m

Ariel presenterar Nomad R
Starkare, snabbare och lättare

I slutet av 2014 var första gången vi fick bekanta oss med Ariels helt nya offroad-modell Nomad. Nu presenterar man den i R-version vilket innebär starkare motor, lättare ekipage, snabbare hastigheter och säkerligen också ännu mer kul. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar 77.400 pund. Tre stycken är redan sålda så skynda dig att lägga en beställning! Vanliga Nomad har Hondas VTEC-maskin K24 som ger 239 hästar. Man kan få den med kompressor och då stiger effekten istället till 294 hästar. I Nomad R får man dock K20Z3-fyran som sitter i Honda Civic Type R mellan 2015 och 2017 och med kompressor ger den hela 340 hästar och 330 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en sexpetad sekventiell manuell låda med rakskurna drev. Den har pneumatisk växelhjälp som gör att du egentligen inte behöver använda kopplingspedalen när du växlar. Drivningen sker endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på strax under tre sekunder och toppfarten anges till 195 km/h. Frambromsarna ska vara kralligare och 18-tumsfälgar skodda med Yokohama A052 är nu standard. Kunder kan välja mellan två stycken olika stötdämpar-uppsättningar - antingen från Bilstein eller Öhlins. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Hur står sig en gammal Honda NSX mot en nyare Civic Type R?
Väldigt bra ska det visa sig

Här testar Carwow en första generation av modellen Honda NSX mot en Honda Civic Type R från 2017. Sportbil mot hot hatch, 290 mot 320 hästar. Så vilken av dem presterar bäst när man mäter dragrace, rullande race och bromskapacitet? Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Honda lyfter Civic Type R
Får fejkat motorljud

I november förra året fick Hondas modell Civic sig ett lyft. Nu kommer samma behandling till värstingen Civic Type R. Bland nyheterna hittar vi det uppdaterade utseendet, större grill för bättre kylning, bättre känsla i ratten, andra stötdämpare för en lite mjukare körupplevelse, styvare bussningar i baken, uppdaterad interiör och något som många älskar - fejkat motorljud ur högtalarna. Den turbomatade fyran på 2,0 liter är oförändrad vilket fortfarande innebär 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som vanligt endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda med diffspärr. Lansering sker nu i vår men några priser har vi inte fått än. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0
2019

Renault Megane RS Trophy-R slår rekord på Ringen
Är nu den snabbaste framhjulsdrivna bilen där

Renaults modell Megane RS Trophy-R kan nu titulera sig som den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen på Nürburgrings nordslinga. Med föraren Laurent Hurgon bakom ratten sattes nyligen tiden 7:40.100 vilket är 3,7 sekunder snabbare än den tidigare rekordinnehavaren som var en Honda Civic Type R. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Honda Civic Type R är snabbaste framhjulsdrivna på Bathurst
Jenson Button rattade hem rekord

Hondas kvicka modell Civic Type R har slagit ännu ett rekord. Denna gången handlar det om utmärkelsen snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen på racerbanan Bathurst. Varvet tog 2:35.207 och bakom ratten satt F1-föraren Jenson Button. Han säger så här om upplevelsen: "Anything you drive around Mount Panorama is pretty amazing. Up across the top of the mountain, the Type R is so fast through there, so once I got into a rhythm and got used to the speed you carry, it was really good fun. I definitely put the car through its paces and it was quick time, 2 minutes and 35 seconds is a really good time in a front-wheel drive car, and it was hot as well, so I think if it was cooler, you could go a bit quicker, but I do feel like a got everything out of the car." Type R är för närvarande även snabbast på Nürburgring, Spa-Francorchamps, Silverstone, Estoril och Magny-Cours. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Honda Civic Type R i Lego
Skala 1:1

Det verkar ha blivit någon slags trend att bygga Lego-kopior av bilar i skala 1:1. Härnäst på tur är Hondas modell Civic Type R som består av fler än 320.000 stycken bitar. Nio stycken personer jobbade i över 1300 timmar för att färdigställa bilen som bygger på en stålram och sedan Lego-bitar som limmats ihop. Imponerande! Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Historien om Honda Civic Type R
Från EK9 till FK8

Paul och Tiff från Lovecars går här igenom alla generationer av Hondas lilla krutpaket Civic Type R. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Elmotorer i bakhjulen ger den här Hondan 100 extra hästar
Och fyrhjulsdrift såklart

På årets SEMA-mässa ställde företaget Orbis ut en Honda Civic Type R. Vad som gjorde den intressant var att man i bakhjulen hade elmotorer. Dessa gav tillsammans bilen 100 extra hästar och gjorde som väntat också att den blev fyrhjulsdriven. I de här två klippen får vi reda på hur systemet fungerar. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ariel Motor Company rullar ut Atom 4
Ser ut som tidigare men är helt ny

Det är nu hela 19 år sedan Ariel Motor Company presenterade smått galna Atom. Nu är det dags för den fjärde generationen att göra entré och den heter kort och gott Atom 4. Under skalet bor turbo-motorn från senaste Honda Civic Type R och den ger 320 hästar. Vridet har ökats från 400 till 420 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder och toppfarten anges till 260 km/h. Utseendemässigt har inte mycket förändrats utan man har bara förfinat konceptet ytterligare. Vdn, Simon Saunders, säger dock att det bara är kopplings- och bromspedalerna och tanklocket som är hämtat från den föregående generationen - allt annat är nytt. Luftscoopet bakom sittbrunnen har blivit mer aerodynamiskt och man har tagit fram nya framskärmar över hjulen som ska få luften att dansa över bilen på ett bättre sätt. Även noskonen har byggts om av samma anledning. För att få stopp på grejerna sitter det skivor på 278 millimeter fram, 253 bak. Det går även att uppgradera dessa till AP Racing-skivor på 290 millimeter runt om. Vikten på bilen anges till 595 kilo. Planen är att bygga 100 stycken exemplar om året. På prislappen står det strax under 40.000 pund och de första bilarna ska levereras under nästa vår. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Alla sex generationer av Honda Civic Type R träffas på bana
Vilken är din favorit?

Det finns nu inte mindre än sex olika generationer av Honda Civic Type R att välja mellan. Här ser vi de alla samlade för att jämföras på bana. Vilken av dem skulle du helst vilja ha i ditt garage? Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Honda Civic Type R som pickup
Tja, varför inte?

Känner du att det är lite halvsvårt att få in två stycken gräsklippare bak i din Honda Civic Type R? Misstänkte det. Då är det givetvis en pickup du ska ha. Och diggar du Hondan stenhårt så är det just den här du ska ha. Det är ett koncept framtrollat av tillverkarens Product Engineering-gäng i Storbritannien. Man kallar den för Project P och den kommer som väntat aldrig att sättas i produktion, men lite kul får man ju ha ibland. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Det här är finalisterna i World Car of the Year
Volvo XC60 kan dessutom vinna två utmärkelser

Nedräkningen till World Car of the Year Awards fortsätter och nu får vi reda på vilka finalisterna är för i år. 82 stycken biljournalister kommer att välja mellan sex stycken crossovers och fyra vanliga bilar. Kandidaterna är Alfa Romeo Giulia, BMW X3, Kia Stinger, Land Rover Discovery, Mazda CX-5, Nissan Leaf, Range Rover Velar, Toyota Camry, Volkswagen T-Roc och Volvo XC60. Pris till årets World Luxury Car kommer också att delas ut och där tävlar Audi A8, BMW 6-serie Gran Turismo, Lexus LS, Porsche Cayenne och Porsche Panamera om titeln. I kategorin World Performance Car tävlar BMW M5, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Audi RS 3 Sedan, Honda Civic Type R och Lexus LC 500 mot varandra. World Green Car kommer antingen att gå till BMW 530e iPerformance, Chevrolet Cruze Diesel, Chrysler Pacifica Hybrid eller nya Nissan Leaf. I kategorin World Urban Car är det någon av Ford Fiesta, Hyundai Kona, Nissan Micra, Suzuki Swift och Volkswagen Polo som blir vinnare. World Car Design of the Year kammas hem av någon av följande - Citroen C3 Aircross, Lexus LC 500, Range Rover Velar, Renault Alpine A110 eller Volvo XC60. Vinnarna i respektive kategori kommer att presenteras på New York Auto Show den 28 mars. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2017

Polestar slog Ringen-rekord utan att säga något
Typiskt svenskt

Förra året tog Polestar ut en S60 på Ringen och när de hade kört klart hade de satt ett nytt rekord för gatlegala fyradörrarssedaner med tiden 7:51:11. Men det är först nu man delar med sig av resultatet och berättar vad man har gjort. Det har dock som sagt gått ett år och tiden är ej längre den bästa, Volvon har sedan dess blivit omsprungen av både Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och nya Honda Civic Type R. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Nya Civic Type R slår varvrekord på Nürburgring
Snabbaste framhjulsdrivna bilen

Nya Honda Civic Type R är nu den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring då man tagit sig runt nordslingan på tiden 7:43.8. Det är nästan sju sekunder snabbare än föregångaren. Rekordet sattes i en utvecklingsbil med tekniska specifikationer som motsvarar den slutgiltiga produktionsbilen redan den 3 april i år men det är först nu Honda delar med sig av rekordtiden. Bilen börjar säljas i Europa till sommaren, några svenska priser har vi dock inte än. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Honda rullar ut nya Civic Type R
Bjuder bland annat på 320 hästar

I Hondas monter på Genève-mässan har man premiär för nya Civic Type R. Den stora vingen på bakluckan är givetvis på plats och maskinen under huven har fått sig tio extra hästar. Två avgaspipor på vardera sida har även blivit tre stycken i mitten. Någon har sneglat på Ferrari 458 Italia. Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter som använts tidigare men nu lämnar den alltså istället 320 hästar. Vridet anges till 400 newtonmeter vilket är samma som föregångaren hade. Går man inte igång på bilen på grund av att den inte fått så mycket mer effekt lovar Honda i alla fall att man ökat vridstyvheten i bilen med 38 procent. Man har även sett över fjädringen för att minimera torque steer och för att erbjuda en sportigare körupplevelse. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som har varvtalsmatchningsfunktion så att du slipper köra häl-och-tå själv. Drivningen är precis som tidigare endast på framhjulen. Det finns även ett nytt körprogram som kallas för Comfort och som ska vara lite bekvämare än lägena Sport och +R. Nya Civic Type R kommer att bli en så kallad global modell vilket bland annat gör att den första gången någonsin kommer att säljas i USA. Produktionen ska dra igång i sommar och denna är förlagd till Hondas fabrik i Swindon i Storbritannien. Vad det kommer att stå på prislappen är än så länge oklart. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2016

Honda visar ny prototyp av Civic Type R i Paris
Ännu vassare design

Med sig till bilmässan i Paris har Honda en uppdaterad version av värstingen Civic Type R. Den får den senaste fronten, ett scoop på huven, en omgjord bakdel och inte mindre än tre avgaspipor som man placerat i mitten. Bilen får även en mattgråbrun finish med röda inslag. Den ska ge en föraning på hur nästa generation Type R som kommer 2017 ser ut och benämns för tillfället som en prototyp, även om den ser väldigt färdig ut. Vi får inte reda på om man skruvat upp effekten något men troligtvis får den lite mer pulver än de 305 hästar den har i dag. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2015

Xcar kör nya Honda Civic Type R
Så upplevs 310 hästar på framhjulen

I Xcars senaste video har man testat Hondas nya krutpaket Civic Type R och så här såg det ut. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Honda Civic Type R
Mumma!

Vi vet redan det mesta om nya Civic Type R men alla bilder och filmer har varit väldigt stillastående. Nu har man släppt nya bilder på den i rörelse och några på banan, där i alla fall jag är som allra mest sugen att testa denna godbit till maskin. Bilen kommer till Sverige i augusti/september men det går bra att lägga en beställning redan nu. Priset börjar på 319 900 kronor och för 349 900 kronor får man GT-versionen som är späckad med utrustning. Tidningen Top Gear har kört bilen och vad de tyckte om den går att läsa på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida