m

Samarbetet mellan Ken Block och Ford är över
Dags att gå vidare efter tio år

Under tio års tid har nu Ken Block och Ford samarbetat kring bland annat Gymkhana-filmerna, men nu har detta nått ett slut. Inte för att de båda parterna är osams eller så, utan för att det är dags att gå vidare helt enkelt. Det kan vara så att Ford hellre vill lägga krut på sina elbilssatsningar och då kanske det ser bättre ut om man inte förknippas med supertrimmade förbränningsmotorer. Även om man haft en del el med i kalaset också. Det verkar även som att Ken är sugen på att leka med andra leksaker än bara de som det står Ford på. Så här säger Ford: "All of us at Ford are very grateful for Ken Block and his bringing the thrill of Ford Performance vehicles to a whole new generation of car buyers. He did it in ways that were uniquely Ken - with fun, energetic and extraordinary driving exhibitions that were unmatched in the automotive world, along with important victories and performances in rally & rallycross worldwide. Ken, thanks for 10 great years of Hooning." Och så här säger Ken: "Working with Ford over the past decade has been awesome. From racing all over the world, to accumulating a half billion views from Gymkhana THREE to Gymkhana TEN, to creating the Emmy nominated series The Gymkhana Files for Amazon Prime – along with building a fleet of Fords including the iconic AWD Mustang Hoonicorn and F-150 Hoonitruck – it’s been a great partnership." Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2019

Climbkhana TWO är här
Ken Block brummar upp för Tianmen Shan

Hösten 2017 släpptes filmen Climbkhana där vi fick se Ken Block bränna upp för Pikes Peak med sin preppade Mustang. För ett år sedan fick han ytterligare en bil - en 920 hästar stark Ford F-150 som fått namnet Hoonitruck. Den tog han nyligen till berget Tianmen Shan i Kina och avverkade där de 99 kurvorna vilket i sin tur skapade Climbkhana TWO. Hur det såg ut ser vi här. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Insuget till Ken Blocks Hoonitruck blev till i en 3D-skrivare
Så här gjorde man

En av sakerna som sticker upp ur huven på Ken Blocks nya leksak Hoonitruck är ett rejält insug. Detta är i aluminium och faktiskt utskrivet med en 3D-skrivare. I det här klippet får vi reda på hur man gick tillväga för att skapa detta. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Hoonitruck i skala 1:2
Med motorcykelmotor

Jag vet ju hur mycket ni älskar Gymkhana så här kommer lite till. Fast det är inte riktigt Gymkhana, även fast det kan se ut så. Alex Saint har nämligen byggt sig en egen Hoonitruck, fast hälften så stor som originalet. Betydligt gulligare i mina ögon. Alex utgick från en Honda N600 från 1971 och efter en del yxande stoppades det ner en motor från Suzuki GSX-R 1000 i den. 190 hästar räcker gott och väl när formatet inte är större än så här. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Så blev Ken Blocks Hoonitruck till
Kvick pickis

För två veckor sedan släpptes Gymkhana 10 och en av nyheterna var Hoonitruck. Det är en helt specialbyggd pickup som fått en dubbelturbomatad V6:a på 3,5 liter under huven. Den ger hela 920 hästar som i sin tur skickas till alla fyra hjulen. I det här klippet får vi veta hur bilen blev till. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0
2018

Ken Block har skaffat sig en pickis
Hoonitruck har 920 hästar

Ken Blocks senaste busbil är den här - en Ford F-150 från 1977 som han och hans team har byggt om helt. Givetvis har de hinkat ner en mycket potent maskin framför hytten och i detta fall handlar det om en EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som man försett med dubbla turbo istället för bara en och trimmat till 920 hästar. Fullt rimligt som väntat. Namnet på ekipaget är inte helt oväntat Hoonitruck och i klippet nedan får vi lära känna bilen bättre. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0