m
2020

Ford Mustang Shelby GT500 på Hockenheimring
Snabb och musklig

En Ford Mustang Shelby GT500 kan faktiskt svänga och inte bara köra rakt fram. Här får vi bevis på just detta när den körs på Hockenheimring. Tiden blev 1:54.60 vilket matchar både Aston Martin DBS Superleggera och Chevrolet Corvette C8. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Porsche sladdar in ett nytt världsrekord
Längst drifting med eldriven bil

Ny dag, nytt. världsrekord. Porsche annonserar nu att de fått ett för drifting med eldriven bil och det rör sig självklart om modellen Taycan. Med sladdproffset Dennis Retera bakom ratten på en bakhjulsdriven Taycan lyckades han under 55 minuters tid sladda 210 stycken varv, utan att framhjulen vid något tillfälle pekade i samma riktning som kurvan. Det hela skedde på Porsche Experience Centre (PEC) Hockenheimring. Chris Harris gav sig på uppgiften först bara för att se hur många varv han klarade, men det hela var enklare sagt än gjort. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

På banan med BMW M5 ClubSport
Sägs få 635 hästar

För att på något vis försöka tvätta bort iX som presenterades tidigare idag från hornhinnan kan man ju titta på en snyggt designad bil istället - nya M5. Den kommer snart i ett ClubSport-utförande och här får vi se den maskerad bränna runt på Hockenheimring. Den här versionen är för dig som tycker att Competition är för tam och som vill ha något ännu råare som lämpar sig ännu bättre för bankörning. Enligt klippet ska den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter bjuda på 635 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 är snabb på bana
Slår både 911 Carrera och BMW M2 Competition

Sport Auto har varit ute och gasat med en Porsche 718 Cayman GTS 4.0 på Hockenheimring och där lyckades man sätta tiden 1.56:9. Det gör bilen snabbare än bland annat Porsche 911 Carrera, BMW M2 Competition och Lamborghini Urus. Det innebär även att den är precis lika snabb som en 911 Carrera GTS. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

BMW M2 CS på Hockenheim
Snabbare än Porsche Cayman GT4

I november på Los Angeles Auto Show kommer BMW att presentera en ännu hårdare version av modellen M2 som man kallar för CS = Club Sport. Det är ju ett tag kvar tills dess men redan nu får vi se bilen brumma omkring på Hockenheim, om än i ett maskerat utförande. På den välkända banan satte bilen tiden 1.55,8 vilket gör den bara 0,2 sekunder långsammare än M5 Competition och faktiskt snabbare än Porsche Cayman GT4. Under skalet på CS sitter S55-motorn som är en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter och som även sitter i M3, M4 och M2 Competition. Här väntas den ge 450 hästar vilket är 40 fler än i Competition. Till motorn kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och båda driver endast bakhjulen. CS kommer även att bli lättare då huven, taket, frontsplittern, bakvingen, backspeglarna och diffusor alla kommer att vara i kolfiber. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2018

En timme med nya Porsche 911
Autogefühl spanar in

Autogefühl har fått en stund med nya Porsche 911 och här ser vi när nyheterna gås igenom samt en åktur på Hockenheimring. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2015

Snubbe är väldigt nära på att krascha
Bromsarna tar inte

David McMahon brummade runt med en Ford Mustang GT500 på Hockenheimring men när en kurva närmade sig märkte han att inte bromsarna tog. Som tur var lyckades han ändå se till att inte krascha, vilket av lycka fick honom att använda ett fult ord. Tumnagel
84.9°
+
Bobby Green
0
2014

Så gick det för den självkörande Audin
Släpptes lös i helgen

I helgen var det DTM-final och i samband med detta körde Audi som vi tidigare berättat om ett varv med en självkörande RS7 runt banan. Hur det gick för den kan du se i dessa videoklipp. Tumnagel
61.4°
+
Bobby Green
0

Mer om Audis självkörande RS7
Tekniken bakom

Som jag berättat tidigare ska Audi nu till helgen då det är DTM-final köra runt Hockenheimring med en förarlös Audi RS7. Bilen kommer att flåsa på så mycket det bara går, hitta apex och bromsa på rätt ställen, allt för att kunna sätta en så bra varvtid som möjligt. Helt utan förare. Man siktar på en tid på 2:10, och då ska man ha i åtanke att raceversionen av R8 med en professionell förare bakom ratten kör samma sträcka på omkring två minuter. Hur tekniken bakom spektaklet fungerar får vi reda på i videon nedan. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Audi testar självkörande RS7 på Hockenheimring
Den 19 oktober är det dags

Den 19 oktober är det final i DTM och på samma dag kommer Audi att visa upp en RS7:a som kör racerbanan Hockenheimring helt utan förare. Och Audi lovar att det inte kommer att bli någon fiskörning utan att bilen kommer att fräsa på så mycket det bara går. Man hoppas på en varvtid på strax över två minuter och tror att toppfarten skulle kunna bli 240 km/h. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
2013

Norrmän skojar med norrmän
Passade på när Justin Bieber var i stan

Norska artisterna Mikkel Christiansen och Hockenheim tänkte att det skulle vara roligt att klä ut sig i Justin Bieber-kläder och vinka till folk på stan från en limousin. Inte helt oväntat föll folk för tricket och flertalet började skrika precis som...Justin Bieber-fans. Tumnagel
49.3°
+
Frode Wikesjö
0
2011

Bakom kulisserna på Forza 4
Bilporr på Hockenheim

Här är det andra bakom kulisserna-klippet från Forza 4 och denna gång får vi se hur man gick tillväga för att få in Hockenheim-banan i spelet. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är den snabbaste Minin någonsin
Preppad av AC Schnitzer

AC Schnitzer har tagit en Mini John Cooper Works och trimmat den såpass att de fått fram den snabbaste Minin någonsin. Eagle som den kallas klår bilar som BMW M3 och Porsche 911 Turbo på Hockenheim. 1,6-litersmotorn med turbo har nu 265 hästar tack vare ett helt nytt avgassystem. Gänget har även lättat bilen, monterat racingfjädring och smackat på ett par 18-tummare. Varvtiden på Hockenheim blev till slut 1:13.341. Enligt tuningfirman är bilen ett koncept och därför inte till salu. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2009

Techart på förstaplats i Sport Auto's Tuner Grand Prix
Segrade i tre klasser

Varje år samlar tyska Sport Auto de främsta tunerföretagen och avgör vem som skapat snabbaste monstret och årets trefaldige vinnare blev Techart och deras kit baserade på GT2, 911 Turbo Cabriolet och Cayenne Turbo S. Runt Hockenheim tog sig GTstreet RS (Porsche GT2 med 700 hk, 860 Nm, ställbar fjädring, nya fälgar och bättre aerodynamik) på 1 minut och 8,037 sekunder medan GTstreet R Cabrio (911 Turbo Cabriolet) och Magnum (Cayenne Turbo S) segrade i Coupé/Cabriolet respektive SUV-klassen. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0
2008

Räcker inte Porsche 997 GT2?
Lämna då in den till TechArt

"Respect required!" - Porschex27s ledord för nya GT2 är ganska talande, men för de som inte nöjer sig med 530 hk och 680 Nm har nu TechArt utvecklat ett kitt som gör tysken rätt mycket råare. Modellen går under namnet GT Street RS och skrämmer upp motorn till 700 hk och 860 Nm. Vidare appliceras ett nytt kjolpaket med förbättrad aerodynamik, ett uppgraderat chassi samt en del förändringar interiört. Runt Hockenheim short course ska visst tiden 1.06:811 minuter uppmätts, vilket då leder till att TechArt-porschen placerar sig framför Carrera GT, Mosler MT 900 GTR, Koenigsegg CCR, RUF RT12 m.fl. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

VIDEO: Maserati MC12R + Hockenheimring = kärlek
Snyggt klipp på Edo Competitiones MC12R

Som en liten uppföljning på CCGT-klippet igår så bjuder vi idag på ett lite proffsigare klipp på Edo Competitions Maserati MC12R. 700 hästkrafter och en toppfart på över 370 km/h. Magiskt. Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0

Carspotting: En hel hög med råttor
Trevliga sådana.

Emil fångade den här högen med råttor på Hockenheim under DTM. Usch vad jag längtar till att köra R8. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Aston Martin V8 Vantage vs Porsche 996 Turbo
Carspotting

Tänk om det här kunde varit rörliga bilder istället. Man ser att bilarna verkligen vill köra ett race. Istället så får de sitta still vid vägkanten på Strandvägen och samla damm. Gud så onödigt. På pappret så hade det varit en relativt enkel match för Porschen. Lägre vikt, högre effekt och fyrhjulsdriften ger imponerande 0-100 siffror. Upp till 200 är över 4 sekunder snabbare. Runt Nordslingan skiljer det 7 sekunder till Porschens fördel. Runt Hockenheim är skillnaden nere i 2 tiondelar. Jag väljer ändå Astonen framför 996:an. Tumnagel
38.0°
+
James Hunt
0

MPH: Koenigsegg CCXR
Flower Power och 1 018 hästkrafter

Koenigsegg visade upp "miljöbilen" CCXR. Tack vare det miljövänliga, och oktanrika, E85-bränslet så har Koenigsegg lyckats kräma ut ca 200 hästkrafter till ur den kompressormatade V8:an. Christian var på ett strålande humör och berättade att Koeningsegg är beredda att tävla mot Bugatti Veyron alla dagar i veckan. Med i princip identiska effektkurvor och 800 kg mindre vikt så talar det mesta för att "egget" faktiskt skulle plocka hem en enkel seger. Runt Hockenheim skiljer det t ex över 5 sekunder per varv mellan bilarna. Även här bjöds det på avgasmuller som extra bonus. Tyvärr så klarade inte min mobiltelefon av att göra ljudet rättvisa. Dessutom tror jag att Koeningsegg fick in en order under kvällen. Stort grattis! Tumnagel
38.2°
+
James Hunt
0