LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Audi har startat rejset för att komma ikapp Tesla
Herbert Diess pratar om Artemis-projektet

Herbert Diess som är vd för Volkswagen och ordförande i Volkswagen Group pratade nyligen på det årliga mötet om Audis framtid. Där tog han bland annat upp Artemis-projektet och att Audi nu har startat rejset för att komma ikapp Tesla. Artemis handlar om en fullt autonom bil som ska komma 2024 och troligtvis handlar det om en vidareutveckling av konceptet Aicon som vi först såg 2017. Audis Car.Software.Org-gäng har fått i uppdrag att utveckla helt ny mjukvara till bilen och denna skulle kunna delas med övriga i Volkswagen-familjen i framtiden. En första titt på vad man skapat ska visas någon gång nästa år. Bilen kommer att bli den första att köra det helt nya operativsystemet VW.OS. Modellen e-tron GT är fortfarande på gång och målet är att produktionen av den ska dra igång senare i år. Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är också helt eldrivna modeller som kommer nästa år. Tumnagel
49.7°
+
Bobby Green
0

Ralf Brandstätter ny vd för Volkswagen
Börjar sitt nya jobb den 1 juli

Igår skrev vi om rykten som sa att Porsches vd Oliver Blume skulle ta över Herbert Diess jobb som vd på Volkswagen. Idag får vi reda på att det inte blir så. Herbert ersätts men hans roll kommer istället att fyllas av Ralf Brandstätter. Han har tidigare varit märkets operativa chef (COO) och tillträder sin nya tjänst den 1 juli. Herbert Diess blir istället koncernchef. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsches vd ersätter Volkswagens vd?
Dieselgate, lanseringsstrul och rasismanklagelser gör att det stormar

Våren 2018 blev Herbert Diess utsedd till vd för Volkswagen efter att Matthias Müller fått kicken med anledning av dieselgate. Dock fortsätter det att storma hos företaget, och nu ryktas det om att Porsches vd Oliver Blume istället ska ta över rodret hos Volkswagen. Olivers tjänst sägs tas över av Skodas vd Bernhard Maier. Anledningen till att man återigen vill röra om i grytan är fortfarande sviter av dieselgate men även de många problem man har haft med lanseringen av ID.3 och nya Golf. Den sistnämnda blev även nyligen anklagad för en rasistisk reklam (se klippet nedan) och det kanske var detta som fick bägaren att rinna över. Jochen Sengpiehl ansvarade för denna reklamsnutt som publicerades på Instagram, och det sägs att han nu får sparken. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen: bilmarknaden har återhämtat sig till sommaren
En del andra biltillverkare förlänger dock sin nedstängning

Alla marknader är skakiga just nu och en där det märks väldigt tydligt att det just nu pågår en pandemi är bilmarknaden. Bilhallarna gapar tomma och fabriker stänger ner. Volkswagen stängde ner sin biltillverkning den 19 mars och planen är att hålla stängt till och med den 3 april. Vdn Herbert Diess tror dock att man måste förlänga detta datum. Försäljningschefen Jürgen Stackman ser ljusare på det hela och räknar med att Tyskland återgår till det normala i sommar, och att bilmarknaden då återhämtar sig. Han säger också att samhället och ekonomin inte klarar av ett stillestånd längre än till sommaren och att vi måste lära oss att leva med viruset. Flera biltillverkare i Kina har redan dragit igång sina verksamheter igen. General Motors, Ford och FCA gör dock tvärtemot Volkswagen och förbereder sig på att förlänga sina nedstängningstider. Donald Trump har sagt att han vill att USA är back in business på alla fronter igen den 12 april men som det ser ut just nu lär inte det hända. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slutar utveckla gasbilar
Lägger pengarna på elbilar istället

Nu stoppar Volkswagens vd Herbert Diess all utveckling av gasbilar och istället kommer resurserna att läggas på utveckling av elbilar. Det är nämligen där man tror framtiden kommer att ligga, inte i gasdrift. Volkswagen ska satsa 500 miljarder kronor på att ta fram omkring 70 stycken nya eldrivna modeller och då behövs kosingen där istället. Utfasningen av gasbilar kommer såklart att ta en stund och nya Caddy CNG som går på gas kommer fortsätta att säljas. För två år sedan visade Skoda en konceptbil som gick på gas, men den kommer troligtvis inte att bli verklighet som det ser ut nu. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Vdn är övertygad om att Volkswagen kommer att köra om Tesla
Det är bara en tidsfråga

Herbert Diess är vd för Volkswagen och nyligen gick han ut och sa att han är övertygad om att den tyska biltillverkaren kommer att komma ikapp och förbi Tesla. Han hyser stor respekt för Elon Musk och allt han har byggt upp, men i racet om att bli störst med elbilar kommer Volkswagen att hålla jämna steg för att sedan passera. Modellen ID 3 lanseras snart och det är tillverkarens första riktigt stora elbilssatsning, och bara början på ID-familjen med allt vad det innebär. Så här sa Herbert i en intervju: "Itx27s an open race. We are quite optimistic that we still can keep the pace with Tesla and also at some stage probably overtake. The company which adopts fastest and is most innovative but also which has enough scale in the new world will make the race. It’s very difficult to read President Trump but he stated that he’s still not happy with Europe. We’re doing what we can to avoid tariffs. 2020 for the auto industry will be a very difficult year, but we’re doing the right things to be competitive." Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0
2019

70 nya eldrivna modeller från Volkswagen-koncernen inom tio år
Ökar från tidigare 50 stycken

Som väntat satsar Volkswagen-koncernen stenhårt på elbilar för tillfället och nu meddelar man att man ökar från 50 till 70 stycken nya helt eldrivna modeller inom tio år. Det kommer bland annat innebära att antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar kommer att öka från 15 till 22 miljoner stycken. Herbert Diess som är vd för Volkswagen AG säger följande: "Volkswagen tar ansvar för framtidens viktiga trender – i synnerhet klimatfrågan. Klimatmålen i Parisavtalet är vår måttstock. Vi kommer att anpassa produktionen och andra delar i värdekedjan till koldioxidneutralitet de närmaste åren. Det blir vårt bidrag till att begränsa den globala uppvärmningen. Volkswagens målsättning är att tillhandahålla individuell mobilitet för miljontals människor under de kommande åren – mobilitet som är säkrare, renare och helt uppkopplad. För att kunna hantera de nödvändiga investeringarna för elbilsoffensiven måste vi bli ännu effektivare och öka prestationerna på alla områden." Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0
2018

Bram Schot ny vd för Audi
Tar över efter Rupert Stadler

Audis tillförordnade vd sedan juni månad Bram Schot blir nu ny vd för bolaget. Utöver Audi har han även då ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro. 57-åringen är född i Nederländerna och lämnade 2011 sin roll som vd för Mercedes-Benz Italia för att börja inom Volkswagen-gruppen. Audi Supervisory Board Chairman och VW Group CEO Dr. Herbert Diess säger följande: "With the appointment of a new Chairman of the Board of Management, we have laid important groundwork for Audi’s future orientation. As interim CEO, Bram Schot has already done a convincing job in recent months. He is pushing forward with the cultural change in his team and is effectively tackling the current challenges. With the benefit of a strong mandate, he will further accelerate the transformation of the company and lead the Four Rings to new successes." Bram börjar sitt nya jobb den 1 januari nästa år och tar över efter Rupert Stadler som i somras greps efter att han misstänkts förstöra bevismaterial kring dieselgate. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen redo att bygga 50 miljoner elbilar
Bring it on!

Uppdatering! En talesperson från Volkswagen har meddelat att det är 15 miljoner elbilar det rör sig om, inte 50. Nu kommer snart det som många elbilsfantaster troligtvis har väntat på - att Volkswagen ska släppa på fördämningen och börja massproducera bilar som går på el. Enligt vdn Herbert Diess har man köpt batterier som räcker för att tillverka 50 miljoner elbilar. Nu ska man bara dra igång med det hela också. Den första att nå ut till kunderna blir modellen I.D som ska presenteras nästa år. Den är i samma storleksklass som en Golf men dess plattform gör att den är lika rymlig som en Passat. Räckvidden på en laddning kommer att ligga mellan 40 och 60 mil. Under 2017 sålde Volkswagengruppen 10,7 miljoner bilar totalt. Tumnagel
61.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagens vd får sparken
Ersätts av Herbert Diess

Nu är det dags för nästa högt uppsatta person inom Volkswagen att ryka och det är ingen mindre än Matthias Müller - han som varit vd för företaget sedan slutet på 2015. Han tog över efter Martin Winterkorn som fick sparken efter dieselgate och Matthias uppdrag blev att städa upp efter detta. 2017 blev rekordår för Volkswagen så något gjorde han ju rätt. Det har ryktats om att Matthias skulle få gå hela veckan men idag blev det alltså klart. Hans avtal sträcker sig egentligen till år 2020 men han fick lämna två år tidigare. Anledningen sägs vara att man behöver en person som kan förändra ännu mer, och det uppdraget har nu gått till Volkswagens varumärkeschef Herbert Diess. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen gör cabriolet av T-Roc
Börjar tillverkas 2020

På temat konstiga bilar folk vill ha är SUV-cabben. Nissan försökte en gång men det gick sådär. För Range Rover gick det bättre med Evoque. Nu berättar Volkswagen att de ska göra samma sak med modellen T-Roc. 2020 ska den börja tillverkas och bilden ovan är det första vi får se av den. Herbert Diess från Volkswagen säger följande: "Volkswagen is evolving into an SUV brand. The T-Roc is already setting new standards in the compact SUV segment. With the cabriolet based on the T-Roc, we will be adding a highly emotional model to the range. I am especially pleased to note that we can count on the Osnabruck team’s decades of experience with convertibles." Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0
2017

Volkswagen berättar mer om sin elbilsoffensiv
Investerar sex miljarder euro de närmaste fem åren

Volkswagen behöver verkligen få ut ett gäng elbilar för att på något vis lägga ett mjukt täcke över dieselskandalen och nu berättar man lite om sin elbilsoffensiv. De närmaste fem åren kommer man att investera sex miljarder euro i elektrisk mobilitet och med sig till mässan i Frankfurt har man de tre skapelserna som kommer att bli frukten av detta, den så kallade I.D.-familjen. Först ut i gänget är I.D. som är en fyrdörrarsmodell med stor baklucka och en rätt så smidig form. Den får ett syskon i I.D. CROZZ II som är något högre och försedd med fyrhjulsdrift. Nyligen uppdaterade man den sistnämnda och den har ett litiumjonbatteri på 83 kWh placerat i golvet. Det i sin tur är kopplat till två elmotorer på varsin axel - den bakre ger 204 hästar medan den främre ger 102 hästar. Kombinationen ska räcka för en topphastighet på 180 km/h och en räckvidd på 50 mil (enligt NEDC-körcykeln). Dessa två elbilar kommer att dyka upp på riktigt 2020. 2022 kommer den nya Folkbussen I.D. BUZZ som ska kunna transportera mycket folk i ett kompakt format. Alla bilarna delar samma plattform och räckvidden kommer att ligga på mellan 50 och 60 mil på en laddning. 2025 räknar Volkswagen med att ha lanserat fler än 30 nya elbilsmodeller och de tre man visar nu är några av de viktigaste högvolymsmodellerna. Volkswagen-chefen Herbert Diess säger följande: "Redan 2020, alltså det första året för vår elbilssatsning, siktar vi på att sälja 100 000 helt eldrivna Volkswagen-bilar. Men det är bara början. När vi kommer till 2025 visar våra prognoser att försäljningen av I.D.-modeller kan ha kommit att tiodubblas till 1 miljon exemplar/år. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar." Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0
2016

Nya stormar kring Volkswagen i USA
Kan tvingas betala tillbaka inköpspriset för 115 000 bilar

Den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung har källor som säger att Volkswagen kan tvingas betala tillbaka inköpspriset för 115 000 bilar i USA som efter dieselskandalen alltså inte längre klarar landets utsläppsrelger. Det är antingen det eller att man erbjuder kunderna en ny bil med massa rabatt. Detta är dock bara en femtedel av de omkring 500 000 stycken bilarna som är drabbade, de övriga kommer istället att behöva byggas om. Hur allt detta ska gå till är oklart för tillfället men Herbert Diess som är märkeschef hos Volkswagen lovar att man inom kort kommer att presentera en lösning. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0
2015
2008

Rykte: Klartecken för BMW M1?

För en tid sedan visades konceptet M1 Hommage, vilken är en hyllning till klassiska M1 från -78. När presentationen ägde rum var dock BMW tydliga med att påpeka att produktion inte var på tal, men nu har lite andra tongångar börjat cirkulera. CAR Magazine har intervjuat styrelseledamoten Herbert Diess, vilken påtalat följande: - Vi vet hur man gör, vi har rätt motor och vi har infrastrukturen för att bygga en sådan här bil. Vidare nämns det att om modellen kommer i produktion så kommer bilen inte få namnet M1, och att ett flertal motorer isåfall skulle kunna hitta ner under huven. Återstår att se om, och när, modellen kommer. Att BMW behöver en konkurrent till Audi R8 och kommande Mercedes-modeller är ju ganska givet. Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0