m

Carmen Boulogne blir din för 1,65 miljoner euro
Specialversionen har 95 extra hästar

Hispano Suiza har nu visat upp sin specialversion av den eldrivna modellen Carmen som fått tilläggsnamnet Boulogne. Den har synlig kolfiber över hela karossen, ett gäng bronsdetaljer och 95 hästar mer än vanliga Carmen. Här bjuds det istället på 1114 hästar från två stycken elmotorer - en till varje bakjul. 0-100 km/h ska gå på bara 2,6 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Tjänstevikten ska ligga på 1630 kilo. Det ska gå att lägga en beställning nu och de första leveranserna ska ske någon gång 2022. Priset börjar på 1,65 miljoner euro. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Specialversion av Hispano-Suiza Carmen till Genève
Carmen Boulogne

För ett år sedan visade Hispano-Suiza upp den retro-stylade elbilen Carmen. Nu snackas det om att en specialversion av modellen kommer att ställas ut i Genève nästa månad. Den får namnet Carmen Boulogne och det refererar till racerförarna som körde Hispano-Suiza-bilar i närheten av den franska staden Boulogne-sur-Mer för snart 100 år sedan. Vad specialaren kommer att bjuda på återkommer vi till när den är presenterad. Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0
2019

Det här är den retro-inspirerade Hispano-Suizan
Elbil med över 1 000 hästar

Förra veckan skrev vi om comebacken från Hispano-Suiza men det är något förvirrande eftersom två stycken olika företag säger sig ha rätt till namnet. Bilen vi såg då heter Maguari HS1 GTC och den kommer från Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG. Den vi ser här heter kort och gott Carmen och kommer från Hispano Suiza Cars. Det är också denna som bara går på el och som har former inspirerade av klassikern Hispano Suiza H6C Dubonnet Xenia från 1938. Vad som inte är klassiskt är dock drivlinan. Under det böljande skalet finns det nämligen två stycken elmotorer på bakaxeln och de levererar tillsammans 1 019 hästar. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder och toppfarten ska vara begränsad till 250 km/h. Motorerna får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh men det snackas även om att ett pack på 105 kWh ska erbjudas. Räckvidden på en laddning sägs vara omkring 40 mil. Vi får inga jättebra bilder av insidan nu men där ska det finnas stolar i kolfiberkomposit, läder, Alcantara och trädetaljer. Moderniteter som pekskärm, trådlös laddning av smart telefon och Android Auto/ Apple CarPlay ska också finnas på plats. Det går bra att lägga en beställning på bilen nu om man är sugen. Endast 19 stycken exemplar kommer att tillverkas och prislappen börjar på 1,5 miljoner euro. De första leveranserna ska äga rum i juni nästa år. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Hispano-Suiza presenterar en ny superbil
Det här är Maguari HS1 GTC

Som vi tidigare har skrivit så skulle Hispano-Suiza göra comeback igen och visa upp något nytt på mässan i Genève och det handlar om en elbil med sportiga former inspirerade av en bil från 30-talet. Så vad är då detta? Det visar sig att det finns två stycken olika företag som säger sig ha rätten till namnet Hispano-Suiza. Hispano Suiza Cars ligger bakom den kommande elbilen medan det vi ser framför oss nu istället är utvecklat av Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG. Förvirrande? Ja. Hur som helst så kallar man i alla fall den här för Suiza Maguari HS1 GTC och under skalet på den sitter en V10:a som enligt uppgift ska vara hämtad från Lamborghini Huracán. Den har fått två stycken eldrivna kompressorer monterade på sig och ska leverera inte mindre än 1 070 hästar. 0-100 km/h ska gå på raska 2,8 sekunder och toppfarten anges till 379 km/h. Om ni undrar vad det är för en liten "näbb" som sticker ut i fronten så är det en slags galjonsfigur formad som en fågel. Namnet Maguari kommer nämligen från Maguaristorken som finns i Sydamerika. De första leveranserna av bilen ska dra igång i slutet av året och vill man bli ägare till en får man langa upp 2,2 miljoner euro. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Det här är monocoquen till Hispano-Suizas nya elbil
Inspireras av lyxcoupé från 1938

I november förra året skrev vi att den anrika spansk/fransk/schweiziska tillverkaren Hispano-Suiza skulle göra comeback. På bilmässan i Genève kommer det att ställas ut en ny elbil under namnet och här får vi se hur dess kolfiber-monocoque-chassi ser ut. Bilen heter Carmen och det färdiga resultatet är en lyxig grand tourer med inspiration från modellen Dubonnet Xenia från 1938. Carmen tas fram i samarbete med QEV Technologies som är de som kommer att bygga bilen och dess elektriska drivlina. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2018

Hispano-Suiza gör comeback - igen
Ställer ut ny elbil i Genève

1904 grundades den spansk-fransk-schweiziska biltillverkaren Hispano-Suiza. 1968 lade man ner verksamheten men 2000 väcktes namnet till liv igen. 2010 presenterade man faktiskt också en bil baserad på Audi R8:a och den kostade hela 700.000 euro. Nu är det dags för en nyhet igen, och denna gång handlar det om en sportbil som går på el. Nästa vår ska den ställas ut på bilmässan i Genève och bilden är en första teaser för vad som komma skall. Några uppgifter kring den har vi dock inte för tillfället. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2010
2009

Världens vackraste bil?
Citroën DS - eller?

Brittiska Classic & Sports Car har sammanställt vad 20 utvalda personer tycker är världens vackraste bil och totalvinnare blev oväntat nog Citroën DS! Allt från Ferrari 275GTB och Jaguar XK120 till Ford GT40, Lamborghini Miura och Mercedes 300SL nominerades men fransosen kammade hem segern. Extra kul blir det när man ser till vilka som röstat. Giorgetto Giugiaro (utsågs till Car Designer of the Century 1999), Ian Callum (nuvarande designchef för Jaguar), Peter Stevens och Gordon Murray (bakom McLaren F1), John Heffernan (skapade Aston Martin Vantage), Leonardo Fioravanti (Ferrari Daytona, Dino etc.) och Marcello Gandini (Lancia Stratos, Lamborghini Countach) är bara ett axplock. Så, expertrösterna till trots, jag tycker vi gör raka motsatsen till sommarens fulast ever-omröstning (där Fiat Multipla vann) och tar fram våra kandidater. Resultatet: 1. Citroën DS 2. Jaguar XK120 2. Ferrari 275GTB 4. Cord 810/812 4. Ferrari 250GT Lusso 4. Ferrari 250GT SWB 4. Jaguar E-Type 4. Lamborghini Miura 4. Lotus Elan 4. Lotus Elite (1957) Tumnagel
36.4°
+
Erik Svensson
0