m

Doug spanar in RAM 1500 TRX
712 hästar kan vara bra om man jobbar med väldigt tunga stenar

I augusti rullade RAM ut pickupen 1500 TRX. Den här är inte helt oväntat en direkt konkurrent till Fords F-150 Raptor. TRX = T-Rex = Tyrannosaurus Rex. Ett djur som alltså enkelt knäcker en Raptor. Lite sån där kul amerikansk humor. 1500 TRX har Hellcat-motor under skalet vilket innebär V8:a på 6,2 liter, kompressor och som sagt 712 hästar. Doug DeMuro har spanat in skapelsen och sett vad det är man får om man köper en sån här. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Ram 1500 TRX
Pickis med 712 hästar

För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Dodge teasar Ram 1500 TRX
Muskelpickup med Hellcat-motorn

Den 17 augusti kommer Dodge att dra täcket av Ram 1500 TRX. Det är en ny pickup som väldigt gärna vill sno lite kunder från Ford F-150 Raptor. Dodgens ess i rockärmen är Hellcat-motorn som vi har sett pumpa ut 800 hästar i andra modeller. Troligtvis kommer effekten vara lite lägre i pickupen men den väntas ändå vara fullt tillräcklig. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dodge Durango SRT Hellcat läcker ut
Läcker?

Det är en sak att gnälla på muskelbilar hit och dit men muskel-suvar tycker i alla fall jag är befogat. Maken till onödigare fordon får man leta efter. Men folk verkar vilja ha dessa åbäken och tillverkarna svarar. Det senaste att läcka ut från Dodge är en bil det har ryktats om länge - Durango SRT Hellcat. Det är alltså en Durango som har fått Hellcat-motorn under huven och kanske även någon lite starkare bussning och krängningshämmare. Sånt behöver man nämligen om man ska brumma omkring med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger över 700 hästar, kanske närmare 800 i det här fallet om det är Redeye-version vi snackar om. Den officiella premiären är, givetvis, förlagd till den 4 juli på grund av Murica. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Shelby GT500 mot ZL1 1LE och Hellcat Redeye
Muskelbilar gör upp i ett dragrace

Edmunds har samlat ihop de tre muskeltörerna Mustang Shelby GT500, Camaro ZL1 1LE och Challenger Hellcat Redeye och kört bilarna mot varandra i ett drag race. Camaron må vara den lättaste i gänget men det är också den med minst effekt, och då är 660 hästar ändå inte helt lite. Men Mussen har över 760 hästar och Dodgen hela 800 så det blir lite kämpigt. Så, vem vinner? Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2019

Motorcykelexpert pratar om kändisars motorcyklar
Fina hojar

Klipp där motorcykelexperten Michael Prichinello tar en närmare titt på några motorcyklar som tillhör kändisar. Bland annat pratar han om David Beckhams Confederate HF131 Hellcat, Keanu Reeves Kawasaki Ninja ZX-10R och Bradley Coopers Ducati XDiavel. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Eldriven handbyggd motorcykel från Sydafrika
Det här är Blackstone Tek HyperTek E-Moto

Blackstone Tek, eller bara BST, är ett företag från Sydafrika som är kända för sina kolfiberfälgar för både bilar och motorcyklar. Nu visar de upp sin senaste produkt som är en eldriven naken motorcykel som fått namnet HyperTek E-Moto. Designat har Pierre Terblanche gjort och han ligger bland annat bakom linjerna på Ducati 749, 888, 999, Hypermotard och Confederates feta hoj X132 Hellcat Speedster. Hojen bygger på en kolfiberram i ett stycke sammanlänkad med en fräst enkelsving bak. I ramen sitter en DHX Hawk-motor som ger 106 hästar och som har ett vrid på 120 newtonmeter. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 4,75 kWh och det är det som sitter där en vanlig motor brukar sitta. Räckvidden anges till 30 mil och man ska kunna snabbladda på 30 minuter. På vissa av bilderna ser ni att det även sitter en extra klump under batteriet, och det är en version som har ytterligare ett batteri. Om siffrorna här gäller för den versionen eller den med bara ett batteri är oklart för tillfället. Hojens vikt ligger på 204 kilo. Som vi kan se finns det inga instrument att glutta på. Tanken är istället att man använder sig av den tillhörande Cross X1-hjälmen som har head-up-display i sig. På den ska man kunna se allt man behöver gällande hojen. I hjälmen finns även en kamera som ser bakåt, så därför behövs inga backspeglar. En sak som dock finns är ett kopplingshandtag och detta ska faktiskt fungera som ett vanligt kopplingshandtag trots att det inte finns någon växellåda. Du ska alltså kunna använda detta för att dra igång en burnout eller exempelvis köra lite på bakhjulet. Vidare ska det finnas farthållare, hill-climb-assist och en ljudgenerator som kan skapa fräsiga ljud när du susar förbi. HyperTek E-Moto kommer att handbyggas i en begränsad upplaga och ni vet ju vad det brukar innebära - en salt prislapp. Så är även fallet här och för att bli ägare till en sån här får man hosta upp 80.000 euro. Planen är att börja tillverka om 18 månader. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Dartz har byggt ännu en film-bil
Baseras på en Hummer H2

Den lettiska biltillverkaren/customfirman Dartz har vi skrivit om tidigare, och ni kanske känner igen deras byggen från filmen The Dictator som släpptes 2012. Det vi ser här är deras senaste skapelse som också är framtagen för en kommande actionfilm, dock vet vi inte vilken ännu. Den kallas för Dartz Prombron Black Stallion och under det kantiga skalet finns en gammal Hummer H2. Karossen är tillverkad i kevlar och kolfiber och utseendet är nog något som bara en mor kan älska. Film-bilen finns bara i ett exemplar men det ska även släppas en version för privatpersoner senare. Vill man inte ha H2-prylar kan man få den med Hellcat-motorn, en annan växellåda och vassare fjädring. Priset för en Prombron Black Stallion kommer att börja på minst 300.000 euro. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre

Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Dodge Charger Hellcat Widebody
Redline Reviews klämmer och känner

I början av året rullade Dodge ut en ännu fetare version av Charger Hellcat - Widebody. Den redan tjocka bilen hade nu blivit ännu tjockare genom ett rejält breddningskit. Redline Reviews har tagit sig en titt på kärran och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Full fart med en Dodge Challenger Hellcat
På Autobahn

YouTube-kanalen AutoTopNL tar ut nya och snabba bilar på Autobahn där det inte är någon hastighetsbegränsning och kollar vad de går för. En av de senaste bilarna att gasa med är en Dodge Challenger Hellcat. Snabbt går det, men trafiken hindrar från att kunna maxa helt. Enligt Dodge själva ska toppfarten ligga på hela 320 km/h. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Dodge rullar ut Charger SRT Hellcat Widebody
Och Charger Scat Pack Widebody

Efter teasern under skynket har Dodge nu lättat på hemlisarna och presenterat Dodge Charger SRT Hellcat Widebody. En breddad version av Scat Pack lanseras också. Skärmarna ökar på bredden med 89 millimeter och för att hjulhusen ska fyllas ut ordentligt sitter där nu 20-tummare som är elva tum breda skodda med 305/35ZR20-däck. Fjädringen har ställts in ytterligare och det finns dämpare från Bilstein som går att ställa in i tre stycken olika lägen. Bromsarna har även uppgraderats och har numera sexkolvsok från Bremo. Charger Scat Pack Widebody har en Hemi-V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 492 hästar och kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och kvartsmilen avklaras på 12,4 sekunder. Väljer man Charger SRT Hellcat Widebody får man istället en kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger hela 717 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 315 km/h. Maskinen gör den här modellen till "most powerful and fastest mass-produced sedan in the world". Försäljningen drar igång i höst men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Något "stort" är på gång från Dodge
Borde handla om Charger Hellcat Redeye

Dodge har släppt följande teaserklipp som visar en fet Charger under ett skynke. Troligtvis rör det sig om versionen Hellcat Redeye som får ett rejält breddningskit på sig och ännu mer effekt ur den kompressormatade V8:an på 6,2 liter. I Challenger SRT Hellcat Redeye ger maskinen hela 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid och det borde vara samma siffra även för Charger. Bilen kommer att ha premiär inom några veckor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Rezvani uppdaterar Tank och ger den 1000 hästar
Känns rimligt

Rezvanis modell Tank är en Jeep Wrangler med nytt skal på sig. Den första versionen hade 500 hästar och sen släppte man även en med Hellcat-maskin på över 700 hästar. Om man inte tycker att detta är nog har företaget något runt hörnet som kanske passar - en Tank med 1000 hästar. Fullt rimlig effekt i en SUV med apokalyps-utseende. Motorn är fortfarande en Hellcat som trimmats ytterligare. Den nya besten presenteras i sommar men går att förboka redan nu om man skulle vara sugen. Coming this summer... the all new 1,000 Horsepower 2020 Rezvani TANK. Accepting reservations now. pic.twitter.com/ZhhUdBgpEa— Rezvani Motors (@RezvaniMotors) June 17, 2019 Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2018

Över 1.000 hästar starka som elefanter i en låda
Det här är lådmotorn Hellephant

Dodge Super Charger 1968 Concept är en konceptbil som Chrysler tagit fram inför årets SEMA-show. Den ser ut som en bitig gammal muskelbil men under skalet lurar nya och mycket potenta grejer. I den här har man nämligen stoppat ner den nya "lådmotorn" man tagit fram - Hellephant. Namnet är en kombination av tidigare Hellcat och Elephant som man valt som ett tydligt budskap på att det här finns ordentligt med pulver. Motorn som är en kompressormatad 426 Hemi-V8:a är på 7.0 liter och bjuder på hela 1.014 hästar och ett vrid på 1.288 newtonmeter. Från och med nästa år kan du köpa maskinen och du får den då levererad i en låda. Kabelhärva, motorstyrning och allt annat du behöver för att få den att lira finns också. Något pris har vi dock inte fått för tillfället. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Rezvani släpper värre version av Tank
Tank X får Hellcat-motor

För ett år sedan visade Rezvani upp Tank - ett galet bygge med framtidsutseende baserat på en Jeep Wrangler. I somras presenterade man en militärversion av bilen och den kunde då utrustas med monstermotorn från Hellcat-bilarna. Nu kommer Tank X och den har denna maskin som standard. Det innebär att det kaxiga utseendet backas upp av en kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger 717 hästar och ett vrid på 881 newtonmeter. Fullt rimlig effekt i något man ska braka omkring med i skogen, eller öknen? Tank X ser ut som vanliga Tank men har tillvalet Off-Road Extreme Package som standard. Det innebär att den har ett höjningskit, kraftigare dämpare, andra bromsar (åttakolvsok fram) och jättedäck på 37 tum. Skulle du vilja ha en får du vara beredd på att priset börjar på 259.000 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Shelby GT500 får 730 hästar
Nya specifikationer har läckt ut

Specifikationer kring den kommande Shelby GT500:an har tidigare läckt ut och nu har det hänt igen. Innan har det snackats om att bilen skulle få hela 772 hästar men nu verkar det som att det istället rör sig om 730. Inte så illa pinkat det heller dock. Motorn ska vara en kompressormatad V8:a på 5,2 liter och vridet anges till 881 newtonmeter. Tjänstevikten ska ligga på 1,916 kilo vilket om det stämmer kommer att göra bilen lättare än Dodge Challenger SRT Hellcat. De läckta dokumenten säger även att kardanaxeln är tillverkad av kolfiber och att viktfördelningen är 56,2 procent fram och 43,8 procent bak. Om dessa nya siffror stämmer återstår att se. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Nu finns det en "militär"-version av Rezvanis Tank
Skottsäkert fort på hjul

Om du känner dig lite osäker här i livet och känner att du behöver något som står pall mot dina fiender i trafiken har nu Rezvani Motors något för dig. Modellen Tank presenteras nämligen i en "militär"-version vilket innebär att den har skottsäker plåt i klass B7 runt om, explosionsskydd undertill och att batteriet, bränsletanken och kylaren är klädda i Kevlar. Vidare finns det även mörkerkameror, sirener och ett megafonsystem. Det finns även en "rökridå"-funktion där du kan trycka på en knapp och baktill släppa ut massa rök så att dina fiender tappar bort dig. Dörrhandtagen är även elektrifierade så om någon obehörig är där och pillar får de sig en elstöt. Under huven sitter det en V8:a på 6,4 liter som ger 500 hästar. Om du tycker att det för klent kan du även få Hellcat-motorn vilket innebär en kompressormatad V8:a på 6,2 liter med över 700 hästar. Priset börjar på 295.000 dollar. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard

Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in en Toyota Prius med Hellcat-motor
Verkar pigg

Om man går till Dodge kan man få köpa Hellcat-motorn separat och sedan trycka i den i någon annan bil bara för att det är kul. Det är precis vad American Racing Headers har gjort, men deras val av bil är kanske inte det man först hade väntat sig - en Toyota Prius. Det gör att den går snäppet bättre än i originalutförande, och att den är väldigt långt ifrån grundtanken med bilen. Nu har Jay Leno spanat in bygget och tagit sig en provtur, vilket ni kan se här ovan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Dodge har facelift av Challenger SRT Hellcat på gång
Får näsborrar på huven

I sommar kommer Dodge att presentera en lyft version av Challenger SRT Hellcat och nu får vi ett par första teaserbilder på vad som komma skall. Det man tydligt ser är att bilen kommer att få en huv med två stycken maffiga luftintag inspirerade av Mopar-prylarna från 60- och 70-talet. De nya näsborrarna ska se till att den kompressormatade V8:an får så mycket luft det bara går. Effekten i Hellcat är 717 hästar och 881 newtonmeter och det är oklart om faceliften kommer att innebära någon förändring på den fronten. Det ryktas om en försiktig höjning till 735 hästar men det återstår att se. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Shelby GT500 kommer tillbaka
Får över 700 hästar

Förutom att presentera nya Bullitt-Mustangen i Detroit berättade Ford även att ytterligare en legend är på väg tillbaka - Mustang Shelby GT500. Bilen kommer att få över 700 hästar och blir då en direkt rival till Dodge och deras Hellcat-modeller. Nyheten kommer nästa år men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2017

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee med 717 hästar
För dig som är sugen på snabb SUV

Innan New York Auto Show öppnar sina dörrar får vi nu ta del av vad Jeep kommer att visa upp där. Det här är Grand Cherokee Trackhawk och det är en SUV som fått samma motor som Dodge Hellcat. Det innebär att den här röda klumpen har en kompressormatad V8:a på 6,2 liter med hela 717 frustande hästar och ett vrid på 874 newtonmeter under huven. Det är tillräckligt för att skicka den från stillastående till 100 km/h på bara 3,6 sekunder. Fortsätter man att gasa är det roliga slut först vid 289 km/h. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och till maskinen kopplas en åttastegad automatlåda som växlar på 160 millisekunder. För att få stopp på grejerna sitter det Brembo-bromsar runt om, fram mäter de 400 millimeter och har sex kolvar, bak är de 350 millimeter och har fyra kolvar. Från 96 km/h till att stå helt still krävs 34,7 meter om man stampar till. Dragvikten ligger på 3,2 ton. Utseendemässigt skiljer sig den här värstingversionen inte jättemycket från SRT8 som tidigare var den hårigaste Cherokeen man kunde köpa. I fronten har man monterat luftintag istället för dimljus och baktill sitter det fyra svarta avgaspipor, i övrigt handlar det om lite emblem som skvallrar om att det här är något alldeles extra. Försäljningen i USA kommer att dra igång i höst men några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Första officiella bilden på Dodge Challenger SRT Demon
Muskelbilen får mer muskler

Efter kopiöst många teasers hit och dit visar Dodge äntligen upp en ordentlig bild på Challenger SRT Demon. Det här är en ännu värre version än Hellcat och det man har gjort är att slänga på ett breddningspaket, fetare däck samtidigt som man har rivit ut grejer interiört vilket bland annat har fått ned vikten med 90 kilo. I övrigt har man filat på fjädring, växellåda, avgassystem och launch control-systemet för att göra bilen riktigt vass - åtminstone när det kommer till att köra rakt fram. V8:an under huven som i Hellcat lämnar hela 717 hästar ska ha trimmats en del men till hur mycket vet vi inte. Den ska nu även gå att köra på vanlig macksoppa och racesoppa och man ska enkelt kunna växla mellan dessa för att snabbt kunna ställa om från gata till bana. Premiär blir det på New York Auto Show och i samband med det lär vi få lite mer information om bilen. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Dodge visar lite av Challenger SRT Demon
Har bred häck och breda däck

Dodge tycker tydligen inte att värstingen SRT Hellcat är vass nog och kommer därför inom kort att presentera en ännu värre version. Den heter Challenger SRT Demon och här får vi en liten försmak på den i form av två bilder och ett videoklipp. Som vi kan se är det på bredden man har jobbat och både fram och bak sitter det massiva hjul skodda med 315/40-däck. Japp, även fram. Det gör att det här blir den första produktionsbilen med såpass breda framdäck. För att dessa inte ska sticka ut har bilen breddats totalt nio centimeter med hjälp av skärmbreddare. Det nya utseendet kommer att matchas med ännu mer pulver ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an. I Hellcat ger den över 700 hästar men här väntas mer alltså, hur mycket vet vi tyvärr inte än. Förutom detta ska man även ha skalat bort 91 kilo vikt. Demon har sin premiär på New York Auto Show som slår upp sina portar den 14 april. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2016
Nästa sida