m

Så här mycket kostade det att driva Harrys garage 2020
10.500 pund

Harry Metcalfe har 35 stycken bilar av olika slag och som väntat kostar det en slant att hålla alla rullande varje år. I det här klippet berättar han hur siffrorna såg ut för 2020. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2020

Iain Tyrrell älskar Saab 900 Turbo 16S
Berättar om den svenska klassikern

Iain Tyrrell är grundaren av Cheshire Classic Cars och en av mina favoriter på YouTube sedan han drog igång efter en liten spark i baken av sin vän Harry Metcalfe som lämnat in sin Lamborghini Espada på fix hos honom. I Iains senaste klipp går han igenom en riktig svensk klassiker - Saab 900 Turbo 16S. Bonusklipp nedan som är mycket värt att spana in där Iain även bjuder på lite av sin skönsång. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe testar en Porsche Taycan 4S i verkliga livet
Hur är den att leva med egentligen?

Siffrorna biltillverkarna säger och de man upplever när man faktiskt lever med en bil kan skilja sig en hel del. Så hur långt kommer man egentligen med en Porsche Taycan 4S om man kör den som folk ute på vägarna kommer att göra? Harry Metcalfe bestämde sig för att testa. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Richard Hammond återförenas med sin gamla Ferrari
Vackert att se

Harry Metcalfe hade en Ferrari 550 Maranello som han sålde till Richard Hammond. Men Richard behövde sälja bilen vid ett tillfälle och detta har han ångrat ända sedan dess. Förra månaden såldes bilen via en online-auktion och Drivetribe såg då till att låna bilen en snabbis så att Richard kunde få återförenas med den en stund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Harry kör Touring Superleggera Aero 3
Lär oss även lite mer om historien bakom tillverkaren

För två veckor sedan skrev vi om Touring Superleggera Aero 3 som är ett specialbygge baserat på en Ferrari 812 Superfast. Harry Metcalfe har nu fått provköra bilen och så här såg det ut. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Harry kör Alfa Romeo GTV6
Som han lånat av Jeremy Clarkson

Den senaste klassikern som Harry Metcalfe rattat på sin kanal är den här vackra Alfan, en GTV6 som han lånat av "en bonde i närheten". Denne bonde är i själva verket Jeremy Clarkson, men det spelar inte jättestor roll eftersom det är bilen som är huvudpersonen i detta klipp. Fantastisk maskin men eftersom jag äger en själv kan jag inte säga något annat. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Porsche 911 Turbo S
Herren på täppan?

Det är redan många som har hunnit att testa Porsche 911 Turbo S, men det innebär ju inte att man inte kan dela med sig av vad den gode Harry Metcalfe tycker om bilen. Han har ju som ni säkert redan vet varit med ett tag och vet hur en bil ska kännas för att den ska anses vara bra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe återskapar James Bond-resa
Körde Lotus Esprit Turbo till Cortina d'Ampezzo

I filmen For Your Eyes Only (Ur dödlig synvinkel) kör James Bond en Lotus Esprit Turbo till staden Cortina dx27Ampezzo som ligger i de italienska Dolomiterna. Eftersom Harry Metcalfe har en Esprit Turbo bestämde han sig för att göra samma resa och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Harry spanar in världens första SUV
En Jeep Wagoneer Limited

När Harry Metcalfe för ett tag sedan sa att BMW X5 var världens första SUV fick han bassning. Tittarna menade istället att Jeep XJ Cherokee var den första i kategorin Sports Utility Vehicle. Harry lyssnade och bestämde sig för att göra en recension av en extremt fin Jeep Wagoneer Limited och den ser vi här. Och ja, jag vill ha en väldigt mycket. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Köp Harry Metcalfes gamla Alfa Romeo Spider
Härlig cabbad klassiker i bra skick

Harry Metcalfe har flyttat till ett nytt garage och i samma veva insåg han att det var dags att gå skilda vägar med sin Alfa Romeo "Duetto" Spider från 1967 efter tre års ägande, så nu kan du köpa den istället! På prislappen står det 49.995 pund och för pengarna får du en mycket välvårdad bil renoverad av en Alfa-expert och med den större 1750-motorn under huven. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Harry kör Aston Martin DBS Superleggera Volante
Snabb cab

Harry Metcalfe fick möjligheten att köra Aston Martins snabbaste cabriolet någonsin och så här såg det ut. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe testar Jaguar I-Pace
Stämmer räckvidden på pappret?

I sitt senaste klipp försöker Harry Metcalfe att leva med en elbil under en dag, närmare bestämt en Jaguar I-Pace. Hur funkar det egentligen när man inte bara stirrar sig blind på vad som står i specifikationerna utan faktiskt använder bilen som det var tänkt? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Harry kör Porsche 911 Carrera Club Sport
Härlig bil från 1987

I det senaste klippet från Harryx27s garage tar Harry sig en närmare titt på en Porsche 911 Carrera Club Sport från 1987. Den här versionen är betydligt mer avskalad än övriga - allt för att få ned vikten så mycket som möjligt. Porsche gick till och med så långt att man skippade att lägga på rostskyddsmassa, och det var bara föraren som fick ett solskydd. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe snackar om årets Genève-mässa
The good, the bad and the downright ugly

Ni har troligtvis inte missat att det nyligen var bilmässa i Genève. En av personerna som var på plats var Harry Metcalfe och i det här klippet går han igenom vad han tyckte. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Harry om nya Aston Martin Vantage
Trevlig instegsmodell

Harry Metcalfe provkör här Aston Martins instegsmodell Vantage och den här har bland annat keramiska bromsar och lite annat godis monterat på sig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe tar ut Lamborghini Urus på en tur
En modell Ferruccio Lamborghini hade varit stolt över?

Harry Metcalfe har nu levt med en Lamborghini Urus i över 150 mil och i den här videon berättar han om sina tankar och upplevelser kring den muskliga super-suven. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Så här mycket kostar det att driva Harrys garage
Money, money, money

Det sägs att det svåra är inte att få råd att köpa en sportbil, det är att klara kostnaderna som kommer med ägandet. Harry Metcalfe har 16 bilar och 14 motorcyklar i sitt garage och inte många av dem är standardbilar. Harry är också lite petig, så han ser till att bilarna är i bra skick. Och då kostar det pengar. Här går han igenom vad som här hänt under året med hans flotta och hur mycket det har kostat. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Harry Metcalfe tycker att DBS Superleggera borde ha fyrhjulsdrift
Den är lite för kraftfull för sitt eget bästa

I somras rullade Aston Martin ut DBS Superleggera - en monsterkärra med inte mindre än 725 hästar och 900 newtonmeter i vrid ur en V12:a på 5,2 liter. Den i sin tur driver bakhjulen via en åttastegad automatlåda. Kanonkul koncept, men enligt Harry Metcalfe vore det sunt om bilen hade drivning på alla fyra hjulen. Som det är nu är det helt enkelt lite för mycket effekt att skicka bara till det bakre hjulparet. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Harry går igenom en Alfa Romeo 8C
Trevligt

Ett nytt avsnitt av Harryx27s Garage är här och i det går han igenom en Alfa Romeo 8C Competizione. Bilen lanserades 2007 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Under skalet är det mest Maserati GranTurismo och i nosen sitter en Ferrari-V8:a på 450 hästar. Växellådan är halvautomatisk och placerad bak vid diffen. Bilen ritades av Alfa Romeo själva och har en kaross i kolfiber. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Harry visar upp en Lancia Thema 8.32
Ni vet den med Ferrari-motorn

Den må se anonym ut på utsidan, men lyfter man på locket till en Lancia Thema 8.32 sitter där en V8:a från Ferrari. En sådan skojar man aldrig bort, och på bilträffar brukar det ofta bli en folksamling när en motorhuv på denna bil öppnas. Harry Metcalfe ger oss här en rundtur kring den något märkliga men ack så härliga modellen. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe spanar in en skördetröska
Så fungerar den

Har du alltid undrat hur en stor skördetröska fungerar? Svaret är självklart ja. I Harry Metcalfes senaste klipp går han som tur är igenom en så att vi kan bli lite klokare. En imponerande maskin med en turbomatad snurra på nio liter som ger omkring 360 hästar. Växellådan har tre växlar och toppfarten är begränsad till 25 km/h. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Harry går igenom en Lamborghini Miura
Härlig bil

Harry Metcalfe har återigen lagt upp ett klipp där han går igenom en gammal klassisk goding till bil. Här får vi ta del av en Lamborghini Miura i utsökt skick. Bonusklipp nedan där han gasar lite med en Lotus Esprit Turbo. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hur är värsting-Defendern?
Henry och Harry testar

I början av året skickade Land Rover ut en final-version av modellen Defender och det är ett litet krutpaket med en 405 hästar stark V8:a under huven. Förutom vass motor är allt byggt för att hantera effekten så det ska gå att köra mer än rakt fram med den här. Men frågan är om man behöver allt detta när man ska ut i skogen och härja? Såklart att man inte gör, men kul är det! Alla är redan sålda så grattis till dig som köpte. Harry Metcalfe har också testat bilen och vad han tyckte får ni reda på nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Rundtur på Genève-mässan med Harry Metcalfe
En bra sammanfattning

Det har varit mycket nyheter från bilmässan i Genève den senaste tiden. Om du känner dig lite vilsen i vad som har presenterats kanske den här rundturen i två delar med Harry Metcalfe kan vara något att spana in? Annars är det bara att klicka på Genève-taggen här nedan så får du upp alla nyheter vi har skrivit hittills. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe visar upp sin fina Alfa Romeo 2000 GTV
Lågmilad 74:a

En av alla fina bilar som finns i Harry Metcalfes ägo är denna Alfa Romeo 2000 GTV från 1974 som han i den här videon ger oss en närmare titt på. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2017

Harry Metcalfe ger köpråd kring gammal Range Rover
Det här ska du tänka på

Bilsamlaren Harry Metcalfe har under de senaste 28 åren ägt nio stycken olika Range Rovers så han har lite erfarenhet kring dem. Som tur är delar han gärna med sig, och i hans senaste klipp ger han råd och tips till dig som är intresserad av den tredje generationen med turbomatad diesel-V8:a. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Rundtur på årets Concorso d’Eleganza Villa d’Este
Harry Metcalfe visar pärlor

Om du inte hade möjlighet att själv vara på årets upplaga av Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid vackra Comosjön i Italien kommer här en liten rundtur signerad Harry Metcalfe. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Superbilarna på Genèvemässan
En rundtur tillsammans med Harry Metcalfe

Jag har skrivit en del om det som visades upp på årets upplaga av Genève men vill du hellre titta än läsa kan du här följa med Harry Metcalfe på en intressant rundtur bland några av de vassaste bidragen. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida