m

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 har premiär den 15 december
Preddan?

Hennessey meddelar nu att superbilen Venom F5 i produktionsutförande kommer att ha sin premiär den 15 december. Den kommer då att avtäckas under en livesändning som drar igång klockan 19.00 svensk tid. Bilen har en V8:a på 6,6 liter, dubbla turbo och en effekt på 1843 hästar. Detta ska vara tillräckligt för att ge den en toppfart på över 500 km/h. Enligt Hennessey ska den bil man nu visar upp skilja sig avsevärt exteriört jämfört med konceptet som visades upp 2017. Den ska även ha blivit ännu mer aerodynamisk, ha mer kolfiber och en interiör som inspirerats av flygindustrin. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 visas i produktionsform innan året är slut
Preddan jublar

Det har nu gått hela sex år sedan Hennessey presenterade superbilen Venom F5 och fortfarande har den inte dykt upp i produktionsutförande. Men nu lovar trimfirman att den ska ha premiär innan året är slut. Bilen ska vara nästan helt klart redan nu och fullt funktionsduglig. De ordentliga testerna väntas dra igång i början av nästa år och 24 stycken exemplar är planerade för tillverkning. Bilen bygger runt en kolfibermonocoque som bara väger 86 kilo. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter som ska ge 1843 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Målet är att passera 500 km/h-gränsen och sätta ett nytt hastighetsrekord för produktionsbilar. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Hennessey har redan dubbelturbomatat nya Corvette
Det gick fort

Eftersom jag vet hur mycket ni älskar Hennessey Performance kommer här en nyhet från gänget som nu redan har dubbelturbomatat nya Corvette. Ganska snabbt jobbat med tanke på att man hämtade bilen förra veckan. Vad detta har gjort med effekten får vi snällt vänta på tills allt är inställt ordentligt och bänkat - målet har dock varit omkring 1200 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Hennessey visar kolfiber-monocoquen till F5
Mer vridstyv än Chiron

Självklart ska en modern superbil ha en monocoque i kolfiber, och nu visar Hennessey upp hur den i Venom F5 ser ut. Tack vare materialvalet väger skapelsen in på låga 86 kilo och det sägs att den ska vara ännu vridstyvare än den som Bugatti Chiron har. Kan kanske vara bra eftersom det bakom sittbrunnen sitter en V8:a med dubbla turbo som pumpar ur sig 1843 hästar och 1617 newtonmeter. När Venom F5 väl kommer att presenteras i skarpt läge är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg-koncept som gör 500 km/h på gång?
Kanske visas upp i Genève

Förra året såg Bugatti till att spräcka en drömgräns när det gäller toppfart - 300 mph, eller 482 km/h. Hennessey är sugna på att slå detta, men självklart även Koenigsegg. Nu ryktas det om att den lilla firman i Ängelholm har ett nytt koncept på gång som ska toppa hela 500 km/h. Projektet sägs gå under namnet Mission 500 Concept och vi kanske får se skapelsen i Genève i mars. 500 i namnet ska stå för toppfarten i km/h vilket i mph blir 311. Det kan vara så att konceptet är baserat på modellen Jesko som hade premiär i mars. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2019

Hennessey trimmar Corvette C8 upp till 1217 hästar
För dig som tycker nya ZR1 verkar för klen

Förra veckan skrev vi om de senaste ryktena kring den kommande ZR1-versionen av Corvette C8. Det snackas om att den kommer att få dubbla turbo, hybridkraft och runt 900 hästar. Det räcker ju som ni säkert förstår gott och väl, men om man inte orkar vänta på den versionen och vill ha ännu mer kraft kan man vända sig till Hennessey. De kan nämligen trimma upp bilen till 1217 hästar. Väljer man detta paket får man en specialbyggd LT2-V8:a som uppgraderats med smidda aluminiumkolvar och smidda vevstakar i stål. Maskinen utrustas med två turbo-aggregat och dubbelkopplingen förstärks för att palla med den nya kraften. Det dröjer dock ett tag innan man kan ge sin C8:a den här behandlingen och det enda Hennessey kan erbjuda till modellen i skrivande stund är ett sportigare avgassystem i rostfritt. Senare kommer man att kunna trimma upp bilen med kompressor till 710 hästar men värsting-versionen med 1217 hästar verkar alltså komma efter detta. Förutom motormeck kommer justerbar fjädring, Brembo-bromsar, andra fälgar och ett kolfiberkit bestånde av frontsplitter, sidokjolar, takscoop och en rejäl vinge på bakluckan att erbjudas. Några av grejerna väntas bli tillgängliga nästa år men vad de kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Hennessey moddar Porsche Taycan
Första gången de tar sig an en elbil

Tuningfirman Hennessey är mest kända för att vråla upp muskliga amerikanska bilar till elva och ge dem omkring 1000 hästar eller liknande. Deras nästa projekt skiljer sig dock lite eftersom det handlar om en elbil, men inte vilken elbil som helst utan Porsches nya Taycan. Exakt vad man ska göra är lite hemligt fortfarande men det kommer handla om relativt enkla uppgraderingar som andra hjul, annat kjolpaket och uppdateringar interiört. Man kommer alltså inte att röra drivlinan utan det handlar bara om kosmetiska förändringar. Dock är det inte uteslutet inför framtiden och man kommer att kika på hur man skulle kunna skruva upp även denna till mer effekt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Hennessey grattar Bugatti till 490 km/h
Vill själva spräcka 500-gränsen

Tidigare i veckan fick vi reda på att Bugatti passerat en drömgräns när det gäller toppfart - 300 mph. Dock var det med en prototyp av modellen Chiron och inget som stämplas som världsrekord då man inte körde två vändor åt vardera håll och sedan räknade ut genomsnittet. När toppfarten blev officiell meddelade Bugatti att man slutar jaga fart på det viset och nöjer sig med vad man har åstadkommit. Det kommer givetvis inte andra tillverkare att göra och vi väntar med spänning på hur Koenigsegg kommer bemöta det nya rekordet. Hennessey Performance gratulerar Bugatti till bedriften och antar utmaningen att nå nästa drömgräns - 500 km/h (311 mph). Detta ska man göra med den nya modellen Venom F5 som har en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter som ger 1600 hästar och 1760 newtonmeter i vrid. Visa det här inlägget på Instagram Congrats to our friends at @bugatti on your 304 mph run! Such a massive achievement and we accept the challenge! #bugatti #hennessey #venomf5 #topspeed #worldsfastest #onedirection #300mph Ett inlägg delat av Hennessey Performance (@hennesseyperformance) 2 Sep 2019 kl. 7:27 PDT Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

Hennesseys Jeep Trackhawk är ruggigt snabb
Suven gör 0-100 km/h på runt 2,3 sekunder

Jeep Trackhawk är med sina 717 hästar långt från en slö bil, men Hennessey är ändå aldrig nöjda. De har tryckt ner inte mindre än 1.200 hästar i sin version och det har gjort den sjukt snabbt. Uppgraderade kolvar, stakar, andra kammar, större kompressor och lite saker till får upp effekten rejält och gör att bilen nu kan avverka 0-60 mph (96 km/h) på bara 2,3 sekunder. Kvartsmilen klämmer den på 9,66 sekunder med en slutfart på 233 km/h. Hennessey kommer att bygga 24 stycken av den här och varje kostar dig 179.000 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Hennessey visar bilder på Venom F5:s motor
Ska hjälpa bilen att toppa 482 km/h

I november förra året drog Hennessey Performance täcket av den helt egenbyggda modellen Venom F5. Nu får vi även bilder på hur maskinen ser ut. Målet med bilen är att bli den första gatlegala bilen att toppa 482 km/h eller mer och för att lyckas med det sitter det en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter bakom sittbrunnen. Den ger 1.622 hästar och har ett vrid på hela 1.760 newtonmeter. Tyvärr berättar man inte så mycket mer än detta men hävdar att man känner sig säkra på att sätta lite nya rekord under nästa år. Man säger också att 15 stycken av de 24 stycken exemplar som ska tillverkas har tingats. Tidigare har man sagt att bilen kommer att väga 1.338 kilo och att det ska ta under tio sekunder att köra från stillastående till 300 km/h. Till 400 km/h ska det ta under 30 sekunder. Den som lever får se. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Demon på kvartsmilen
9,14 sekunder

Hennessey trimmar som ni vet muskelbilar och en modell de gärna sätter tänderna i är Dodge Challenger SRT Demon. Den här som de har masserat till 1 050 hästar är nu världens snabbaste på kvartsmilen (402 meter) med tiden 9,14 sekunder och en slutfart på 244,6 km/h. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord
Toppade över 200 mph

Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6. En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Corbellati Missile ska vara världens snabbaste bil
Toppar 500 km/h

Bugatti Chiron, Koenigsegg Agera RS och Hennessey Venom F5 ska inte ha en chans mot Corbellati Missile som ska visas upp i Genève. Det är en italiensk hyperbil som hävdar att den är snabbast i världen, och att den kan nå drömtoppfarten på hela 500 km/h. För att lyckas med bedriften finns det bland annat en dubbelturbomatad V8:a på 9,0 liter som ger 1.800 hästar under skalet. Till motorn kopplas en sexväxlad låda som i sin tur driver bakhjulen. I alla fyra hörn sitter keramiska bromskivor på 394 millimeter som alla greppas av sexkolvsok. Designmässigt påminner formerna lite om ikonen Ferrari P4. Både kaross och chassi ska vara tillverkat i kolfiber. Längden anges till 4,67 meter, bredden till 2,04 och höjden till 1,17. Om Corbellati någonsin kommer att kunna leva upp till sina påståenden återstår som i alla liknande fall att se. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0
2017

Kommer Hennessey Venom F5 toppa över 480 km/h?
Vad säger matten?

Hennessey hävdar att deras senaste modell Venom F5 ska spränga den magiska 300 mph-gränsen och toppa hela 301 vilket i km/h blir 484. Men än har de inte bevisat detta, och är det möjligt? Engineering Explained tar sig en titt på matten kring det hela i det här klippet. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Så här ser Hennessey Venom V5 ut på insidan
Kan fås med skärm i ratten

Hennessey har nu delat med sig av bilder på hur den nya supersnabba bilen Venom V5 ser ut på insidan. Här blandas kolfiber med alcantara och det verkar inte finnas jättemycket prylar som kan distrahera föraren. Mittkonsolen är enkel med ett par vred och en liten skärm, och det sitter även en skärm i den fyrkantiga ratten. På ratten finns alla knappar man behöver och det enda som finns bakom den är två stora växelpaddlar. Blinkers, ljus och vindrutetorkare sköter man alltså direkt från ratten och inte via spakar. Som ni kan se går det även att få ratten utan skärmen i sig, den är då istället placerad i instrumentbrädan precis som vi är vana vid. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg berättar om de fem nya rekorden
Hastighetsrekord, ny tid för 0-400-0 km/h med flera

När någon, någon i detta fallet är Bugatti, går in och tar för sig på Koenigseggs territorium som i många år har varit att klocka hur snabbt bilarna går från 0 till en viss hastighet och tillbaka till 0 igen kommer Koenigsegg inte att sitta still. När Bugatti dundrade iväg med sin Chiron och klockade 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder var Ängelholmarna inte sena med att kontra. Med en Koenigsegg Agera RS gjorde de bara några dagar senare samma grej och lyckades då klocka tiden 36,44 sekunder. Nu har de putsat den tiden ytterligare, till 33,29 sekunder och även slagit nytt världsrekord för produktionsbilar då de i helgen lyckades sätta toppfarten 446,97 km/h. Det tidigare rekordet sattes av en Bugatti Veyron och det löd 431,07 km/h. Klipp på dessa två rekord kan ni se här nedan. I en lång bloggpost som du hittar på länken nedan berättar de om de fem (!) nya rekorden som är minst sagt imponerande. Nu ska det bli väldigt spännande att se om Bugatti kommer att kontra detta, och vad Hennessey har att säga om saken. Tumnagel
56.8°
+
Bobby Green
0

Bilen som ska sätta skräck i Bugatti Chiron
Hennessey presenterar Venom F5

Hennesseys vapen för att utmana Bugatti Chiron är nu presenterad. Bilen heter Venom F5 och under skalet finns det en mittmonterad V8:a på 7,4 liter med dubbla turbo som utvecklar 1 600 hästar. Den i sin tur skickar kraften via en sjustegad automatlåda med singelkoppling och paddlar bakom ratten till det bakre hjulparet som består av två feta Michelin PAX. En manuell växellåda ska också gå att få om man hellre vill ha det. Målet är 300 mph vilket i km/h är hela 482. Bilen har utvecklats under fyra års tid och den är helt och hållet byggd från grunden och inte baserad på Lotus-grejer som det tidigare har varit. Kolfiber har använts i mängder och allt utgår från en monocoque i just detta ädla material. Vikten anges till 1 360 kilo. Bilen ska göra 0-186 mph på under tio sekunder, 0-249 mph på under 20 sekunder och toppa 301 mph. Angående det senaste rekorden från Bugatti och Koenigsegg med att köra 0-400-0 km/h på kortast tid säger John Hennessey följande: "I think that’s a number that the guys from Bugatti and Koenigsegg came up with because they couldn’t beat our top speed number." 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 1,6 miljoner dollar. För att få köpa en bil måste du ansöka först, och sedan handplockas du ut om du är värdig. De första leveranserna ska ske 2019. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Hennessey tar med galen pickis till SEMA
Mitt barnsliga jag vill ha denna

Jag gillar småbilar men efter att ha flyttat till hus kan jag ändå förstå vitsen med något större som sväljer lite grejer. Om jag spinner vidare på den tanken vore det lite kul att ha något helt överdrivet, bara för att. En Mercedes G 63 AMG 6x6 kanske? Eller varför inte Hennesseys senaste skapelse - VelociRaptor 6x6. Den tar man med sig till årets SEMA Show som drar igång nästa vecka. Bilen är baserad på F-150 VelociRaptor men har alltså fått ett extra hjulpar och därför ännu mer attityd. Under huven sitter en EcoBoost-V6:a med turbo och 450 hästar. För en extra slant får du en turbosnurra till och då hoppar effekten upp till 600 hästar istället. Skulle du vara sugen kan du få ge mig 295 000 dollar så att jag kan köpa en och köra ris till ÅVC med. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Hennesseys supersnabba nyhet presenteras 1 november
Är den snabbare än Chiron?

Hennessey Performances senaste bil heter Venom F5 och den 1 november kommer den att avtäckas på SEMA i Las Vegas. Förhoppningen är att det här ska bli världens snabbaste bil och att den ska klå Bugatti Chiron när det kommer till toppfart. Bilen har en egenutvecklad kolfiber-monocoque och en dubbelturbo-matad V8:a på omkring 1 500 hästar bakom cockpiten. Den väger nästan 500 kilo mindre än vad Chiron gör och man hoppas att dessa kombinationer ska göra att toppfarten hamnar omkring 290 mph (467 km/h). Designen har den nystartade avdelningen Hennessey Special Vehicles stått för och tillverkningen sker i Texas. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Venom F5 tornado ska vara snabbare än Bugatti Chiron
Hennessey presenterar nytt senare i år

Amerikanska Hennessey vill alltid ha den snabbaste bilen och för att lyckas med detta måste de kämpa mot Bugatti. Modellen Venom GT lyckades sno åt sig titeln från Veyron som världens snabbaste coupé och cabriolet men när Bugatti nu har lanserat Chiron står man återigen i skuggan. Detta vill man ändra på med Venom F5 tornado som ska presenteras senare i år. Med den hoppas man nå en toppfart på omkring 482 km/h (300 mph). Bilen, som man visade i ett utförande redan 2014, är helt och hållet byggd från grunden av Hennessey till skillnad från Venom GT som baserades på Lotus Elise/Exige. Man säger att den kommer att bli superlätt men avslöjar inga siffror. Motorn är också än så länge hemlig men det har tidigare snackats om att den ska ge 1 500 hästar. Bilen ska vara helt laglig att köra på gatan. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2016

Hennessey Performance har slagit Veyron Grand Sport Vitesse
Venom GT Spyder är nu världens snabbaste cabriolet

Häromdagen hintade Hennessey Performance om att de slagit ett nytt världsrekord. Företaget firar 25 år i år och detta ville man markera genom att göra något storslaget. Man plockade ut den 1 451 hästar starka modellen Venom GT Spyder på Naval Air Stations flygfält i Lemoore, Kalifornien, tryckte på gaspedalen och slutade inte förrän mätaren stod på 427,3 km/h (265,6 mph). Hastigheten är betydligt högre än den Bugatti kom upp i med Veyron Grand Sport Vitesse 2013 - 408,8 km/h. Hennessey skulle kanske kunna köra ännu fortare, fast då skulle de behöva en längre raksträcka. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2015

John Hennessey berättar historien om Venom GT
Bilen man antingen älskar eller hatar

John Hennessey från Hennessey Performance har träffat Xcar och pratat lite om historien kring modellen Venom GT. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0
2014

Vad tror ni om en Alfa Romeo 4C med 738 hästar?
Lazzarini Design hänger i en trimmad Ferrari-motor

Dagens Alfa Romeo 4C har 240 hästar men om man tycker att det är på tok för lite och inte orkar vänta på att Alfa ska trimma upp bilen själva kan man ju alltid gå till Lazzarini Design. De presenterar nu nämligen sin 4C Definitiva och där har den ettriga turbofyran bytts ut mot en V8:a på 4.3 liter från Ferrari som fått behandling av Hennessey. Motorn förses med dubbla turbo och effekten landar på hela 738 hästar och 720 Nm. Det här ska innebära att den lätta bilen tar sig till 100 km/h på omkring 2.6 sekunder. Förutom motorbytet får bilen ett komplett nytt kjolpaket, fet vinge på bakluckan och mängder med kolfiber. Den första prototypen väntas vara klar inom ett par månader och för den som är sugen kan jag berätta att prislappen kommer att landa på runt 250 000 euro. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Hennesseys nya toppfartsvapen - Venom F5
Målet är 466 km/h

Hennessey har i dagsläget inofficiellt den snabbaste produktionsbilen i världen men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka bara för det. Bugatti har något ännu värre på gång och då gäller det att presentera något nytt för att inte glömmas bort. Det är därför Hennessey nu visar upp den nya bilen Venom F5 - ett as som man har som mål att komma upp i 466 km/h med. Designen påminner i mina ögon om Corvette C7 i fronten, medan baken känns rätt så egen. Bilen byggs i kolfiber och aluminium för att hålla nere vikten och det sägs att tjänstevikten kommer att landa på under 1.3 ton. Motorn är en vidareutveckling av V8:an som används i Venom GT och effekten kommer att ligga på över 1 400 hästar. Till den kopplas en paddellåda med singelkoppling, eller ett manuellt sexväxlat alternativ. Bilen kommer att visas upp i produktionsform först nästa år. Endast 30 stycken exemplar kommer att byggas och varje kommer att ha en prislapp ännu saltare än de 1.2 miljoner dollar företaget begär för en Venom GT. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Apple plockar upp Tag Heuers försäljningsdirektör
För iWatch?

Jean-Claude Biver från det franska lyxholdingbolaget LVMH (Louis Vuitton, Moet och Hennessey) nämnde för CNBC att försäljningsdirektören för det schweiziska klocktillverkaren Tag Heuer har tagit ett uppdrag hos Apple. Här kan man ju nästan lista ut att det uppdraget sannolikt har något att göra med Apples berykta smarta klocka iWatch. Om allt detta nu stämmer så antyder det ju att Apple än en gång siktar in sig på den lite lyxigare delen av denna marknad. Apple ryktas offentliggöra iWatch under oktober månad. Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Hennessey hänger på dubbelturbo på Ferrari 458 Italia
Nu gör bilen 0-100 km/h på bara 2.8 sekunder

Puristerna går nog i taket men det bryr sig inte Hennessey om. Nu har de gett sig på en stackars oskyldig Ferrari 458 Italia och försett den italienska besten med dubbelturbo. Det vrider upp effekten ur V8:an på 4.5 liter från 570 till hela 730 hästar och ett vrid på 720 Nm. En effekt som är tillräckligt för att skicka bilen till 100 km/h på bara 2.8 sekunder. Förutom fläktarna har jänkarna även monterat ett nytt insug, nytt avgassystem, intercooler, nya spridare och mappat om ECU:n. Laddtrycket är ställt till knappt en halv bar men detta visar sig alltså räcka gott och väl. För den som ändå är orolig att grejerna inte ska hålla erbjuder Hennessey ett års garanti på jobbet. Baspaketet till den här bilen börjar på 59 995 dollar. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

SSC Tuatara har 1 350 hästar

Shelby Supercars (SSC) hävdade att deras Tuatara skulle få en motor med hela 1 350 hästar. Det är 150 hästar mer än i Bugatti Veyron Supersports och 106 fler än i Hennessey Venom GT. Nu har motorn bänkats och körts i en dyno, och visst blev det som SSC lovade. 1 350 hästar och 1 733 Nm i vrid. Men det slutar inte där. Motorn står tydligen pall för hela 1 700 hästar om det nu skulle vara så. När bilen väl sätts i produktion ska den göra omkring 440 km/h. och blir då alltså världens snabbaste bil. När det här sker är dock oklart för tillfället, men det verkar ju inte som att projektet har dött i alla fall. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Veyron Super Sport återigen världens snabbaste
Guinness har ångrat sig

Det här börjar bli lite komiskt nu. Först blev Bugatti av med sitt världsrekord för att ha världens snabbaste bil efter att Hennessey börjat bråka och hävdat att deras Venom GT var snabbast. Kort därefter dundrade Bugatti ut ett nytt världsrekord och det i att deras avcabbade Veyron nu var världens snabbaste roadster. Nu går Guinness ut och säger att de ångrar sitt första beslut och ger tillbaka rekordet för världens snabbaste bil till Bugatti och modellen Veyron Super Sport. Anledningen till Guinness pudel sägs vara att de efter att ha konsulterat med experter kommit fram till att Bugattis toppfartsspärr inte är en anledning för att frånta dem rekordet. Den snabbaste produktionsbilen i världen är alltså denna vi ser här, och den gör 431,072 km/h.x27 Under "Läs mer" finns en video från rekordkörningen med Grand Sport Vitesse där Harry Metcalfe medverkar. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Bugatti tappar världsrekord
Fartrekordet för Veyron Super Sport tas tillbaka

För tre år sedan fick Bugatti om SSC Ultimate Aero och blev världens snabbaste produktionsbil med sin toppfart på 430 km/h. Nu har dock Guinness tittat över siffrorna igen och det verkar som att Bugatti kommer att tappa sitt rekord. Och ja, det är bara för att Hennessey nyligen gick ut och gnällde över att toppfartsspärren plockats bort i rekordbilen, men fanns i produktionsbilen som folk kunde köpa. Bilen i affären gör nämligen "bara" 415 km/h. "As the car’s speed limiter was deactivated, this modification was against the official guidelines. Consequently, the vehicle’s record set at 431.072 km/h is no longer valid. Following this, Guinness World Records is reviewing this category with expert external consultants to ensure our records fairly reflect achievements in this field." Tumnagel
31.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida