m

Horacio Pagani visar Imola och Huayra Roadster BC
Det blev ju inget i Genève

Pagani hade ju tänkt att ställa ut Huayra Roadster BC och Imola på mässan i Genève men det blev ju inget med det tyvärr. Därför har man istället gjort denna video där grundaren Horacio Pagani visar upp bilarna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2019

Pagani erkänner att de har funderat på en SUV
Inte ni också...

Nej. Inte ni också. Nu erkänner Pagani att de också har tankar på att ta fram en SUV. Ingen tillverkare verkar komma undan detta ofog till fordon eftersom folk uppenbarligen tror sig behöva detta påhitt. En sak som inte är lika illa är dock att tillverkaren bekräftar att AMG:s V12:a inte kommer att försvinna i någon slags downsizing-spiral, i alla fall inte förrän tidigast 2026. Uppföljaren till modellen Huayra som för tillfället har internkoden C10 förväntas dyka upp 2022. Grundaren Horacio Pagani säger så här om SUV-planerna: "If I had to come up with a Pagani SUV, it would need to have a price tag of €3 million or above to be in line with our current strategy. We don’t know if there is any market for such a product, but there could not be any compromise. If there is a Pagani badge on a vehicle, it must be the highest quality. But it is something that has been discussed a number of times with collectors. We would access the technology of Mercedes-Benz because they produce SUVs, and because of the close relationship we enjoy, we could maybe use the big SUV platform. It’s something that has been in the back of my mind, but the journey from concept to reality for anything like that is a long one." Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

Pagani släpper reklamfilm
Bli inspirerad och inspirera

1992 grundade Horacio Pagani Automobili Pagani. Då var det få som trodde att den lilla italienska tillverkaren skulle överleva och utgöra något hot mot jättarna, men som ni alla vet så blev det precis så. För några veckor sedan presenterade man Huayra Roadster BC men alla 40 stycken exemplar var redan sålda långt innan dess, trots prislappen på 3,5 miljoner dollar. I den här reklamfilmen får vi se när Horacio tar med ett ungt fan på en snabb åktur i en sådan, något som grabben sent lär glömma. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2018

Pagani Zonda HP Barchetta kommer att kosta 15 miljoner
Euro!

Pagani Zonda HP Barchetta finns i ett exemplar som grundaren Horacio Pagani äger. Nu har man bekräftat att man kommer att bygga två bilar till och att de kommer att bli dyra. Mycket dyra. Prislappen ligger på 15 miljoner euro och båda bilarna som planeras att byggas är sålda. Galet. Tumnagel
24.2°
+
Roger Åberg
0

Pagani släpper elbil 2025
Där ser man

Grundaren av superbilstillverkaren Pagani, Horacio Pagani, har nu gått ut och meddelat att de har en elbil i pipelinen. Den kommer att presenteras 2025 och för tillfället är det 20 stycken anställda som jobbar med projektet. Horacio meddelar att bilen inte kommer att ha självkörande teknik utan att man bygger bilar som folk själva ska köra. Innan elbilen kommer dock ytterligare en superbil med monsterstort hjärta från Mercedes-AMG. Den bilen kommer att erbjudas med manuell växellåda eftersom folk tjatat så mycket om det den senaste tiden. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Pagani presenterar äntligen Huayra BC
Snabbare växellåda, 130 kilo lättare och 790 hästar

2011 presenterade Pagani modellen som skulle ta över efter Zonda - Huayra. Nu är det dags efter många rykten och väntan för en värre version att göra entré och den kallas för Huayra BC. Mer effekt, lägre vikt, vinge på bakluckan och kolfiberdetaljer är receptet. När det först började snackas om specialversionen ryktades det att den skulle få 100 hästar mer än dagens Huayra men riktig så blev det inte. BC har 790 vilket är 60 fler, vilket också borde räcka tycker man. Vridet anges till 1 100 Nm och all kraft kommer från en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter. Denna koloss kopplas till en helt nyutvecklad sjustegad semi-automatlåda med paddlar från Xtrac. Den nya lådan kapar växeltiderna från 150 till 75 millisekunder och väger hela 40 % mindre än vad en dubbelkopplingslåda skulle göra. Via lådan går effekten till bakhjulen. Bilen väger in på 1 350 kilo vilket innebär att man lyckats banta den med 132 kilo jämfört med vanliga Huayra. Viktbesparingen kommer bland annat från ett nytt avgassystem i titan som endast väger 2,9 kilo och på så vis är hela 7,1 kilo lättare än tidigare. Annat som monterats är nya Brembo-bromsar som också sparar vikt, samt smidda fälgar som tillsammans väger nio kilo mindre. Sist men inte minst är att Pagani tagit fram ett nytt kompositmaterial som sägs vara 50 % lättare och 20 % starkare än kolfiber, men några detaljer kring detta supermaterial får vi tyvärr inte. Aerodynamiken har förbättrats genom en större splitter fram, vingar på stötfångaren, den feta vingen på bakluckan och en rejäl diffusor bak. Varenda karosspanel är ny förutom taket och för det mesta är det kolfiber det handlar om. Insidan har fått mer Alcantara och kolfiber och nya sportstolar har monterats, i övrigt är det sig likt med ett detaljarbete som imponerar. Namnet BC står för Benny Caiola, en kompis till Horacio Pagani som även var den första personen som var kund hos tillverkaren. Endast 20 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 2,3 miljoner euro. Det stoppar som vanligt inte de som har gott om pengar, och jag kan meddela att alla bilar redan är slutsålda. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2013

XCAR intervjuar Horacio Pagani
Inspirerande

Redan när Horacio Pagani var mycket ung visste han att han vill bygga superbilar. Idag är Pagani en av världens mest kända superbilstillverkare och deras handbyggda modeller sticker ut rejält i mängden. I den här intervjun med XCAR berättar Horacio om sin beslutsamhet och hans hårda jobb för att ta sig dit han är idag. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Ny banbil från Pagani
Zonda Revolucion

Uppdaterad Pagani har presenterat den ultimata versionen av modellen Zonda, Zonda Revolucion. En superbil för banan som bara byggs i fem exemplar. Motorn har masserats upp ytterligare 50 hästar och ger nu hela 800 hästar och ett vrid på 730 Nm. Matcha de siffrorna med vikten som landar på låga 1 070 kilo och du kan själv räkna ut vilket as till bil det här är. Till motorn kopplas en en sekventiell sexväxlad låda som växlar på blixtsnabba 20 millisekunder. Antisladd/spinn-systemet från Bosch har tolv olika inställningar och ABS-systemet har uppdaterats. Utseendemässigt har bilen bland annat uppdaterats med fler vingar som minskar lyftkraften i nosen, samt en extra mindre vinge under den enorma vingen där bak. Priset är satt till 2.2 miljoner Euro, innan skatt. Paganis vd, Horacio Pagani, säger så här: "Limits are made to be overcome. We knew that Pagani Zonda R was already a fast car, the fastest ever on the Nuerburgring Nordschleife. We knew it would be very difficult to design and build a car that was even more extreme. But thanks to the creativity of our designers, engineers, and the whole Pagani family, we created a beautiful object and the fastest Pagani vehicle ever. A car that I am sure will electrify all our customers and fans all over the world." Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Pagani Huayra med chassinummer 1 nu till salu
Har du två miljoner Euro över så blir den din

Pagani Huayra med chassinummer 1 har nu lagts ut till försäljning på JamesList. Priset är satt till två miljoner Euro och för det får man en bil som bara gått 100 mil och som har körts av ingen mindre än Horacio Pagani himself. Det du också får om du slantar upp pengarna är en superbil i världsklass med en lika vacker exteriör som interiör. Bakom dig sitter en V12:a med dubbla turbo som pumpar ut 700 hästar och ett vrid på 1 000 Nm. Galet mycket pengar men så är det också en galen bil vi snackar om. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2012
2011

Jay Leno pillar på Pagani Huayra
Och snackar lite med Horacio Pagani

Försäljningen av Paganis senaste superbil Huayra har blivit försenad i USA på grund av att alla säkerhetsprylar inte är riktigt godkända än. Horacio Pagani och bilen passar samtidigt som de är i landet på att hälsa på hos Jay Leno för att låta honom känna lite på bilen. Tyvärr får Jay själv inte köra bilen utan får snällt åka som passagerare men verkar rätt nöjd ändå. Som vanligt. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2009

Pagani Zonda Cinque Roadster
Dyrt och exklusivt för gatan

Känns Pagani Zonda alldaglig? Bara lugn för nu har italienska supersporttillverkaren släppt extrema Cinque som Roadster. Fem exemplar kommer tillverkas och priset är satt till 1,3 miljoner euro (plus skatt och moms). För pengarna får man 678 hk och 780 Nm, sekventiell låda, keramiska bromsar, aluminium/magnesiumfälgar och... ja, ni fattar galoppen. Prestandamässigt tar man sig till tvåhundra på 9,6 sekunder och tillbaka till stillastående fixas på 4,3 sekunder. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0