m

G-Klass i mer ruggat uförande
För den som faktiskt använder bilen på riktigt

Hur många köper en Mercedes G-Klass och faktiskt kladdar runt med den i leran? Ganska få antar jag. Men bilen tål det, och den här versionen tål det ännu bättre. Professional Line kallas den och då får man galler framför strålkastarna, stänkskydd fram och bak och tjockare terränghjul med femekrade 18-tumsfälgar. Du kan med även med andra paket få takräcke, reservhjul på bakluckan och en stege upp till taket. Allt för att dina äventyr ska bli så maxade som möjligt. I övrigt när det kommer till vanliga G-Klass erbjuds nu fler paket att välja mellan, fler tillval och nya färgalternativ. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2020

Här är allt som kommer på Disney+ i Sverige
Hela listan!

Som ni säkert vet så kommer det inte bara Disney-saker på Disney+ utan också saker från Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographics. Nu har vi fått tag på hela listan av filmer, kortfilmer och serier som vi kan förvänta oss från start. Allt ska vara textat på svenska och där det är rimligt finns det även svenskt tal. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Högtalar-glasögon ska hjälpa synskadade att navigera rätt
Microsoft börjar samarbeta med Bose

När vi förra sommaren testade Bose högtalar-glasögon Bose Frames så ställde vi oss frågan vem som egentligen skulle använda dem och nu har vi åtminstone fått svar på en målgrupp som kan tänkas vara intresserade av dem. Microsoft har meddelat att de i ett samarbete med Bose har anpassat sin app Soundscape så att denna nu ska vara kompatibel med Bose Frames. Med Microsoft Soundscape kan synskadade och blinda få instruktioner för hur de ska navigera sig fram i sin närmiljö. Appen använder sig av 3D-ljud för att indikera att användaren närmar sig vägar, korsningar, torg, parker och annat som finns i miljön. Användare kan även att ange en plats dit den vill ta sig och då kommer appen att navigera användaren dit samtidigt som de läser upp vad användaren passerar och vad som användare kommer att passera längre fram på vägen. Fördelen med att använda Bose Frames istället för ett par traditionella hörlurar är att glasögonens AR-ljud gör att användaren även kan höra vad som sker runt omkring den. Microsoft skriver i ett inlägg: "Frames have a proprietary open-ear design that doesn’t block the wearer’s ears, allowing them to hear ambient environmental sounds – such as traffic and other people –while still hearing directions, music and other content streaming from a mobile device. Frames use a 9-axis head-motion sensor and the device’s GPS to provide audio information based on location and the direction the wearer is facing. Coupled with Microsoft Soundscape’s audio feedback and descriptions of one’s surroundings, Bose Frames offer the wearer an immersive and hands-free way to navigate the world around them." Microsoft Soundscape hittas gratis till iOS i App Store och skulle du vilja ha ett par Bose Frames så säljs dessa sedan förra året i Sverige för cirka 2600 kronor. Här nedan hittas ett klipp om Microsoft Soundscape från förra året. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

I höst kommer Renault Mégane R.S. Trophy-R
130 kilo lättare än vanliga R.S. Trophy

I slutet av maj rullade Renault ut en Mégane R.S. Trophy-R på Ringen och satte då rekord som den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen. I höst kommer man att kunna köpa sig ett eget exemplar men endast 500 stycken kommer att tillverkas. Fokus när det kommer till den här versionen har varit att få ned vikten ytterligare, vässa till chassiet och förbättra aerodynamiken. Bilen har exempelvis inget baksäte och fälgarna är i kolfiber. Avgassystemet kommer från Akrapovic och det är i titan. Jämfört med en Mégane R.S. Trophy i grundutförande väger den här hela 130 kilo mindre. Vidare har bilen ställbara dämpare från Öhlins och Brembo-bromsar - dessa går även att få med keramiska skivor. Under huven sitter det fortfarande en turbomatad fyra på 1,8 liter som ger 300 hästar. Några bilar kommer till Sverige och dessa kan nu förhandsbeställas hos följande återförsäljare: - Upplands Motor i Akalla, Stockholm - Bilia Segeltorp i Stockholm - Hedin Bil i Mölndal, Göteborg - Tage Rejmes i Norrköping Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Cake presenterar en gatlegal version av Kalk
Vad säger Sverige om den här tro?

För ett år sedan presenterades Cake Kalk - en eldriven cross från POC-grundaren Stefan Ytterborn. Nu visas uppföljaren Kalk& upp och det som är speciellt med den är att den är gatlegal. Man säger att den är laglig på gatan både i USA och i EU, men huruvida det funkar här i Sverige är oklart för tillfället. Kalk och Kalk& ser lika ut men är väldigt olika. Den nya har högre toppfart och är omgjord och anpassad till gatbruk på många punkter. Chassit, ramen, fjädringen, drivlinan, hjulen och däcken har alla fått sig en genomgång. I slutet av mars drar försäljningen igång och då kommer man även att presentera specifikationerna, när den lanseras och vad den då kommer att kosta. En förhandsbeställning kostar 200 euro i deposition. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2018

DreamHack drar till Asien
Arrangerar DreamHack Mumbai i Indien

Den svenska spelfestivals-arrangören DreamHack gör nu sitt intåg i Asien genom att arrangera den första DreamHack-tillställningen på kontinenten. Det handlar om "DreamHack Mumbai" som kommer att arrangeras i den indiska staden Mumbai 21 - 23 december. DreamHack arrangerar DreamHack Mumbai tillsammans med NODWIN Gaming som är ett dotterbolag till det stora indiska mediaföretaget Viacom 18. Upplägget verkar likna det som känns igen från DreamHack-arrangemang här i Europa och Nordamerika. Det verkar dock förekomma vissa lokala inslag och ett av dessa är en turnering i Mobile Cricket, en sport som är väldigt populär i Indien och några andra före detta brittiska kolonier. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti har skrivit ut ett bromsok
Åttakolvsok i titan

Bugatti har nu tagit fram det största fungerande bromsoket i titan med hjälp av en 3D-skrivare. Det har åtta kolvar och är det första i världen i sitt slag. Inte nog med det så är det även det största bromsoket som tagits fram inom bilindustrin. Det mäter 41 centimeter på längden, 21 på bredden och 13,6 på höjden. Trots detta är vikten bara 2,9 kilo. Oken på Chiron som är i aluminium väger 4,9 kilo. Att skriva ut ett ok tar totalt 45 timmar och det hela sköts av fyra stycken laserstrålar som smälter titanpulver i en form och slutresultatet består av 2.213 stycken lager staplade ovanpå varandra. Under andra halvan av året är planen att man ska börja testa produkten i produktionsbilar. Om Bugatti delar med sig av bättre bilder kommer dessa att läggas in här. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0
2017

Krönika Mikrotransaktioner som mikrotransaktioner?
Mja, inte riktigt

De senaste dagarnas kontroverser kring EA, Dice, Star Wars: Battlefront 2 och mikrotransaktioner är minst sagt intressant. För är det något som många konsumenter ogillar så är det just möjligheten för med- och motspelare att köpa sig fördelar i spel. Och kritiken mot affärsbeslutet har inte låtit vänta på sig. Vi har dock mer eller mindre vant oss vid det här. I vissa spel kan helt enkelt de som har råd bli bättre, medan de som inte kan eller vill satsa pengar får nöja sig med att leka med det som erbjuds i grunden. Är det rättvist? Inte särskilt. Är det något vi kommer att få fortsätta leva med? Antagligen. Tumnagel
49.5°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Fortfarande grym prestanda - men inte riktigt lika rolig längre
Jag har kört Porsche 718 Cayman S

Med GT4 vinkade man av den andra generationen av Cayman med ett riktigt ordentligt farväl. Genom att stoppa ner motorn från 911 Carrera S i den kompakta bilen skapade man ett prestandamonster av rang. En episk bil som i dag är en av de allra mest eftertraktade Porscharna. Så komplett, snabb och perfekt - åtminstone om man gillar bankörning. Men allt har som sagt ett slut, och med den fantastiska finalen var det dags för en ny Cayman att göra entré. I april presenterade man 718 Cayman. En hyfsad facelift vid en första anblick. Men det är det som döljer sig under ytan som är den största nyheten - en turbomatad boxerfyra istället för boxersexan utan överladdning. Ett stor steg för mänskligheten och ett vågat drag från Porsche. Vad skulle puristerna säga? Turbo i 911 har dock mottagits helt okej, och även jag är positiv till utvecklingen. Men när man även plockar bort två cylindrar som i Caymans fall blir det hela lite platt. Bilen är fortfarande väldigt pigg och snabb, men den visade sig inte vara lika rolig att köra längre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida