LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Harry kör Alfa Romeo GTV6
Som han lånat av Jeremy Clarkson

Den senaste klassikern som Harry Metcalfe rattat på sin kanal är den här vackra Alfan, en GTV6 som han lånat av "en bonde i närheten". Denne bonde är i själva verket Jeremy Clarkson, men det spelar inte jättestor roll eftersom det är bilen som är huvudpersonen i detta klipp. Fantastisk maskin men eftersom jag äger en själv kan jag inte säga något annat. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe återskapar James Bond-resa
Körde Lotus Esprit Turbo till Cortina d'Ampezzo

I filmen For Your Eyes Only (Ur dödlig synvinkel) kör James Bond en Lotus Esprit Turbo till staden Cortina dx27Ampezzo som ligger i de italienska Dolomiterna. Eftersom Harry Metcalfe har en Esprit Turbo bestämde han sig för att göra samma resa och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Harry spanar in världens första SUV
En Jeep Wagoneer Limited

När Harry Metcalfe för ett tag sedan sa att BMW X5 var världens första SUV fick han bassning. Tittarna menade istället att Jeep XJ Cherokee var den första i kategorin Sports Utility Vehicle. Harry lyssnade och bestämde sig för att göra en recension av en extremt fin Jeep Wagoneer Limited och den ser vi här. Och ja, jag vill ha en väldigt mycket. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Köp Harry Metcalfes gamla Alfa Romeo Spider
Härlig cabbad klassiker i bra skick

Harry Metcalfe har flyttat till ett nytt garage och i samma veva insåg han att det var dags att gå skilda vägar med sin Alfa Romeo "Duetto" Spider från 1967 efter tre års ägande, så nu kan du köpa den istället! På prislappen står det 49.995 pund och för pengarna får du en mycket välvårdad bil renoverad av en Alfa-expert och med den större 1750-motorn under huven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Harry kör Aston Martin DBS Superleggera Volante
Snabb cab

Harry Metcalfe fick möjligheten att köra Aston Martins snabbaste cabriolet någonsin och så här såg det ut. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe testar Jaguar I-Pace
Stämmer räckvidden på pappret?

I sitt senaste klipp försöker Harry Metcalfe att leva med en elbil under en dag, närmare bestämt en Jaguar I-Pace. Hur funkar det egentligen när man inte bara stirrar sig blind på vad som står i specifikationerna utan faktiskt använder bilen som det var tänkt? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Harry kör Porsche 911 Carrera Club Sport
Härlig bil från 1987

I det senaste klippet från Harryx27s garage tar Harry sig en närmare titt på en Porsche 911 Carrera Club Sport från 1987. Den här versionen är betydligt mer avskalad än övriga - allt för att få ned vikten så mycket som möjligt. Porsche gick till och med så långt att man skippade att lägga på rostskyddsmassa, och det var bara föraren som fick ett solskydd. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe snackar om årets Genève-mässa
The good, the bad and the downright ugly

Ni har troligtvis inte missat att det nyligen var bilmässa i Genève. En av personerna som var på plats var Harry Metcalfe och i det här klippet går han igenom vad han tyckte. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Aston Martin Vantage
Trevlig instegsmodell

Harry Metcalfe provkör här Aston Martins instegsmodell Vantage och den här har bland annat keramiska bromsar och lite annat godis monterat på sig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe tar ut Lamborghini Urus på en tur
En modell Ferruccio Lamborghini hade varit stolt över?

Harry Metcalfe har nu levt med en Lamborghini Urus i över 150 mil och i den här videon berättar han om sina tankar och upplevelser kring den muskliga super-suven. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Så här mycket kostar det att driva Harrys garage
Money, money, money

Det sägs att det svåra är inte att få råd att köpa en sportbil, det är att klara kostnaderna som kommer med ägandet. Harry Metcalfe har 16 bilar och 14 motorcyklar i sitt garage och inte många av dem är standardbilar. Harry är också lite petig, så han ser till att bilarna är i bra skick. Och då kostar det pengar. Här går han igenom vad som här hänt under året med hans flotta och hur mycket det har kostat. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Harry Metcalfe tycker att DBS Superleggera borde ha fyrhjulsdrift
Den är lite för kraftfull för sitt eget bästa

I somras rullade Aston Martin ut DBS Superleggera - en monsterkärra med inte mindre än 725 hästar och 900 newtonmeter i vrid ur en V12:a på 5,2 liter. Den i sin tur driver bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Kanonkul koncept, men enligt Harry Metcalfe vore det sunt om bilen hade drivning på alla fyra hjulen. Som det är nu är det helt enkelt lite för mycket effekt att skicka bara till det bakre hjulparet. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Harry går igenom en Alfa Romeo 8C
Trevligt

Ett nytt avsnitt av Harryx27s Garage är här och i det går han igenom en Alfa Romeo 8C Competizione. Bilen lanserades 2007 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Under skalet är det mest Maserati GranTurismo och i nosen sitter en Ferrari-V8:a på 450 hästar. Växellådan är halvautomatisk och placerad bak vid diffen. Bilen ritades av Alfa Romeo själva och har en kaross i kolfiber. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Harry visar upp en Lancia Thema 8.32
Ni vet den med Ferrari-motorn

Den må se anonym ut på utsidan, men lyfter man på locket till en Lancia Thema 8.32 sitter där en V8:a från Ferrari. En sådan skojar man aldrig bort, och på bilträffar brukar det ofta bli en folksamling när en motorhuv på denna bil öppnas. Harry Metcalfe ger oss här en rundtur kring den något märkliga men ack så härliga modellen. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe spanar in en skördetröska
Så fungerar den

Har du alltid undrat hur en stor skördetröska fungerar? Svaret är självklart ja. I Harry Metcalfes senaste klipp går han som tur är igenom en så att vi kan bli lite klokare. En imponerande maskin med en turbomatad snurra på nio liter som ger omkring 360 hästar. Växellådan har tre växlar och toppfarten är begränsad till 25 km/h. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Harry går igenom en Lamborghini Miura
Härlig bil

Harry Metcalfe har återigen lagt upp ett klipp där han går igenom en gammal klassisk goding till bil. Här får vi ta del av en Lamborghini Miura i utsökt skick. Bonusklipp nedan där han gasar lite med en Lotus Esprit Turbo. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hur är värsting-Defendern?
Henry och Harry testar

I början av året skickade Land Rover ut en final-version av modellen Defender och det är ett litet krutpaket med en 405 hästar stark V8:a under huven. Förutom vass motor är allt byggt för att hantera effekten så det ska gå att köra mer än rakt fram med den här. Men frågan är om man behöver allt detta när man ska ut i skogen och härja? Såklart att man inte gör, men kul är det! Alla är redan sålda så grattis till dig som köpte. Harry Metcalfe har också testat bilen och vad han tyckte får ni reda på nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Rundtur på Genève-mässan med Harry Metcalfe
En bra sammanfattning

Det har varit mycket nyheter från bilmässan i Genève den senaste tiden. Om du känner dig lite vilsen i vad som har presenterats kanske den här rundturen i två delar med Harry Metcalfe kan vara något att spana in? Annars är det bara att klicka på Genève-taggen här nedan så får du upp alla nyheter vi har skrivit hittills. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe visar upp sin fina Alfa Romeo 2000 GTV
Lågmilad 74:a

En av alla fina bilar som finns i Harry Metcalfes ägo är denna Alfa Romeo 2000 GTV från 1974 som han i den här videon ger oss en närmare titt på. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2017

Harry Metcalfe ger köpråd kring gammal Range Rover
Det här ska du tänka på

Bilsamlaren Harry Metcalfe har under de senaste 28 åren ägt nio stycken olika Range Rovers så han har lite erfarenhet kring dem. Som tur är delar han gärna med sig, och i hans senaste klipp ger han råd och tips till dig som är intresserad av den tredje generationen med turbomatad diesel-V8:a. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Rundtur på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este
Harry Metcalfe visar pärlor

Om du inte hade möjlighet att själv vara på årets upplaga av Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid vackra Comosjön i Italien kommer här en liten rundtur signerad Harry Metcalfe. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Superbilarna på Genèvemässan
En rundtur tillsammans med Harry Metcalfe

Jag har skrivit en del om det som visades upp på årets upplaga av Genève men vill du hellre titta än läsa kan du här följa med Harry Metcalfe på en intressant rundtur bland några av de vassaste bidragen. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2016

Harry Metcalfe visar upp sin Land Rover Defender SVX
Specialversionen som togs fram för Spectre

I Bond-filmen Spectre finns det en scen i bergen där man dundrar fram med en riktig fet Land Rover Defender. Tio stycken såna här bilar byggdes för filmen, och en av dem har Harry Metcalfe i sin samling. I den här videon går han igenom vad som gör den så unik. Tumnagel
48.5°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe bjuder in oss till sitt garage
Här finns en mycket trevlig bilsamling

Harry Metcalfe kör Harryx27s Garage på YouTube och där visar han upp bilar han testar för tillfället och lite av vad han har i sin samling. I det senaste klippet visar han dock upp allt som finns i den sistnämnda, och det är en hel del. Här finns Porschar, Jaguarer, Lamborghinis, en Ferrari och en Pagani för att nämna några av härligheterna. Vilken är din favorit eller favoriter i gänget? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Så tvättar och fräshar du upp en klassisk superbil
Harry Metcalfe får hjälp med sin Countach

Alla som tycker om sin bil vet att det är handtvätt som gäller när pärlan ska bli fin. Men att bara spola av och svabba på tvättmedel är lite fattigt, det finns flera olika steg man bör gå igenom för att det ska bli så bra som möjligt. Richard Tipper som vet hur man ska göra hälsade på hos Harry Metcalfe och såg till att fräscha upp hans Lamborghini Countach och så här såg det ut. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0

Så är det att leva med en klassisk Fiat 500
Harry Metcalfe har en från 1971

Det är nog inte bara jag som drömmer om att äga en klassisk Fiat 500 en vacker dag. Liten, gullig, charmig och du hittar alltid en parkeringsplats. Sen att den knappt har någon motor och ingenstans att lägga packningen spelar inte så stor roll. Men hur är det att leva med en sån här bil egentligen? Harry Metcalfe berättar i sin senaste video. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2015

Harry Metcalfe tar sig en titt på Lamborghini Huracán
Bättre än Countach?

Harry Metcalfe har haft besök av en Lamborghini Huracán och i det här klippet försöker han ta reda på hur mycket den skiljer sig från hans egna Countach. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar Range Rover HST
En lite vassare mellanversion

Det finns redan ett par olika versioner av Range Rovers och senast i går skrev jag att Harry Metcalfe hade testat den värsta av dem alla - Sport SVR. Nu finns det ytterligare en het version, den vassa men ändå lite mildare HST. Istället för en fläskig V8:a som pumpar ur sig hela 550 hästar får man i HST en mer sansad kompressormatad V6:a på 3.0 liter som ger 380 hästar (samma motor som i Jaguar F-Type S). Verkligen inte en dålig siffra det heller, men inte lika aggressivt som toppversionen alltså. Det är också 40 hästar fler än vad som redan finns om man väljer en Sport med bensinsexa. Till den nya effekten får man också ett svart tema på utsidan, precis som hos SVR. Flera detaljer i fronten har svärtats vilket gör att bilen ser lite mer aggressiv ut. I hjulhusen sitter det 21-tummare och innanför dessa lite biffigare bromsar med röda bromsok. På insidan får man Oxford-läder, ebenholts-trä, aluminiumdetaljer och givetvis ett par HST-emblem. Range Rover HST har premiär på New York Auto Show nästa vecka. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida