m

12 minuter motorljud från superbilar
Porr!

Marchettino är grym på att få feta bilar på film och här har han samlat det bästa från 2012 när det kommer till superbilars motorljud. Tolv minuter njutning för era hörselgångar. Under "Läs mer" hittar ni hela listan med bilar som är med i klippet. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2011

BMW 5-serie Hamann i borstad aluminium
Det nya istället för mattsvart?

Mattsvart foliering eller lack har ju varit ganska hett länge, men det börjar bli lite uttjatat. Detsamma gäller guld eller kromfolieringar. Hamann visar därför upp en kittad BMW 5-serie i det lite ovanliga utförandet borstad aluminium. Ny trend? Och även om man inte kan tro det är detta faktiskt också en foliering, inte lackat. Snyggt utfört och kanske något vi kommer att få se på fler bilar framöver. Vad tycker ni? Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Hamanns grundare har avlidit
Richard Hamann blev bara 53 år gammal

Förra veckan avled Richard Hamann efter en lång tids kamp mot lungcancer. Det är först nu nyheten når ut till media. Företaget sörjer givetvis den stora förlusten men har inga planer på att lägga ner verksamheten. Det var 1986 som Richard drog igång företaget som trimmar och stylar olika bilmärken. Richard var mycket intresserad utav racing och har genom åren tävlat i Formel 3, DTM och Grupp C. Totalt körde han över 700 stycken tävlingar, varav 300 inbringade en plats på prispallen och 103 där han vann hela rasket. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2010

Hamann presenterar paket till nya 5-serie
Om man vill kan man få en ganska ordentlig vinge

Hamann släpper stylingkit till nya 5-serien. Ett komplett kjolpaket, ett nytt rostfritt avgassystem med fyra pipor, sänkning på 35 mm och 20-tummare ingår. Som ni ser på bilderna kan man även få en riktigt stor vinge på bakluckan som sträcker sig hela vägen runt. Kanske inte passar på den här sortens bil, eller vad tycker ni? Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Hamann tuffar till BMW 5-serie GT
Välbehövligt?

Hamann tar på sig uppdraget att få 5-serie GT att se lite mer normal ut, och lyckas ganska bra. Kombinationen svart bil och svarta fälgar passar faktiskt denna annars ganska märkliga bil. GT:n får ny fjädring runt om, nya front- och bakspoiler, sidokjolar och en liten läpp längst ner på bakspoilern som ramar in de fyra utblåsen. 530d GT som används på dessa bilder har fått en lätt trimning i form av omprogrammerad Motronic, vilket ger den 30 hästar till. Totalt handlar det nu om 275 starka dieselhästar och ett massivt vrid på 620 Nm. De olika modellerna på fälgarna kommer också från Hamann och ger bilen rätt stuk. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Hamann släpper kit till Z4 Roadster
Plockar bland annat bort fartspärren

Tuning -och stylingfirman Hamann släpper lagom till våren och sommaren ett helt nytt kit till BMW Z4 Roadster. Såväl in som utsida får sig en genomgång av den välkända tyska firman. Bilen får först och främst ett helt nytt kjolpaket innehållande en ny front, nya sidokjolar, ny bakspoiler och en liten vinge på bakluckan. De två varianterna på fälgarna mäter 20 tum. På sDrive35i har Hamann plockat bort fartspärren och släpper nu lös roadstern upp till 285 km/h. Vidare har motorn trimmats och ger nu 54 hästar och 140 Nm mer än original. Slutsiffran hamnar alltså på 360 hästar och 540 Nm. Något pris för kjolpaketet eller trimmet har inte offentliggjorts än. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Hamann trimmar Fiat 500 Abarth ännu mer
Det finns ingen hejd på galenskapen

För dig som tyckte att Fiat 500 Abarth och Abarth esseesse var för tama kommer nu Hamann till räddning, med råge. Hamann ger sig inte utan sätter återigen tänderna i stackars Fiat 500 och klämmer ut ännu mer effekt ur den lilla kultbilen. Fiat 500 Abarth har en liten 1,4-liters motor under huven som ger hyfsade 133 hästar, och hela 160 hästar i esseesse-versionen. Hamann har lyckats skrämma upp denna effekt till smått fantastiska 271 hästar och 380 Nm i värstingutförandet! Sa jag att motorn är på 1,4 liter? Hamann erbjuder hela fem olika effektsteg till Fiat 500 Abarth. För dig som vill ha maximalt med pulver finns alltså kitet HS CINQUECENTO 575 som bland annat innebär modifierad turbo, dubbla intercoolers, smidda kolvar, ommappad ECU och racekoppling med lättat svänghjul. Till detta modifierar Hamann även växellådan så att utväxlingen på femmans växel blir högre vilket i slutändan ger en högre toppfart. För att klara av den nya motoreffekten och för att bilen inte ska gå av på mitten har tuningfirman såklart monterat sportfjädring och förbättrat bromsarna som nu har fyrkolvsok och skivor i storlekarna 264 eller 305 millimeter. Utanpå dessa läckra bromsar sitter 18-tummare som gjutet. Fiat 500 Abarth är inte bara snygg, Hamann har förverkligat drömmen och gjort så att bilskrället numera går som ett skott också, lyckan är total! Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2009

Hamann tar sig an Ferrari California
Om original inte räcker

Tyska tunerfirman Hamann har vid årets Frankfurt-salong presenterat alster i en mängd segment. Allt från Fiat 500 till BMW X6 har passerat och här är deras egen tolkning av Ferrari California. Under huven lurar man fram 552 frustanda hästkrafter vilket kompletteras med spolers och vinge i kolfiber samt nya 21-tums fälgar. Själv skulle jag nog skippa kjolpaketet men är du av motsatt åsikt så är det bara att hoppa vidare till länken för att lägga en beställning... Tumnagel
37.3°
+
Erik Svensson
0

Fiat 500 by Hamann
Mycket effekt i liten bil

Ingen har väl missat Fiats lilla gullebil 500, som flörtar med alla entusiaster och får oss att blicka bakåt i tiden? Abarth 695 Tributo Ferrari som vi skrivit om tidigare, får snällt stiga ner från podiet och lämna plats för nu har Hamann satt tänderna i den stackars lilla 500:an. Hamann visade sin "Largo" på Frankfurtmässan och den är utan tvekan ett bevis på att Hamann tyckte att 695:an var lite för mesig. 1,4-liters motorn återfinns också i Largo men istället för 695:ans redan hyggliga 180 hästar, lyckas Hamann klämma ur hela 265 hästar! Vanliga 500:an har 135. Fyra pipor där bak avslöjar att detta är inget man kaxar upp sig mot vid rödljusen och hela bilen har fått ett bodykit för att se lite maffigare ut. Hamann är hemliga när det gäller prestandan på Largon men med tanke på effekten och 500:ans redan låga vikt, så lär den väl inte skämmas för sig. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Lämplig shoppingbil?
Hamann levererar

Bmw X6 är redan i grundutförande en ganska extrem bil. En märklig blandning av SUV och sportkupé som inte riktigt har fått den uppskattning som den kanske borde. Få verkar se syftet med skapelsen och miljövännerna avskyr den. Hamann har som många andra dock valt att sätta tänderna i det uppkäftiga monstret och kommer nu med ett komplett paket som inte lämnar någon oberörd. Paketet premiärvisas på den aktuella bilmässan i Frankfurt. Tycoon Evo som det så fint heter innehåller allt från exteriör omvandling till motoruppgradering. 500 hästkrafter och 700 newtonmeter kramar Hamann ur värstingen xDrive50i med V8 vilket borde göra vilken supersportbil som helst nervös vid rödljuset. Hamann lovar också att det nya avgassystemet med dubbla utblås kommer att ge både ägare och omgivning en omgång. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

BMW 5-serie GT av Hamann
Någon som gillar?

På senare år har BMW släppt typ fem modeller som krävt tid innan man så börjat gilla formerna men svårast hittills är givetvis 5-serie GT. Det går helt enkelt inte att smälta idén med en mindre X6, med utrustning från 7-serien, som fått beteckningen "Gran Turismo". I höst startar försäljningen och för er som gillar vad ni ser så är det tyska Hamann som satt tänderna i nykomlingen. Tumnagel
36.5°
+
Erik Svensson
0

Carspotting: St Petersburg
Lyxåk på ryska

Att nyrika ryssar gillar feta åk är väl inte direkt någon nyhet och här kommer ett knippe drömbilar som plåtats av Bilfeber-läsaren Ilan Frag som verkar hänga i ryska St Petersburg. Om jag har rätt underrättelser så handlar det om en Bentley Continental GTC Speed, en BMW 5 series Hamann, en Chrysler 300C Cab, en Range Rover Vogue Hamann samt Rolls Royce Phantom på bilden ovan. Givetvis "rikparkerad". Enjoy! Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW X6 Tycoon
Extra allt

Först SUV, sen sportversioner och därefter en sportsuv med coupékaross. BMW X6 lirar i en egen liga, eller rättare sagt ett eget segment, och att då tunerfirmorna skulle jobba vidare på samma spår var inte helt oväntat. Tycoon är ett alster av Hamann och man kan väll kort och gott säga att det handlar om extra allt. Det som gjorts under skalet är dels ökad effekt med 50 hk för xDrive35i och runt 30 hk för dieselversionerna. Vidare har man applicerat nya 23-tums fälgar, sänkt chassit med 40 mm - och så allt det andra. Hur resultatet blev är väll upp till var och en att bedöma. Tumnagel
38.1°
+
Erik Svensson
0
2008

Kromad Lamborghini Murcielago till salu
För 340 000 pund

Om du är sugen på en kromat Lambo Murcielago som dessutom är fixat av Hamann så finns det en till salu i London nu. Priset är endast 340 000 pund, det vill säga strax under 4.1 miljoner svenska kronor. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om den är fantastisk eller vidrig, vad säger ni? Vad som är säkert är att man kommer att få mer uppmärksamhet än man klarar av om man väl köper den. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
2007

Svart magi: HAMANN Ferrari F430 Black Miracle
F430 får mattsvart-finish och 50 hästar extra

Trenden med mattsvarta bilar fortsätter, frågan är när någon riktig biltillverkare kommer att erbjuda mattsvart om färgval? Det är våra kompisar på Hamann som varit i farten igen och satt tänderna i Ferraris F430. Den mattsvarta finishen kompletteras med antingen orange som på bilderna eller rött eller gult. Med hjälp av ett sportavgassystem och omprogrammerad ECU så har man hittat ytterligare 50 hästkrafter. Eftersom det här är Hamann så kunde man inte riktigt stanna där, utan man skruvade dit lambo-dörrar och nya 20-tums fälgar som går i samma kontrasterande färg som finns på resten av bilen. Vad säger ni om trenden mattsvart? Det nya vitt? Vore en mattsvart Golf GTI något? Tumnagel
36.8°
+
James Hunt
0

BMW X5 får M-styling
Men blev det någon förbättring?

Om Hamanns X5-kit är lite väl magstark, och framförallt dyrt, så kanske BMWs egna M-paket kan vara något? Förutom de visuella förbättringarna (?) så har även den aktiva styrningen och adaptive drive fått en översyn av M-avdelningen. 19-tums fälgar är standard och 20-tum finns som tillval. Kalla mig tråkig, men jag föredrar nog original-look på X5:an. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0

Hamann sätter tänderna i nya BMW X5
Hårdare och råare - precis som vi vill ha det

Hamann är kända för att blanda och ge. Ungefär varannan bil är grotesk, och jag vet inte riktigt var jag ska placera deras tolkning av nya BMW X5. När jag såg bilden ovan för första gången tyckte jag först att det var en BMW 1-serie. Hur som helst, Hamann har tagit fram ett helt nytt aerodynamik-paket som inkluderar en helt ny front, takspoiler och en ny bakkjol med ett stort luftutsläpp. Under huven är förändringarna små, samtliga motorer som finns tillgängliga har fått mellan 10 och 20 hästkrafter extra. Det finns också en rad olika fälgar att välja mellan allt från 20- till 23-tum. Om du vill behålla de offroad egenskaper som X5:an har så är Hamann-X5:an inget för dig. Bilen är nämligen sänkt 40 mm fram och 30 mm bak. Interiören sys upp och modifieras efter kundens begäran. Filosofin är att ingenting är omöjligt. Tumnagel
36.8°
+
James Hunt
0
2006

Hamann går loss på BMW 3-serie coupé
Och faller tillbaka i gamla vanor

Hamann har varit riktigt flitiga de senaste månaderna, men om vi var kära i deras tolkning av Ferraris 599GTB så är vi lite mer tveksamma till den här skapelsen. Tolkningen av Ferrarin var hel-rätt. Aggressiv, ren och brutal. Men här har man inte riktigt kunnat hålla sig. Det är en fula vingar och lite för mycket "bodykit" över hela bygget. Är det så att folk som Hamann-förädlar sina BMW-bilar helt enkelt förväntar sig det här? Hur som helst, det verkar som att det inte är precis så enkelt som alla vill tro att få ut sjukt mycket mer effekt ur 3-liters turbon i 335i. Hamann har nämligen ingen sådan lösning klar idag, men meddelar samtidigt att man jobbar på en lösning där man räknar med att plocka ut runt 380 hk. De övriga bensin-sexorna i programmet, 325i och 330i, får 13 respektive 17 hästkrafter mer och runt 25 Nm i extra knuff. Toppfarten blir nu 250 km/t för 325i och 265 km/t för 330i. För 330i så ingår också bortagning av den elektroniska toppfartsspärren. Dieslarna har fått ännu mer kräm. 330d spottar nu ut 272 hästkrafter och massiva 600 Nm. Toppfarten har samtidigt ökat till 259 km/t. 335d är ett riktig monster i Hamannutförande. Eller vad sägs om 313 hästkrafter och 630 Nm redan vid 2000 varv? Toppfarten ligger på 272 km/t. Trevligt. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

Hamanns Ferrari 599GTB nu med 673 hästkrafter
53 hästkrafter extra ur den mustiga V12:an

Hamann brukar vara synonymt med groteska och överstylade skapelser, men då och då så får dom faktiskt till det riktigt bra. Det här är en sådan gång. Hamanns tolkning av Ferraris 599GTB är inget annat än underbar. Om Batman har en bil privat vid sidan om sin tjänstebil så måste det vara en sån här. Ett nytt bodykit som gör att bilen ser mer ut som en sportbil och mindre som en GT-bil. Motoruppdateringar i form av andra headers, race-kattar och sporavgassystem så ökar man effekten i V12:an med 53 hästkrafter upp till massiva 673! Sexhundrasjuttiotre! Det är inte ofta man får ett meddelande som lyder "GE MIG!" från Roger när det gäller stylade bilar, så jag antar att den här har det "lilla extra". Jag säger bara; GE MIG! Tumnagel
37.7°
+
James Hunt
0