m

Pagani Huayra BC Roadster sätter nytt rekord på Spa
Slog McLaren Senna

Inofficiellt har Pagani nu satt ett nytt varvrekord på Spa Francorchamps. Till hjälp hade man en Pagani Huayra BC Roadster och när den hade kört klart stod klockan på 2:23.08. Det är snabbare än den tidigare rekordinnehavaren McLaren Senna som för nästan 1 1/2 år sedan körde på 2:24.82. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Kort dokumentär om Pagani Huayra Roadster BC
Så blev superbilen till

Pagani har släppt den här dokumentären som lyfter fram hur man skapade modellen Huayra Roadster BC. Det hela började 2017 när tillverkaren började få in handpenningar på en roadster-version av Huayra BC. Problemet var bara att bilen inte existerade, och det fanns inga planer på det heller. Till slut gav man dock efter och bestämde sig för att tillverka bilen. När den presenterades förra året var alla 40 stycken exemplar redan sålda. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2019

Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC
Ser dyrt ut

Många tycker att bilar bara är materiella ting och det mesta går ju faktiskt att laga igen, om det inte gör det så kan man kanske ändå glädjas åt att man har gått från en olycka med livet i behåll. Men det gör ändå såklart ont i själen när fina, och dyra, bilar går sönder. Här får vi se när en Porsche 911 GT2 RS kraschar in i en Pagani Huayra BC när de båda kör på Monza-banan under ett event. Ingen person skadade sig och som vi kan se var det bilarna som tog den värsta smällen. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Pagani har byggt ytterligare en specialare av Huayra
Imola tillverkas endast i fem stycken exemplar

Pagani gillar att bygga specialversioner av sina modeller. Nu har man tagit fram en ny Huayra som är den mest extrema hittills. Den kallas för Imola och kommer endast att tillverkas i fem stycken exemplar. Specialaren är framtagen för Oleg Egorov som är grundare av tuning- och stylingfirman TopCar Design. Det ryktades tidigare om att bilen skulle döpas till Dragon men så blev det alltså inte. Karossen är i synlig kolfiber med orangea detaljer överallt. Kjolpaketet runt om är aggressivare än tidigare och lite inspiration har hämtats från syskonet Zonda 760 när det kommer till det större takscoopet, monstervingen där bak och "hajfenan" som kopplar ihop dessa. Om man har gjort något med drivlinan är oklart just nu, men troligtvis ger den dubbelturbomatade V12:an mer än de 745 hästarna som Huayra BC bjuder på. Vad Oleg har fått betala för sin bil vet vi inte, men det kanske är bäst så. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

TopCar Design har beställt en Pagani Huayra Dragon
Ny specialare

Pagani har testat en Huayra-prototyp de senaste månaderna vilket har fått ryktena att florera. Nu får vi reda på vad det hela handlar om och det är den här specialversionen man kallar för Dragon. Ett av de fem stycken exemplaren ska tydligen den ryska custom-firman TopCar Design ha beställt. Bilen utrustas med allehanda aerodynamiska nyheter och får som vi kan se ett ganska så aggressivt utseende. De extra bitarna är som väntat tillverkade i kolfiber och baktill sitter en rätt så maffig vinge. Förmodligen baseras bilen på värstingen Huayra BC som levererar 745 hästar och hela 1 100 newtonmeter ur V12:an. Dragon kanske till och med får mer effekt än det här. Pagani håller även på att jobba med en uppföljare till Huayra som började säljas 2012 så detta kan vara den sista versionen ut. Sen tidigare vet vi dock att Pagani älskar specialversioner så modellen kan mycket väl få leva kvar i ett par år till. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2018

Dags att säga farväl till Koenigsegg Agera
Thor och Vader blir sist ut

Produktionen av Koenigseggs modell Agera börjar närma sig sitt slut och hittills har man levererat över 50 stycken exemplar. Nu får vi reda på vilka de två sista är och de har döpts till Thor respektive Vader av sina kommande ägare. Thor är beställd av superbilssamlaren @dan_am_i som sedan tidigare även har en Agera RS döpt till Draken OCH den första Regeran som rullade ut. Bilen kommer att ha lite specialgrejer på sig, bland annat en "hajfena" ovanpå motorluckan. På den kommer Thors hammare att sitta. Bilen får även vingen från Agera XS - en större version av den som sitter på One:1. Bilderna är svartvita men det sägs att Thor kommer att bli vit med synligt kolfibermönster. Marc Haddad (@x_marc_the_spot) heter han som har beställt Vader. Han samlar också på bilar och har bland annat en Pagani Huayra Coupé och Huayra BC i sitt garage sedan tidigare. Hans bil får också den stora vingen och enorma splittern fram, men ingen hajfena. Färgtemat väntas vara svart men något annat vore ju inte okej med det namnet. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2017

Välkomna våren med Pagani Huayra Roadster
Tyvärr är alla redan sålda

Nästa månad kommer Pagani att ha premiär för den öppna versionen av Huayra kallad Roadster på mässan i Genève och nu får vi ta del av de första bilderna och informationen kring bilen. Exemplaret vi ser här skäms verkligen inte för karossen i kolfiber utan visar upp allt genom den blåa lacken. Blir du sugen när du ser bilen och nyss har vunnit på lotto måste jag tyvärr meddela att alla 100 exemplar redan är sålda. Frånpriset innan skatt för de som fick en var 2 280 000 euro. Pagani lovar att Huayra Roadster inte bara är en Huayra där man kapat av taket utan att det ligger mer finlir bakom än så. Bilen väger faktiskt 80 kilo mindre än coupén och ska vara ännu lite mer vridstyv. Vågen stannar på 1 280 kilo. Cabben får även en uppdaterad version av Mercedes-AMG M158-V12:an på 6,0 liter. Den ger 764 hästar och har ett vrid på över 1 000 newtonmeter redan från 2 400 varv. Motorn kopplas till samma nya sjustegade semitautomatiska låda från Xtrac som sitter i Huayra BC. Ingenjörerna har även justerat fjädringen och speciellt utvecklat denna för cabben. För att hjälpa bilen att stanna sitter det keramiska skivor från Brembo på 380 millimeter runt om med sexkolvsok fram och fyrkolvsok bak. Fälgarna mäter 20 tum fram, 21 bak och Pirelli-däcken de är klädda med är speciellt framtagna för bilen. Vidare är även ESP:n omarbetad och den erbjuder nu de fem körlägena Wet, Comfort, Sport, Race och ESC Off. Grattis till er som fick möjligheten att köpa! Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2016

Pagani visar ytterligare en specialversion av Huayra
Den här får tilläggsnamnet Pearl

I kategorin flest specialversioner av en och samma modell ligger Lamborghini högt på listan men troligtvis slås de av Pagani som nu säkert byggt fler specialare av modellen Zonda än originalversioner. Temat fortsätter med modellen Huayra och nu presenteras nästa bygge som bara kommer i ett enda exemplar. Detta kallar man för Huayra Pearl och det är en bil som tagit designteamet nästan ett år att ta fram. Den har fått både delar och formspråk från Zonda R, Zonda S och Huayra BC och ingenjörerna ska även ha finjusterat aerodynamiken och chassiet för att göra bilen ännu bättre än tidigare. Exakt vad som har gjorts är dock oklart. Vem som har beställt bilen och vad den har fått för prislapp framgår inte för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bankörning med Pagani Huayra BC
Låter bra

Jag har tidigare tyckt att Paganis modell Huayra inte haft särskilt roligt motorljud, turbosnurrorna tar liksom över och det hyschar och pyschar på tok för mycket. Detta verkar de ha fixat till med den vassare versionen Huayra BC, som de här klippen från lite bankörning med bilen visar. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Så låter Pagani Huayra BC
Dyr popcornmaskin

I fredags presenterade Pagani en riktig hårig version av modellen Huayra. Den heter Huayra BC och hur den låter får vi höra här. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Pagani presenterar äntligen Huayra BC
Snabbare växellåda, 130 kilo lättare och 790 hästar

2011 presenterade Pagani modellen som skulle ta över efter Zonda - Huayra. Nu är det dags efter många rykten och väntan för en värre version att göra entré och den kallas för Huayra BC. Mer effekt, lägre vikt, vinge på bakluckan och kolfiberdetaljer är receptet. När det först började snackas om specialversionen ryktades det att den skulle få 100 hästar mer än dagens Huayra men riktig så blev det inte. BC har 790 vilket är 60 fler, vilket också borde räcka tycker man. Vridet anges till 1 100 Nm och all kraft kommer från en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter. Denna koloss kopplas till en helt nyutvecklad sjustegad semi-automatlåda med paddlar från Xtrac. Den nya lådan kapar växeltiderna från 150 till 75 millisekunder och väger hela 40 % mindre än vad en dubbelkopplingslåda skulle göra. Via lådan går effekten till bakhjulen. Bilen väger in på 1 350 kilo vilket innebär att man lyckats banta den med 132 kilo jämfört med vanliga Huayra. Viktbesparingen kommer bland annat från ett nytt avgassystem i titan som endast väger 2,9 kilo och på så vis är hela 7,1 kilo lättare än tidigare. Annat som monterats är nya Brembo-bromsar som också sparar vikt, samt smidda fälgar som tillsammans väger nio kilo mindre. Sist men inte minst är att Pagani tagit fram ett nytt kompositmaterial som sägs vara 50 % lättare och 20 % starkare än kolfiber, men några detaljer kring detta supermaterial får vi tyvärr inte. Aerodynamiken har förbättrats genom en större splitter fram, vingar på stötfångaren, den feta vingen på bakluckan och en rejäl diffusor bak. Varenda karosspanel är ny förutom taket och för det mesta är det kolfiber det handlar om. Insidan har fått mer Alcantara och kolfiber och nya sportstolar har monterats, i övrigt är det sig likt med ett detaljarbete som imponerar. Namnet BC står för Benny Caiola, en kompis till Horacio Pagani som även var den första personen som var kund hos tillverkaren. Endast 20 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 2,3 miljoner euro. Det stoppar som vanligt inte de som har gott om pengar, och jag kan meddela att alla bilar redan är slutsålda. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2011