m

World of Tanks släpps i version 1.0
Har fått sprillans ny spelmotor

World of Tanks lanserades 2010 och har sedan dess dragit till sig en rätt stor fanskara. Nu har spelet fått en ordentlig uppdatering som utvecklarna Wargaming kallar för 1.0. Den senaste versionen är en rejäl visuell uppgradering till spelet, men core gameplay är oförändrat. Detta betyder att spelet ser praktiskt taget sprillans nytt ut, men själva känslan är densamma som den varit tidigare. Det som lagts till är som sagt den nya spelmotorn samt ny ljuddesign, 29 omarbetade gamla kartor och en sprillans ny karta. Utöver det har Wargaming petat in fysikmotorn Havok Destruction, vilket betyder att du kan spränga små byggnader och andra objekt åt fanders. Tumnagel
45.8°
+
André Stray
0
2016

Lucas Till är Angus MacGyver
Byter kosmisk strålning mot silvertejp

Vi har tidigare rapporterat att den amerikanska tv-kanalen CBS hade beställt ett pilotavsnitt för en nyversion av MacGyver. I går blev det känt vem som kommer spela Angus MacGyver i denna nyversion och det är Lucas Till som sannolikt är mest känd för att spelat Havok i de senaste X-Men-filmerna. Andra skådespelare som kommer dyka upp i detta pilotavsnitt är Joshua Boone Gunner samt George Eads som kommer spela MacGyvers polare Gunner och Lincoln. Om Richard Dean Anderson kommer ha något inhopp är oklart i skrivandets stund. Värt att nämna är att Till endast är anlitad att spela i pilotavsnittet för serien och inte för MacGyver-filmen som Lionsgate håller på att försöka producera. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Microsoft köper 3D-företaget Havok
Deras mjukvara används i över 600 speltitlar

Företaget Havoks mjukvara för simulering av fysik används i dag i över 600 speltitlar inkluderat spelserier som Call of Duty, Assassinx27s Creed, Halo och The Elder Scrolls. Nu har företaget köpts upp av Microsoft för en okänd summa pengar. Innan uppköpet hade Havok inlett samarbeten med så väl konkurrenterna Sony och Nintendo som flera andra utvecklare liksom Ubisoft och EA. Uppköpet av Microsoft ska dock inte påverka dessa samarbeten. "Microsoft’s acquisition of Havok continues our tradition of empowering developers by providing them with the tools to unleash their creativity to the world. We will continue to innovate for the benefit of development partners. Part of this innovation will include building the most complete cloud service, which we’ve just started to show through games like x27Crackdown 3x27. Havok shares Microsoft’s vision for empowering people to create worlds and experiences that have never been seen before, and we look forward to sharing more of this vision in the near future." Tumnagel
43.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

True Player Gear utmanar Oculus VR
Med egna virtual reality-glasögon

True Player Gear presenterade nyligen sin egna virtual reality-glasögon, Totem. Dessa glasögon använder sig av OLED-skärm på 1080p och har ett synfält på 90 grader. Det som gör denna kanske lite extra spännande är de två kamerorna på framsidan som man kanske kan göra någon kul förvrängd verklighet med. Totem kommer vara kompatibel med se populära spelmotorerna Unreal, Unity, Havok samt CryEngine och fungera med PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One samt Xbox 360. Exakt vad all denna kompatibilitet innebär återstår att se men vill man veta fler tekniska detaljer kring dessa glasögon så kan man hitta sådana via länken nedan. Tumnagel
56.6°
+
Frode Wikesjö
0

Nya Zeeländare byter namn
Efter förlorat ett parti poker

En snubbe från Nya Zeeland bestämde sig för att byta namn till "FULL METAL HAVOK MORE SEXY N INTELLIGENT THAN SPOCK AND ALL THE SUPERHEROES COMBINED WITH FROSTNOVA." Detta namn hamnar strax under 100-teckengränsen vilket då är maximalt antal tecken man kan ha i ett namn därnere. Tumnagel
63.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Inga onödiga splash-skärmar i Killzone: Shadow Fall
Fenomenalt initiativ!

I en artikel om kommande Killzone: Shadow Fall, som man kan läsa borta på Eurogamer, kom det fram att spelet inte kommer ha några märkbara laddningstider efter spelers första uppstart. En annan lysande grej är att spelet inte spenderar tid på att visa några loggor eller splashskärmar när spelet väl startas upp. Whether played from hard disc or Blu-ray, van der Leeuw is particularly proud of how fast and seamlessly the game loads; itx27s been a pet project for the tech director, who hates how slow modern games have become to operate. Guerrilla has completely eliminated in-game load times after an initial 30 seconds, and removed all logos and splash screens from the gamex27s start-up routine. It may take a while to download Killzone Shadow Fall, but once you have it, the game comes to you very quickly indeed. "To me, thatx27s still something that fills my heart with joy when I see it. You insert the disc and go straight to menu," he says. "People here worked very hard... We had to ask legal and Dolby, the epilepsy warning stuff, the logos from Havok - we had to negotiate with them that we could put it in the credits and not the title screen... All the rules are built around the previous generation. Ix27m really happy that wex27re one of the first ones in, and I hope itx27s an example that people are going to follow Jag hoppas verkligen att fler utvecklare anammar detta goda tänkt. På tal om Eurogamer och Killzone: Shadow Fall så kan man hitta lite gameplay från spelets flerspelarläge i klippet ovan. Tumnagel
46.4°
+
Frode Wikesjö
0

iOS/Android Utvecklingen av Gangstar Vegas synas
Gameloft spelar in videodagbok

Gillar man spelutvecklares videodagböcker och gangsters så finns det en sådan för Gamelofts nya spel Gangstar Vegas. Här framgår det att spelytan blir 9 ggr större än Gangstar Rios och att grafiken kommer att snäppas upp ett steg samt att Havoks fysikmotor skall ge bilfärderna en större trovärdighetskänsla. Och det är ju bra nyheter! Gangstar Vegas förväntas dyka upp på ställen som säljer spel till iOS och Android ganska snart. Innan dess kommer dock två till videos dyka upp om spelets utveckling. Tumnagel
36.5°
+
Christian Bengtsson
0

Nattens PlayStation 4-presentation
En hastig/slarvig sammanfattning

Natten till i dag så visade Sony äntligen upp sin kommande PlayStation-konsol som kort och gott heter PlayStation 4. Jag trodde själv att de inte skulle prata detaljerat kring konsolens specifikationer men en av de första grejerna man pratade om var just detta. Man avslöjade vilka processorer konsolen skulle ha samt hur mycket RAM-minne. RAM-minnet kommer ligga på 8GB vilket är en rätt saftig ökning från PlayStation 3 som har två stycken separata RAM-minnen på 256MB var. Man var också mycket noga med att klargöra att man inte längre använder sig av komplicerade CELL-chip utan att man har byggt PlayStation 4 från grunden för att tillfredsställa världens spelutvecklare. Teknikdemon för både Unreal Engine 4 och någon Havoc-grej visades upp i samband med detta. Kort efter det intog Dave Perry scenen och pratade om hur tekniken som Gaikai, Perrys företag som Sony köpte upp för en massa pengar förra året, tagit fram kommer fungera i PlayStation 4. Bland annat så visade man att man kommer kunna spela PlayStation 4-spel på PlayStation Vita i sann Wii U-stil. Man pratade även om att man har som mål att göra samtliga gamla PlayStation-spel tillgängliga via denna spelströmningstjänst. En stor grej man också fokuserade på var att man kommer kunna dela med sig av sina spelsessioner på ett socialt nätverk där man inte längre använder sig av Gamertags bland sina vänner utan sitt riktiga namn. Gamertaggen visas självfallet fortfarande när man spelar multiplayer-spel men väl inne i nätverket så är det mer som Facebook. Man kommer även kunna spela in de senaste minuterna man spelat och dela detta bland sina vänner på olika sociala nätverk via en dedikerad "dela-knapp" som finns på kontrollen. Integrationen med sociala nätverk såg riktigt lovande ut och förhoppningsvis kommer Sony leverera det man visade i natt när konsolen väl släpps lagom till julhandeln. Kontrollen visade man också upp och den var likadan som de läckta bilderna från någon vecka sedan. Kontrollen ser mer eller mindre likadan ut som nuvarande PlayStation-kontroll dock verkar det vara lite större. Än en gång så kan man hitta en Sixaxis-sensor i handkontrollen som skall vara avsevärt mycket bättre än i tidigare modeller. En touchpad finns på framsidan och på toppen kan man hitta en lampa som kan ändra färg för att lättare hålla reda på vem som är vem i spelet. Tillsammans med kontroller så kommer man även slänga med en ny kamera som har två vidvinkelkameror och fyra mikrofoner. Tack vare LED-lamporna på kontrollen så kommer den även kunna känna av var i rummet de olika spelarna befinner sig. Då detta låter rätt likt Microsofts Kinect finner jag detta högst ointressant men det finns nog en och annan som gillar detta. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0
2011

"X-Men: First Class"-stjärna i "Stoker"
20-åriga Lucas Till har fått en roll i "Old Boy"-regissören Chan-wook Parks kommande thriller med Nicole Kidman.

Mia Wasikowska spelar en tonåring som sörjer sin döda far men får besök av en mystisk morbror (Matthew Goode). Filmen blir Parks första engelskspråkiga film och Wentworth Miller har skrivit manus, skriver Reuters. Till, som spelade unga Johnny Cash i "Walk the Line" och senast sågs som Havok i "First Class", är nu klar för medverkan. Han är även aktuell med superhjältefilmen "Vs." och rysaren "Vacation 8" som han även producerar via bolaget Grindfist. Tumnagel
36.7°
+
Andreas Samuelson
0

Android Havok-fysik i Xperia PLAY
En god fysik behöver vi alla

Havok kommer göra sin fysikmotor tillgänglig för utvecklare av spel för Android 2.3 och uppåt och först ut att demonstrera denna motor är Sony Ericssons Xperia PLAY. Då är det bara att hoppas att utvecklarna använder dessa nya verktyg och ger oss lite snygga kjolar. Tumnagel
40.4°
+
Christian Bengtsson
0
2010

Nvidia förnekar att de mutar spelutvecklare
Ett ganska väntat svar

Under förra veckan rapporterade jag att AMD tycker att Nvidia mutar spelutvecklare för att använda PhysX i sina spel. Nvidia har nu svarat och ganska väntat säger de att så inte är fallet. Nvidia erkänner dock att de betalat en summa pengar till ingenjörer eller de som jobbar med grafik för att hjälpa spelutvecklare att få in vissa effekter i sina spel. Det är dock inte menat att påverka dem till att använda PhysX. Ashutosh Rege, chef för teknologiutveckling hos Nvida, sade att Nvidia aldrig skulle ingå något avtal där de betalar någon för att använda PhysX. Han påpekade att det inte är rimligt att betala någon att använda PhysX istället för till exmepel Havok eller andra teknologier. Det är heller inte rimligt för en spelutvecklare att ta emot pengar för ett verktyg som inte uppfyller deras egna krav. Rege sade att anledningen att spelutvecklare använder PhysX är för att det har stöd hos Xbox360, PS3 och PC samt att vissa utvecklare även riktar sig mot iPhone och Wii. Nvidia erkänner att de gärna ger stöd åt sådana speltitlar men förnekar att de mutar någon på något sätt. De hjälper bara till att lägga in PhysX-funktioner för GPUn. Tumnagel
36.8°
+
Samuel Paulsson
0
2009

Nvidia överväger PhysX för OpenCL
Skulle då även fungera på AMD/ATIs grafikkort

Nvidia har haft PhysX igång under en tid nu, tillsammans med CUDA, men det fungerar hittills bara på deras egna grafikprocessorer. Nu funderar de på att ta det ett steg längre. Företaget planerar att någon gång i framtiden göra en OpenCL-version av PhysX, vilket skulle göra att det kan användas för att accelerera även AMDs Havok-fysik. I en Q&A-session i samband med Nvidias lansering av APEX-verktygen för spelutvecklare som använder PhysX, sade Nvidia att de inte alls hade något emot att göra en version för OpenCL. De tillade dock att i nuläget fungerar CUDA väldigt bra. De sade dock att även om de börjar arbeta på en OpenCL version så vet de inte hur prestandan skulle bli på AMDs grafikkort. Givetvis tog de också chansen att visa att de är bäst och gjorde en jämförelse med Folding@home. Nvidia sade att där uppvisar AMD sämre resultat vilket antagligen betyder att deras GPU computing-lösning ligger några generationer efter. Tumnagel
37.5°
+
Samuel Paulsson
0

AMD ska demonstrera spelfysik vid GDC
Ökad realism behöver inte ta mer tid

AMD/ATIs konkurrent till Nvidias PhysX och dess GPGPU-funktioner kommer att demonstreras under den kommande Game Developers 2009-konferensen senare under veckan. AMD kommer att presentera vad de kallar "ATI GPU physics strategy". Under en av sessionerna vid konferensen kommer AMDs Neal Robison tillsammans med OTOYs Jules Urbach att förklara hur ökad realism i spel inte behöver öka utvecklingstiden. Dessutom kommer det senaste inom OpenCL och ATI-stream att diskuteras såväl som AMDs Fusion Render Cloud. AMD har ju utvecklat GPGPU-teknologi sedan 2006 och har valt att samarbeta med företaget Havok, vilka senare köptes upp av Intel. Det gjorde att AMD till största del fått förlita sig på öppen standard OpenCL och DirectX 11 compute shaders. Tumnagel
37.4°
+
Samuel Paulsson
0
2008

[Rykte] Första Mass Effect 2-infon
För bra för att vara sant?

En lista på diverse Mass Effect 2-detaljer fanns uppe på Gamespot men som lika fort drogs ner igen. Enligt listan kommer spelet bjuda på upp till 5-player CO-OP samt fler andra multiplayer-fokuserade lägen. Som sagt får man ta allt med en stor nypa salt, detaljerna hittas efter hoppet. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Mer om CUDA på AMDs Radeon
Nvidia vill nu hjälpa till

Ibland är industrin verkligen intressant. För inte så länge sedan skrev jag ett inlägg om att CUDA och PhysX kunde köras på AMDs Radeon-kort vilket Nvidia hade sagt skulle vara möjligt. Den som gjorde det hela möjligt var programmeraren Eran Badit. Nu har Eran inte bara blivit inbjuden att gå med i Nvidias utvecklingsprogram utan även blivit erbjuden hjälp för att utveckla sitt verktyg. Eran bekräftar nu på sin webbsida att han får hjälp och stöd från Nvidia att köra PhysX på Radeon-kort. Han tror att Nvidia vill konkurrera med Intel och värja sig från hotet som Havok kan utgöra. Han nämner också att han gjort framsteg med sitt Radeon 4800-kort och att hans CUDA-bibliotek för Radeon är "nästan" färdigt. Nvidias ståndpunkt omkring ämnet har ändrats ganska kraftigt under den senaste tiden. De verkar inte längre ha något emot att PhysX körs på Radeon-kort, eller några andra kort för den delen heller. De har gett Eran full tillgång till dokumentation och SDKs omkring CUDA men även hårdvara och än viktigare, tillgång till Nvidias ingenjörer. Allt Eran behöver nu är lite hjälp från AMD för att få verktyget helt fungerande och kompatibelt med Radeon 2900, 3800 och 4800-serierna. Då behöver vi väl bara vänta och se när den nya tekniken börjar dyka upp i spel och ge oss ännu trevligare bilder på våra skärmar. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

AMD släpper Radeon 4850 nästa vecka
Ska konkurrera med förra generationen från Nvidia

Efter att Nvidia i veckan lanserat sina GTX 200 kort så har AMD nu bestämt sig att lansera sitt nya 55 nm RV770-baserade Radeon 4850 nästa vecka, närmare bestämt 25 juni. En fördel som Radeon har över GeForce i nuläget är stöd för DirectX 10.1 vilket introducerades redan med RV670-chipet i november förra året. Med finns också tidigare funktioner som Shader Model 4.0 och OpenGL 2.0. Ett tillägg blir ”Game Physics processing” vilket indikerar en potentiell plattform för partnerskapet med Havok som jag berättade om lite tidigare. Minnet som sitter på kortet kommer tyvärr att vara GDDR3 och inte GDDR5 som AMD hade utlovat i ett tillkännagivande för bara en vecka sedan. Det har dock stöd för GDDR5 så vi kanske kommer att se sådana produkter längre fram. Information om kortet säger också att det kräver ett nätaggregat på 450 W eller 550 W om man kör det i CrossFire-konfiguration. Källor från AMD säger att 4850 kommer att konkurrera med GeForce 980 GTX och inte de nya GTX 200 korten. Det betyder att vi kan se priser så låga som 199 dollar vid lanseringen. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

AMD och Havok utvecklar fysikmotor tillsammans
Vill göra beräkningar på grafikprocessorer

AMD och Havok, som är ett bolag ägt av Intel, har nått en överenskommelse för att vidareutveckla och optimera fysikmotorn Havok för AMD:s x86 processorer och även undersöka möjligheten att optimera det för företagets Radeon-grafikkort. Rick Bergman från AMD säger att de tar nu tillfället i akt att arbeta tillsammans med ledaren inom mjukvara för spelfysik då spelen som kommer ut på marknaden blir mer och mer komplexa för att öka spelupplevelsen. Från Havok:s sida säger man att det ska bli intressant att arbeta med AMD och utforska möjligheten att optimera fysikmotorn för system med parallella grafikprocessorer. Detta eftersom dagens utvecklare lägger prioritet i att fysiksimuleringen endast ska ske på den centrala processorenheten. Nvidia förvärvade ju tidigare under året företaget Ageia som också utvecklar fysikmotorer. Deras mål var just att utveckla fysikmotorer som skulle tillåta fysikberäkning på grafikprocessorerna. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

Nya grafikkort snart här
Det var ju flera månader sen sist!

Snart är det dags för ett nytt gäng grafikkort att se dagens ljus, sådär lagom innan semestern. Tidigare gick rykten om att Radeon 4800-korten skulle komma redan i maj, men detta var uppenbarligen bara rykten. Mitten av juni är ett säkrare bud och TG Daily har en genomgång av vad får se när AMD släpper det första Radeon 4800-kortet, följt av fler modeller i juli. De nya korten ska dessutom komma med "game physics processing capability", vilket antingen är marknadsföringssnack eller en ny lösning som inte innefattar Havok eller PhysX. Nvidia tar dock täten genom att hinna lansera sitt nya GT200-kort (Geforce 9900GTX) före AMD. Det blir med andra ord en spännande sommar. Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0

Havok blir gratis
Ni vet, fysikmotorn

Havok Physics har meddelat att man kommer att släppa sitt nya och förbättrade mjukvaruverktyg för fysikberäkning helt gratis. Tidigare har det kostat för utvecklare att använda verktygen, men i maj blir det alltså fritt för alla. Det låter som otroligt trevliga nyheter för alla spelutvecklare med lite begränsad ekonomi. Samtidigt är det väldigt intressanta nyheter med tanke på Nvidia köp av Ageia nyligen. Kan Intel (som äger Havok) ha något ytterligare i bakfickan för sin kommande Larrabee-krets? Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0

Ageia uppköpt?
Det säger i alla fall ryktet

Ryktesmaskinen är i full gång, för enligt Fudzilla har fysikkortstillverkaren Ageia köpts upp av ett ännu inte avslöjat företag. Det enda man kan bekräfta är att det inte är AMD. Man tror på Intel eller Nvidia, men eftersom Intel redan sitter på Havok borde väl det vara lite märkligt. Och Nvidia har nog rätt rejält med pengar i kistan för tillfället efter ett riktigt bra 2007. Vi får väl vänta och se om det stämmer eller ej. Även om jag fått leka med Ageias PhysX-kort måste jag hålla med om att en smidigare (och billigare) lösning är att baka in fysikberäkningen i CPU:n eller GPU:n. Tumnagel
37.1°
+
Anders Magnusson
0
2007

AMD överväger köp av Ageia
Fysik på grafikkort trots allt?

Intels köp av fysikberäkningsföretaget Havok tidigare i år verkar ha inneburit tvärstopp för fysikberäkning med hjälp av grafikkort. Intel är knappast intresserade av att gynna konkurrensen. Dock verkar detta ha försatt utmanaren Ageia (ni vet, de med fysikkortet PhysX) i en lite bättre position än tidigare, eftersom AMD ett flertal gånger sägs ha övervägt att köpa företaget för att kunna använda deras teknologi. Men då AMD inte har allt för mycket pengar i fickan sedan deras förra shoppingtur kanske Nvidia tänker samma sak? Så vem vet, det kanske inte dröjer länge innan fysik på grafikkorten blir verklighet trots allt. Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0

Lite nytt om spelfysik
En del Havok, en del Ageia

Det verkar som att Havok FX helt fastnat i utvecklingen när det gäller grafikkortsaccelererad spelfysik. Åtminstone är det så om man ska tro AMD-chefen i denna artikel. Han hävdar att det inte hänt mycket på Havok-fronten sedan Intel köpte upp företaget tidigare i år. Därför kommer vi antagligen inte att få se någon grafikkortsdriven fysiksimulering förrän introduktionen av DirectX 11. Ageia lovar samtidigt att APEX, deras nyutvecklade plattform för fysikhantering, kommer att göras enklare att använda framöver. APEX följer bland annat med i Unreal Tournament 3 och kräver inte hårdvara för att fungera, men är skalbart för att utnyttja fysikkort om man har ett sådant. Det kan vara en bra väg att gå med tanke på att man än så länge inte lyckats vidare bra med att övertyga om ett separat fysikkort för spelfysik. Tumnagel
37.4°
+
Anders Magnusson
0

Nytt PhysX-chip drar bara 10W
Minskad krets gör fysiken bärbar

Följer ni diskussionerna angående fysik i spel så hörde ni nog att Intel nyligen köpte upp Havok. Men Ageia, företaget bakom den enda hårdvarubaserade lösningen för fysikberäkning har nu meddelat att man är klara med den andra generationen av sin PhysX-krets. Den stora skillnaden är en förminskning i storlek och därmed också strömförbrukning. PhysX 100M drar endast 10W och kommer främst att dyka upp i mobila lösningar, bl.a. i Dells bärbara styggelse XPS M1730 (som för övrigt precis har släppts officiellt). Huruvida det kommer någon ny version av desktop-korten återstår att se. Det skulle säkerligen vara bättre om det faktiskt dök upp lite fler produkter som använde kortet också. Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0

Intel köper Havok
$110 miljoner

I slutet av förra veckan meddelade Intel att de köper upp Havok Inc. Som bekant utvecklar folket på Havok fysikmotorer till både spel och film. Företaget kommer dock fortfarande köra på relativt självständigt, i stort sett som förr. Havoks CEO David Ox27Meara hoppas på att detta ska tillåta en stor tillväxt till nya marknadsområden. Tumnagel
36.9°
+
Lars Lindroth
0

Intel köper Havok
Vad är Intels planer denna gång?

För att bygga på sina tillgångar inom det grafiska området har Intel nu meddelat att man köper Havok Inc. Som de flesta säkert vet är Havok det företag som utvecklat den mjukvarufysik som används i bl.a. Half Life 2 och Bioshock men även i en hel del filmproduktion. Intel har tidigare arbetat nära med Havok för att på bästa sätt låta flerkärniga processorer sköta fysikberäkningar. Havok blir nu helt ägt av Intel men företaget kommer enligt ett pressmeddelande att fortsätta arbeta med sin verskamhet som vanligt. Att de framöver skulle bli Intel-exklusiva kanske är tveksamt, men konstigare saker har ju hänt förr. Tumnagel
37.0°
+
Anders Magnusson
0

Ny Havok-fysikmotor visas nästa vecka
Mer Havok på GDC

Havok är fysikmotorn som används flitigt i spel som Half-Life 2, Oblivion och Crackdown. Nästa vecka när GDC (Game Developers Conference) kör igång så kommer den senaste versionen att visas upp i ett så kallat tech-demo. Den nya Havok-versionen kommer även erbjuda något som utvecklarna kallar en beteendemotor. Havok Behavior 4.5 som är en ny del av fysikmotorn kommer erbjuda spelutvecklarna ett smidigt sätt att skapa intelligenta och sofistikerade NPC:er. Om denna funktion kommer konkurrera med Euphoria-motorn återstår att se. GDC 2007 hålls måndag-fredag (5-9 mars) nästa vecka i San Francisco. Mer fakta och troligtvis filmklipp från nya Havok (bland annat) kommer då. Tumnagel
37.3°
+
Tobias™
0
2006

Havok får vara motorn i Fable 2
Lionhead har skrivit på med Havok

I en pressrelease på Havoks hemsida kan man läsa att Lionhead studios bestämt sig för att använda Havok-motorn i den kommande uppföljaren Fable 2, som ska släppas till Xbox 360 någon gång nästa år. Lionheads CEO Peter Molyneux ser Havok som ett verktyg i utvecklingen som kan få utvecklarna att tidigare fokusera på de kreativa delarna. “Using Havok’s technology means that we don’t have to worry about finding an efficient way to do all the complex physics calculations ourselves that are required to create a huge, vibrant, real time and persistent virtual world such as the one we’re creating for Fable 2. By using Havok, we bypass a lot of the heavy physics maths and concentrate our teams more on the creative and innovative elements of the game." Tumnagel
37.0°
+
Lars Lindroth
0

Havok 4.0
Fysik från Havok

Havok visar upp sin senaste version av deras fysikmotor. Klicka på "Läs mer >>" för att se fysikmotorn in action. Tumnagel
37.2°
+
Forcen
0