenture som är de som förvandlade märket Gumpert till Apollo. P72 är en spirituell uppföljare till klassikern Pantera och en hyllning till prototyp-racern P70 från 60-talet. Den nya bilen är ritad av Jowyn Wong som hade som mål att kombinera en modern aerodynamiskt optimerad kaross med retro-vibbar, och i mina ögon har han lyckats mycket väl. Under karossen finns en helt egenutvecklad monocoque i kolfiber som ni kan se bland bilderna. Allt är designat för att möta Le Mans säkerhetsregler för prototyper. Ingen teknisk data har släppts än så vi vet inte vad som mer finns under det vackra skalet. Endast 72 stycken exemplar kommer att tillverkas och för ovanlighetens skull är inte alla redan bokade. Dock måste du kunna skiljas från 750.000 euro för att bli ägare till en. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2018

Gumpert presenterar RG Nathalie
En vätgasdriven sportbil

Den tyska ingenjören Roland Gumpert presenterar nu en ny sportbil och den kallar man för RG Nathalie. Bilen är framtagen tillsammans med den kinesiska elbilstartupen Aiways och det vi ser här är alltså en vätgasdriven skapelse med eldrivlina. Under skalet finns fyra stycken elmotorer som i sin tur matas av en bränslecell. Vad effekten ligger på framgår inte men bilen ska i alla fall klara 0-100 km/h på omkring 2,5 sekunder och ha en toppfart på 300 km/h. Räckvidden anges till runt 60 mil vid aktiv körning och nästan det dubbla om man kör lugnt. Planen är att börja leverera till kund någon gång under nästa år, när vi närmar oss det datumet kommer man att släppa mer information och pris. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2017

Apollo teasar ny superbil
Får V12:a

I januari förra året stod det klart att Gumpert bytt namn till Apollo Automobil och två månader efter det presenterades den första modellen under det nya namnet. Nu har de en ny bil på gång, och den ska tydligen vara något i hästväg. Nyheten kallas för IE och den här teaserbilden är det enda vi får på den för tillfället. Under skalet ska den ha en stor V12:a men vad denna kommer att få för effekt är också oklart. Bilen ska enligt uppgift visas upp "snart". Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2016

Gumpert i nytt format
Det här är Apollo Arrow

Gumpert försvann och nu heter man istället Apollo. Precis som utlovat skulle man plocka med sig en ny superbil att visa upp i Genève och nu är Arrow som den heter här. Man liknar bilens utseende vid en haj som simmar genom vattnet, och visst kan man väl hålla med om att den ser aggressiv ut. Arrow har en mittmotor och det är en V8:a på 4,0 liter försedd med dubbla turbo. Effekten anges till 1 000 hästar och lika många Newtonmeter i vrid. Detta skickas sedan genom en sjustegad sekventiell växellåda från CIMA. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder, till 200 tar man sig på 8,8 sekunder och toppfarten ska ligga på 360 km/h. Bilen ska vara helt gatlegal men ska enkelt kunna anpassas efter de standarder som gäller för bankörning. När Arrow går att köpa och vad den då kommer att kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Gumpert heter nu Apollo Automobil
Ny superbil presenteras i Genève

Inte långt efter att det snackades om att Gumpert blivit uppköpta av investerare från Hong Kong meddelas det nu att biltillverkaren byter namn till Apollo Automobil och att en ny superbil kommer att visas i Genève i mars. Det står också klart att det är Ideal TeamVenture som köpt Gumpert, samma gäng som för ett halvår sedan köpte De Tomaso. Bilen som Apollo Automobil ska visa upp heter enligt ryktena Arrow. Vad som händer den elfte januari är lite oklart, men det kan hända att hemsidan på länken nedan drar igång då och att det är det som klockan räknar ner till. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2015

Rykte Gumpert köpt av ett företag i Hong Kong?
Kan vara på väg tillbaka

Enligt färska rykten har den tyska biltillverkaren Gumpert blivit uppköpt av ett företag baserat i Hong Kong. Gumpert fick slut på pengar för ett par år sedan och försattes i konkurs 2013 men kan nu alltså kanske dyka upp igen. Möjligtvis redan på bilmässan i Genève i mars nästa år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0

5 miljoner dollar för att James Bond ska hålla i en telefon
Läckta Sony-mail visar dispyt mellan filmskaparna och företaget

För någon vecka sedan publicerades ett gäng Sonydokument på Wikileaks som hackare la vantarna på under hösten förra året. Sedan dess har det dykt upp information från alla möjliga håll och kanter inom företaget och nu har det blivit känt att om man vill att James Bond ska hålla i en viss telefon så kan det bli en rätt dyr historia. I en mailkonversation mellan Andrew Gumpert på Columbia Pictures och ett gäng Sonyanställda står det att Sony ville att James Bond skulle använda en Sony Xperia Z4 i nya Bond-filmen Spectre. För att Bond skulle hålla i telefonen ville Columbia Pictues ha 5 miljoner dollar. Utöver det skulle 18 miljoner dollar betalas för "advertising commitment" och ytterligare 5 för produktionsbudgeten. Historien om produktplaceringen tar dock inte slut med att Sony pungar ut 5 miljoner och allting är coolers. Andrew Gumpert skriver till Sony att varken regissören Sam Mendez och Daniel Craig anser att Sony Xperia Z4 inte passar in i filmen, då James Bond endast använder de "bästa grejerna" och Sonys telefon är inte den "bästa". I ett annat mail som Gumpert skickar till Sony står det även att Samsung har varit inblandade och erbjudit upp mot 50 miljoner dollar för att ha sin mobiltelefon i filmen. Vilken telefon som filmmakarna tycker är bäst och som faktiskt kommer av användas av James Bond och de andra karaktärerna i Spectre är för tillfället okänt. Men den 6 november i år kommer vi få svar på dessa frågor. Tumnagel
16.1°
+
André Stray
0
2012

Nya bilder på Gumpert Tornante
Blir den av tro?

På förra årets upplaga av Genève-mässan visade Gumpert upp den nya bilen Tornante. Det var ett koncept som tagits fram tillsammans med den italienska karosserifirman "Carrozzeria Touring Superleggera". Sedan dess har Gumpert hunnit deklarera konkurs och komma tillbaks igen. Nu får vi se nya färska bilder på Tornante, som har gjorts om en del sen sist. Om Gumpert har några planer på att bygga Tornante återstår att se. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Gumpert inte dödsdömt ännu
Investerare har dunkat in pengar och räddat företaget

I slutet på augusti kom nyheten att superbilstillverkaren Gumpert lämnat in en konkursansökan. Nu kommer glädjande besked att investerare har gått in med deg och räddat företaget för att behöva kasta in handduken. I alla fall för stunden. Enligt Gumpert kommer nu modellen Apollo att leva vidare. Exakt vem investeraren är är fortfarande oklart men troligtvis kommer Gumpert att göra ett officiellt uttalande angående detta inom kort. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Gumpert verkar också ha slut på pengar
Sägs att de nu också ansöker om konkurs

Fasiken. Nu verkar det som att även Gumpert gör sig redo för att slå en sista spik i kistan. De verkar ha ansökt om konkurs då pengarna helt enkelt är slut. Ännu en sportbilstillverkare verkar alltså vara på väg i graven. Anledningen till nederlaget påstås vara att etableringen i Kina ej har blivit av, en marknad som starkt är på väg uppåt och som mer än gärna verkar vilja handla superbilar till höger och vänster. Gumpert grundades så sent som 2004 av Roland Gumpert och vad som nu kommer att hända med de 30 stycken anställda är oklart. Jag är glad att jag har fått åka med i en Apollo, det var verkligen en upplevelse som hette duga. Tumnagel
29.3°
+
Bobby Green
0

Enraged - ännu argare Apollo från Gumpert
Eller vad sägs om 780 hästar?

Tillsammans med banracingversionen av Apollo, R, presenterade Gumpert Apollo Enraged på Genève-mässan. Enraged är en specialversion av dagens Apollo som bjuder på ännu mera effekt. Enraged är gatversionen av den extrema banbilen R kan man säga. Den har en effekt på 780 hästar ur V8:an på 4.2 liter och väger in på 1 175 kilo. Extremt sparsmakad inredning med en LCD-skärm i fokus. Här finns inget lull-lull och onödiga saker som stör. Kommer endast att tillverkas i tre exemplar till ett ännu okänt pris. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2011

Gumpert smygvisar ny modell
Ska visas i Genève nästa år

Tyska biltillverkaren Gumpert har slängt upp en liten smygvisning på deras kommande modell på nätet. Planen är att den nya bilen ska visas upp på bilmässan i Genève nästa år. Det man kan utröna av bilden är att det nog skulle kunna röra sig om en ny generation Apollo, men det är än så länge bara gissningar. Dragen finns dock där. Så mycket mer än det får vi inte reda på för tillfället, förutom denna text: "Unusually mild, late autumn in central Germany is showing its best side.Which is why the GUMPERT engineers just couldnx27t resist - without further ado, they chose Altenburg airport as the venue for the first test drive with a very special bolide. Even though few had the opportunity to see what was zooming down the runway, the sound was unmistakable. And just as quickly as it was all up, the GUMPERT team including the prototype were gone again. The result of this and surely many other test drives will be presented at the Geneva Motor Show at the beginning of 2012." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Gumpert Tornante nu officiell
Tillbaka till framtiden någon?

Gumpert visar Apollos efterträdare på mässan i Genève just nu och här är de officiella pressbilderna. Det vi får se är inte alls likt föregångaren, utan ser snarare ut som något framtidskoncept byggt på 80-talet. Bilen är tänkt att vara en bekväm långtourer och designen har Touring Superleggera stått för. Trots att det ser ut som att den skulle kunna väga fyra ton är vikten under 1 400 kilo. För att skjutsa iväg klossen använder man en V8:a på 4,2 liter som lämnar hela 700 hästar och 900 Nm. Motorn är kopplad till en automatlåda med sex växlar som driver bakhjulen. Bilen ska på många sätt vara bekvämare än Apollo och har fullt justerbara skalstolar med värme, extra ljudisolering i form av mer isolering och tjockare rutor. Krimskrams som LCD-skärmar, blåtand och iPad-integration står inte med i pressreleasen så vi får gissa att det inte är prioritet i just den här bilen. Mer information hittas efter hoppet. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Teaserbild på nästa Gumpertmodell
Världsdebut i Genève

Gumpert håller på att fila på sin nästa modell, Torante. Bilen är fortfarande på konceptstadiet men ska stå färdig att visas upp på mässan i Genève om ett par veckor. Nu har en första teaserbild släppts. Torante är en tvåsitsig coupé med en mittmonterad V8:a på 4,2 liter och 700 hästar. Bilen driver på bakhjulen och hela chassiet är nybyggt. Modellen kommer att ha samma fjädring som Apollo men justerad för en lite bekvämare körupplevelse. Gumpert meddelar också att de planerar att lansera en miljövänligare version av Torante 2012. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Gumpert visar nytt i Genève
Tornante ska modellen tydligen heta

På årets upplaga av Genève-mässan ska Gumpert visa upp en ny modell, Tornante. Det kommer att vara en tvåsitsig skapelse med en helt ny V8:a under skalet. Till skillnad från Apollo som mest fokuserade på kördynamik ska Tornante vara en kombination av prestanda, elegans och komfort. Den nya modellen ska också vara rymligare och ha en kolfiber-monocoque. Några siffror har inte läckt ut än så vi får snällt vänta tills mässan börjar närma oss med några fler uppgifter. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2010

Ferrari FXX körd av testföraren Dario Benuzzi
V12:an på 6,3 liter och 800 hästar låter ju faktiskt helt ok

Förra året var Ferrari FXX med i ett Top Gear-avsnitt. Bilen togs sig då högst upp på listan efter att The Stig kört den, och var hela 6,4 sekunder snabbare än Gumpert Apollo. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2009

Video Radical SR8LM runt ringen
På 6 minuter och 48 sekunder

Förra veckan tog vi upp Gumpert Apollo Speed och Radical SR8LM som satt två ruskigt snabba tider runt Nürburgring och här är så video på sistnämnda. Mer att läsa här. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

Två snabba varv runt Nürburgring
Gumpert Apollo Sport och Radical SR8LM

Ikväll är det givetvis Usain Bolt för hela slanten men ska vi dra en parallell till bilvärlden så har tyska Sport Auto och brittiska EVO Magazine överblickat två grymma tider runt det gröna helvetet. Börjar vi med Gumpert så är det Apollo Speed som nått ner till 7 minuter och 11,57 sekunder (se video till höger) men det tar inte stopp där. Radical SR8LM fixade samma varv på 6 minuter och 48 sekunder och även om ingen film publicerats så finns mer att läsa nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Riktigt dyr nyckelhållare
Som passar till din Gumpert Apollo

Är det så att du har 55 000 kr över och vill köpa något riktigt nördigt så har Eng-i-Creation släppt en nyckelhållare i läder, guld och silver. Som vi väntat! Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0

Gumpert Apollo Speed
Nu officiell

Från stillastående till 200 km/h tar det 8,9 sekunder och stämplar man fullt uppnår man över 360 km/h - här är Apollo Speed. Hela pressreleasen hittas efter hoppet men kort kan nämnas att med tillägget Speed plockar man fram 800 hk och 900 Nm vilket sedan kompletteras med bättre aerodynamik (bl.a en centimeter lägre, nya fälgar och vinge) och för de som vill - luftkonditionering och DVD-spelare interiört. Okänt pris, men med tanke på att "vanliga" Apollo kostar från 301 600 euro (plus moms) så ger det ju en hint. Tumnagel
38.2°
+
Erik Svensson
0

Gumpert Apollo Speed
Debuterar nästa månad

Lågkonjunktur, högre miljökrav och allt fler hybrider. Det har man vant sig vid men nu struntar vi i det. Här är en teaserbild på en än råare version av Gumpert Apollo och tilläggsnamnet är Speed. Vi kommer få se mer i Genève men lite snabba fakta är som följer: Dubbelturbomatad V8 ger 700 hästkrafter, 0-100 km/h tar 3,0 sekunder och till 200 km/h når man efter ytterligare 5,9 sekunder. Toppfarten anges ligga på 360 km/h och om inte det är nog så erbjuds också en värre version med hundra extra hästar under huven. Tumnagel
38.3°
+
Erik Svensson
0
2008

Video: Snabbaste bilen runt Top Gear's bana
Gumpert Apollo fixade varvet på 1:17,1 min

Det tyska företaget Gumpert tog i det avslutande avsnittet av Top Gear förstaplatsen från Ascari A10 med sin Apollo S. Ovan återfinns reportaget och i del två körs rekordvarvet som lyder 1:17,1. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Intressanta bilar vid helgens 24-timmars
Scirocco GT24, Lexus LF-A, Audi R8 och Gumpert Apollo

Idag klockan 15 går starten för 24-timmars på Nürburgring. Det som är lite extra kul är att ett flertal märken har valt att testa och samtidigt låta loppet agera som ett skyltfönster för sina nya modeller. Volkswagen Scirocco GT24 är en av dessa då vanliga Scirocco börjar säljas först om ett par månader. Vidare kör Lexus med sin LF-A som i gatlegalt utförande sägs få en prislapp på över 200 000 dollar i USA, vilket i så fall placerar den långt över Nissan GT-R i pris. Holländska Gumpert kör med en hybridversion av Apollo som utvecklar 630 hk, varav motsvarande 136 hk kommer från en elmotor. Denna laddas upp av den energi som frigörs vid inbromsningar för att därefter hjälpa till vid efterföljande acceleration. En annan bil som inte är alltför vanlig i tävlingssammanhang är Audi R8. Tyska Sport-Auto har följt byggnationen och bilderna återfinns här. På länken nedan kan loppet förövrigt följas live via text och videoklipp. adac.24h-rennen.de Under "Läs mer" finns gårdagens rapport från svenskarna Rickard Göransson och Fredrik Ekblom som båda kör BMW. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

Ytterligare en supersportbil är född
Mr Gumpert blåser i sin trumpet

Roland Gumpert jobbade en gång i tiden hos Audi. Han är en av männen bakom den klassiska ur-quattron och har haft ett finger med i spelet i Audis rallysatsningar på 80-talet. När han inte fick bygga en supersportbil hos Audi beslutade han sig för att lägga av. Resultatet blev ytterligare en supersportbil – Gumpert Apollo. Apollon är lika lång som en BMW 3-serie, men bara 1,25 meter hög. Tack vare ett stort fokus på aerodynamiken så producerar Apollo mer marktryck vid 270 km/h än vad bilen väger, vilket är under 1 200 kg i standardutförande. Tacka den väl fungerande diffusorn för det. En fullutrustad Apollo inklusive lädersportstolar, klimatanläggning och stereo. Under huven hittar vi en biturbo V8 på "över 700 hästkrafter" ur 4,2-liter. 0-100 avverkas på 3 sekunder blankt, och 200 passerar man redan efter 8,9 sekunder. Växlarna smälls i med hjälp av en sexväxlad sekventiell växellåda. Cirka 300 000 Euro får man slanta upp om man är intresserad. Konkurrensen i supersportbilssegmentet har aldrig varit hårdare. Tumnagel
37.4°
+
James Hunt
0